Decît niște observații (I)
Opinia de la centru 28 februarie 2012 Niciun comentariu la Decît niște observații (I) 12Recentul dosar despre starea reportajului găzduit de „Dilema veche” mi-a provocat multe delectări și o încruntare. Oameni de presă, între care doi foști colegi de la „Opinia”, au arătat că reportajul rezistă frumos, că sparge încă tînguiala cvasi-generală cu un verb, un titlu și-o poză, că urcă peste învîrtelile politice și lîncezeala și noi-ce-dracu-mai-dăm-azi din redacții, că are chiar viitor.
Se găsește reportaj bine scris în mai toate ziarele, mai nou și pe bloguri. Cele mai gustate se umplu de „like-uri” și „share”-uri, fac ample tururi virtuale.
Și vine un titlu ca o riglă peste palmă: „Reportajul, cum ar trebui să fie”. Cristian Lupșa, editor la „Decît o Revistă”, își propune să lămurească problema în vreo 5.000 de semne. Puțini se înhamă la asemenea răspunsuri: reportajul e cea mai liberă specie publicistică; are cam tot atîtea forme cîți gazetari care-l încearcă. Prin urmare, cînd vine vorba de „cum trebuie să fie un reportaj”, cei mai mulți zic „bine scris”, iar cîțiva se apucă de doctorate.
Însă Lupșa are curaj, și-a asumat deja de ceva vreme rolul de guru al unei gazetării alternative. Prima oară cînd l-am auzit vorbind despre „jurnalism narativ”, am crezut că folosește un sinonim pentru „reportaj” cules de prin State, o sintagmă de care omul nu se poate desprinde. Ce-are a face? „Jurnalism narativ”, „reportaj”, bine scris și cinstit să fie, că-l aplaudăm. Între timp, Lupșa a strîns „ucenici”, a ținut cursuri, a editat kilometri de texte, a organizat lansări cu cîntec, a poleit meseria de jurnalist cu o aură cool, gesturi de apreciat.
Îmbătat de succes, a ajuns însă acum la etapa strânsului de gît. Ne arată că „narativul” de import e reportajul „cum ar trebui să fie”. Pentru exemplificare, redă etapele documentării unui articol despre drumul spre casă al unui soldat american ucis în Irak. Spune că autorul a avut nevoie de opt luni pentru a-l desăvîrși. În comparație cu o asemenea lucrare, reportajul românesc clasic – rezultat, în general, al unei singure zile de observație pe teren – nu poate fi decît „superficial” și „fără urmă de construcție dramatică”.
Cristian Lupșa intră aici pe un teren pe care nu-l cunoaște, pentru că n-a lucrat niciodată într-o redacție de ziar autohtonă. A scris doar pentru reviste, a încropit, o dată la cîteva luni, texte ca niște cîmpuri înzăpezite. Din postura sa, Lupșa consideră că termenele de predare presante presupun, în mod automat, documentări superficiale. Însă cei mai buni reporteri pe care-i cunosc au fost mereu în stare să se orienteze rapid, să extragă, în cîteva ceasuri, miezul unui subiect. Acea unică zi de observație pe care ziarul își permite s-o finanțeze îi este suficientă pentru a alerga între personaje și a le zugrăvi povestea. Desigur, asta ține de talent, însă în laboratorul lui Lupșa „talent” rămîne un cuvînt interzis. (Va urma)
Vlad ODOBESCU
Adaugă un comentariu