Ioan Holban: În Iași, studenții sînt baza tîrgului de carte
Interviu 6 martie 2012 Niciun comentariu la Ioan Holban: În Iași, studenții sînt baza tîrgului de carte 12În perioada 29 februarie – 4 martie, Iașul a fost un templu al scrierilor. La Tîrgul Internațional de Carte LIBREX, organizat la Sala Polivalentă, au expus peste 120 de participanți și au fost susținute peste 100 de evenimente culturale. În lumina acestora, scriitorul Ioan Holban crede că „piața cărții din România merge bine”. Printre miile de volume, ca și la Teatrul Luceafărul, unde rulează și cîte 60.000 de spectatori pe stagiune, el se simte acasă.
Cum arată astăzi cel mai vechi tîrg de cărți din România?
Acesta este un motiv de o mică nostalgie. Sînt printre fondatorii (alături de Lucian Vasiliu), unei expoziții de carte neolatină, care se întîmpla în primii ani după 90 la Muzeul „Mihai Eminescu” din Parcul Copou. Nu era tîrg, cum îl vedeți astăzi, era doar ideea de a face așa ceva. Erau niște cărți expuse sub niște vitrine. După aceea, ideea a fost preluată și dezvoltată de Camera de Comerț și Industrie Iași, dar germenele, sămînța ca să spun așa, a fost pusă în Copou în urmă cu 20 de ani. Din parc s-a mutat la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, în Sala Pașilor Pierduți, dar pentru că se dezvolta mereu și creștea, acum e la Sala Sporturilor, fiind posibil să se mute de la anul într-un spațiu mai elegant, mai adecvat.
Spiritul critic s-a născut la Junimea
Cum se îmbină literatura, jocurile pentru copii și dezbaterile la un festival al cărții?
Realizarea spațiilor de joacă pentru copii a fost o idee de-a mea, pe care am oferit-o anul trecut organizatorilor, cînd le-am spus că ar fi bine să se întîmple foarte multe lucruri conexe în afara misiunii culturale literare. Acum văd că ideea aceasta a prins și se organizează tot felul de evenimente care au legătură cu lansarea unei cărți, un concert simfonic sau un spectacol de teatru. Literatura este, spre exemplu, o lume mai specială, o lume care are un metabolism al ei. Vin tineri din spate și, astfel, lumea aceasta își asigură din ea însăși generațiile și succesiunea, motive pentru care din punctul nostru de vedere, al criticilor, piața cărții din România merge bine.
Atunci sînteți de acord și cu motto-ul editurii organizatoare „Cartea este o pasiune, iar pasiunea se împarte”.
Păi se împarte, da. Legat de asta, îmi mai aduc acum aminte de o frază extraordinară pe care a spus-o Liiceanu la Iași, la ediția din 1998. „O carte nedeschisă e ca un mormînt pentru că are lespedea pusă. Însă o carte deschisă, răsfoită, e o ființă vie”. Eu locuiesc în zona cărții și mi-a plăcut metafora aceasta frumoasă. Cartea este a treia mea locuință. Casa mea e acasă, a doua e la teatru și a treia printre cărți. Mă duc, flotant, cîteva zile, cînd este tîrgul de carte și în rest stau în birou la mine, tot lîngă cărți.
Ce mai are de învățat „Primăvara cărților la Iași” de la sora sa mai mică „Toamna cărților din București”, Tîrgul Gaudeamus ?
Avem de învățat de oriunde, numai că tîrgul de la Iași are o personalitate distinctă în peisajul evenimentelor de acest gen din România, în ideea că are o dimensiune culturală foarte apăsată, dată de aceste manifestări conexe. Cineva mi-a spus „’da e mai sărac decît anul trecut”. Nu este mai sărac, dar anumite edituri și-au restrîns numărul de metri pătrați cumpărați din motive financiare. Numeric însă sînt mai mulți decît altădată. Apoi sînt premiile care au relevanță. Nu neapărat financiară, dar îi interesează foarte mult să ia un premiu la tîrgul de la Iași deoarece acesta se adaugă la un CV al editurii care ajunge la o acreditare, pentru ca să poată să publice manuale. Este o miză și pentru noi, în special fiindcă e vorba de Iași. Inclusiv Nicolae Manolescu a mărturisit, oricît de mult l-ar fi durut lucrul acesta, că spiritul critic s-a născut la Iași cu Junimea, cu Maiorescu, cu ceilalți. Atunci, desfășuram și noi flamura asta cu Maiorescu și spunem așa „premiile le dăm pe valoare, nu pe altceva”. Pe valoarea cărților sau pe valoarea standurilor. Astfel am constatat, fiind timp de ani de zile în povestea asta, ca un actor, că este bine, că funcționează, fără să avem reclamații de vreun fel. În timp am văzut că a prins lucrul acesta, am văzut că sînt oameni și edituri care își trec în CV deja cînd au luat Premiul „Ioan Petru Culianu” la Iași, sau Premiul „Otilia Cazimir”.
Era coadă la cărți ca la pîine pe vremuri
Dacă ar fi să facem o paralelă între emisiunea prezentată de Dan C. Mihăilescu la PRO TV și tîrgul organizat la Iași, cine a fost „omul care a adus cartea” la ediția de anul acesta?
Dan C. Mihăilescu a fost cel care a adus cartea și la tîrgul de la Iasi pentru că a primit deja premiu pentru o carte apărută la „Editura Ponte” din București, la care acesta a scris prefața. Este o lucrare foarte frumoasă, de aceea a primit premiul de bibliofilie. Nu trebuie să o luăm în sensul foarte clasic pentru că nimeni nu investește acum să facă o carte bibliofilă așa cum știm noi că există la Biblioteca Central Universitară, dar este o carte care se apropie în mod cert de cerințele termenului.
Tradiția spune că oamenii se trezeau cu noaptea în cap și mergeau la tîrguri. Există un astfel de interes și pentru cărți?
O să rîdeți, dar o să vă spun ceva. Eu merg în fiecare an la tîrgul acesta la deschidere, care se întîmplă de regulă într-o miercuri la ora 11.00. De asemenea, de ani de zile, este acolo o tombolă în care se dau niște bilete. Nu oricine poate pune biletul în urna de la intrare, doar cei care au cumpărat o carte. Anul acesta, în condițiile în care tîrgul era deschis de la ora 10, am văzut că erau adunate cel puțin 20 de bilete. Înseamnă că fuseseră deja 20 de oameni care cumpăraseră ceva din prima zi de tîrg. Asta spune ceva.
Se îngrămădesc astăzi studenții să cumpere cărți?
Cînd au fost edițiile în Sala Pașilor Pierduți nu era loc, nu puteai să te miști. În stînga și în dreapta erau puse standuri și ne mișcam pe un culoar. Era ca la coadă la pîine și la lapte pe vremuri, ajunsese aproape de sufocare. De aceea s-a și mutat. Deci studenții sînt baza în Iași.
Dacă s-ar face tîrgul acesta în august sau la final de iulie, nu ar avea nici un fel de rezonanță. Așa cum și spectacolele în Iași au stagiunea pînă la sfîrșitul lui iunie pentru că și cursurile se desfășoară în această perioadă. Noi sîntem efectiv, ca instituții, legați de activitatea tinerilor. Nu putem să spunem că tinerii nu citesc sau că nu merge lumea la teatru. Eu, aici la Luceafărul, rulez 60.000 de spectatori pe stagiune. Cine sînt ăștia? Nu îi mînă nimeni din urmă, nu vin hunii și tătarii după ei. Este criminal să spui că lumea nu mai răsfoiește o carte, pentru că nu e adevărat. Dacă ar fi adevărat aș înțelege. Și, dacă lumea n-ar mai citi, m-aș sinucide.
***
Premiile Tîrgului Internațional de Carte LIBREX
o Marele Premiu LIBREX – Pentru cel mai valoros program editorial – „Editurii POLIROM” Iași;
o Premiul OVIDIU – Pentru editarea culturii clasice – „Editurii ALL” București și „Grupului editorial UNIVERS ENCICLOPEDIC GOLD” București;
o Premiul SOCEC – Pentru promovarea culturii române contemporane – „Editurii PARALELA 45” Pitești și „Editurii CURTEA VECHE” București;
o Premiul ȘARAGA – Pentru cea mai importantă ediție critică – „Editurii SAECULUM I.O.” București pentru lucrarea: „B. P. Hașdeu, Satyrul”;
o Premiul BEST SELLER – Pentru cartea de cultură cu cel mai mare succes de librărie – „Editurii HUMANITAS” București pentru volumul „Răspuns criticilor mei și neprietenilor lui Negru Vodă” de Neagu Djuvara;
o Premiul OTILIA CAZIMIR – Pentru editarea de literatură pentru copii și tineret – „Editurii PRUT” București și „Editurii LITERA” București;
o Premiul DOSOFTEI – Pentru bibliofilie – „Casei editoriale PONTE” București pentru volumul „Amintiri. Frumusețe, grație, armonie, noblețe. Adică tot ce am pierdut!”, autor: Zoe Cămărășescu, cu o prefață de Dan C. Mihăilescu;
o Premiul VASILE POGOR – Pentru importul de carte, publicații culturale și științifice – „Centrului de carte străină FISCHER INTERNATIONAL” București;
o Premiul IOAN PETRU CULIANU – Pentru cea mai importantă editură care promovează istoria culturii și civilizației – „Editurii EIKON” Cluj-Napoca;
o Premiul MIHAIL KOGĂLNICEANU – Pentru editarea cărții științifice și de specialitate – „Editurii Universității «Alexandru Ioan Cuza»” Iași și „Editurii Universității” din București;
o Premiul THEOFIL SIMENSKY – Pentru editarea literaturii universale – „Grupului editorial RAO” București și „Grupului editorial CORINT” București;
o Premiul LAURENȚIU ULICI – Pentru antologie literară – „Editurii TIPOMOLDOVA” Iași pentru seria „Opera omnia – poezie română contemporană și „Editurii PRINCEPS EDIT” Iași pentru antologiile poeților: Grigore Vieru, Valeriu Matei și Nicolae Dabija;
o Premiul THEODOR PALLADY – Pentru cartea de artă – „Editurii DANA ART” Iași și „Editurii JUNIMEA” Iași pentru albumul „IAȘI – Metropola Moldovei” de Ozolin Dușa;
o Premiul MULTIMEDIA – „Editurii HUMANITAS MULTIMEDIA” București;
o Mențiune specială LIBREX 2012 – „Editurii DOXOLOGIA” Iași pentru editarea de literatură de reflecție creștină.
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu