Pe tron, singurătatea se reflectă în roci
De pe scena Iașului 28 martie 2012 Niciun comentariu la Pe tron, singurătatea se reflectă în roci 6La intrare, o mînă secționată încinge atmosfera, fără să-i topească plasticul. Și pietrele adunate special în cercuri pe marginea scenei trezesc chicoteli, mai ales cînd cîte un spectator se împiedică de ele, rostogolindu-le spre deliciul cîrcotașilor. Doar garderoba personajelor, așezată în oglindă, pe cîțiva rugi uscați, nu atrage atît de mult atenția. Sîmbătă seara, în regia lui Ovidiu Lazăr, Ducele (Horia Veriveș) și Donata (Monica Bordeianu) și-au dat întîlnire în Sala „Teofil Vâlcu” a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, pentru a-și lămuri „Visul cu statui”, în umbra creatorului lor omniprezent.
Visul ducelui este o dezlănțuire, un scrîșnet de durere, care atrage după sine mîinile în jurul capului, unde a încolțit născocirea și de unde cel tulburat vrea să o smulgă și să o îndepărteze, ca pe o buruiană ce a otrăvit pămîntul din care a răsărit. Dar nenorocirea nu pleacă decît după tînguieli, după ce tînărul nobil se tîrîie pe tron, frecîndu-și tîmplele și asudînd de atîta jale. Se chinuie așa de cinci zile. Povestea unui sculptor care „face statui minunate fără să le vîndă” îl bîntuie în ceasurile cele mai tîrzii, cînd nimeni nu poate să-l asculte și să-i arate cheia cu care trebuie descătușat acest secret al nopții.
Însă nici măcar ziua nu are cine să-l îndrume, pentru că ea, Donata, singura persoană pe care o întîlnește în acel loc, nu este interesată. Unicul lucru de care se îngrijește bătrîna este sosirea unei scrisori de la soțul său, care a plecat de acasă de cinci zile. Tot de atîta timp tînărul este atent ca femeia să nu facă exces de băutură sau să nu îi fie frig. Visul ducelui nu este decît o „închipuire”, pe care trebuie neapărat s-o vadă și ea cîndva.
Cu ochii la pietre
Bătrînețea Donatei este și ea un vis. Unul pe care numai femeia îl trăiește în realitatea cotidiană fără să știe că oglinzile, care a poruncit să fie sparte, s-au recompus din cioburi și stau acum lîngă ea în formă de pietre dure care-i înăspresc și mai tare căruntețile. „Priviți-vă doamnă!” îi poruncește ducele, repezind-o către un pumn de roci. Acolo jos, lîngă acele corpuri reci, bătrîna și-a cuprins imaginea întregii micimi a sufletului său, care a rămas prins în „voalurile, diamantele, mănușile, penele, taftaua, hermina, dantelele și țesăturile fine”.
Acum doar un șablon cu ațe în vînt îi mai alină lipsa lor. Ba chiar îi țin companie „mai plăcută” decît reușește ducele, deși el este „partenerul ideal” pentru bătrînețe. Și asta pentru că el îi amintește femeii că buzele-i nu mai au culoarea potrivită unei doamne, mîinile nu mai descriu eleganța cu care valsau altădată și nici faldurile rochiilor nu mai reprezintă ținuta cu care se mîndrea odinioară. Acum, doar paharele și sticlele cu vin umplu bătrînețea Donatei, care încărunțește aievea, fără să fie un vis.
Cu nasul în ziar
Ducele este „eternul lacheu” care vine să muncească pentru alții, cînd aceștia dau anunț la ziar. Donata face parte din categoria celor pentru care alții fac „treburile casei”. De la mic dejun pînă la conversațiile cu și pentru ea. De aceea tînărul se burzuluiește cînd, după șase zile lucrate fără obișnuita pauză de două ore, își ia liber a șaptea zi, cea în care au drept de odihnă „mai ales slugile” – oamenii de teapa sa. El este slugă de cînd a deschis ochii. Adică de cînd s-a trezit la curtea Donatei, pentru că familia ei l-a cules de pe drumuri și i-a dat adăpost în casa lor, gîndin-du-se că nimeni nu poartă mai bine rolul de „slugă ideală”, decît un „azvîrlit, care-și făcuse un cuibar din ziare”.
De atunci, tînărul poartă rostul a tot ce mișcă în curtea aceea, miros străin, animal sau trecător, și cum observă ceva schimbat, e de datoria lui să-și anunțe matroana. „Privește totul, iar după aceea întoarce-te și povestește-mi cum e lumea”, îi poruncește ea, ca dintr-un decalog deja cunoscut, pe care ducele îl îndeplinește cu bunăvoință. Însă aciditatea cu care i se adresează femeii te face să crezi că tot ceea ce urăște ducele pe lumea asta este faptul că rolul său în viață e de a fi servitor, „decît să construiască paradoxuri, doamna ar face mai bine să-și îngrijească reumatismele”.
Cu gura pe actori
Premiera națională a piesei „Un vis cu statui”, scrisă de autorul mexican Carlos Fuentes, a fost un succes al celor doi artiști care au interpretat singurătatea ca pe-o joacă de adulți, în care năravurile vîrstei au avut roluri principale. Pînă la finalul spectacolului, nici unul dintre cei doi nu s-au lecuit de visele care le-au marcat existența, pe o perioadă lungă de timp, cum a fost pentru Donata, sau pe o perioadă mai scurtă, cum a fost soarta ducelui.
Un suflu nu s-a auzit în sală cît timp cei doi au jucat pe scenă, luptîndu-se cu firea, doar cîteva icniri la două-trei replici mai directe, dar care își pierdeau din umor, imediat ce povestea își croia drumul său dramatic. Acesta, însă, s-a împlinit cînd statuile s-au întîlnit sub privirile omniprezente ale ochilor de pe pînză care au străjuit scena pe durata piesei, parcă încremeniți. Pentru acele păpuși de lemn fără chip, nopțile de pe tron nu aveau capăt.
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu