În Poiana cu Cetate, trecutul iese la vînătoare
Moldova de după dealuri 7 iunie 2012 1 comentariu la În Poiana cu Cetate, trecutul iese la vînătoare 4969Pe Google Maps l-am găsit ca un mic punct alb situat într-o mare de verde, în care mi-am început călătoria coborînd la Bîrnova din trenul spre Huși. După o urcare de aproape o oră jumătate, am ajuns într-o comunitate în care fiecare își preferă liniștea propriei ogrăzi în detrimentul aventurii spre alt sat. Uitați și de autorități dar și de tinerii care au plecat prea devreme din satul care le-a fost casă, sătenii din Poiana cu Cetate, județul Iași, trăiesc într-o utopie pe care n-o poți înțelege decît dacă ești unul de-al lor.
Înainte să intri în satul propriu-zis trebuie să treci sub un stejar bătrîn care se-ndreptă către cer, păzind intrarea așezării rurale asemeni unui gardian devotat. După ce primești aprobarea sa, urmează o vale de un kilometru, din vîrful căreia se pot vedea, pe lîngă casele sătenilor, și ruinele unei biserici foarte vechi.
Aflat la aproximativ 20 de kilometri distanță de Iași, Poiana cu Cetate stă ascuns în adîncul uneia dintre cele mai antice păduri ale Moldovei – Codrii Boroșeștilor. După un drum de aproximativ o oră printre copacii falnici, mă opresc în dreptul primei case ieșite în cale. ’Nea Costel prășea pămîntul cînd i-am bătut la poartă, în urma lui umblînd tiptil un michiduță blond, care-mi zîmbește arătîndu-mi un mic bolovan pe care-l ține în mînă. Întrebîndu-l despre sat, de la tatăl său primesc doar niște sfaturi. „Întreabă bătrînii. Ei sigur știu mai bine care-i istoria și cu ce probleme se confruntă”, spune bărbatul, întorcîndu-se la muncă.
O iau în continuare pe drumul anevoios și, după încă cîteva minute, ajung în inima sălașului, unde trece la galop pe lîngă mine un tînăr călare pe un cal sur, ridicînd un munte de praf în urma sa. La distanță de cîțiva pași găsesc și ce a mai rămas din biserica construită în secolul al XVII-lea de către boierul Cujbă, în centrul căreia un copac stă pe locul în care cîndva se bătea clopotul. Din tavan nu a mai rămas nimic. Pe pereții erodați de ploaie și scuturați de vînt stau acuma scrijelite niște nume de persoane și niște ani. Ruinele care de secole au înfruntat vitregiile vremurilor și ignoranța sau neputința oamenilor nu par să mai poată rezista multă vreme, pereții, altădată încărcați cu istorie, acum sînt plini și de fisuri.
În căutărea bătrînilor
Poiana cu Cetate pare să fie un sat învăluit în mister. Mai toți locuitorii evită să vorbească despre grijile pe care îi apasă și mă trimit mereu la bătrîni, la înțelepții satului. Nici la magazinul din comună nu se îngrămădește lumea, doamna Mihaela, vînzătoarea, se odihnea în camera din spate, în lipsa unor clienți care să-i golească rafturile. Chiar dacă nu stă de mulți ani în sat, „de aici n-am de gînd să mă mai mut fiindcă m-am îndrăgostit de locul ăsta”, îmi spune femeia zîmbind, în timp ce încuie magazinul ca să mă conducă spre casa unuia dintre bătrînii pe care îi cunoaște.
După două case în care nu găsim pe nimeni, văd o locuință mare și impunătoare care se ridică pe partea dreapta a drumului, cu garduri metalice vopsite recent, care adăpostește o mașină de teren. Vizavi, stă să cadă o altă locuință, construită din chirpici, fără gard și cu un celofan pe post de ușă la intrare. Ai crede că este părăsită dacă n-ar fi cei doi bușteni legați între ei cu sfoară, pe care stau întinse mai multe rufe, proaspăt spălate. Dincolo de aceste peisaje, însă, locul pare desprins din basmele cu zîne, peste casele din sat revărsîndu-se pădurea.
Din același motiv îmi povestește doamna Mihaela că s-a stabilit aici și tanti Anita, o bătrînă care a petrecut mai bine de jumătate de secol pe ulițele care ies parcă dintre copaci. Vînzătoarea o strigă pe bătrînă, făcînd-o să lase jos sapa cu care-și îngrijea zarzavaturile plantate în curte. Murdară din cap pînă în picioare de pămînt, tanti Anita îmi spune că în satul lor „majoritatea oamenilor sînt necăjiți. Am și eu un băiat care are 40 de ani și nici măcar el nu și-a găsit de lucru”. Fiul ei stă acum în casa părintească și îi ajută la muncile cîmpului și cu ce mai are nevoie bătrîna.
Drumuri de pe vremea lui Sadoveanu
Tanti Anita e trecută de 70 de ani și de aceea îi este foarte greu să facă cei șase-șapte kilometri pînă la Grajduri, pe jos, de fiecare dată cînd are nevoie să-și ia un act pentru pămînt sau să treacă printr-o piață mai mare. „Moșneagul meu a făcut 31 de ani de navetă, de la Iași și pînă aici. A lucrat la o florărie”, îmi spune oftînd bătrîna, pierzîndu-se pentru cîteva momente în gîndurile sale. Aceasta îmi spune apoi, aproape șoptit, că nu există nici un dispensar în sat, iar localnicii trebuie să meargă aproape zece kilometri pînă la cel mai apropiat medic, care-și are sediul în comuna Grajduri. Și nici pentru cei care au căruță nu e mai ușor, deoarece, la prima ploaie, riști să rămîi împotmolit pe drumurile străjuite din ambele părți de pomi semeți, prin care nu prea trece lumina. Mai mult decît atît, oamenii din sat se plîng că, în unele nopți, aud pe drumuri mașinile de teren ale tinerilor care trec în viteză prin terenul accidentat, de parcă ar fi la un raliu.
Despre Poiana cu Cetate și pădurea care-o-mpresoară, Sadoveanu scria că este „țara dincolo de negură, la vremea cînd cornul cel vechi suna chemarea vînătorilor la focul prînzului și a amiezii vînătorești”. Sătenii nu știu dacă asta îi aduce pe oameni în fiecare vară, dar se bucură cînd drumeții care cutreieră pădurea le calcă pragul din cînd în cînd, aducînd vești dinspre oraș.
Primarul unora
Însă satul nu este singurul din zonă care va pieri odată cu amintirea oamenilor care-i bat astăzi ulițele. La cîteva sute de metri, la capătul unor poteci înguste, stau ruinele bisericii construite de cneazul Negru Vodă în 1392, pe timpul domniei lui Alexandru cel Bun. Mai tîrziu, tot aici s-au sculptat în piatră 30 de lucrări realizate de către cei mai buni artiști ai țării în anii chiar dinainte de revoluție. Însă, ca și biserica din sat, fiindcă nu s-a preocupat nimeni de soarta lor, acestea vor ajunge să-mprăștie în tot văzduhul praful care acum cîteva sute de ani forma zidurile de care se sprijineau călugării.
Deodată, tanti Anita se trezește din visare și începe să-mi vorbească în șoaptă, chemîndu-mă mai aproape. Îmi povestește despre primarul comunei, despre care crede că e responsabil pentru unele dintre necazurile din sat. Ultima oară cînd femeia crede că acesta i-a ajutat a fost acum patru ani, cînd „ne-a băgat oleacă de piatră”. Îmi mai spune, temătoare, că primarul a reușit să rămînă în funcție timp de 22 de ani. „Îi vorba că la noi la Grajduri îs țigani din ăștia, care îl votează doar pentru că le dă ajutor social. Și pentru banii ăia, aștia îl voteză dom’le”, răzbufnește bătrîna indignată. Iar cînd o întreb despre tinerii din sat, tanti Anita începe să se strîmbe. Dintre cei care au mai rămas, „mai sînt doar niște băieței care le place să…”; ducîndu-și mîna către gură, femeia mimează că bea ceva. Cît despre cei care au reușit să iasă din sat și să găsească de muncă în străinătate „nu ajută pe mama lor, de mine nici nu mai zic. Iar dacă le cer ajutor, mai degrabă îmi mai trage și o bătaie”, spune resemnată bătrîna.
De pază la cimitir
Pe Costel și Grigore îi întîlnesc în vecinătatea cimitirului. Aceștia pregătesc unul dintre morminte pentru hramul de mîine, ținut într-un fel de cabană vopsită în alb și albastru, ce servește drept biserică pentru cele cîteva suflete din Poiana cu Cetate. Cei doi ar vrea să-mi spună de ce se numește satul așa, dar se încurcă, nu sînt siguri, și ajung să susțină că denumirea se leagă de Cetatea lui Ștefan cel Mare.
Pentru cei mai tineri decît el, Costel nu vede nici un viitor, iar fără bani, „aceștia nu vor putea face nimic”. Dacă ar putea și ar avea destui bani, bărbatul ar dărîma de tot biserica și ar construi alta în locul ei. Nu apucă bine să termine ce are de zis, căci îl întrerupe Grigore, și începe să povestească despre cum erau lucrurile cînd era copil și despre cei care veneau special la schit pentru vînătoare. „Să vezi cînd se adunau seara și aprindeau focul în jurul căruia stăteau cu toții. Și acum îmi mai amintesc cum mirosea carnea. Și ce gust avea… dar nu mai vine nimeni decît vara, cînd apar cîțiva fotografi care fac niște poze la florile de pe acolo”, spune îmbufnat și întoarce capul spre schit.
Ca un foc bine încins, Poiana cu Cetate este lăsată acum să se stingă de una singură. Satul în care Sadoveanu se odihnea după vreo partidă de vînătoare a ajuns o relicvă, precum cele pe care le adăpostește între copaci. Deși tinerii le pleacă mereu spre alte meleaguri și autoritățile își trimit ajutoarele spre alte sate, povestea localnicilor din Poiană nu e una a oamenilor învinși, ci una a localnicilor care și-au acceptat soarta prea ușor.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!