Peste Tanacu s-așterne tăcerea dinaintea mîntuirii
Moldova de după dealuri 7 iunie 2012 Niciun comentariu la Peste Tanacu s-așterne tăcerea dinaintea mîntuirii 79Este primăvara anului 2005 în comuna Tanacu și gospodarii își scot preșurile din case, ponosite de praful adunat de-a lungul iernii, și le scutură cu putere de stîlpii porților de lemn. Transpirați, își ridică privirea spre cer, fac o cruce mare, se apleacă la pămînt și-l sărută. Își aruncă apoi ochii spre un loc știut doar de ei în miezul pădurii, după dealurile leneșe care-nconjoară satele din zonă, și zîmbesc cu toată fața. Dintre toți oamenii rătăciți în colțurile țării, nimeni nu se bucura mai mult decît ei de anonimitatea lor. Pentru că, după dealurile din spatele satelor comunei Tanacu, județul Vaslui, sălășluiește mînăstirea cu același nume, „mînăstirea noastră, numai a noastră”. Dar, la sfîrșitul primăverii din 2005, au venit oameni care l-au luat pe pastorul Daniel Corogeanu și le-au pîngărit lăcașul. Dacă atunci coada de oameni se întindea kilometri în șir, peste dealuri, pînă la șosea, astăzi, tănăcenii nu mai merg aproape deloc în inima pădurii. Pînă și fîntînele din sate le-au secat. Doar izvorul sulfuros își mai bolborosește amarul cui vrea s-asculte.
Lovește pămîntul stîngaci, cu ură, de parcă ar vrea să-l rănească. În jurul doamnei Maria e o liniște înspăimîntătoare. Are casa pe buza unei văi și grădina din spatele gospodăriei e întinsă pe coama dealului. Un strop de transpirație i se naște între sprîncene, îi alunecă pe vîrful nasului, unde atîrnă legănat cîteva secunde, și-i cade pe lîngă sapă pe o brazdă de pămînt uscat, care se repede să-l înghită. N-a mai plouat în comuna Tanacu de mai bine de-o lună și pe solul încins se întinde o rețea de crăpături, ca-n urma unui cutremur violent.
Doamna Maria nu dă la sapă de obicei. Muncește la o firmă de construcții. Dar în sîmbătă aceasta s-a hotărît să se-ntoarcă la casa părintească să plivească puțin via, că n-a mai trecut prin Benești de cîteva luni. Tresare cînd mă vede venind dinspre drum, printre straturile de căpșuni, dar profită de repaos ca să bea apă rece dintr-o sticlă deformată. „De unde sînteți?”, întreb. Nu-mi răspunde. „Vaslui, Bîrlad?”, continui. Ridică din umeri, se șterge la frunte și-mi spune de parc-ar fi cel mai evident lucru. „Eram de aici, acum nu mai contează, că-ncet-încet ne întoarcem toți”. Ridică sapa și lovește pămîntul uscat, împrăștiindu-i crusta pînă la picioarele mele. Nu-și cunoaște așa de bine vecinii, nu mai știe care dintre ei mai trăiesc de cînd a trecut ultima oară și nu poate să-mi zică nici unde stă Aneta Dărăscu. Mă trimite printre araci să ies la drum „pe-o scurtătură”. În spatele meu, doamna Maria își dă boneta de pe cap și lasă să-i curgă pentru cîteva clipe un păr auriu pe spate, ca apoi să-l strîngă din nou în pumn și să-l ascundă.
Femeia ușor aplecată de spate s-a născut în satul cel mai apropiat de pădure în urmă cu 50 de primăveri. Își aduce aminte cum fremăta drumul în fiecare duminică cu pașii credincioșilor, care se adunau dinspre satul Tanacu sau care veneau cu mașinile din toate colțurile țării, să-asculte predicile părintelui Daniel Corogeanu. Acesta a fost acuzat că, împreună cu șase maici, ar fi privat-o de libertate și, în final, că ar fi ucis-o pe tînăra de 23 de ani Irina Cornici. După ce acesta a fost arestat, praful a-nceput să sedimenteze pe drumul brăzdat de șanțuri.
Mînăstirea noastră
„Benești, Tanacu, Moara Domnească, Muntenii de Sus, Văleni… ”, și degetele bătrînei din fața mea se strîng încet, tremurînde, în podul palmei, unde rămîn înghețate. Anetei Dărăscu îi sclipesc ochii în culorile curcubeului și apoi se limpezesc, unul rămînînd albastru și celălalt verde. „Dacă ar veni mîine, pe brînci m-aș tîrîi și tot m-aș duce să-l văd”, spune femeia cu-o voce gîtuită. Împreună cu alte cîteva sătence se-ntorcea de la prășit într-o duminică, cînd l-a găsit pe părintele Corogeanu înconjurat de trei scînduri din care-și făcuse casă și îngenuncheat în fața unei icoane înalte cît el. „Veniți și ajutați-mă să facem o mînăstire”, le-a spus acesta și femeile s-au dus, au făcut chirpiciul „am adus balega, am mers toți, cu cățel, cu purcel și am ajutat cum am putut”. Calul semeț pe care îl are în curte nechează puternic și scurmă-n pămînt cu copita piciorului din fața. Femeia se uită lung la el, închide ochii și, după cîteva secunde, se uită intens spre pădure.
Și-a dorit mai mult decît oricine altceva să aibă în preajmă o mînăstire la care să meargă. Mereu îi povesteau vecinele, care aveau destui bani încît să se avînte la lăcașele de cult din nord, despre frumuseți pe care ea le-a ridicat la rang de icoane. Are patru copii, „am teren de muncit, bărbatul meu a fost mereu cu băutura și țigările și eu n-am fost niciodată la o mînăstire. Dar acuma a dat Dumnezeu și s-a făcut lîngă mine, am zis că măcar aici să mă duc cît oi mai putea, cît oi mai trăi”. Însă, de cînd părintele a fost arestat, ea n-a mai bătut cei cinci kilometri care-o despart de lăcașul de cult din mijlocul pădurii. Și n-a fost singura. Lumea s-a distanțat de satele care împrejmuiesc dealurile comunei Tanacu ca de leproși. „Bărbații la costum” pe care Aneta Dărăscu îi vedea fugărindu-și mașinile scumpe pe drumul din sat nu au mai călcat pragul mînăstirii de cînd au venit alți călugări în locul părintelui Daniel Corogeanu.
Iar peste Benești s-a așezat o liniște de mormînt. Pe ulițele întortocheate nu mai trag nici caii, căruțele parcă se poticnesc, iar în urma lor pămîntul pare nederanjat. În urmă cu șapte ani de zile, oamenii mergeau cu sutele la mînăstire, ducînd în brațe flori. Astăzi, din bazinul satelor care-o-nconjoară, bisericuța de pe cea mai înaltă culme din zona nu mai adună decît un pumn de suflete.
Cu privirea peste umăr
E greu de înțeles cîtă voință își adunau oamenii din Moara Domnească ca să se ia la trîntă cu dealurile pînă ajungeau la culmea pe care se ridică, ascunsă, mînăstirea Tanacu. Din cei șapte kilometri doar jumătate urmează o cărare dreaptă, restul merg paralel cu brazdele proaspăt trase pînă la șoseaua care leagă Iașul de Vaslui. „Drumul pocăinței lor”, îmi spune cu-n zîmbet șiret un bărbat care străjuiește intrarea în sat cu vreo 40 de budane de plastic în portbagajul mașinii.
„Apă ca asta rar găsești, zic oamenii că țeava e băgată la 100 de metri în pămînt. Și ei stau doar și o dau la cai”, și Petru rîde înfundat. Are nasul cîrn, un început de chelie și nu e trecut cu mult de 45 de ani. A lucrat 21 dintre ei la o fabrică de armament de pe lîngă Cluj dar pînă la urmă s-a retras la Vaslui cu soția. „V-aș spune de ce, dar n-o să mă credeți”, și-și pleacă ochii în pămînt. „Încercați-mă”, îi răspund, căutîndu-i privirea. „Eu nu mergeam la biserică, nu făceam nimic bine, nu m-am spovedit și nu m-a împărtășit pînă nu l-am văzut prima oară pe părintele Corogeanu. El m-a învățat că duminica nu-i bine să mă las pradă tentațiilor trupești, dacă înțelegeți ce spun”. Încearcă să rîdă. Budana albă din mînă își varsă din lichidul sulfuros pe pantofii negri, proaspăt dați cu cremă, ai bărbatului. Nu bagă de seamă, îi pune dopul și o așază meticulos în portbagajul deja plin pînă la refuz.
„Cînd era părintele, a venit și a sfințit fiecare fîntînă din sat. Așa de frumos o fost în ziua aia. Acum însă toate fîntînile de la deal, din sat, stau secate. A dat Dumnezeu ploi și am fost feriți de furtună cît a stat părintele. De cînd a plecat, în fiecare an ne lovesc ploile mari și stau pămînturile și cîte o lună fără apă.”
A venit în Moara Domnească să-i ia apă soacrei sale, care stă într-un sat la o aruncătură de băț de Vaslui. I-ar face fîntînă, dar trebuie săpat adînc și vecinul bătrînei nu vrea să contribuie. „Păi are 80 și ceva de ani, acuș se duce. Dau eu bani să fac fîntînă ca apoi să rămînă zgîrcitul ăla cu ea fără să fi făcut nimic? Mai degrabă vin aici și-i aduc apă și așa, se spune că apa asta e de zece ori mai sănătoasă”, îmi spune Petru vorbind repede, agitat. Nici el n-a mai bătucit drumul spre mînăstire de cînd nu mai e părintele Corogeanu. „Ești tînăr, nu știu dacă tu crezi în din astea, dar Satana există”, îmi spune zeflemitor. Face un pas în spate, de parcă s-ar fi așteptat să-l trăznească ceva și se uită speriat în jur. Scoate o batistă cu motiv floral din buzunar ca să-și șteargă fața. Începe să rîdă necontrolat, se oprește din nou și-mi zîmbește calm. „Știi asta, nu?”
Pămîntul înghite apa
„Cînd era părintele, a venit și a sfințit fiecare fîntînă din sat. Așa de frumos o fost în ziua aia. Acum însă toate fîntînile de la deal, din sat, stau secate. A dat Dumnezeu ploi și am fost feriți de furtună cît a stat părintele. De cînd a plecat, în fiecare an ne lovesc ploile mari și stau pămînturile și cîte o lună fără apă”, îmi spune răspicat doamna Valeria Cozma. A dormit la rîndul ei nopțile în căpițe de paie de lîngă pădure ca să-l ajute pe părinte să construiască mînăstirea. Acum, stă mohorîtă în casa-i din vîrful dealului, ascultîndu-i pe băieții care au venit să-i taie lemne cum leagănă topoarele.
Femei mică de statură crede că toată comuna a murit odată cu mînăstirea și că, dacă ar fi rămas în continuare părintele, Dumnezeu le-ar fi ținut în continuare partea. Încă mai merge la mînăstire, să se roage cum o făcea înainte, dar în fiecare săptămînă își simte picioarele din ce în ce mai grele pe drumul nemarcat către lăcașul de cult. Dar n-o ia ca pe-o povară, ci ca pe-o datorie față de locul în care s-a născut acum aproape 80 de ani. „Cît de multe a făcut părintele pentru noi, pentru satele noastre. Venea noaptea să ne sfințească casele și să ne îngroape morții, dacă îi ceream. Am o dorință de mă arde în suflet, dorința lui, care a stat și a făcut, chinuit, săracul. Gîndiți-vă, a venit lume bolnavă și s-a îndreptat, a venit lume surdă și a auzit, a venit lume mută și a vorbit. Cum să nu merg și să-l ținem aproape?”, și femeia se prăbușește în genunchi, în fața porții.
***
În satele din care locuitorii migrau spre inima pădurii, astăzi răzbate o liniște profundă. Doar în Moara Domnească copiii se mai aleargă pe la marginea drumului spre Vaslui care străbatea satul, în timp ce bătrînii își odihnesc oasele pe băncile din fața porților. Dar și aici, și-n Benești, peste gospodării plutește o tăcere de mormînt. Oameni-și vorbesc în barbă și se uită peste umăr. „E pacea și pedeapsa noastră”, îmi spune tînguit bătrîna Valeria, retrăgîndu-se legănat spre bucătăria de vară din curte. De șapte ani, ea își măsoară timpul în duminici.
„Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum dă lumea vă dau Eu. Să nu se tulbure inima voastră, nici să se înfricoșeze” (Ioan, 14:27)
Adaugă un comentariu