Cînd nimfele au descîntat iubirea
De pe scena Iașului 13 iunie 2012 Niciun comentariu la Cînd nimfele au descîntat iubirea 4La început de iunie, spectacolul în premieră al piesei „Visul unei nopți de vară” de Shakespeare, a stîrnit, într-o adaptare modernă, hohote și veselie între spectatorii Teatrului Național „Vasile Alecsandri”. Preț de trei ore, nimfele din tărîmul zînelor au cîntat comedia dragostei neîmpărtășite a Elenei pentru Demetrius și iubirea pătimașă dintre Hermia și Lysandru, cu toții marionete sub mrejele unei povești ce se-mplinește abia în final.
De pe scena întunecată, lumini roz și bleu sînt aruncate dintr-un perete care marchează, în piesă, interiorul unui bar, despre aflăm că se numește „Forest”.Trei tineri în jeanși albaștri și tricouri negre cu modele colorate electrizant beau din pahare de cocktail, scuturînd apoi cap. În fundal, o tînără îmbrăcată într-o costumație asemănătoare unei pisici negre cu părul scurt, pe care sînt desenate niște flori multicolore, cîntă la un microfon amplasat lîngă barul pe care își reazemă băieții paharele. Femeia, care cîntă la flaut, este nevoită să repete melodia pînă ce, în sală, locurile se umplu. Apoi reflectoarele se sting, la fel și luminile colorate din peretele barului. Pe ringul de dans apare un cuplu îmbrăcat după ultima modă, doi tineri entuziaști și cu mișcări de dans provocatoare, sub privirile curioase ale spectatorilor care le urmăresc cu răsuflarea tăiată fiecare mișcare tinerilor de pe scenă. Ei însă dispar curînd, nu înainte ca un Oberon foarte expresiv, cu sprîncene arcuite și un ton afectat, dichisit și îmbrăcat într-un costum de piele neagră, să le studieze tinerilor mișcările lascive.
Actorii se plimbă în timp ce desenează linii imaginare cu mîinile mișcîndu-se în gesturi naturale, lăsînd o impresie generală de firesc, în sala cu decoruri diferite pentru fiecare scenă în parte. În stînga, barul în care s-au petrecut primele scene, în dreapta o bucătărie modernă, lîngă care există o toaletă cu ușă glisantă. În planul secund al scenei pălăvăgesc de zor niște muncitori cu un accent ardelenesc puternic o schelă pe care vor munci niște șantieriști. Doar unul dintre ei vorbește moldovenește, apăsat și lent, iar mulțimea îl aclamă la fiecare replică.
Un ultimatum
Ca într-un vis, în bucătărie, curtea Atenei se preschimbă într-un rai al secolului al XXI-lea, cu plasmă și o întruchipare a Hipolitei care pune ciorbă în farfurii pentru masa la care vor dejuna Lysander, Hermia și tatăl ei, alături de Demetrius. Cel din urmă, un bărbat îmbrăcat într-un costum gri, cu cămașă și pantofi roșii, apare în scenă ținînd în brațe un cățeluș și i se adresează lui Tezeu cu „boss” întregul spectacol, păstrînd un ton obedient, slugarnic. Aflăm că nunta dintre Tezeu și Hipolita, femeia pirpirie și nu foarte inteligentă pe care bărbatul solid o numește, lipsit de interes, „aleasa asta”, urmează să aibă loc în patru zile, timpul pe care îl înfățișează piesa. Hermia îi poftește la masă pe Lysander și Demetrius, cei doi care își dispută dragostea fetei. Primul, un tînăr brunet, cu o cămașă descheiată pînă la jumătatea pieptului, este și cel de care fata este amorezată, iar în rolul lui Demetrius, preferat pentru mariaj de tatăl Hermiei, un băiat blond cu șuvițe verzi și pantaloni portocalii, care sfîrșește prin a prînzi pe canapeaua familiei Tezeu. La masă, Hermia încearcă prin toate mijloacele cu putință să își convingă tatăl că Lysandru este cel pe care atît de mult îl iubește și fără de care nu își poate închipui un rost al existenței. Ca ultimatum și primind ajutorul vorbelor împăciuitoare ale lui Tezeu, un bărbat masiv cu o voce puternică, fetei i se oferă un răgaz pentru a decide în ce direcție își va croi soarta și alături de care dintre cei doi tineri. Pe scenă rămîn doar Lysandru și Hermia, care hotărăsc să fugă în lume, schimbînd replicile cu naturalețea discuțiilor îndrăgostiților de azi, plini de patimă și însuflețire, cînd în cameră apare Elena, jucată de un băiat înalt și foarte slab, îmbrăcat ca o paiață și cu o voce guturală. Cînd Hermia îi povestește despre planul escapadei, ea jură să pecetluiască secretul.
O întorsătură
Tot ca într-un vis, pe scenă apare Titania care cîntă pe acordurile unei piese lente, ademenitoare și al cărei principal vers, „Vreau să dorm” acoperă sala cu liniște. Nu mai rîde nimeni pe scaunele din public, iar comedia dragostei se preschimbă într-o transă avînd-o ca protagonistă pe cîntăreață. Cînd Demetrius intră în scenă, Elena uită de făgăduința făcută prietenei și îi povestește și lui despre plan: cei doi se vor întîlni în Forest, barul a cărui inaugurare va fi în ziua nunții dar care se bucură deja de clienți, iar de acolo vor pleca în lume. Elena rămîne pe scenă, plîngîndu-și dragostea neîmpărtășită, un personaj jucat așa încît să pară penibil și jenant, dar cu trăiri intense și sincere. Oberon, care nu de mult a făcut rost de o floare a cărei esență, administrată în somn, îl face pe cel care o inhalează să se-ndrăgostească de prima făptură pe care o vede cînd se trezește, își trimite sluga să îi facă farmecul lui Demetrius, mișcat de suferința fetei. De altfel, îl pune să o contamineze și pe Titania, iubia lui, pe care o va vindeca doar atunci cînd ea îi va semna un contract.
Din cauza netrebniciei slugii, Lysandru este cel care ajunge să o iubească pe Elena, iar se va îndrăgosti de un muncitor de pe „șcheală”, cu mască de măgar. Tot Oberon este cel care trebuie să repare greșelile și îl farmecă și pe Demetrius, pentru ca, preț de o scenă, ambii tineri să o iubească pe Elena, într-un joc actoricesc amuzant dar nu foarte credibil. Cînd însă protagoniștii se vor culca, lui Lysandru vraja îi va fi ruptă în somn, sub cîntecele dezmierdătoare ale Zînelor.
În ziua nunții cele două cupluri de adolescenți sînt deja formate, cînd meșterii care construiau barul decid să pună în scenă, la inaugurarea din Forest, o piesă de teatru pentru nuntași, care începe cu sfatul coordonatorului de șantier „Încheieți-vă la șireți și dați-i fălci”, pentru ca la sfîrșit să se lipească palmele publicului cu un „De ați venit să vă căiți, actorii sînt atît de iscusiți, că vă vor spune tot ce știu”.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu