Un răgaz de tinerețe de la Trupa fără nume
Șoc-șoc-groază! 13 iunie 2012 Niciun comentariu la Un răgaz de tinerețe de la Trupa fără nume 4Din Sala Polivalentă a Iașului au ieșit miercurea trecută mai bine de 2000 de oameni murmurînd o muzică veche, cu îngînări de versuri străine. Au intrat la ora 20.00 ca să-i întîmpine pe cei de la Band zonder Naam (BZN), veteranii rockului din anii ’80 și pentru două ceasuri au uitat de căldura din sală, abandonînd din cînd în cînd evantaiele pentru cîte-un ropot de aplauze. Iar cei doi soliști, Jan Keizer și Anny Schilder, au cîntat publicului toate notele tinereții trecute peste chipurile lor.
De pe scaunele înfășurate în pînză roz se cere BZN dinainte să apuce prezentatorii să-i anunțe pe cei zece artiști. Sala e plină de oameni care nu-și mai găsesc locul pe ele într-o năvală de chipuri încălzite. S-a ajuns „din timp” în adevăratul sens al cuvîntului, căci cu o oră mai devreme de-nceput mulțimea, se înghesuia deja la casa de bilete în mănunchiuri mici de prieteni. „Îți dai seama că noi am crescut cu muzica asta?”, se întrebau reciproc doi bătrîni cu cîte-un zîmbet aninat pe chip. Alții își desfăceau biletele înfofolite într-un buzunar interior, păzite parcă de primejdii în căptușeala cafenie. Iar cînd ușile s-au deschis, puhoiul s-a luminat la față. Parcă Jan Keizer și Anny Schilder i-ar fi așteptat deja acolo.
Abia după o oră și jumătate reflectoarele dau semne de spectacol, aliniindu-se către scenă, însă amfitrionii îi roagă pe cei care strigă în aplauze „BZN, BZN!” să mai aștepte zece minute. Atît durează deschiderea cîntată de Ștefan Hitruc, un tînăr care reușește să liniștească sala vreme de două piese. „Sometimes it’s crazy” (n.r.: „Cîteodată e-o nebunie”) le cîntă el celor care par să-și piardă răbdarea și aplaudă încontinuu, așteptînd „nebunia” promisă pe afișe cu cîte-un ghemotoc de șervețele în palme.
Cinci voci și-o chitară roșie
Publicul insistă și peste vocile prezentatorilor, pînă cînd iureșul se potolește, de teamă să nu acopere salutul formației. Cu zîmbete cît toată bucuria celor din sală, soliștii se-nchină publicului aprins, în felul lui, de pe scaune. „Mon amour”, un dialog în franceză între doi îndrăgostiți, e prima piesă pe care trupa le-o amintește melomanilor din sală, vocile uimindu-i chiar și pe cei care le știu pe de rost, încă de la primele casete. „Auzi cît de clare și puternice le sînt glasurile!”, strigă o doamnă cu o floare albă de Plumeria înfiptă într-un coc bine strîns, către vecina de pe banca din față. Gătite în bluze de mătase, dantelării și catifele, doamnele își îndreaptă mereu spatele și țin palmele lipite ca-ntr-o rugăciune în timp ce fredonează „Take me to Ibiza”.
Sala pare, totuși, prea calmă pînă-n momentul în care cele opt instrumente, conduse de-o chitară electrică roșie, cîntă primele acorduri ale „Blue eyes”, o piesă pe care organizatorii le-au prezentat-o celor de la BZN drept cea mai iubită de publicul român. „Nu știam că ne definește atît de mult aici”, ne spune Jan Keizer, apropiindu-se de grupul de backing vocals dansînd și sărind energic în șpagate săltate deasupra scenei. Gradenele par să se miște în unduirile sutelor de oameni care se țin de mînă și cîntă, alături de solistă, întrebarea „Don’t you feel like crying?” (n.r.: „Nu-ți vine să plîngi?”), într-o engleză stîlcită, ca niște copii. Balada celor de la Rolling Stones sună nervos și apăsat din glasul lui Anny Schilder, iar camerele ridicate în aer din toate colțurile sălii țin locul brichetelor aprinse și legănate de la concertele în aer liber.
Evantaiul de hîrtie
E-atît de cald încît odată cu îndemnurile la dans ale celor de la BZN curg și broboane mari de sudoare pe chipurile spectatorilor. Un domn flutură agitat biletul de intrare, uscîndu-și fruntea și continuînd să zîmbească. La fel ca toți cei din sală, ascultă cu inima strînsă și frămîntă în pumnul rămas liber un telefon micuț, încercînd să înghețe momentul într-o fotografie pixelată. Pe scenă, Jan ne spune povești vechi, de cînd Anny avea doar 16 ani și a auzit-o cîntînd pentru prima oară. Iar sala rămîne să se bucure de istorisire în aplecări duioase ale capului, ca ale unor bunici cuminți care-și privesc cu drag nepoții.
Artiștii par să n-aibă vreme, însă, de melancolii, coborînd în public cu dans și cu cîntec cu tot, în vreme ce părinții își trimit prichindeii să se lipească la pieptul celor doi și să zîmbească înspre camere. Din stînga scenei, doi gardieni în tricouri verzi se amuză de zăpăceala ritmată în care se amestecă și publicul și soliștii, îndreptîndu-și arătătoarele către cei ce coboară din gradene ori aleargă din spatele sălii către scenă. Abia cu un colaj de piese ale lui Tom Jones, printre care „Delilah”, „Pussycat” sau domolul „Green, green grass of home” reușeste Jan să-i liniștească, deși mîinile se-ntind în continuare spre scenă.
Mulțimea, niciodată ridicată de pe scaune, dar mereu bătînd din picior odată cu bețele toboșarului, mai cere o dată „Dance, Dance” cu strigăte scufundate în oboseală. E deja 11 noaptea și sala tot răsună în imnul anilor tineri, acei ’80 cu acorduri de bass și vocile puternice ale „bezeniștilor”, așa cum le spune o doamnă așezată pe scări, între bănci, cu coatele pe genunchi și ochii înlăcrimați. Fluturările de mîini ale lui Jan și Anny în timp ce coboară de pe scenă, odată cu promisiunea lor de-a se întoarce și-un vers din care șterg Parisul și le cîntă nostalgicilor „Les nuits, l’amour, Roumanie”.
Adaugă un comentariu