Mai avem nevoie și de Teatru
Editorial 19 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Mai avem nevoie și de Teatru 6Începînd cu acest an universitar și odată cu deschiderea stagiunilor de la Operă și Teatru, Iașul Cultural a început să învie de printre gropi, ruine și manifestări underground. Sala Mare, a Teatrului Național „Vasile Alecsandri”, proaspăt redeschisă după ce a stat în hibernarea renovărilor preț de șase ani, cheamă oamenii să se lepede de straiele rutinei și să fie protagoniștii unei trăiri artistice sofisticate măcar cîteva ore pe săptămînă. Faptul că regizorul Andrei Șerban a ales Iașul pentru a monta în premieră în România spectacolul Indiile Galante, marchează un moment care are potențialul de a restabili prestigiul interbelic al Teatrului, cu impetuozitatea sa barocă, acordată după stilul rococo.
Seria de premiere de joi, vineri și duminică, ordonate într-un triptic sugestiv, ne arată că Iașul este în măsură să găzduiască un spectacol artistic care să mobilizeze mai bine de o sută de balerini, soprane, baritoni, muzicieni și coriști laolaltă, într-o alegorie de peste patru sute de costume și să mai și țintuiască pe scaunele fascinației spectatorii mai bine de trei ore pentru a privi o operă „grea și necunoscută”. „Nu se putea găsi o ocazie mai nimerită pentru a celebra muzica și teatrul în această simbolică sală ieșeană, splendid renovată, decît această capodoperă festivă”, stau scrise cuvintele lui Andrei Șerban pe libretul manifestării. Indiile Galante nu a fost un spectacol pentru privitorii secolului al XXI-lea, obișnuiți cu piese la bar sau în Sala Studio, ci pentru unii care visează să ajungă măcar o dată la Opera din Viena sau Opera „Garnier” din Paris. Pentru cei însetați să respire simboluri ale vieții, ale dragostei și ale morții, lansate printr-o explozie de culori și semnificații, într-o gamă majoră. Dar și pentru cei „speriați” că opera e o pretențiozitate de neînțeles pentru cei fără prea multă carte. Viziunea a lui Andrei Șerban este de o amploare ce întrece orice așteptări. Sub fiecare foaie din creația sa se găsește o culoare care poate fi percepută cu inima.
Pesemne că era latentă în acest tîrg al Ieșilor o sete de frumos în oamenii lui gri, o aplecare spre a petrece festiv și o sete de-a simți rafinat cînd văd maiestuos. Și universitățile ieșene au simțit acest lucru, poate uitat, sau declarat a fi pierdut. De la deschiderea fastuoasă a Medicinei pînă la Zilele Universității Tehnice „Gheorghe Asachi”, a plutit în aer un spirit ceremonios, la granița solemnității academice cu festivismul. Sîmbăta aceasta, Politehnica și-a proiectat viața și istoria pe clădirea principală a Teatrului Național, iar profesorii și studenții s-au desfătat cu deliciul „Iașilor în carnaval”. În premieră, tehnica și arta s-au îmbrățișat cu grație, spre încîntarea tuturor.
Opera și teatrul sînt menite să reinvestească oamenii cu ce au mai frumos în ei decît ei înșiși, la fel cum eleganța exterioară o modelează pe cea interioară, hrănind și spiritul și nevoia oamenilor de vizibilitate în același timp. Așa că e un lucru bun că reîntregirile și sărbătorile se îmbracă în robe sau poartă broșe sofisticate la reverul paltoanelor. În atîta noroi academic și în plină campanie electorală, se simțea nevoia de o strălucire artistică ce să spele gîndurile ieșenilor cu încrederea că mai există viață și dincolo de încrîncenare.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu