Televiziunea, fără cîinele de pază
Editorial 3 decembrie 2012 Niciun comentariu la Televiziunea, fără cîinele de pază 7Acum 17 ani, toată lumea sărbătorea ieșirea din sistemul cvasi-monoteist în care TVR-urile erau singurele posturi din care se putea înfrupta publicul larg, ancorat încă în paradigma totalitaristă. Lansat cu prilejul zilei naționale, PRO TV-ul a fost ca o gură de aer proaspăt, diferit de orice a mai văzut un român pînă la vremea aceea. Era dinamic, viu și parcă deschidea o ușă spre lumi nebănuite. Cel puțin pentru un copil de vreo zece ani sau mai puțin, născut în preajma revoluției. Însă nu era singurul. A urmat și avalanșa de posturi, care mai de care, pe ecranele bombate, ce au umplut capacitatea de memorare a televizoarelor cu tub catodic din vremea aceea. Totul era fermecător, plin, netradus, liber și fascinant de descoperit.
În paralel, societatea a început să prindă tot felul de colțuri și dimensiuni, televiziunea devenind noul Colosseum al înfruntărilor politice cu scopul cîștigării opiniei publice de o parte sau de alta. Așa că și organismul de reglementare a vieții pe sticlă a început să-și capete sensul, în calitate de arbitru. Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a împlinit, în 2012, 20 de ani de activitate. Decurs în care a fost contestat, acaparat de publicitari și siluit politic. Însă a rămas să ridice steagul roșu, ca la întrecerile de Formula 1, cînd lucrurile au luat-o razna pe ecranele care, cu vremea, au devenit ele însele deștepte, dar supuse multor variabile.
CNA-ul a crescut odată cu democrația și cu televiziunea din România, de la public la privat, de la analogic la digital, de la dictatură la democrație, trecînd prin tot soiul de furci caudine ale tranziției, care i-au știrbit ceva din aura de arhanghel al dreptății. Cu toate acestea s-a ținut tare. Pînă săptămîna trecută, cînd a fost sacrificat printr-o Ordonanță de Urgență a Guvernului Ponta, de dragul alegerilor de anul acesta. Nu a fost însă doar el schilodit, ci și întreaga industrie media, cu publicitari cu tot, cu norme și cu libertăți. Astfel, ne putem aștepta de-acum înainte ca pe ecranele plate să se perinde păruieli în direct, flegme pe obraz, sloganuri îndesate în gură și aruncate între ochi. Și ca instiuțiile media să înceapă să producă ele însele reclame la detergenți, renunțînd de tot la jurnaliștii pe care oricum nu i-au plătit cu lunile.
La 17 ani de la inaugurare, PRO TV-ul nu mai face nici o diferență, în afară de a stabili cine este lider de audiență la difuzarea filmelor de acțiune. Antenele lui Dan Voiculescu au venit din urmă cu noua dictatură – ei decid ce apare despre USL în mediile audio-vizuale, lăsînd și mass-media și publicitarii să își numere banii într-o altă formulă economică. Pentru publicul trecut de 25 de ani, femei și bărbați deopotrivă, Antena 3 este noul lider cu sintezele ei virulente, violente, aprige, încinse, propagandiste, ocupînd parcă tot aerul dintre tastele telecomenzii. Și are voie să fie sancționat doar după un proces ce s-ar întinde, ca la noi, mai bine de doi ani.
În paralel, furnizorul de cablu Digi își face de cap. Scoate și bagă posturi în grilă cu nonșalanță, știind că are aproape jumătate din publicul țării la mînă cu abonamente ieftine la Internet, transformînd peisajul celor peste 80 de posturi într-unul monoton, tradus, în care publicului spectator nu-i rămîne nimic de ales sau de decis. Așa că, de ziua națională, este justificat să ne întrebăm dacă televiziunea mai are de sărbătorit ceva în afară de dictatura care o sapă.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu