Anghel Stanciu: Sper să apuc în Parlament ziua cînd voi fi bucuros că un Guvern care a trecut prin școală va pune școala pe locul meritat
Microfonul de serviciu 11 martie 2013 Niciun comentariu la Anghel Stanciu: Sper să apuc în Parlament ziua cînd voi fi bucuros că un Guvern care a trecut prin școală va pune școala pe locul meritat 46Din momentul aplicării Legii Educației Naționale, în universitățile din România a mai apărut un pol de putere. După ce legea a conferit din ce în ce mai multă putere de decizie Senatului fiecărei instituții de învățămînt superior în parte, prin mîinile președintelui acestui for trec toate hotărîrile importante. Redacția „Opinia veche” vă propune un serial de incursiuni prin cabinetele președinților Senatelor celor cinci universități din Iași, în încercarea de a desluși cum colaborează executivul și legislativul în mediul academic.
***
Scaunul de președinte al Senatului la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI) e așezat, pe jumătate, în Parlament. Implicat într-o politică pe care ar trebui s-o stăpînească la intrarea în instituția de învățămînt superior, Anghel Stanciu crede că n-a părtinit nici profesoratul, nici puterea din spatele pupitrului la București. O spune cumpătat, alegîndu-și vorbele ca-ntr-un discurs pregătit. În mijlocul celui de-al șaselea mandat de parlamentar, după ce i-au trecut prin mîini atîtea variante ale Legii Educației și nu numai, drumul de-acum al învățămîntului îi pare rătăcit și scopul studentului în societate încîlcit printre nevoi economice fabuloase. Iar de la catedra Facultății de Construcții și Instalații, inginerii ieșiți de pe băncile școlii de dinainte de ’89 se arată mai puternici, mai buni, dar nu pot pietrui drumul noilor generații la nesfîrșit.
În ciuda a ceea ce prevede articolul 8 din Legea Educației Naționale, din 2011, anul acesta învățămîntul a rămas cu ceva mai mult decît jumătate din acel 6% din produsul Intern Brut (PIB) promis. Vor fi și consecințele de două ori mai puternice?
Cercetînd istoria alocațiilor bugetare pentru învățămînt, am constatat că investiția în resursa umană este capitală pentru dezvoltarea țării. Pe această linie am ajuns să cuprindem, în ’95 – ’96, 4% din PIB pentru învățămînt. Și în 2003, cu ministrul Andronescu, să prevedem acel 6%. A fost o împlinire, un succes a unei lupte duse de 15 ani. Din păcate, am observat că toate partidele care au fost în opoziție au plîns pe umărul învățămîntului. Și cînd au venit la putere, nu doar că nu au mai plîns ci ne-au făcut pe noi să plîngem. Prima dată cînd trebuia aplicat acel 6% a fost în timpul guvernării Tăriceanu, ministrul Economiei și Finanțelor era atunci Varujan Vosganian, care a apărut cu o Ordonanță de Urgență ce a amînat termenul, din 2007 pe 2008. În următorul an, cînd era ministru domnul Adomniței, s-a acordat un procent apropiat de 6%. După schimbarea guvernării, sumele au scăzut spre 4%, chiar 3%, unde este și astăzi. Industrie nu mai avem, agricultura este la pămînt, cultura este după ea și cred că singura șansă este forța de muncă, educația, învățămîntul. Cu acestea putem „bate” Vestul. De aceea, cred că dacă vom merge cu o investiție de 600 – 700 de dolari pe student în raport cu 10.000 – 12.000 de dolari pe student, e clar că ne vom plasa singuri în afara casei comune europene. În casă vor locui boierii și servitorii, afară vor sta paznicii, iar noi s-ar putea să n-avem acces niciunde. Nu pricep încăpățînarea voită de a nu da o șansă tinerei generații, cînd noi, cei de peste 60 de ani acum, deja am avut o parte irosită și una dată pe apa sîmbetei, după criteriile reformei. Am reformat tot pînă o să dăm ortul popii. Sper să apuc ziua în Parlament cînd voi fi bucuros că un Guvern care a trecut prin școală va pune școala pe locul meritat. O astfel de atitudine o consider un atentat la siguranța națională.
Și cum se va vedea acest 3,14% în universitate?
Efectele se vor vedea, pentru că în perioada în care s-a aprobat peste 5% din PIB s-au demarat multe investiții în școli, reabilitări. S-a investit în clădirile universității, Corpul R (n.r. al Facultății de Construcții și Instalații de la TUIAȘI) fiind un exemplu. S-a investit în laboratoare, în cercetare, unde legea prevede 1% din PIB și acum avem cam 0.18%. Avem mai mult acum pentru platforma laserului de la Turnu Măgurele, care ia cei mai mulți bani, dar în rest e un buget de supraviețuire, care lasă cadrele didactice tot la nivel de „coate-goale”. La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) se vorbește de incapacitate de plată. La noi salariile au fost mai mici, a fost mai zgîrcit Consiliul de Administrație. Cercetarea are de suferit, investițiile sînt înghețate și eu nu văd un pas înainte posibil. Programele POSTDOC se încheie, ca să nu mai spun de programele doctorale, pentru care abia acum s-a dat drumul la bani prin acele POSDRU-uri (n.r.: Programul Operațional Sectorial al Dezvoltării Resurselor Umane), după patru-cinci luni de întîrziere.
Totuși, ministrul delegat pentru învățămînt superior și cercetare, Mihnea Costoiu, a vorbit la Iași despre un nou program de burse doctorale finanțat prin POSDRU, văzut ca o soluție pentru plata și chiar majorarea acestor burse pînă la 2.200 de lei. Credeți că s-ar mai implica universitatea în proiecte la care rambursarea s-a făcut, în unele insituții de învățămînt superior, cu întîrzieri de peste un an?
Nu cred că va exista prea mult entuziasm înspre ele. Pînă acum, la TUIAȘI, bursele pentru doctoranzi s-au acordat din venituri extrabugetare ale universității, bani interni, deci. Nu am putut investi în alte zone, e drept. Dar sînt universități, cum este și cazul UAIC, care au făcut împrumuturi în bancă, ori banca cere dobînzi, acestea nefiind eligibile pentru rambursare prin POSDRU. Sper, totuși, să se înțeleagă, la nivelul universității noastre, că un astfel de program este o posibilitate pentru doctoranzi să termine și al treilea ciclu de studii.
Deci cum se va rezolva pînă la urmă plata acestor burse?
Prin accederea la aceste programe europene, cu sau fără entuziasm.
A oferi pe tavă universităților tinere ceea ce s-a obținut într-o sută de ani prin tradiție, e o greșeală
Cum a supraviețuit universitatea întîrzierilor la plata cererilor pentru proiectele finanțate POSDRU?
Printr-o gestionare administrativă bună, dar nu doar în interesul cadrelor didactice. Consiliul de administrație, condus de prof. univ. dr. Ion Giurma, a găsit un echilibru între creșterile salariale ale cadrelor didactice tinere, cărora li s-au dat procente în plus față de profesorii cu experiență și bursele doctorale. S-a reușit, în acest fel, să se obțină un surplus de aproape 80 de miliarde de lei vechi pe cînd, în alte universități, salariile au fost chiar cu 50% mai mari decît la TUIAȘI. Iar pentru burse doctorale s-au împrumutat din bănci. Noi n-am luat din afară, am cheltuit din interior.
Clasificarea făcută de Asociația Universităților Europene (EUA) a fost anulată în urma procesului cîștigat de Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. Ținînd cont de faptul că această ierarhizare nu a avut, concret, efecte asupra finanțării, se mai justifică întregul proces prin care a trecut universitatea pentru evaluare?
Clasificarea universităților, cuprinsă în Legea 1/2011, ca idee, nu a fost un lucru rău. Eu unul am susținut ca prima să se facă cu ajutorul experților români, urmînd ca mai apoi să fie încredințată celor străini. Colegul meu, deputatul Marius Spînu, a susținut ca prima clasificare să se facă cu experți străini. A rămas aceasta și s-au născut multe comentarii pe lîngă cele trei categorii în care au fost împărțite instituțiile de învățămînt superior. TUIAȘI, împreună cu UAIC și UMF sînt de tip A și nu au țipat. Celelalte, de tip B și C, în ultima categorie intrînd majoritatea universităților private, au contestat, evident, pentru că acest proces nu a fost unul transparent. Cînd s-a schimbat conducerea și a venit ministrul Andronescu nu s-a găsit documentația care a născut această clasificare, deși, subsecvent, procesul acesta presupunea și aducerea de diferențe în finanțare. Nu atît la cea de bază, cît la cea complementară și de cercetare. A face o clasificare și a da posibilitatea noilor universități să-și dezvolte capacitățile în timp e un lucru încurajator. Dar a oferi pe tavă ceea ce s-a obținut într-o sută de ani prin tradiție, prin competiție, e o greșeală.
Există o tendință de a învăța studentul că totul este banul
Se pune problema unei noi proceduri de ierarhizare internaționale, U-Multirank, pe alte criterii. E vorba de reputația în cercetare, calitatea predării și învățării, orientarea internațională, succesul în transferul de cunoștințe și angajamentul regional. Urmărind, spre exemplu, ultimul punct, cum s-ar prezenta universitatea la nivel de implicare în viața orașului?
Sînt două tendințe în lumea universitară. Există tendința inițială, a universității humboldtiene, în care instituția, ca un „turn de fildeș”, creează în plan mental, al instrucției, un om cult, util societății, sie însuși și familiei lui. A apărut, însă, tendința din ce în ce mai accentuată, a universității antreprenoriale, în care aceasta este privită ca fiind în principal un furnizor de servicii către societate și către individ. Prin prisma a ceea ce reprezintă, într-o societate de consum, individul, adică un producător de bunuri, o rotiță într-o mașinărie a benzii rulante a lui Charlie Chaplin. Totul este privit prin oglinda utilitarismului. Și-atunci universitatea trebuie să iasă din turnul de fildeș și să se integreze, chiar și în lipsa fondurilor, pe piața furnizorilor de servicii. Deci să-și deplaseze centrul de greutate de la formativ, instructiv spre domeniul facerii de bani, antrenînd și studenți, învățîndu-i din facultate că totul este banul. Nu optez pentru nici unul din aceste modele, ci pentru o îmbinare, adică școala universitară să-i dea studentului acele elemente care să-l înnobileze ca om, să-l diferențieze de animal, dar să-i dea și cunoștințele necesare integrării într-o lume nemiloasă cu cei cu înclinații mai mult umaniste.
Oricît ne-ar plăcea să scoatem poeți și filosofi, la Politehnică trebuie să avem și „tinichigii”
Plasarea la mijloc ar fi opțiunea ideală. Dar acum, efectiv, TUIAȘI este un turn de fildeș sau o „fabrică de bunuri”, cum spuneați?
Universitatea Tehnică este ca Pendulul lui Foucault. Oscilează, raportat la facultate, la departamente. Sînt unele care accentuează partea formativă, în special cele de științe fundamentale, matematică, fizică, chimie. Sînt cele care merg, în ultimii ani, pe latura de cercetare, consultanță, angrenare pe piața muncii. Și sînt profesori din unele facultăți care au propriile firme de consultanță, de proiectare și chiar execuție și care își recrutează forța de muncă dintre foștii studenți, deci n-aș putea spune că universitatea în ansamblu poate fi catalogată într-un fel sau altul, dar sînt cadre didactice despre care putem vorbi în termenii aceștia. Unii care încurajează ideea că trebuie să-i dau studentului ceea ce-i servește acum să știe. În sensul de a-i da acum un pește, nu a-l învăța să pescuiască. Eu prefer să nu-i dau pește ci să-l învăț să gîndească. Nu vreau să fac roboței care să ia din sertar manualul de proceduri pe care l-a predat Anghel Stanciu.
Deci există o conștiință a faptului că studenții trebuie să se integreze pe piața muncii și se acționează ca atare.
Da, prin prisma acestui criteriu, de implicare a universității în mediul regional în care își desfășoară activitatea, unul din parametri de lucru, să spunem așa, e gradul de integrare pe piața muncii a absolvenților. Adică, oricît ne-ar plăcea să scoatem poeți și filosofi, la Politehnică trebuie să scoatem și „tinichigii”. E drept că una este să predai arta teatrului și alta este să predai betonul armat – deși poate ai nevoie de o doză de poezie să te apropii de acesta din urmă –, care este și rece și greu. Dar noi trebuie să încercăm să-i sprijinim; dacă nu să se angajeze, atunci să-și deschidă firme proprii. Pe vremuri, un profesor de-al meu, domnul Nicolau, îmi spunea că nu poți face beton precomprimat cu trei lopeți și cinci necalificați. Dar cu un inginer, un tehnician și cîțiva muncitori poți deschide o firmă de construcții și nu să vinzi, licențiat, la tarabă în piață. La noi, în preajma examenului de licență, la Construcții, vin firme și solicită preluarea de absolvenți pentru șantierele din țară și pentru proiectare, cu oferte bune uneori și înșelătoare alteori. Unii studenți semnează contracte în anul al III-lea, al IV-lea, primesc o bursă și sînt asigurați că stau acolo cinci ani. Dar la un preț care, dacă l-ar negocia dupa ce termină, ar fi și mai mare. Și sînt facultăți unde procentul acestor cazuri este și mai mare. Mă gîndesc la cei de la Automatizări și Calculatoare, unde e greu să-i și ții în facultate. Economia trebuie să se descurce singură, spun economiștii noștri. Să apelăm, deci, la stat. Dar dacă nu-i dai statului ce-i trebuie atunci cînd trebuie, cum poți să-l mulgi atunci cînd el e ca o vacă stearpă?
Spuneați la un moment dat, într-un interviu, că atunci cînd ați absolvit dumneavoastră, posibilitatea de angajare era limitată de granițele României. Ați fi plecat, în alte condiții?
Nu pot să spun c-aș fi plecat sau nu. În anul I de facultate am fost selecționat să plec în Franța, la Universitatea Paris IV (n.r.: Université Paris-Sorbonne), dar pînă la urmă a plecat altcineva. Era perioada în care a plecat și Petre Roman. Eram copil de la țară (n.r.: din comuna Toporu, județul Giurgiu) și singura mea „pilă” era munca. Aș fi vrut să studiez și dincolo, dar nu a fost posibil. Nu regret decît în sensul că, acum cînd există această deschidere, nu există aceeași dorință de perfecționare, de asimilare la unii tineri pe care noi îi trimitem cîte două-trei, chiar șase luni în Vest. Apare o anumită blazare. Ca un îndemn și nu ca un regret, afirm acum că piața muncii e întreaga Europă. Practic, diplomele noastre, prin libera circulație a meseriilor, sînt valabile peste tot. Am putea să marșăm cu matematica, fizica, chimia, ingineria. Am putea să mergem în afară cu ceea ce ei nu au, dar noi am putea fi.
Se observă tentația Occidentului și acum, în numărul de înscriși de la unele facultăți. La Textile și Pielărie, de exemplu, nu s-a îndeplinit, în ultimii ani, cifra de școlarizare. Ce se va întîmpla cu aceste specializări?
E clar că înainte de 1989 a fost o anumită ierarhizare a facultăților pe zone de interes ale celor care voiau să dea admitere și era atunci Electrotehnica pe primul plan, Mecanica, Chimia Industrială, Textile și Pielărie, care era singura facultate de profil din România. De aici, de la Iași, își trăgeau forța de muncă toate fabricile de textile. După Revoluție au apărut două fenomene. A scăzut dramatic interesul pentru inginerie și, simultan, au apărut noi facultăți. Una din marile fabrici de textile era atunci UTA Arad. Or, acolo s-a înființat o facultate de profil și-atunci tot potențialul facultății de la Iași nu mai atrage studenții așa cum o făcea înainte. Iar această tendință a fost dublată de atracția facultăților umaniste. Acum este o criză de ingineri și începe să crească interesul pentru acest domeniu. Nu mai este Electrotehnica pe primul loc, ci Facultatea de Construcții, urmată de Hidrotehnică. Și-atunci, iată că noi trebuie totuși să menținem specializări care un an se fac, un an nu, pentru a nu dispărea. Sînt facultăți care în comunism erau secții. Trebuie să le menținem oarecum artificial, la nivel de avarie, pentru că dispariția lor ar face imposibilă reluarea într-o perspectivă în care ar reveni.
M-am mîndrit cînd în clasa mea, de la țară, am fost primul pionier
Finanțarea, în momentul de față, a rămas la formula din 2008, pe student echivalent. Dacă absolvenții de bacalaureat sînt atrași de opțiunile din străinătate sau nu sînt tentați de oferta Politehnicii, este automat afectat și bugetul universității.
Bugetul este, efectiv, afectat dacă n-ai studenți. Pentru că vechiul sistem mergea pe cadru didactic, în funcție de cîți profesori, conferențiari și așa mai departe aveai. Acum ți se alocă o sumă, pe student echivalent, adică o căciulă de bani. Care mai apoi se dirijează spre facultate, de acolo spre specializări și acolo e posibil să nu ai grupe suficiente, destui studenți în an. Aici e influențată și salarizarea cadrului didactic, care nu e fixă. În Legea 1/2011 s-a prevăzut că finanțarea aceasta pe student echivalent are și efecte colaterale proaste. Dacă îți intră 100 de studenți în anul I, tendința naturală a cadrului didactic este să-i ducă mai departe. Pentru că dacă trec doar 50%, și salarizarea va fi tăiată în jumătate. Și tot așa pînă la faliment. Efectul colateral a fost, deci, o scădere a calității pregătirii studenților. Tacită.
Și sesizabilă, deci.
Păi cine-și taie singur craca de sub picioare? Dacă-i pici, rămîi fără salariu. Și-atunci am propus să se întîmple două chestiuni. În primul rînd, bugetarul și nebugetarul să nu fie pe patru ani, ci să migreze. Să putem menține astfel finanțarea de bază și salarizarea. Și a doua, care e revoluționară, spune că dacă în anul I au intrat 100 de studenți, această finanțare pe care o primim pe cei 100 să fie menținută patru ani. Eu scot zece din toți, dar ăștia zece sînt cu adevărat ingineri. Dacă te duci la École Nationale des Ponts et Chaussées (n.r.: Școala Națională de Poduri și Drumuri) din Franța, ei nu-ți scot 1.000 și ceva de ingineri pe an. Și le asigură pe timpul facultății o chestiune care nouă ne lipsește și e un lucru dureros. Unde se duc 400 și ceva de studenți în practică pe șantier? Ar fi șantiere mari, dar de unde bani de transport, de cazare, lucruri pe care înainte ni le permiteam. Pentru toate practicile erau alocații bugetare separate. În Franța există o lege care obligă marile companii să primească studenți în practică. Am copiat și noi în proporție de 90% această lege, dar lipsesc cei care s-o aplice. Găsirea modalității de a face practică e una din problemele care ne preocupă acum.
Dumneavoastră ca student n-ați simțit astfel de lipsuri ale universității?
Nu. În studenția mea, între ’67 – ’72, practica din anul I, al II-lea și-al III-lea era așteptată. Era perioada cea mai plăcută, pentru că se desfășura pe șantier și-ți alegeai locul după medie. Eu am făcut practică la Năvodari, după aceea la Bușteni. Eram vreo șapte – zece studenți și dura cam o lună. Era, cumva, o chestiune strict profesională și o împlinire personală. Nu cred că există inginer constructor care să nu-și aducă aminte de prima practică, cea topografică. Se dau mari cu teodolitul (n.r.: instrument optic pentru măsurarea unghiurilor orizontale și verticale), cu nivela și îi întreabă „babele” dacă se dărîmă ceva. Pentru că atunci cînd apar topografii într-o zonă, ori se construiește ceva, ori se demolează și ei dau explicații doxe privind ceea ce au de gînd să facă, dar de fapt ei nu fac decît un plan topografic, o drumuire pentru practica lor. Atunci luai contact cu profesia ta, în acele excursii de studiu, de la începutul și sfîșritul facultății, pe șantiere.
V-ați implicat în politică devreme, în 1968. Ați simțit că ați sacrificat ingineria pentru politic sau invers, undeva pe parcurs?
De fapt, în viața politică m-am implicat de la pionieri. Eram mîndri atunci, deși probabil unii zic că le-a fost rușine. Eu m-am mîndrit cînd în clasa mea, de la țară, am fost primul pionier și m-am dus la școală cu cravata înnodată, iar pe urmă prinsă cu inel. Acasă era de parcă aș fi primit ceva deosebit. După care am trecut în Uniunea Tineretului Comunist citind, la vremea aceea, „Așa s-a călit oțelul” (n.r.: titlu de Nikolai Ostrovski) și alte scrieri din acestea „revoluționare”, care însuflețeau. Am fost primul membru de partid făcut în facultate în 1968. Revolta din 1989 am simțit-o ca pe-o ciocnire teribilă între cei pe care-i știam într-un soi de talibanism comunist și o jumătate mai nou libertarianistă, capitalistă a lor. Am intrat apoi din nou în politică, una în care totul se stricase, totul era blamat, toți erau capitaliști convinși, deodată. Astăzi pot să spun că am reușit să pun în scris procentul acela de 6%, pe care nimeni nu îndrăznește să-l dea jos, dar îl amînă. Am reușit să dublez salariile profesorilor universitari, astfel încît tăierile nu s-au resimțit în învățămîntul superior. M-au înjurat conferențiarii si celelalte categorii, dar le-am oferit o posibilitate de neplafonare. Dacă aveau toți aceleași salarii, de ce s-ar mai fi chinuit să fie profesori? Așa, au o perspectivă.
Ordonanța de Urgență (OUG) 92/2012, lăsată de fostul ministru Ecaterina Andronescu, înlătură necesitatea obținerii acelei abilitări pentru trecerea la statutul de profesor universitar. Era acel atestat o „barieră profesională” atît de greu de depășit?
Eu m-am opus acestei abilitări în timpul discuțiilor. Această abilitate există în Republica Moldova, în Germania și Rusia. Nu mi s-a părut firească pentru că presupune următorul proces: conferențiarul își dă doctoratul, are un număr de lucrări și pe urmă mai susține o teză, înainte se numea teză de docență, într-o limbă străină și mai dă și o taxă de înscriere. Mi se părea artificială. A rămas, însă, abilitarea pentru obținerea calității de conducător de doctorat.
Există profesori la care oamenii deschid ușa cu capul și cei la care se deschide ușa cu mîna
Tot această ordonanță a modificat în Legea 1/2011 chestiunea numărului de doctoranzi pe care îi poate îndruma un conducător. Astfel, noua formă a legii prevede că Senatul decide și propune această cifră. Se poate trece de vechea limită, de opt studenți?
Noi avem o problemă cu doctoratul. Una pe care, fie din motive de percepție, fie care țin de generație, nu putem s-o rezolvăm. Doctoratul pe care l-am gîndit eu era unul care consfințea o calitate, aceea de cercetător științific dobîndită după un număr de ani de cercetare în domeniul lui. Era o certificare. Acum, odată cu procesul Bologna, doctoratul s-a atașat ca fiind al treilea ciclu de învățămînt. Acest ciclu prevede o parte de activități didactice, deci aproape un an de zile de cursuri și una de studiu biografic și cercetare propriu-zisă. Nu mai este o certificare a calităților dobîndite de doctorand, ci una că acest tînăr poate desfășura activtăți de cercetare științifică. Dacă a devenit un proces didactic de învățămînt, nu cred că numărul de studenți trebuie limitat artificial. Funeriu l-a limitat la opt. Dar de ce nu la cinci, trei sau doi? Eu nu am luat mai mult de unul sau doi doctoranzi anual. După mine, cifra respectivă nu trebuie să fie foarte mare, deși, ca școală doctorală, în sistemul Bologna, cred că poate fi și mai mare de opt. Dacă Legea 1/2011 rămînea așa, noi, Facultatea de Construcții, peste doi-trei ani nu mai aveam nici un conducător. Pentru că ies toți la pensie, iar din spate, aceste condiții de abilitare nu cred că mai permiteau intrarea altora, poate a unuia, maximum doi. De aceea s-a scos această restricție. Dar există două categorii de profesori. Profesori la care oamenii deschid ușa cu capul și cei la care se deschide ușa cu mîna. Dacă au ajuns conducători de doctorat, trebuie să aibă teme clare, concrete și nu să ia 16 studenți pe care nu-i țin minte nici după nume, dar să mai știe și ce teză au. Și se pomenesc cu teza după trei ani, iar în afară de coperți nu e nimic original înăuntru.
S-a mai pus, pe marginea reglementărilor din această ordonanță, și problema mutării centrului de greutate în ceea ce privește puterea de decizie în universitate de la rector la Senat. Cum se va vedea această modificare la TUIAȘI?
În cazul nostru, concret, nu este nici un fel de balansare a puterii. Aș putea spune că există un consens, o sfătuire în ceea ce privește inclusiv ordinea de zi. Avem o istorie comună, eu și prof. univ. dr. Giurma, am lucrat împreună ca directori educativi, sîntem ingineri constructori amîndoi, nu avem orgolii din acestea deosebite în care să stabilim cine-i cel mai tare.
Ați declarat asta și la începutul acestui mandat. Spuneați atunci că „avantajul domnului rector și al meu, este lipsa noastră de orgolii pentru că noi mai avem trei ani, nu mai putem candida la un nou mandat și ținta nostră este binele instituției și nu satisfacerea orgoliilor personale”. Și dacă ele apar pe parcurs?
Nu omit că apar astfel de lucruri, acolo unde, de fapt, cel care e președintele Senatului a fost rector. Acolo există o altfel de armonie. La noi nu e așa. Principial, faptul că s-au creat un organism deliberativ, Senatul și unul executiv, Consiliul de Administrație, cu rectorul în frunte, echilibrează pe undeva puterea în universitate. Scopul meu este să armonizez, împreună cu profesorul Giurma acest raport de puteri astfel încît, după patru ani, ele să nu funcționeze în contradictoriu. Statutul Senatului prevede că senatorul poate iniția hotărîri. Pînă acum nu avem nici una, dar va trebui să ne obișnuim cu ideea că, așa cum în Parlament poți iniția o lege care poate fi chiar aprobată, așa și pe senatori îi poți obișnui cu ideea că nu doar Consiliul poate lua decizii. Atunci cînd Senatul va respinge cîteva hotărîri ale Consiliului de Administrație, iar cel din urmă va înțelege acest lucru, atunci vom fi în normalitate. Atîta timp cît Consiliul de Administrație consideră că tot ce gîndește el este sacrosanct, nu poate fi bine. Problema cu oamenii care au putere e că nu mai gîndesc. Eu sper ca și eu și profesorul Giurma să avem gîndire și după ce ne pierdem funcțiile, nu doar pe aceasta pe care ne-o dă puterea și care, uneori, este toxică.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu