Viața în ritmul războiului de țesut
Povești fără timbru 20 martie 2013 Niciun comentariu la Viața în ritmul războiului de țesut 48Mîinile nu și le-a odihnit niciodată. De la 15 ani împinge suveica prin ițele războiului de țesut și încuie sufletul poporului nostru într-o ladă de lemn veche cu o cheie pe care n-o pot avea decît cei care iubesc tradiția neamului românesc. Casa Auricăi Racu din Ibănești, județul Botoșani stă deoparte de răutatea lumii, pe-un deal unde parcă se împreunează cerurile, iar stropii de ploaie îi pătrund greu prin stratul de stuf înțepenit în vreme. Cerdacul verde și zîmbetul femeii colorează valea și sfidează timpul. La 73 de ani, bătrîna cu frică de Dumnezeu, dar fără frică de moarte, încă descrețește fruntea tinerilor care îi calcă pragul de lut acoperit cu un covor de cordele. A cusut destul cît să poată înconjura o dată întreaga Românie pe care o poartă în inimă și o transpune în firele de lînă cu care încă coase ștergare și în anecdotele cu care fură zîmbetele celor care o împrejmuiesc.
„Frunză verde de năut, pe lume cînd m-am născut tot o nins și-o bătut vînt.
Cum o fost vremea de rea, așa îi și inima mea.
Cînd creșteam la sînul mamii primeau ordine catanii
Și se îndepărtau de noi în cîmpuri largi de război.”
„Eu fără stative nu mă țin ca omu fără tutun și copilul fără jucării. Să fie literă de lege”, îmi spune Aurica Racu, uitîndu-se atent la mine. A crescut la sînul mamei, văduvă de război, cu încă trei frați. Pe 9 ianuarie 1940, chiar în ziua în care a văzut lumina soarelui, tatăl ei a primit ordin de plecare pe front și i s-au sfîrșit zilele într-un spital din regiunea Donbas, Ucraina. Numai moș Petrea Popoiu, văzîndu-i durerea din suflet, a luat-o în brațe și i-a explicat cuvîntul „tată”. Și el tot orfan de război era. Că așa era atunci. Zgomotul de gloanțe te chema în luptă și prin fumul gros te înghițea pămîntul.
Numai cinci clase a învățat, după care mama ei n-a stat pe gînduri și a retras-o de la școală, „că nu avea cu ce să mă poarte. Am un fost un copil nedorit, să fie clar”, îmi spune cu vocea-i tremurîndă, „dar dacă au fost zile… Cum ar fi un pui de cloșcă ciupit care tot se ascunde în buruiene și dacă are zile uliul îi ia pe ceilalți și ăsta tot trăiește”. Dar nu s-a lăsat în voia vîntului. A căutat să învețe o meserie și așa a început să lucreze la stative, cu mama ei, apoi singură. A țesut să împodobească casele și să-și acopere capul și trupul. Cu zestrea românilor în suflet, a început să colecționeze costume populare, să cînte și să scrijelească pe hîrtie poezii. Dar ea nu a luat niciodată cîntecele altcuiva. Doar pe-ale mamei de cînd „dădea cu var în casă și tata era mort pe front”.
Bărbatul ei, Octav, lucra pe șantiere ca să „cumpere pătură pe pat” și nu se certa cu el decît „azi, mîine și tocmai poimîine, de două ori pe an, dar ținea cîte șase luni”. E mort de 11 ani, dar i-a lăsat în urmă un fecior, instalator, și doi nepoți pe care îi iubește ca pe ochii din cap. „Cînd te bate omul și tu fugi, să le zici ăstorlalți că alergi să tai o găină”, îmi spune rîzînd. Pe lîngă țesut a lucrat și la grădiniță, la bucătărie și la centrul de legume și fructe, sezonier, cîte trei luni, vara. Acum le predă prichindeilor de la Centrul de zi din Ibănești ore de lucru manual și tradiție, fiindcă „nu contează fizicul sau vîrsta. Cultură să aibă omul. Iar dacă vrei să intri în mintea copiilor, trebuie să fii și tu în mintea lor”.
Camera cu miros de tradiție
„Toată viața ce-am lucrat,
Tvr-ul o filmat.
Și-o filmat floare cu floare
s-ajungă peste hotare”
„Să vă iasă gustul pîinii și lumina soarelui în față”, îmi spune bătrîna poftindu-mă înăutru. De 35 de ani oamenii îi calcă pragul, dar încă nu și-a pierdut din entuziasmul pe care îl are de fiecare dată cînd își spune povestea. „Cu asta mă mîndresc, puiul mamii”, căci cămăruța îi e colorată de la temelie pînă în tavan și pereții sînt plini de diplome și carpete. Dar și cu poze înrămate cu grijă și mîndrie, iar fiecare în parte spune o istorioară despre îndemînarea și înțelepciunea mătușii Aurica. Nici bine nu mi-am scuturat încălțările că își deschide lada de zestre și nu ezită să-mi arate cămașa de peste 100 de ani primită de la bunica ei, pe care a filmat-o „și TVR-ul și doamna de la Academia Română și toți care i-au călcat pragul”. Mi-o așază apoi pe masă cu grijă, deasupra a două pernuțe „ca să iasă frumos la poză”.
Îmi arată cămăși de cînd era mică, care însă i se potrivesc și acum pentru că trupul îi e firav de la atîtea necazuri. Însă ea îi mulțumește lui Dumnezeu „că nu strig văleu pe pat dincolo”. Mai pe fundul lăzii stau cîteva lucruri pentru „cînd oi da buletinu’ în primire, să-mi îmbrace sicriul. C-am zis c-o să mă fac odată moartă și dacă nu mi-or pune ce-am muncit eu, cînd m-oi scula oi umple gîrla de dînsele”. Istoria nespusă a mătușii o poți citi în tot ce-a lucrat cu mîinile ei deja slăbite de la atîta țesut. Însă vlaga i-a rămas în glas și-n suflet, deși fîșneață încă e, ca un copil curios care se bagă între oalele mamei.
Pe pat, sprijinită de stratul de carpete întins grijuliu și acoperit cu perne ale căror fețe au flori brodate, stă o păpușă care parcă zîmbește și ea cînd o aude pe mătușa Aurica. Numai că „zghihuita ceia de copchilă nu mă ajută deloc la treabă”. Că mereu și-a dorit o copilă care să-i mîngîie fața brăzdată de griji și vreme. Ca să fie și ea la modă, și-a cusut două traiste după culorile a două costume cu care merge la Botoșani „cînd sînt convocată”, cum îi place ei să spună. Participă anual la „Tîrgul Meșterilor Populari” de pe pietonalul din Botoșani, și-i îmbracă pe tinerei în tradiție și cu blîndețe le zice o vorbă bună și le cîntă un cîntec de dor. Dar și pe francezi și pe cei din Ecuador și Capernau care erau prezenți acolo i-a miluit cu vorbe și le-a arătat ce înseamnă să fii român. Așa a vrut ea să lase un gust bun străinilor, că e destulă amărăciune în gîndurile lor. Și la Suceava, Dorohoi ori Sfîntul Gheorghe a fost chemată ca să arate că tradiția încă e vie.
Muzeul din casă
„Munților, voi munților,
voi trăiți mult mai ușor că n-aveți atîta dor.
Tu ești omule din lut și zbori ca o frunză-n vînt
și te-ntorci iar în mormînt.”
„Urcă-te cu nădejde pe pat”, îmi zice cu căldură bătrîna după ce intru în camera în care miroase a turte coapte pe plită. În colț, lîngă lumina geamului care parcă stă să intre în pămînt, e războiul legat cu ață roșie pe-alocuri cu care femeia își țese timpul. În cămăruța în care tavanul parcă se izbește de vîrful capului, pentru că „asa am avut cerul aproape”, bătrîna încă se mai urcă pe cuptor și scrie pe caiete noaptea cînd se trezește din somn și se mai miră cum de încă îi bate inima în piept. Lîngă pernele așezate cu grijă una peste alta pe o cuvertură colorată, o pisică toarce de zor în bătaia căldurii de la sobă. Numai ea îi ține de urît zi și noapte cînd băiatul e plecat după treburi.
Arhiva și-o ține într-o geantă de rafie puțin zdrențuită și e bucșită de cărți, poze și foi îngălbenite de vreme. Le ține minte pe toate și-ți explică pe rînd, răbdătoare, ce reprezintă fiecare. Însă ce se remarcă prin toate acele foi este un caiet de română, mic, în care mătușa Aurica și-a scris în cîteva pagini o autobiografie, pe care mi-o citește cu aceeași voce tremurîndă. Trage repede aer în piept și începe să cînte cu lacrimi în ochi, dar cu capul sus, făcîndu-mă să îmi plec privirea și să-mi șterg și eu ochii, umeziți de la jalea pe care bătrîna mi-o glăsuiește în ureche. Dar cînd se pune la război și începe să învîrtă suveica, glasul i se schimbă. Tălpicele pe care apasă cu picioarele cu care a străbătut atîta drum, nu pornesc numai războiul, ci și veselia și mîndria din inima ei. În camera în care și-a trăit aproape toată viața, sub lumina slabă a becului agățat de perete, culorile carpetei par mai vii, iar venele de pe mînă mai proeminente. Te îmbie repede c-o turtă cu zahăr și cu un pahar. Și nu se lasă pînă nu îi faci pe plac și stă și se gîndește că mare dreptate avea cel care zicea că „ mereu casă nemăturată musafiri așteaptă”. După ce-mi arată cîteva ștergare cusute special pentru nunți, mă pune să-i promit că o să-i mai calc pragul, așa cîrpit cum e el, pentru că „Dumnezeu știe că eu am o datorie la tine”.
Îi place să le țese tinerilor povețe în mintea lor fragedă pentru că „omul trebuie să se încadreze în trei articole în viață: să aibă credință în Dumnezeu, să respecte tradiția și să aibă darul muncii”. Îmi arată reviste pe ale căror coperte stătea îmbrobodită frumos și mîndră în fața războiului de țesut, înconjurată de multă lume cu ochii ațintiți la mișcările mîinilor ei. Dar în viață nu a avut parte numai de bune, căci așa cum „vîntul bate frunza, așa mă bate și pe mine gîndul. „Eu de la viață scot ideile principale, cum scoate copilul la școală”, îmi spune bătrîna și e conștientă că „în fundul pămîntului n-ai bătaia soarelui, doar patru scînduri prinse-n cui și acelea-s ale pămîntului”.
Acum în viață are mîngîiere numai în stative și în cîntece. Tîmplele i s-au albit, dar în viață a știut să învingă. Mătușa Aurica și-a trăit fiecare bucățică de viață sădind cîte ceva în urma ei. Vremurile străvechi și le-a cusut pe pînze și pe trăistuțe pe care le poartă copilașii cînd își cară cărțile spre înțelepciune. Și cînd ea n-o mai fi, gîrla tot o să mai răsune de vocea ei gingașă și de vatalele războiului de cusut care n-au lăsat-o să-și odihnească trupul și i-au frămîntat gîndurile cînd luna se suia sus pe cer. Și nici la capătul puterilor mîinile ei n-or să se oprească.
„Și vă spun ultimul cuvînt.
Cînd ar fi să mă îngropați să nu mă îngropați tare adînc
s-aud păsările cîntînd, izvoarele unduind, femeile toate țesînd.
Lume dragă lasă-mă așa și nu mă mai judeca.”
Iuliana LEONTI
Adaugă un comentariu