În Maramureș, mocănițele își șlefuiesc amintirile cu abur
Povești fără timbru 27 mai 2013 Niciun comentariu la În Maramureș, mocănițele își șlefuiesc amintirile cu abur 14Valea Vaserului se îmbracă de 80 de ani într-un parfum lăptos care se face una cu norii și se lasă străpuns de creste. Maramureșului i-a rămas acolo, cale de vreo 40 de kilometri, loc pentru ultimul drum al mocănițelor care-și pufăie bătrînețile de-a lungul apei. Elveția, Măriuța și Bavaria trezesc moroșenii din casele de pe maluri, înăbușindu-le cu fum și cu șuierături tăioase. Ei sînt învățați cu chiuitul lor stăruitor, cu fluturările de palme ale turiștilor care parcă salută din mers o „altă lume” și le răspund blînd, c-o privire știutoare, mîhnită, acoperită cu-n zîmbet schimonosit de soare. Străinii vin să se minuneze de vadul sădit în munte prin care șerpuiesc jucării de colecție ale Căilor Ferate Forestiere (CFF). Însă, în vreme ce obiectivele aparatelor se întind după fiecare colț al trupului înfierbîntat al locomotivei, oamenii din Vișeul de Sus își văd, cu o nestingherire tocită, de viață. Ei știu că șinele s-au tot retras înspre gară, că mocănițele pozează demne, dar cu amărăciunea ruginei dedesubt. Și mai știu că drumul lemnului, cel pe care merg ele, a înghițit și fum și timp și vieți.
„Nu-i chiar așa, măi Niculaie, nu amăgi oamenii.” Un mecanic sur, cu ochi obosiți, rupe nălucirea spectacolului care se croiește în gara CFF Mocănița. Lumea de-aici nu e altfel, spune el, chiar dacă oamenii cumpără bilete ca s-o vadă. În spatele porții galbene, glisante, în curtea fabricii de prelucrare a lemnului „R.G. Holz”, Elveției i se lustruiesc în grabă botul și hornurile, iar Niculaie, rîzînd a batjocură de încruntarea colegului, îi unge suspensiile cu ulei dintr-o cană cu picurător. Bătrînul vorbește serios, dar zîmbește pe sub șapcă fiindcă turiștii veniți cu cîte-un ceas înainte de plecare au început să facă poze fără să se uite-n vizor.
Și el și Nicu sînt încremeniți în albumele care se vînd odată cu biletele, sprijiniți băiețește de ceilalți mecanici, cu buzele vineții alungite peste chipuri. Și cu Măriuța-n spate, singura mocăniță cu nume de româncă pe care-au făcut-o, însă, nemții de la Orenstein & Koppel în 1910. În Vișeu de Jos a ajuns în 2005, fiindcă aici a rămas ultima cale ferată pe care poate să fie mai mult decît piesă de muzeu. „Și doară or fost, Doamne, o groază. Erau vreo 15 – 20 de drumuri din astea de munte sigur la noi. În Ardeal, în Banat, după minereu, după lemn, după ce nu s-o dus omu’?”, povestește bărbatul cu șapcă. Îți vine să-l întrebi de nume, dar îl fugăresc atîtea gînduri că nici nu știi cu cine vorbește. În vreme ce vagoanele se umplu de ochi boldiți, el umblă cu privirea pe sub ele, dînd la fiecare din mîini a „mai mer’e șî de data asta”.
Copiii munților, cu compostor Șuieratul Elveției, o frumusețe tuciurie din ’54, se sparge de munți ca un cîntec. Nea Vasile, mecanicul cu mănuși albe, i-a strîns ușor fluierașul de gît, ca pe-o pasăre speriată, iar cînd chiuitul a dat în bocet, i-a făcut la sfîrșit un soi de virgulă suflată în abur. Mănușile sînt semn că nea Vasile are grijă de drum și că doar fochistul o să învîrtă lemne și cărbune în focar. Numai că albul e uns de cenușă și în cabina îngustă a mocăniței nu mai știe nimeni cine trebuia să țină lopata și cine să descarce lemne din tender, vagonul din spatele locomotivei.
Departe de căldura care se scurge în sudoare pe piepturile celor din locomotivă, în vagoane se controlează biletele. „N-are față de naș băiețașul ăsta, mînca-i-aș șapca eu”, se umflă unul în piept cînd îl vede venind pe Ionuț, cu ecusonul trecut prin cămașă și c-o șapcă de ceferist în care i se scufundă ceafa dacă n-o ridică în semn de salut la fiecare compartiment. Face zarvă, dă să sperie lumea, ca și cînd ai putea urca fără bilet. Bucata de carton ștampilată „ca pe vremuri” pîrîie între brațele compostorului ca o nucă, glasul lui Ionuț i se cocoață în vîrful nasului în timp ce primește bilete, iar Astrid merge ba-n fața, ba-n urma, ba-n coasta lui. Există cîte-un Ionuț și cîte-o Astrid în fiecare vagon, iar pentru copila asta brunetă care-i face umbră controlorului e prima urcare în mocăniță. „El? El e deja de-un an, e student, eu sînt în clasa a XII-a, nu știu nimic pe-aici. Am venit să fac un ban și să rămîn, totuși, acasă.” Vorbește așa încet încît huruiturile șinelor înguste bătute de-a măruntul de roțile Elveției o muțesc de tot. Ionuț, în schimb, împarte pasagerilor langoși fierbinți și gogoși subțirele și toarnă palincă aprigă în păhărele îndeajuns de mari cît să lase agheazma de prună să-ți sfredelească gîtlejul. Și oamenii încep să-și vadă de-ale lor, închiși în compartimente deși toate geamurile-s coborîte.
Adunați în căldura cenușarului
Mocănița se hurducă mai întîi, apoi ia curbele din scurt, fiindcă ecartamentul (n.r.: distanța dintre șine) de numai 76 de centimetri îi dă voie să cotească doar după ce pare a se izbi de vreun versant sau de luciul apei. Vaserul o însoțește pînă în capătul celălalt de linie, desenînd pe parcurs bucăți din viața țipțerilor (n.r.: etnici germani) și-a românilor care și-au legat viața de munte. Cît-un pod de lemn care urca mai întîi într-un copac ș-apoi taie apa în două, copii unși de lutul malurilor care-ncearcă să-și spele tălpile cu frica puhoiului pe chipuri, rîul Novăț aducînd apă rece și roșie de la Izvorul Cailor și amestecînd-o ca pe sînge cu Vaserul. „Linia asta a fost construită în 1930 și nici atunci șinele n-au fost făcute aici, pe loc, ci aduse din afară. E veche, săraca, e foarte veche.” Tinerețea lui Ionuț parcă nu se potrivește cu vorbele astea, dar oamenii lasă fruntea-n podeaua vagonului o vreme. Se-nveselesc înapoi repede, ca și cum s-ar fi prefăcut.
La opriri, cînd mocănița-și umple burduhanul cu apă, nea Vasile se cațără pe cutia de fum, botul locomotivei mărunte, verificînd țeava de evacuare a aburului ori supraîncălzitorul. Are vreo 50 și ceva de ani, a fost și „plutăraș” la viața lui, pe-același Vaser pe lîngă care trece acum în căldura cabinei. Buzele i se lipesc de gingii de știrbenie, iar cînd fumează așezat pe șine, departe de fochiști și ceilalți mecanici care mai urcă de pe drum, parcă mestecă și înghite fumul. „Hai, bre Vasile, lasă, mai stai într-un vagon cu lumea, mai hodinește și tu”, îl tot îndeamnă Nicu la oprirea dintre Novăț și Cozia. Dar nea Vasile își apasă palma dreaptă peste față, scăldat în sudoare și-n cenușă și dă din cap a refuz. „Na, mai, am stat două ceasuri și amu’ să plec? Da’ ce-am, nu-s întreg? Rămîn eu cu ea, nu mă chinuie”, și-și lipește mîna de ușa cabinei, simțind zbîrnîitul mocăniței prin mănușă ca pe-un tors de pisică.
Nicu are 13 ani de cînd e ba fochist, ba mecanic, niciodată pasager. Nea Vasile era de mult purtătorul mănușilor albe cînd a venit el prima dată în gară, la CFF, să caute de lucru. „Știam un singur lucru atunci, că mocăniței nu tre’ să-i dai să mînce lemn iute, că te stuchește tot drumu’ cu pleavă neagră între ochi. Mi-a spus-o tata asta. Și iaca am chelit și tot n-am uitat”, rîde Niculaie cu mîna printre firele de păr fugărite de pe frunte înspre urechi. În 2001, cînd fundația elvețiană „Hilfe für die Wassertalbahn” (n.r.: „Ajutor pentru Calea Ferată Forestieră de pe Vaser”) a început să investească în drumul lemnului care pornește din Vișeu de Sus, foștii plutași care lucrau pe la Măcârlău, la digul din care-au rămas numai urme azi, s-au făcut fochiști. Iar mecanicii care nu mai credeau în fierătăniile închise în depou, frumoase dar aproape fără vlagă, s-au luminat la față. Nea Vasile, unul, n-ar da „fetița lui” pe-o gură de aer rece într-unul din vagoane.
Coborîți la sfatul berii
Din 2008, de cînd inundațiile au fărîmat șina, mocănițele au mai mers pînă la Făina, la kilometrul 31, numai cîteva luni. „Se ducea de pe șine, se speriau ăștia și ieșea cu scandal, că credeau că mor aici. Era periculos”, își amintesc mecanicii. Acum Elveția a oprit la Paltin, la 21 de kilometri de gară, înainte să apucăm să trecem prin tunelul de la Bardău ori să vedem măcar dac-a mai rămas ceva din cabana regelui Carol al II-lea de la Făina. Pînă aici drumul e de încredere și pădurarii care-ntîmpinau turiștii cu miros de lemn proaspăt tăiat la capăt de linie coboară acum la adăpostul de la Paltin, o oază cu miros de rumeguș venit pe deasupra Vaserului. „Șefii de tren” descarcă din vagonul marfar cutii de bere, de suc și de carne, ca să-ncingă grătarul. Nu se mai fac poze de ceva vreme, lumea s-a-nșirat la mese într-o ordine parcă nefirească unei stații vechi din mijlocul muntelui.
Pe lîngă Vaserul căruia-i strălucește nisipul de-o iluzie aurie coboară pădurarii. S-așază pe băncile din butuci neșlefuiți ori stau la rînd pentru o bere înghețată. Nu se-ngrămădesc, nu se grăbesc și nu-și dau jos nici căciulile de miel, nici șepcile, nici fesurile care le turtesc capetele, deși e cald și-aici pe munte soarele parcă arde prin piele. Mulți dintre ei sînt tineri, poate nici măcar trecuți de 20 de ani, dar au pe chipuri adormirea neștiută a renunțării. Acolo, în pădurile din care coboară, e mai bine, zic ei, să fii „fără visuri”. Gheorghe, cel mai bătrîn, nu muncește de mult printre brazi, numai de vreo trei ani. „Am făcut de toate cîte se poate face în Vișeu”, îmi spune el. Ce-i drept, pe brazdele de pe tîmple și cele din palme se cunosc și fierul și mînerul toporului și greutatea scîndurilor de cherestea. „Aicea nu te duci să tai lemne în pădure cu femeia și copiii după tine. Te duci ca și cum n-ai ave’ nimic mai bun de făcut. Pînă la urmă, cre’că tot vișeuanul ajunge la mîna lemnului de pe lîngă Vaser.”
Lîngă masa noastră, pe care se sprijină și coatele și ranițele cu curele din piele ale tăietorilor de lemn, „străinii”, cum le zice Gheorghe celor care nu grăiesc românește, reiau drumul cu gîndul. Unii ar fi vrut să vadă cum cade mocănița de pe șine. Au auzit că atunci cînd se întîmplă oamenii se adună s-o pună la loc ca să coboare înapoi la Vișeu de Sus. De cînd cu viitura din 2008 care-a frînt calea ferată, însă, nea Vasile nu urcă cu mai mult de 10 kilometri pe oră, deși Elveția are voie să muște vîntul cu vreo 30. „Eu știu că ei vor așa, de distracție, să moară de frică. Doară din cauza lor, că se speriau, s-a închis drumul pînă la Făina. Hai înapoi amu’”, și nea Vasile își scutură mănușile și urcă în locomotivă.
***
Pe Valea Vaserului n-au coborît, încă, mioarele la păscut. N-au început să vină corurile să cînte muzică populară cînd pornesc mocănițele din gară. Din ramurile căilor ferate pe care alunecă roțile lor au mai rămas mai puțin de 20 de kilometri de verdeață și apă tulburată. Drumul de la Delta Novăț pînă la Izvorul Cailor, unde curba se făcea strîns, cu șuierăturile fluierașului în tîmple, s-a închis și el de cîțiva ani buni. Au mai rămas pe drum cîteva guri de peșteră pe care mecanicii le-au învățat pe de rost. Pe dreapta un fost spital militar, pe stînga un hău gol în care, pe timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, se-nghesuia muniție. „Acuma ne luptăm numa’ cu timpul și răbdarea lui. Oamenii așteaptă spectacol aici. Eu spectacol mai mare decît oamenii Vaserului nu cred că este”, spune Nicu. Pe fața lui și-a lui nea Vasile se topesc picături de ploaie ca lacrimile, umezind funinginea scuipată de focarul Elveției. Întorși în gară, pasagerii închid camerele fără să se uite-n urmă și se scutură de pleava neagră pe care Vaserul și oamenii lui o înghit ca pe aer.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu