Cu litere mici de tipar
Opinia de la centru 27 mai 2013 Niciun comentariu la Cu litere mici de tipar 32Într-un sediu aseptic de bancă de la Iancului am aflat că nu mai pot scrie de mînă. Am desenat la viața mea zeci de mii de bastonașe, am umplut caiete dictando dublu liniate, am desenat codițe perfecte pentru „a” și „e”, am luptat pentru „bine” și „foarte bine”, ca să mă fac acum de rîs în fața unei doamne casual de vîrstă incertă.
Un contract pentru card are vreo patru foi și trebuie completat în mai multe exemplare, dar de fapt nu-i mare brînză: sînt doar cîteva spații lăsate pentru subsemnatul, plus cîteva căsuțe de bifat. Încep cu destul curaj, dar după cîteva cuvinte simt o durere vagă la încheietură, și literele se schilodesc și se ascut și se îngrămădesc. Nu se înțelege, așa că îngroș un „o” și răsucesc un „ș”, dar evident că mai rău fac și tai cuvîntul cu totul.
Mă ia o căldură, sînt puține lucruri mai îngrozitoare decît să ceri un nou exemplar de contract unei doamne de vîrstă incertă, într-un sediu de bancă. Trăiesc aceeași rușine ca în după-amiaza aia din vara lui 2005, cînd m-am dus să iau pașaportul cu viză de Belgia, pentru a călători ca student Erasmus. De dincolo de gemulețul securizat al consulatului, o angajată s-a oprit, a răsfoit dosarul și a zis că-și cere scuze, dar cică să completez din nou formularele și să revin mîine, pentru că domnul consul n-a reușit să descifreze adresa trecută de mine. Din cauza acelui rînd scris de mînă am mai rămas o noapte în București. Ai mei au aflat, desigur, că birocrația europeană mă amînase.
Azi nu mai trebuie viză pentru Belgia, dar nevoia de carduri a crescut semnificativ. Femeia de la bancă îmi zice că nu-i nimic, mai toată lumea care trece pe aici are probleme cu scrisul de mînă. Degetele majorității s-au lipit de tastaturi și touchscreen-uri, iar pixurile au rămas doar pentru a semna cîte o hîrtie scoasă la imprimantă. Declarațiile pentru poliție ce mai sînt de mînă, dar mai bine te lipsești.
Un ziarist contemporan mai e obligat să recurgă la carnețel și pix doar cînd n-are voie să înregistreze sau reportofonul îi dă pe-afară. Eu, cel puțin, așa procedez. De fiecare dată, notițele îmi dau bătăi de cap: mă poticnesc, așa că trebuie să mă concentrez enorm pentru a nu sări bucățile importante de declarație. Chiar și atunci cînd am fraze complete, trebuie să le transcriu repejor, pentru că încep să se deșire imediat ce se învechesc. Însemnările vechi devin colecții de cuvinte fără sens. Găsesc „a”-uri sparte la stînga sau la dreapta, „r”-uri prea apoase, „u”-uri umflate, „n”-uri lungite sau ascuțite, „l”-uri cu sau fără buclă. Problema n-ar fi atît scrisul oribil, cît faptul că aceeași literă se lățește și se ascute de la un rînd la altul, iar rîndurile fug în sus cînd se apropie de dreapta paginii.
Eram în clasa a doua, după o dictare, cînd învățătoarea ne-a zis Sorinei și mie să ne ridicăm. Evoluasem enorm la caligrafie și acum ținea să ne dea exemplu. Făceam pe vremea aia litere cărnoase și egale, mai mare dragul. Sorina a continuat să scrie frumos, eu m-am culcat pe-o ureche. Am pierdut multe jumătăți de punct și a trebuit să trag din greu pentru zece pe linie. Printr-a cincea am hotărît să revoluționez arta caligrafiei și am hotărît să scriu cu litere mici de tipar, dezlegate. O vreme am exersat la teme, așa am reușit să țin pasul la ore. Am renunțat tocmai într-a opta, cînd profa de română a zis că o asemenea grozăvie va fi considerată semn la examenul de admitere și că aș putea fi notat cu 1. Pus să aleg între lupta pentru caligrafia de tipar și liceu, m-am arătat laș.
N-am habar dacă am pierdut ceva în epoca digitală. Știu doar că n-am putut niciodată gîndi un articol cu o coală în față. Mi-e drag fontul Times New Roman de dimensiunea 14, prefer vizualizarea la 120%. Scriu textul ăsta pe tabletă, în tren. Programul imită o foaie galbenă de caiet, liniată dublu și egal în stînga, cu roșu. Literele seamănă cu cele pe care le pictam pînă-ntr-a opta, în vremea revoluției personale, doar că sînt culese dintr-o tastatură virtuală, ce păcănește veridic. O să-l transcriu după aia în carnețelul meu verde, cu plăcerea perversă că voi fi singurul care va putea să-l citească, iar după o vreme și mie o să-mi sune străin.
Vlad ODOBESCU
Adaugă un comentariu