Cu litere mici de tipar

Opinia de la centru Niciun comentariu la Cu litere mici de tipar 32

Într-un sediu aseptic de bancă de la Iancului am aflat că nu mai pot scrie de mînă. Am desenat la viața mea zeci de mii de bastonașe, am umplut caiete dic­tando dublu liniate, am desenat co­di­țe perfecte pentru „a” și „e”, am luptat pen­tru „bine” și „foarte bine”, ca să mă fac acum de rîs în fața unei doamne ca­su­al de vîrstă incertă.

Un contract pentru card are vreo pa­tru foi și trebuie completat în mai mul­te exemplare, dar de fapt nu-i mare brîn­ză: sînt doar cîteva spații lăsate pentru subsemnatul, plus cîteva căsuțe de bi­fat. Încep cu destul curaj, dar după cî­teva cuvinte simt o durere vagă la în­che­ietură, și literele se schilodesc și se as­cut și se îngrămădesc. Nu se înțelege, așa că îngroș un „o” și răsucesc un „ș”, dar evident că mai rău fac și tai cuvîntul cu totul.

Mă ia o căldură, sînt puține luc­ruri mai îngrozitoare decît să ceri un nou exem­plar de contract unei doamne de vîrstă incertă, într-un sediu de bancă. Trăiesc aceeași rușine ca în du­pă-amiaza aia din vara lui 2005, cînd m-am dus să iau pașaportul cu viză de Belgia, pentru a călători ca student Eras­mus. De dincolo de gemulețul se­curizat al consulatului, o angajată s-a o­prit, a răsfoit dosarul și a zis că-și ce­re scuze, dar cică să completez din nou formularele și să revin mîine, pentru că domnul consul n-a reușit să desci­fre­ze adresa trecută de mine. Din cauza ace­lui rînd scris de mînă am mai rămas o noapte în București. Ai mei au aflat, de­sigur, că birocrația europeană mă amî­nase.

Azi nu mai trebuie viză pentru Bel­gia, dar nevoia de carduri a crescut sem­nificativ. Femeia de la bancă îmi zice că nu-i nimic, mai toată lumea care tre­ce pe aici are probleme cu scrisul de mî­nă. Degetele majorității s-au lipit de tas­taturi și touchscreen-uri, iar pixurile au rămas doar pentru a semna cîte o hîrtie scoasă la imprimantă. Declarațiile pen­tru poliție ce mai sînt de mînă, dar mai bine te lipsești.

Un ziarist contemporan mai e obli­gat să recurgă la carnețel și pix doar cînd n-are voie să înregistreze sau repor­to­fonul îi dă pe-afară. Eu, cel puțin, așa pro­cedez. De fiecare dată, notițele îmi dau bătăi de cap: mă poticnesc, așa că tre­buie să mă concentrez enorm pentru a nu sări bucățile importante de de­cla­rație. Chiar și atunci cînd am fraze com­plete, trebuie să le transcriu repejor, pen­tru că încep să se deșire imediat ce se în­vechesc. Însemnările vechi devin co­lec­ții de cuvinte fără sens. Găsesc „a”-uri sparte la stînga sau la dreapta, „r”-uri prea apoase, „u”-uri umflate, „n”-uri lun­gite sau ascuțite, „l”-uri cu sau fără bu­clă. Problema n-ar fi atît scrisul oribil, cît faptul că aceeași literă se lățește și se ascute de la un rînd la altul, iar rîndu­ri­le fug în sus cînd se apropie de dreap­ta paginii.

Eram în clasa a doua, după o dic­ta­re, cînd învățătoarea ne-a zis Sorinei și mie să ne ridicăm. Evoluasem enorm la caligrafie și acum ținea să ne dea exem­plu. Făceam pe vremea aia litere căr­noa­se și egale, mai mare dragul. Sorina a continuat să scrie frumos, eu m-am cul­cat pe-o ureche. Am pierdut multe ju­mătăți de punct și a trebuit să trag din greu pentru zece pe linie. Printr-a cin­cea am hotărît să revoluționez arta ca­ligrafiei și am hotărît să scriu cu li­te­re mici de tipar, dezlegate. O vre­me am exer­sat la teme, așa am reușit să țin pa­sul la ore. Am renunțat tocmai într-a op­ta, cînd profa de română a zis că o ase­menea grozăvie va fi considerată semn la examenul de admitere și că aș pu­tea fi notat cu 1. Pus să aleg între lupta pen­tru caligrafia de tipar și liceu, m-am ară­tat laș.

N-am habar dacă am pierdut ce­va în epoca digitală. Știu doar că n-am pu­tut niciodată gîndi un articol cu o coa­lă în față. Mi-e drag fontul Times New Roman de dimensiunea 14, prefer vi­zualizarea la 120%. Scriu textul ăsta pe tabletă, în tren. Programul imită o foa­ie galbenă de caiet, liniată dublu și e­gal în stînga, cu roșu. Literele seamănă cu cele pe care le pictam pînă-ntr-a op­ta, în vremea revoluției personale, doar că sînt culese dintr-o tastatură virtuală, ce păcănește veridic. O să-l transcriu du­pă aia în carnețelul meu verde, cu plă­cerea perversă că voi fi singurul care va putea să-l citească, iar după o vreme și mie o să-mi sune străin.

Vlad ODOBESCU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top