Chitara clasica se asorteaza cu papionul

Șoc-șoc-groază! Niciun comentariu la Chitara clasica se asorteaza cu papionul 27

Cei care stiu miscarea din degete, cind lina, cind impetuoasa, au fost sub zece. Cei care au venit sa se umple de fiorul sobru dar cald al chitarei clasice au intesat sala „Gaudeamus” a Casei de Cultura a Studentilor doua zile la rind. Promovat ca un eveniment aflat la prima editie, in cadrul programului Iasi 600, Festivalul National de Chitara Clasica s-a desfasurat in perioada 7-9 martie. Acesta a insemnat un concurs pentru tineri peste 16 ani, cu premii de peste 3.000 de lei, un juriu format din profesori de la Universitatea de Arte „George Enescu”, doua concerte sustinute de Stan Zamfirescu la chitara clasica si de Cristi Lazar la lauta si un recital al trupei Duo Melis.

Poate fi de mirare ca un artist care nu se agita pe scena, insotit de o trupa cu o sumedenie de instrumente si care nu cinta melodii din repertoriul pop-rock autohton poate sa capteze o sala intreaga de oameni. Interpretul de chitara clasica nu face „decit” sa tina in brate un instrument cu coarde pe care il „gidila” in toate felurile, eventual il loveste cu mina, cu ochii inchisi uneori, insotind sunetul doar de miscari line ale capului.

Oricit de zbuciumate ar fi fost piesele interpretate, in spatiul de concurs sau de concert al Festivalului de Chitara Clasica a fost foarte liniste. Atit de liniste, incit se putea auzi de la microfon si respiratia celor transpusi in mesajul pieselor cintate. Publicul n-a fost unul avizat, dar a ascultat atent, cu respect pentru tinerii concurenti si cu admiratie pentru interpretii consacrati.

Copiii strunelor

N-a fost un eveniment cu „urlare” si cu participanti multi. Au fost doua-trei zile din preajma lui 8 martie cu acorduri din clasicii compozitori pentru chitara Haydn, Giuliani sau Rodrigo si cu sapte tineri carora le transpirau miinile de emotie pe coarde. Concursul s-a desfasurat in diminetile de vineri si simbata, in clubul Sundays, participantii avind la dispozitie cite 15 minute pentru a convinge juriul de abilitatile de interpretare.

Tinerii au intrat pe scena emotionati, cu gesturi stinghere si au iesit grabiti, fara sa mai astepte aplauzele celor care au venit sa-i sustina. Majoritatea au cintat cite trei piese, intre care au facut scurte pauze pentru a-si reacorda chitarele si a-si dezmorti degetele, privind in sala aproape piezis, si temator la juriu.

Maestrii acordurilor

Stan Zamfirescu si Cristi Lazar au cintat in serile de 7 si 8 martie, respectiv la chitara clasica si la lacuta, de “incalzire”. Daca primul dintre ei, imbracat „la papion”, a impus mai mult eleganta si sobrietatea genului, cel de-al doilea a adus culoarea muzicii traditionale flamande si italiene din secolul al XVI-lea.

Publicul care ii astepta pe cei numiti pe afis ca fiind „cunoscutii” Duo Melis a putut asculta doua ore piese care de care mai diverse, din perioada Renasterii, pina la compozitii de factura moderna ale secolului XXI. „Asortati” intr-un acelasi fel de patos, Susana Prieto din Spania si Alexis Muzurakis din Grecia au interpretat frenetic, fara partitura. Ei  au surprins spectatorii prin tehnicile de lovire a chitarei cu palma sau cu degetele, care au creat „spectaculosul” unui gen care mai mult se simte, decit se intelege.

Laura PAULET

Autor:

Laura Păuleț

Redactor, redactor-șef și director al Opiniei studențești în perioada 2006-2014.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top