DocEst, o călătorie în sadicul lumii de astăzi
De pe scena Iașului 25 noiembrie 2013 Niciun comentariu la DocEst, o călătorie în sadicul lumii de astăzi 12Săptămîna trecută, ieșenii au putut urmări pe parcursul a cinci zile aproape 20 de filme documentare, în cadrul celei de-a șaptea ediții ale DocEst. Nu au fost doar producții cinematografice, în pauze am stat de vorbă cu regizori, producători, scenariști și editori, pentru ca mai apoi să încheiem seara cu un concert. Astfel, în penultima zi, „The Brad Pits” ne-au adus mai multe furnicături la picioare cu ritmurile de rock alternativ, pentru ca la final, Maria Răducanu împreună cu cea mai bună prietenă a ei – chitara, să ne mîngîie urechile cu niște jazz.
Intrarea la filme a fost gratis. Iar prin gratis a se înțelege o doză de suc sau măcar o bere cumpărată de la barul ArtHouse, de lîngă cinema-ul cu același nume. Chiar și așa, Institutul Francez împreună cu Ambasada Franței și Centrul Cultural German ne-au demonstrat că se pricep la filme, selectînd numeroase producții care ne-au plimbat ca un carusel scăpat de sub control prin tot felul de emoții, majoritatea producțiilor fiind de origine franceză, germană și română.
Iadul pușcăriei
Filmul francez a fost palpitant și revelator. Aflăm din „Noii cîini de pază” că deși industria mediatică se consideră a fi împotriva puterii, totuși majoritatea ziarelor, radiourilor și televiziunilor sînt legate din punct de vedere financiar de tot felul de partide. Este o poveste despre minciună, știri trunchiate, reputație și compromisuri, ideea plecînd după cum ni s-a spus încă de la început, de la cartea lui Paul Nizan din 1932, „Les Chiens de garde” (n.r.: Cîinii de pază). Acesta scria că sub pretextul neutralității intelectuale, scriitorii și filosofii vremii erau ca niște paznici ai politicienilor și ai deciziilor acestora. În prezent, filmul ne-a prezentat că rolul respectiv a rămas, însă a fost preluat de către jurnaliști.
Filmul german a fost o aventură și o călătorie în necunoscut. După ce bunica regizorului Arnon Goldfinger moare, lăsîndu-l cu misiunea de a elibera apartamentul din Tel Aviv, bărbatul își ia camera de filmat și pornește într-o vînătoare de comori. Aici, pe lîngă rădăcinile germanice, de care nu i s-a povestit niciodată, descoperă că familia sa a avut un trecut misterios, strîns legat de nazism, evrei și cel De-al Doilea Război Mondial. Apoi, a unit totul cap la cap și a ieșit „Apartamentul”.
Filmul francez a fost palpitant și revelator, cel german fost o aventură și o călătorie în necunsc, iar filmul românesc a fost șocant, amuzant și sadic în același timp.
Filmul românesc a fost șocant, amuzant și sadic în același timp. În „Turn off the lights” am urmărit cum s-au reintegrat trei pușcăriași proveniți cu toții din comunități și grupuri cu probleme. Dacă „Versace” a fost așteptat de către aproape toată șatra tigăneacă la ieșire, cel mai mult fiindu-i dor de „ochilarii muzicali” și „combinațiile” sale, Andrei pare o persoană distrusă. Abia dacă realizează că a ieșit din închisoare, iar cînd dă ochii cu fiica sa de vreo trei ani care nu-l recunoaște, pare total pierdut într-un iad interior. Tot într-un iad pare să trăiască și Alex, însă el spune că nu există nimic pe lumea aceasta care să-l întristeze. Nici măcar crima pe care a săvîrșit-o la 14 ani, cînd decis să o „sperie” pe prietena lui și învățat „că-i greșit să dai într-o femeie”, o apucă de gît pînă-și dă ultima suflare.
A șaptea ediție a DocEst a fost cu siguranță mai mult decît o ieșire la popcorn, răsfățîndu-ne cu niște producții ce ne-au provocat multe gînduri și stări. Și chiar dacă în total numărul participanților a fost doar cît să umple sala cinematografului, am redescoperit că esența documentarelor stă în poveștile și în oamenii pe care-i întîlnim zi de zi.
Iulian BÎRZOI
Adaugă un comentariu