Avocat pentru legile gramaticii
1001 de chipuri 12 ianuarie 2014 Niciun comentariu la Avocat pentru legile gramaticii 28Roxana nu s-a înscris la Facultatea de Litere ca să devină profesor, ci pentru că i-a plăcut dintotdeauna limba și literatura română. În paralel, urmează și cursurile Facultății de Drept și acum este studentă în anul al III-lea la ambele. De un an, însă, joacă rolul de dascăl pentru elevii care o caută să le dezlege ițele gramaticii și pe cele ale literaturii.
Pentru Roxana, un dascăl nu e doar un om care scrie pe tablă și trece note în catalog.
„Prima dată m-a sunat o doamnă care încă nu trecuse bacul. Voia să fac meditații cu ea și să îi dau o listă cu operele pe care trebuia să le pregătească pentru examen. I-am scris lista și atît, mi se părea ciudat să fac pregătire cu o doamnă mai în vîrstă decît mine, să o învăț eu pe ea”, rîde Roxana, înălțîndu-și sprîncenele și rotujindu-și ochii migdalați. Pentru un semestru, i-a fost profesoară, de două ori pe săptămînă, unui băiat de clasa a VI-a, „care avea mari probleme cu gramatica și exprimarea, însă era un copil foarte inteligent și prindea repede. Mereu stătea să se gîndească cum să formuleze un răspuns, înainte să vorbească.” După un timp și profesoara lui de limba română a observat un progres la elevul său și chiar le-a spus părinților că începe să se îndrepte. Cu gramatica erau pe calea cea bună, mai urma exprimarea. Cum Roxana obișnuiește să dea și teme la meditații, „i-am scris eu începutul unei compuneri, cu figuri de stil și procedee stilistice, iar el trebuia să o continue. La următoarea întîlnire, cînd am citit-o, era despre roboți, nu avea nici o legătură cu ceea ce scrisesem eu.”
Teme? Care teme?
Un alt discipol i-a fost o fată din clasa a XI-a. Înainte să povestească despre ea, Roxana își înclină capul ca și cum ar prevesti o nereușită și rîde. Eleva nu voia să facă pregătire cu o profesoară, „care să o bată prea mult la cap. Mai apoi am înțeles eu de ce.” Nu prea citea ce îi spunea studenta și nici exercițiile pe care i le dădea nu și le făcea, în schimb, o suna ori de cîte ori avea o temă la școală. „La început, credeam că fac pregătire cu ea, dar de fapt mă chema să o ajut la teme.” Cu timpul, a ajuns să îi facă temele, iar eleva nici măcar nu le citea, „le printa și i le ducea așa profesoarei. Odată a primit nota 2 pentru că nu știa despre ce era vorba în foile pe care i le-a dat. Dacă aș fi fost altfel, mi-ar fi convenit să îi scriu temele și gata, dar eu voiam să o fac, înainte de toate, să înțeleagă, să îi explic.”
Știe cum trebuie să fie un profesor de la mama sa, care este învățătoare. În pauzele dintre cursuri merge la școala unde predă și stă la orele ei.
Roxana știe cum trebuie să fie un dascăl de la mama sa, care este învățătoare. Uneori, în pauzele dintre cursuri, merge la școala unde predă aceasta și stă la orele ei. A jucat și ea rolul de profesor cînd a făcut practică, pentru că așa li se cere studenților de la Litere. Recunoaște că a pășit pragul școlii, care nu era tocmai una de elită, cu niște prejudecăți în minte. Însă toate gîndurile i-au fost șterse cu buretele, după ce le-a fost dascăl pentru o oră liceenilor de clasa a IX-a. „Am rămas surprinsă cînd am văzut cum răspundeau și cît de implicați erau. Am observat chiar un elev care se distingea din mulțime. Mergea cu interpretarea ideilor mult mai departe decît ceilalți și mereu își argumenta foarte bine răspunsurile”, povestește Roxana, făcînd ochii mari, ca și cum i-ar avea pe copii în fața sa și ar vrea să îi cuprindă cu privirea pe toți.
Pentru ea, un dascăl nu e doar un om care scrie pe tablă și trece note în catalog. O vede pe profesoara ei de limba română, pe care a avut-o din clasa a V-a pînă cînd a terminat liceul, ca pe un reper, care a reușit să-și apropie elevii de suflet, „chiar dacă părea mai rece. Era ca un om universal, cînd aveam nelămuriri la matematică, mergeam la ea și ne explica, ne făcea desene.” Și acum vorbește cu ea, cînd îi face cîte-o vizită la liceu.
În opt ani de zile, a învățat că un profesor este, de fapt, un formator de oameni. „Are puterea să facă din elevi ce vrea, îi poate modela și îi poate face niște oameni buni.”
Cătălina DOBROVICEANU
Adaugă un comentariu