Farmecul buzelor roșii s-a născut în Japonia
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 30 martie 2014 Niciun comentariu la Farmecul buzelor roșii s-a născut în Japonia 255În urmă cu cîteva sute de ani, ceaiul negru, neîndulcit și aromat era servit în pași de dans de către bărbații-gheișe, care întrețineau și dezmorțeau atmosfera unei petreceri. Locul lor a fost luat însă de femeile care-i captivau pe bărbați cu buzele roșii și tenul alb ca porțelanul. Confundate de cele mai multe ori din ignoranță cu damele de companie, gheișele sînt, originar, „dansatoare și cîntărețe japoneze care iubesc arta” sau „femei de naționalitate japoneză care distrează bărbații prin conversație, cîntec și dans”, definite uneori și ca persoane care excelează în arte. Arta în care gheișele excelau se spune că era cea a seducției, dezvăluită în texte, note de călătorie, jurnale sau poezii, scrise de bărbații fascinați de puterea lor de seducție. În prezent, centrul culturii „gheișa” s-a strîns în jurul Japoniei, iar din zecile de mii de gheișe care existau, acum numărul s-a redus la două mii.
Să fii gheișă în secolul al XVIII-lea era o meserie pe care o practicau doar bărbații. Aceștia erau cunoscuți sub numele de Honko sau Hokan și dansau pentru clienții lor în baruri, restaurante sau în camerele unde se servea ceaiul. Deoarece gheișele erau considerate specialiste în artele tradiționale japoneze, iar îndemînarea artistică era una dintre calitățile necesare, numărul femeilor gheișe a fost în creștere, depășindu-l pe cel al reprezentanților sexului opus. În 1800, numărul gheișelor de gen feminin a crescut de trei ori mai mult, raportul răsturnîndu-se rapid. Astfel, femeile japoneze cu pregătire în diverse arte aveau datoria de a distra invitații unei petreceri cu jocuri, muzică, dans sau simplă conversație, pentru o anumită sumă de bani. Două ore petrecute într-o ceainărie puteau fi răsplătite și cu 500 de euro, dacă reușeau să supravegheze petrecerea, asigurîndu-se că farfuriile și paharele oaspeților nu sînt goale, iar țigările le sînt aprinse.
Seducția, o profesie
„Pentru că, vezi tu, cînd se trezește dimineața, o gheișă e la fel ca oricare altă femeie. Tenul poate să îi fie lucios după somn și răsuflarea ei poate avea un miros neplăcut. E adevărat, poate avea o coafură uimitoare chiar și cînd se chinuie să deschidă ochii, dar în toate celelalte privințe e o femeie ca toate femeile, și deloc gheișă. Numai cînd se așează în fața oglinzii ca să se fardeze cu atîta grijă devine gheișă. Și nu vreau să spun cu asta că atunci începe să semene cu o gheișă. Atunci începe de fapt să gîndească așa.” (Memoriile unei gheișe, Arthur Golden) Se spune că gheișele fac din propria putere de seducție o adevărată profesie, ale cărei reguli sînt respectate încă de la început. Una dintre acestea este păstrarea anonimatului, ceea ce a dus la ideea că relațiile dintre gheișe și clienți sînt bazate pe respect reciproc, încredere și loialitate. Acest lucru era învățat la cursuri, din dorința de a spori misterul gheișelor.
Folosit ca o armă de seducție, misterul era sporit și de vestimentație. Kimono-ul era realizat manual, sub propriile îndrumări, iar aspectul acestuia era diferit în funcție de anotimp. Decoltat la spate, acesta lăsa la vedere doar ceafa și gîtul. Prin descoperirea doar parțială a trupului, gheișele își păstrau misterul, pielea albă fiind vizibilă doar la încheietura mîinii, considerată de către bărbați un semn de senzualitate. Tot din farmecul lor făcea parte și înfățișarea, care se schimba în funcție de vîrsta pe care o aveau. De exemplu, o gheișă ucenică purta kimono în culori vii, legat la brîu cu un obi (n.r. eșarfă purtată în loc de cordon sau centură), iar una experimentată era deosebită prin kimono-uri cu stiluri, modele și culori mai sobre. Regula respectată indiferent de vîrstă era folosirea pudrei albe și conturarea buzelor subțiri cu culorea roșie. Tenul acestora căpăta un aspect perfect mat, de porțelan, însă fără a arăta ca o mască. De asemenea, machiajul ochilor se făcea printr-un contur negru și puțin fard roșu aplicat pe întreaga pleoapă.
În cultura japoneză, frumusețea și eleganța sînt simbolizate de părul drept și strălucitor, onduleurile semnificînd neglijență. Pentru gheișe, părul putea fi lăsat să cadă pe umeri, sau strîns într-un coc (shimada), cunoscut din secolul al XVII-lea. După apariția acestuia, gheișele erau învățate să doarmă cu gîtul pe mici suporturi, în loc de perne, pentru a-și păstra coafura intactă pînă a doua zi. Mentorii lor puneau orez în jurul suportului, iar dacă capul gheișei aluneca de pe suport în timpul somnului, orezul se lipea de păr și strica coafura. Pentru a simplifica, s-a impus treptat folosirea perucilor în viața profesională a acestora.
Arta creată cu talent
„Unei gheișe nu îi este permis să dorească. Unei gheișe nu îi este permis să simtă. Gheișa este artista lumii plutitoare. Dansează, cîntă, te distrează, face orice vrei. Restul e în umbră, restul e secret ”(Memoriile unei gheișe, Arthur Golden). Gheișele au rămas apreciate pentru educația lor din domeniile artistice și literare, depășind cunoștințele femeilor din alte categorii sociale. Astfel, puterea lor de seducție era dublată și de calitățile intelectuale care erau remarcate de bărbați, dincolo de eleganța specifică comportamentului lor. Datorită simțului estetic de care dădeau dovadă, acestea erau renumite pentru aranjamentele florale pe care le făceau, pentru arta dansului și a cîntecului sau pentru explorarea artei conversației sau a ceaiului și esențelor.
Specializate în tehnici de aranjare a florilor în vase, de tip ikebana (arta tablourilor vii), acestea realizau aranjamente care exprimau pace sufletească, echilibrul din natură sau cel al naturii cu omul. Pentru acestea, foloseau tulpini, ramuri desfrunzite sau frunze cu un contur deosebit, bogăția buchetului depinzînd de anotimpul în care era realizat. De asemenea, gheișele urmăreau ca să ilustreze și diferite perioade ale vieții omului: trecutul era simbolizat prin plante înflorite și frunze uscate, prezentul de flori întredeschise și frunze verzi, iar viitorul de boboci de floare.
Arta dansului era făcută publică în timpul petrecerilor, fiind momentul așteptat de toți ceo prezenți, care păstrau o liniște perfectă pentru a sorbi din priviri momentul. Dansul era reprezentat de scurte istorioare puse pe ritmul unui balet cu pași exacți și sofisticați, cunoscut în societatea japoneză. Acesta era prilejul cînd patronii care angajau gheișele reușeau să încheie afaceri sau să împărtășească secrete importante. Tot atunci avea loc și ceremonia ceaiului, îndeplinită de gheișe care învățau tehnici de servire în școli speciale. Pentru ceremonie era folosită pudră de ceai verde pe care o amestecau cu apă fierbinte pînă devenea spumă. Ceaiul nu era îndulcit și nici aromat, însă era servit împreună cu prăjituri.
Chiar dacă în prezent din ce în ce mai puține gheișe aleg să-nvețe arta de-ai fascina pe bărbați și pe femei deopotrivă, cele cîteva mii care mai există, au rămas să ducă mai departe secretele puterii de seducție pe care o transmit dincolo de masca de marmură și sîngeriul din mijlocul buzelor.
Avatarurile unei gheișe
Transformarea în gheișă era o tradiție care începea din copilărie, fetele fiind chiar vîndute la casele de gheișe, numite „okia”. Studiul începea ca servitoare (shikomi) sau asistentă a unei alte gheișe mai experimentate, care îi devenea mentor. Trecerea către altă etapă (minarai) se făcea prin intermediul unui ritual, prin care era prezentată tuturor clienților. Alături de „sora mai mare”, ucenica mergea la toate casele de ceai și la toate localurile pe care aceasta le frecventa pentru a deprinde obiceiurile. Ucenicele erau ușor de recunoscut datorită unor particularități în îmbrăcăminte: kimono cu mîneci foarte largi, guler de culoare roșie sau coafura care trecea prin cinci etape diferite, în funcție de vîrsta și pregătirea fetei.
Ritualurile maturității erau schimbarea gulerului kimonoului, din roșu în alb și schimbarea coafurii după vîrsta de 18 ani pentru a dovedi trecerea la o nouă perioadă. Ieșirea din viața publică este marcată printr-o ceremonie numită hiki-iwai, care ilustra momentul în care poate deveni îndrumătoarea unei gheișe începătoare sau se poate căsători.
Adaugă un comentariu