Ceaiul, cea mai bine vîndută carte de la Bookfest

Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Ceaiul, cea mai bine vîndută carte de la Bookfest 93
Bookfest

Salonul de Carte Bookfest, organizat pentru a doua oară la Iași în cadrul Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași, a fost o decepție pentru editurile care au venit să își promoveze noile apariții cît și titlurile mai vechi la Iași, din punct de vedere al vînzărilor. Deși editurile au avut volume reduse cu procente cuprinse între 5 și 50%, doar Editura Humanitas spune că a reușit să păstreze același nivel de vînzări în toate cele trei zile ale festivalului. Însă, în general, toți cei 31 de expozanți au avut vînzări mici, iar cei care au participat și anul trecut spun că atunci au reușit să comercializeze mai multe cărți. Puținii studenți care au trecut între 3 și 5 octombrie prin Sala Pașilor Pierduți împărțită de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” și Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași s-au bucurat însă de posibilitatea de a cumpăra titluri noi la un preț redus. Cel mai mare profit l-a făcut Basilur Tea, mai toți ieșenii care au intrat să viziteze salonul plecînd nu cu un volum la subraț, ci cu o pungă mare de ceai.

Mihai Mitrică, organizatorul edi­ției de anul acesta a Salonului de Carte Bookfest, susține că numărul vizitatorilor a fost la același nivel ca în 2013, însă vînzările au fost sub pragul impus anul trecut. „Au fost circa 10.000 de vizitatori, poate chiar un pic mai mult, vînzările au fost sub cele de anul trecut. A contat foarte mult, din punctul meu de vedere, lipsa evenimen­te­lor cu invitații de la FILIT, care i-au adus la ediția trecută pe acei oameni in­te­resați de literatură și de carte, și se impune reevaluarea acestui par­te­ne­riat pentru edițiile următoare Bookfest și FILIT“, a declarat Mihai Mitrică.

Organizat sub umbrela Festi­va­lului Internațional de Traducere și Literatură Iași (FILIT), Salonul de Carte Bookfest a adunat 31 de expozanți care au avut standuri în Sala Pașilor Pierduți, majoritatea din­tre aceștia fiind edituri. Anul aces­ta, pentru prima dată în cadrul evenimentului, au fost prezenți cu un stand și cei de la Basilur Tea, care s-au dovedit a fi cea mai pro­fi­ta­bilă afacere organizată în cadrul Bookfest. Cozile de cumpărători erau mereu cu mult mai lungi decît cele din dreptul rafturilor cu cărți. „Fa­cem vînzări bune pentru că avem un produs deosebit importat din Sri Lanka, Ceylon, și pentru că la un tîrg de carte a venit altceva, ceva care arată bine. Avem ceai negru, verde, de flori uscate în diverse ambalaje, chiar și în cutii în formă de carte. Putem să servim pe loc cumpărătorii cu ceai, oferim și niș­te mostre ca o modalitate de mar­ke­ting”, a declarat vînzătorul-consultant Basilur Tea.

Reduceri de la 5 la 50%

În ceea ce privește editurile, în pofida numărului mai mic de cumpărători înregistrat anul acesta comparativ cu 2013, reducerile au existat la fiecare stand, cele mai mari ajungînd pînă la 50%. „Prețurile pleacă de la 3 lei pînă la 75 de lei, reduse de la 10% pînă la 50%. Cele mai solicitate sînt cărțile cu prețul mult redus. Acum vizitatorii, în ge­ne­ral, sînt mai interesați de preț decît de titlul cărții. Avem și cărți pentru copii, însă de data aceasta cele mai vîndute au fost cele pentru adulți. Anul trecut au mers foarte bine atît cărțile la preț redus, cît și cele pentru copii”, a declarat Lau­rențiu Dobre, repre­zen­tant al Edi­tu­rii Curtea Veche Publishing. Aces­ta a precizat faptul că la Tîrgul de Carte LIBREX, or­ganizat tot anul acesta la Iași, vînzările editurii pe care o reprezintă au fost semni­fi­ca­tiv mai mari. „Cred că era bun și locul în care a fost organizat, adică în PALAS“, a adăugat acesta. Și cei de la Editura Universității „Alex­an­dru Ioan Cuza” au vorbit despre prețurile accesibile pe care le-au avut la volumele prezentate la Bookfest, în ciuda vînzărilor slabe. „Comparativ cu ziua vineri, astăzi (n.r. sîmbătă) vînzările merg mai rău. Sînt mai mulți oameni la lansările de carte și la anumite ore, dimineața și la amiază. Avem un public larg care le procură, de la studenți pînă la cei mai în vîrstă. Cărțile țin de mediul academic, în­trucît sîntem editura universi­tă­ții, dar cel mai des solicitate sînt vo­lu­mele cu conținut istoric. Dispunem de cele mai bune prețuri de pe pia­ță, prețuri de producător, care va­ria­ză între 10 lei și 400 de lei”, a mențional reprezentanta UAIC. Une­­le dintre cele mai mari reduceri s-au regăsit și la Editura Vivaldi, care a avut atît cărți care costau 5 lei, cît și volume reduse cu 50%. „Oferim cărțile cu reducere de pînă la 50%, sînt cărți de 5 lei pe care le vindem la sub-preț. Spre exemplu, un vo­lum care a costat 60 de lei acum o vindem cu 40 de lei”, a declarat Ro­dica Buiac, reprezentant al Editurii Vivaldi.

„Au fost circa 10.000 de vizitatori, poate chiar un pic mai mult, vînzările au fost sub cele de anul trecut. A contat foarte mult, din punctul meu de vedere, lipsa evenimen­te­lor cu invitații de la FILIT, care i-au adus la ediția trecută pe acei oameni in­te­resați de literatură și de carte, și se impune reevaluarea acestui par­te­ne­riat pentru edițiile următoare Bookfest și FILIT“, a declarat Mihai Mitrică, organizatorul Bookfest.

S-au vîndut bine cărțile pentru copii

Cele mai solicitate cărți au fost cele de beletristică, cărțile pentru copii, de istorie și cărțile semnate de oaspeții FILIT. La Editura Eu­ro­bookids, cele mai vîndute cărți au fost cele de colorat și cele de po­vești. Spre exemplu, sîmbătă, între 14.00 și 17.00, s-au vîndut în jur de 20 de cărți, ceea ce în bani re­pre­zen­tanții editurii estimează că ar fi fost aproximativ 50 de lei. De la Editura Nomina, cele mai solicitate cărți au fost cele de exerciții la ma­tematică și română, încasările timp de două zile fiind de aproximativ 500-600 de lei. „Vînzările merg bine, deoarece cumpărătorii sînt atrași de reduceri, prețurile variind între 8 și 30 de lei. La noi predomină beletristica, dar avem și cărți pen­tru copii din seria «O inimă de bros­cuță», seria editurii Adenium de la Timpul, dar avem cărți destinate adulților”, a declarat Mihaela, vîn­ză­tor la Editura Adenium. Cele mai multe cărți vîndute de Editura Humanitas au fost cele semnate de Herta Müller, romanul „Adulter” de Paulo Coelho, cît și romanele lui Mircea Eliade.

Puținii studenți s-au bucurat de reduceri

Simona Poclid, studentă în anul al doilea al UAIC, la specializarea Comunicare și Relații Publice, sus­ți­ne că evenimentul este unul bine organizat, avînd în vedere faptul că, după spusele acesteia, librăriile nu oferă astfel de reduceri în afara tîrgurilor de carte. „E foarte bine că ai de unde alege și sînt foarte multe cărți noi, pentru cei care sînt in­te­resați de literatura contemporană. Îmi place și locul în care se des­fă­șoară evenimentul. Una e atunci cînd mergi într-o librărie o dată pe lună și alta e cînd se organizează un eveniment special pentru asta. Poți să vii și la lansări de carte, să vezi autorii tăi preferați, să vorbești cu ei sau să ceri un autograf“, a precizat Simona Poclid. Un alt student, de la Facultatea de Filisofie și Științe Politice, a spus că a ales să vină la festival nu pentru beletris­ti­că, ci pentru a găsi cărți de spe­cia­li­ta­te. „Dacă găsesc ceva ce ține de do­meniul dat e bine, dacă nu caut cărți de psihologie. Am cumpărat și o carte cadou pentru fratele meu mai mic, un abecedar. Îmi place ideea acestui tîrg de carte. Vin din Re­pu­blica Moldova, unde nu am întîlnit astfel de evenimente. La librării pre­țurile nu mă avantajează, sînt ri­di­cate, dar și de cele mai multe ori nu găsesc cărțile care mă interesează, ori acestea lipsesc cu desăvîrșire de pe rafturi”, a spus Dionis.
Deși interesul studenților a fost unul scăzut, conform reprezen­tan­ți­lor editurilor, aceștia speră că va mai exista și anul viitor o ediție a Bookfest la Iași, chiar și pentru un loc de unde să cumpere o pungă mare de ceai din Sri Lanka.

Autor:

Doina SÎRBU

Redactor la Opinia studențească, student la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top