Cum mi-au otrăvit unii mintea
Pastila de după 24 noiembrie 2014 Niciun comentariu la Cum mi-au otrăvit unii mintea 10Cel mai tare mă înspăimînta la religie ideea că sînt mic. Închideam ochii și vedeam o mînă mare, undeva sus în cosmos, care învîrtea Pămîntul pe inelar și eu, indiferent ce aș fi făcut, nu o puteam opri. Era teribil de înspăimîntătoare neputința asta pentru un copil în clasele primare ce voia să se facă om de știință care să salveze universul. Cum să faci bine cînd cineva știe dinainte ce urmează să faci și cum? M-am dezmeticit destul de greu și a fost nevoie de ceva muncă de convingere pentru a fi lămurit că religia, credința, ortodoxia nu funcționează așa. Că există un liber-arbitru, posibilitatea de a alege, etc. Însă pînă să mă dumirească profesorul meu de religie, care ne punea să învățăm rugăciuni ca pe poezii, fără să le tălmăcească, cele mai puternice amintiri legate de școala primară au fost cele în care stăteam nopțile întins în pat, acasă, strîngeam din ochi și vedeam un om cu barbă albă care învîrtea lumea pe buricul degetului.
Apoi a fost înger-îngerașul meu. Eram mic, tot la școală, să fie clasele primare, poate chiar a V-a, cînd învățam că noaptea, în timpul somnului, asupra-mi veghează un înger. „E mereu acolo, de asta trebuie să te rogi și dimineața, și noaptea, ca să nu te uite”, îmi spunea profesoara de religie, o doamnă simpatică, dar care se enerva repede și ne articula cu linia peste palme, care mai preda ore de civică și de limbă română. Și îl rugam să aibă grijă de mine, de părinți, de prieteni și, gîndidu-mă că e un semn de mărinimie, îl rugam să arunce un ochi și peste restul lumii. Era o metodă de vindecare a neputinței de care vă vorbeam și care, în multe momente, m-a ajutat.
În final, în timpul liceului, am avut un profesor de religie care ținea mini-ore de filosofie cu noi, din care nu am înțeles absolut nimic, și un profesor pe care-l vedeam ieșind din cluburi și despre care s-a zvonit destul de credibil că avea o relație cu una dintre colegele mele.
Rememorîndu-mi orele de religie, nu pot să nu mă întreb dacă aș vrea să am un copil care să-nvețe religia la școală? Probabil că da. Un profesor bun poate să-i dea, dincolo de credință, o ierarhie morală care nu se găsește pe Internet sau la televizor, aceste cimitire ale copilăriei. Dar să facă religia cu profesorii pe care i-am avut eu? Niciodată.
Degeaba vorbim de introducerea istoriei religiilor în școli, de regimul de opțional al acesteia, dacă profesorii noștri încă vin cu sacul de grăunțe de acasă și pun copiii să se așeze cu genunchii pe ele.
Adaugă un comentariu