De la idei geniale la invenții uitate
Lumea pe jar 30 martie 2015 Niciun comentariu la De la idei geniale la invenții uitate 159Secolul al XXI-lea este considerat ca fiind secolul vitezei, iar în goana după timp aproape totul se bazează pe tehnologie automatizată și computerizată. Prezența calculatorului pare a fi deja indispensabilă în toate domeniile de activitate, iar, în același timp, observăm cum evoluția tehnologiei este, de fapt, cea care determină conducerea marilor companii să investească sume însemnate de bani în produse aparent importante, dar care uneori se dovedesc a fi lipsite de importanță pentru piața căreia i se adresează. Produse care apar fie prea repede, fie prea tîrziu pentru nevoile oamenilor și astfel ajung să fie investite milioane de euro pentru obiecte a căror apariție trece complet neobservată.
Anunțul lansării unui model de Mini Laptop, cu ecranul de 7 inch și o greutate de doar 900 de grame părea că va înregistra un mare succes pe piața tehnologiei, cu atît mai mult cu cît producătorii și-au propus să îl vîndă la un preț accesibil. Însă din 2007 pînă în prezent produsul revoluționar, ușor de transportat și utilizat, a fost înlăturat de pe piață de apariția iPhone-ului și mai apoi a tabletei. Acestea s-au dovedit a fi mult mai practice și astfel Mini Laptopurile revoluționare au ajuns în 2015 să fie practic uitate și de negăsit pe rafturile magazinelor specializate.
Nici SONY nu a evitat investițiile zadarnice, iar aducerea pe piață a unui Player cu Mini-Disc nu a fost suficient de convingătoare pentru companiile de înregistrări. Acestea nu au „binevoit” să treacă de la CD la mini-disc, iar interesul scăzut al clienților și neadaptarea la standardele care dominau în acele timpuri piața s-au dovedit a fi motivele principale pentru care produsul apărut în anii ’92 a rămas neatins pe rafturile magazinelor de specialitate din întreaga lume.
Un alt gadget care părea destul de important, mai ales pentru amatorii înotului, a rămas în amintirea comună ca fiind o dezamăgire, deși promitea vînzări importante. Mp3 player-ul Neptune, tehnologia ce îi poartă numele zeului mărilor, permitea înotătorilor să asculte muzică sub apă. Prin intermediul unor căști, sunetul era transmis prin pomeți pînă în urechea interioară, fiind propagat prin oasele craniului uman. Muzica îl ajută pe un alergător să parcurgă zeci de kilometri, îi dictează un ritm și îl relaxează, făcîndu-l să uite de mușchii care încep să-l ardă și de distanța pe care o are de alergat. Produsul a fost gîndit cu un efect similar pentru un înotător, însă ideea care promitea că „va cuceri mările” a dispărut de pe piață mai repede decît s-ar fi așteptat producătorii.
Eșecul marilor companii
După ce Microsoft a încercat mai multe tipuri de produse care urmau să revoluționeze piața, dar care nu au mai fost lansate, precum o tastatură cu touch, și Apple a avut o idee inovativă, lansînd un calculator în forma unui cub în anii 2000. Power Mac G4 Cube a fost o inițiativă curajoasă a celor de la Apple, avînd sloturi USB și promițînd funcționalitatea completă a unui calculator într-un cub cu latura de aproximativ 20 de centimetri, începînd lupta care se duce și astăzi pentru miniaturizare. Power Mac G4 Cube a fost lansat pe piață în anul 2000 cu un preț de aproximativ 200 de dolari, dar cu un design minimalist. Compania spera că va da lovitura în lumea tehnologiilor de ultimă generație, dar s-a soldat de fapt cu un eșec răsunător. Produsul a fost considerat prea scump pentru tehnologia pe care o punea la dispoziție, avînd și o serie de greșeli de proiectare astfel încît a fost retras rapid de pe rafturile magazinelor.
Nici SONY nu a evitat investițiile zadarnice, iar aducerea pe piață a unui Player cu Mini-Disc nu a fost suficient de convingătoare pentru companiile de înregistrări. Acestea nu au „binevoit” să treacă de la CD la mini-disc, iar interesul scăzut al clienților și neadaptarea la standardele care dominau în acele timpuri piața s-au dovedit a fi motivele principale pentru care produsul apărut în anii ’92 a rămas neatins pe rafturile magazinelor de specialitate din întreaga lume. Aceeași companie a înregistrat un alt eșec notabil în anul 2006, după ce a lansat un mini PC, numit Vaio UX. Vînzările acestuia au fost stopate din cauza apariției primului iPhone, iar mai apoi de apariția notebook-urilor.
În domeniul consolelor de jocuri, consola Gizmondo, dotată la nivelul anului 2005 cu Bluetooth, SMS, MMS, GPS, GPRS și cameră de 1.3 mega pixeli, se anunța a fi unul dintre dispozitivele cu cel mai mare interes pe piața jocurilor. Gadgetul a fost foarte bine promovat înaintea lansării, existînd și o serie de reclame televizate și implicări ale șoferilor din Formula 1 în promovarea lui. Mai mult, Stefan Eriksson, unul dintre susținătorii financiari ai consolei, a condus în celebrul circuit Le Mans un Ferrari 360 Modena sponsorizat de Gizmondo. Însă în momentul în care acesta a distrus un alt Ferrari, marca Enzo, în Malibu California, și a fost condamnat la doi ani de închisoare, dovedindu-se că a avut și diferite implicări în mafia suedeză, consola nu a avut un start de promovare prea bun. A vîndut ulterior doar 25.000 de unități, mult sub așteptări, fiind denumită consola cu cele mai mici vînzări din istorie, iar compania care a dezvoltat-o a intrat în faliment în 2006.
Pentru doi sau două
În anul 1964, Claus Scholz a creat un robot care răspundea la telefon, invenție ce a însemnat un pas important în evoluția tehnologică a perioadei respective. Cu toate acestea, fiindcă defectele de fabricare au fost mai multe, printre care și faptul că robotul nu scotea niciun cuvînt, acesta nu a prins foarte mult la public. În anii ’50, a apărut o țigară din care puteau fuma două persoane în același timp; aceasta ar fi trebuit să pară atractivă cuplurilor de îndrăgostiți, însă a rămas doar în cărțile de istorie.
În perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, germanii au inventat o armă cu țeava îndoită, care ar fi permis tragerile de după colț. Au existat mai multe versiuni ale puștii, în funcție de unghiul căutat, dar numărul mare de probleme pe care l-a avut i-a determinat pe aceștia să nu poată să o folosească. În primul rînd, producție la scară mare a avut doar variantă cu unghiul de 30 de grade, însă țeava îndoită avea o durată de viață foarte scurtă – se distrugea după aproximativ 300 de gloanțe trase.
Cu doar cîțiva ani înaintea apariției acestei țigări, chiar în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, germanii au inventat o armă cu țeava îndoită, care ar fi permis tragerile de după colț. Au existat mai multe versiuni ale puștii, în funcție de unghiul căutat, dar numărul mare de probleme pe care l-a avut i-a determinat pe aceștia să nu poată să o folosească. În primul rînd, producție la scară mare a avut doar variantă cu unghiul de 30 de grade, însă țeava îndoită avea o durată de viață foarte scurtă – se distrugea după aproximativ 300 de gloanțe trase. Mai mult, gloanțele ieșeau distruse în bucăți mai mici, acuratețea pe o distanță mai mare fiind imposibil de atins. Armele au fost folosite un timp pe tancuri, dar după război tehnologia nu a mai fost preluată.
Invenții pentru ciudați
Dacă unii inventatori lucrează zi de zi pentru a perfecționa sau a inventa noi gadgeturi, iar acestea se dovedesc a fi inutile, în alte cazuri rezultatele lor pot fi uneori extrem de amuzante. Astfel, pentru cei care nu se pot despărți de calculator au fost inventați pantalonii cu tastatură. Din păcate, folosirea acestora este greoaie, iar aspectul pantalonilor pare mai mult bizar decît utilitar. Printre tehnologii de acest gen se enumeră și cureaua cu ecran LCD. Ecranul acesteia are diagonala de trei inchi și o capacitate de stocare de doi GB. Invenția permite utilizatorilor săi să urmărească filme oriunde s-ar afla, iar dacă nu au telefonul în buzunar sau acesta s-a descărcat, se pot uita la cureaua de la pantaloni.
De asemenea, cei care au obosit să își folosească degetele pentru a umbla pe telefon, au la dispoziție un dispozitiv special care se atașează nasului și le oferă utilizatorilor posibilitatea de a naviga și a se juca pe telefon cu organul olfactiv.
Dacă unii consideră că o cască în ureche este mai eficientă pentru a vorbi la telefon fără a scoate din buzunar smartphone-ul, atunci pentru cei care nu vor să poarte un dispozitiv Bluetooth în ureche s-au inventat mănușile cu Bluetooth. Însă mai caraghioși sînt bikinii cu încărcare solară. Astfel femeile care vor să se bronzeze pe plajă și în același timp să își încarce bateria gadgetului, pot să-și cumpere acest produs. Bikinii au un USB prin care se conectează telefonul sau iPod-ul descărcat.
De-a lungul timpului, s-a demonstrat că granița dintre nebunie și ingeniozitate este destul de subțire și uneori, ideile care sună grozav în mintea noastră ar trebui să rămînă doar acolo. Inventivitatea este întotdeauna o calitate și orice obiect nou descoperit sau orice nou mod de a-l folosi poate contribui la crearea unei lumi diferite. Cu toate acestea, există invenții care mizează mai mult pe ingeniozitate decît pe factorul practic. Iar dacă unele lucruri par mai puțin năstrușnice, de cele mai multe ori repetă o altă idee, apar prea devreme ori prea tîrziu sau pur și simplu sînt inutile.
Adaugă un comentariu