De la idei geniale la invenții uitate

Lumea pe jar Niciun comentariu la De la idei geniale la invenții uitate 159
De la idei geniale la invenții uitate

Secolul al XXI-lea este considerat ca fiind secolul vitezei, iar în goana după timp aproape totul se bazează pe tehnologie automatizată și computerizată. Prezența calculatorului pare a fi deja indispensabilă în toate domeniile de activitate, iar, în același timp, observăm cum evoluția tehnologiei este, de fapt, cea care determină conducerea marilor companii să investească sume însemnate de bani în produse aparent importante, dar care uneori se dovedesc a fi lipsite de importanță pentru piața căreia i se adresează. Produse care apar fie prea repede, fie prea tîrziu pentru nevoile oamenilor și astfel ajung să fie investite milioane de euro pentru obiecte a căror apariție trece complet neobservată.

Anunțul lansării unui model de Mini Laptop, cu ecranul de 7 inch și o greutate de doar 900 de grame părea că va înregistra un mare succes pe piața tehnologiei, cu atît mai mult cu cît producătorii și-au propus să îl vîndă la un preț accesibil. Însă din 2007 pînă în prezent produsul revoluționar, ușor de tran­spor­tat și utilizat, a fost înlăturat de pe piață de apariția iPhone-ului și mai apoi a tabletei. Acestea s-au dove­dit a fi mult mai practice și astfel Mini Laptopurile revolu­țio­nare au a­juns în 2015 să fie practic uitate și de ne­găsit pe rafturile ma­gazinelor spe­cializate.

Nici SONY nu a evitat inves­ti­ți­ile zadarnice, iar aducerea pe pia­ță a unui Player cu Mini-Disc nu a fost suficient de convin­gă­toa­re pen­tru companiile de înregis­trări. A­ces­tea nu au „binevoit” să treacă de la CD la mini-disc, iar interesul scă­zut al clienților și nea­daptarea la standardele care dominau în acele timpuri piața s-au do­vedit a fi mo­ti­ve­le principale pentru care produsul apărut în anii ’92 a rămas neatins pe rafturile magazinelor de specia­litate din în­treaga lume.

Un alt gadget care părea destul de important, mai ales pentru ama­to­rii înotului, a rămas în amintirea co­mună ca fiind o dezamăgire, deși promitea vînzări importante. Mp3 player-ul Neptune, tehnologia ce îi poartă numele zeului mărilor, per­mi­tea înotătorilor să asculte muzi­că sub apă. Prin intermediul unor căști, sunetul era transmis prin pomeți pî­nă în urechea in­te­rioa­ră, fiind pro­pa­gat prin oasele craniului uman. Muzica îl ajută pe un alergător să parcurgă zeci de kilometri, îi dic­tea­ză un ritm și îl rela­xează, fă­cîn­du-l să uite de mușchii care în­c­ep să-l ardă și de distanța pe care o are de alergat. Produsul a fost gîndit cu un efect similar pentru un îno­tă­tor, însă ideea care pro­mitea că „va cuceri mările” a dis­pă­rut de pe piață mai repede decît s-ar fi aște­p­tat pro­ducătorii.

Eșecul marilor companii

După ce Microsoft a încercat mai multe tipuri de produse care urmau să revoluționeze piața, dar care nu au mai fost lansate, precum o tastatură cu touch, și Apple a avut o idee inovativă, lansînd un calculator în forma unui cub în a­nii 2000. Power Mac G4 Cube a fost o inițiativă curajoasă a celor de la Apple, avînd sloturi USB și pro­mi­țînd funcționalitatea com­pletă a u­nui calculator într-un cub cu latura de aproximativ 20 de centi­me­tri, începînd lupta care se duce și astăzi pentru miniatu­ri­za­re. Po­wer Mac G4 Cube a fost lan­sat pe piață în anul 2000 cu un preț de aproximativ 200 de dolari, dar cu un design minimalist. Com­pa­nia spera că va da lovitura în lu­mea tehnologiilor de ulti­mă gene­ra­ție, dar s-a soldat de fapt cu un eșec răsunător. Produ­sul a fost con­siderat prea scump pentru teh­no­lo­gia pe care o punea la dis­po­ziție, avînd și o serie de greșeli de proiectare astfel încît a fost retras rapid de pe rafturile ma­gazinelor.

Nici SONY nu a evitat inves­ti­ți­ile zadarnice, iar aducerea pe pia­ță a unui Player cu Mini-Disc nu a fost suficient de convin­gă­toa­re pen­tru companiile de înregis­trări. A­ces­tea nu au „binevoit” să treacă de la CD la mini-disc, iar interesul scă­zut al clienților și nea­daptarea la standardele care dominau în acele timpuri piața s-au do­vedit a fi mo­ti­ve­le principale pentru care produsul apărut în anii ’92 a rămas neatins pe rafturile magazinelor de specia­litate din în­treaga lume. Aceeași com­panie a în­registrat un alt eșec notabil în anul 2006, după ce a lansat un mini PC, numit Vaio UX. Vînzările a­ces­tuia au fost stopate din cauza apariției primului iPhone, iar mai apoi de apariția notebook-urilor.

De la idei geniale la invenții uitate

În domeniul conso­le­lor de jo­curi, consola Giz­mondo, dota­tă la nivelul anului 2005 cu Blue­tooth, SMS, MMS, GPS, GPRS și cameră de 1.3 mega pi­xeli, se anun­ța a fi unul dintre dispo­zi­­tivele cu cel mai ma­re interes pe piața jocu­ri­lor. Gad­getul a fost foarte bine promovat îna­intea lansării, exis­tînd și o serie de reclame televi­za­te și implicări ale șoferilor din For­mu­la 1 în promo­varea lui. Mai mul­t, Stefan Erik­­sson, unul dintre sus­ți­nă­torii fi­nan­ciari ai consolei, a condus în ce­leb­rul circuit Le Mans un Ferrari 360 Modena sponsorizat de Giz­mon­do. Însă în momentul în care acesta a distrus un alt Ferrari, marca Enzo, în Ma­libu California, și a fost condam­nat la doi ani de închi­soare, dove­dindu-se că a avut și di­­fe­rite implicări în mafia sue­de­ză, consola nu a avut un start de promovare prea bun. A vîndut ul­te­rior doar 25.000 de unități, mult sub aș­tep­tări, fiind denumită consola cu cele mai mici vînzări din is­torie, iar compania care a dezvol­tat-o a intrat în faliment în 2006.

Pentru doi sau două

În anul 1964, Claus Scholz a creat un robot care răspundea la telefon, invenție ce a însemnat un pas im­por­tant în evoluția teh­no­logică a pe­rioadei respective. Cu toate acestea, fiindcă defectele de fabricare au fost mai multe, prin­tre care și fap­tul că robotul nu scotea niciun cu­vînt, acesta nu a prins foarte mult la public. În anii ’50, a apărut o țigară din care pu­teau fuma două persoane în ace­lași timp; aceasta ar fi trebuit să pară atrac­tivă cup­lurilor de îndrăgos­tiți, însă a ră­mas doar în cărțile de istorie.

În perioada celui de-Al Doilea Război Mon­dial, germanii au inventat o armă cu țeava îndoită, care ar fi permis tragerile de după colț. Au existat mai multe versiuni ale puștii, în funcție de unghiul cău­tat, dar nu­mărul mare de proble­me pe care l-a avut i-a determinat pe aceștia să nu poată să o folo­sească. În primul rînd, pro­duc­ție la scară mare a avut doar variantă cu unghiul de 30 de gra­de, însă țea­va îndoită avea o durată de viață foarte scurtă – se dis­trugea du­pă aproximativ 300 de gloanțe trase.

Cu doar cîțiva ani înaintea apa­riției aces­tei țigări, chiar în perioada celui de-Al Doilea Război Mon­dial, germanii au inventat o armă cu țeava îndoită, care ar fi permis tragerile de după colț. Au existat mai multe versiuni ale puștii, în funcție de unghiul cău­tat, dar nu­mărul mare de proble­me pe care l-a avut i-a determinat pe aceștia să nu poată să o folo­sească. În primul rînd, pro­duc­ție la scară mare a avut doar variantă cu unghiul de 30 de gra­de, însă țea­va îndoită avea o durată de viață foarte scurtă – se dis­trugea du­pă aproximativ 300 de gloanțe trase. Mai mult, gloanțele ieșeau dis­truse în bucăți mai mici, acura­te­țea pe o distanță mai mare fiind impo­si­bil de atins. Armele au fost folo­si­te un timp pe tancuri, dar după război tehnologia nu a mai fost pre­luată.

Invenții pentru ciudați

Dacă unii inventatori lucrează zi de zi pentru a perfecționa sau a inventa noi gadgeturi, iar acestea se dovedesc a fi inutile, în alte ca­zuri rezultatele lor pot fi uneori ex­trem de amuzante. Astfel, pentru cei care nu se pot despărți de calculator au fost inventați panta­lonii cu tastatură. Din păcate, fo­lo­si­rea acestora este greoaie, iar as­pectul pantalonilor pare mai mult bizar decît utilitar. Printre teh­no­lo­gii de acest gen se enu­me­ră și cu­reaua cu ecran LCD. Ec­ra­nul acesteia are diagonala de trei inchi și o capacitate de stocare de doi GB. Invenția permite utilizatorilor săi să urmă­rească filme oriunde s-ar a­fla, iar dacă nu au telefonul în bu­zu­nar sau acesta s-a descărcat, se pot uita la cureaua de la panta­loni.

De asemenea, cei care au obo­sit să își folosească degetele pentru a umbla pe telefon, au la dis­poziție un dispozitiv special care se ata­șează nasului și le oferă utilizatori­lor posibilitatea de a na­viga și a se juca pe telefon cu orga­nul olfactiv.

Dacă unii consideră că o cască în ureche este mai eficientă pentru a vorbi la telefon fără a scoate din buzunar smartphone-ul, atunci pentru cei care nu vor să poarte un dispozitiv Bluetooth în ureche s-au inventat mănușile cu Bluetooth. În­­să mai caraghioși sînt bikinii cu încărcare solară. Astfel femeile ca­re vor să se bronzeze pe plajă și în același timp să își încarce bateria gad­getului, pot să-și cumpere acest produs. Bikinii au un USB prin ca­re se conectează telefonul sau iPod-ul descărcat.

De-a lungul timpului, s-a de­mon­strat că granița dintre nebunie și ingeniozitate este destul de sub­țire și uneori, ideile care sună gro­zav în mintea noastră ar trebui să rămînă doar acolo. Inventivitatea este întotdeauna o calitate și orice obiect nou descoperit sau orice nou mod de a-l folosi poate contribui la crearea unei lumi diferite. Cu toa­te acestea, există invenții ca­re mi­zează mai mult pe ingeniozitate de­cît pe factorul practic. Iar dacă unele lucruri par mai puțin năs­truș­nice, de cele mai multe ori re­pe­tă o altă idee, apar prea dev­re­me ori prea tîrziu sau pur și simplu sînt inutile.

Autor:

Elena GUȚANU

Redactor la Opinia studențească, studentă la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top