Gratuitatea pentru studenti, lasata ca-n tramvai
Honoris fără Causa 30 martie 2008 Niciun comentariu la Gratuitatea pentru studenti, lasata ca-n tramvai 31Cererile studentilor stau pe masa Primariei de anul trecut, iar rezolvarea se face prea incet, dupa multe batai in usa si drumuri de la Universitate la Primarie, de la Primarie la RATP (Regia Autonoma de Transport in Comun Iasi). Tinerii cer gratuitate pe autobuze, studentii sa-si poata cumpara direct de la tonete abonamentele cu reducere, mai multe autobuze care sa-i duca pe studenti la gara sau de la camin la scoala, sa le acopere statiile. Regulile de circulatie, strazile prea inguste si statii aflate “in patrimoniul national” impiedica autoritatile sa gaseasca solutii. Liderii studentilor sint convinsi ca atunci cind acestia vor deveni in ochii autoritatilor un puternic electorat, strazile s-ar putea largi, iar strictetea politiei rutiere domoli.
“Taxi” sa nu mai fie “maxi”
Lupta pentru facilitatile din transportul in comun s-a dat in permanenta intre liderii ligilor studentesti, care mai de care mai dornici sa faca ceva pentru facultatile pe care le reprezinta, si intre studenti si autoritati, fie cele de la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MEdCT), fie de la Primarie.
Pentru centrul universitar Iasi, polemica a venit in primul rind din cauza mijloacelor de transport insuficiente, principala cauza a aglomeratiei, inexistenta unei linii Gara – Copou, Gara – “Tudor Vladimirescu” pentru week-end si acoperirea statiilor.
Toate aceste puncte au fost trecute pe lista de revendicari ale studentilor de la Uniunea Nationala a Studentilor Romani (UNSR) si continuata cu insistenta de Alianta Studentilor Romani (ASR) pe care au inaintat-o Primariei Iasi inca de anul trecut. “Nu discutam de forma, Iasul traieste prin studenti. Studentii sint principalul vector de dezvoltare economica. Se stie ca atunci cind studentii pleaca in vacanta, fondurile scad. Macar atita sa faca pentru ei, sa puna o linie de la gara spre camine care sa circule vinerea si duminica. Nu avem nevoie simbata sau in timpul saptaminii, dar sa-i ia pe studenti de la gara cind vin de-acasa si sa-i duca atunci cind pleaca”, spune Ionut Ginju, presedintele ASR care asteapta in continuare un raspuns de la Primaria Iasi.
RATP-ul explica imposibilitatea de a crea o linie Gara – Copou: “Tramvaiele nu au unde intoarce, iar pentru autobuze nu este strada suficient de larga. Strada Arcu este ingusta pentru astfel de masini, si apoi asta ar insemna ca autobuzul sa mearga pina pe Stefan cel Mare de unde ar trebui sa intoarca spre Bulevardul Independentei, or, nu este loc de intors pentru un autobuz”, spune ing. Mihai Adrian.
Transport, fara acoperire
In ceea ce priveste acoperirea statiilor de la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), Rond Agronomie sau Campusul “Tudor Vladimirescu” a Universitatii Tehnice “Gheorghe Asachi”, acest lucru nu s-a realizat. “Stam pe vint si ploaie, iarna si toamna si nu se face nimic. Acest lucru s-a promis inca din 2003 si nu s-au tinut de cuvint”, mai adauga Ionut Ginju, presedintele ASR
RATP-ul spune insa ca aceste constructii nu fac parte din indatoririle lor, ci municipalitatea ar trebui sa ia masuri in aceasta privinta. “Se vor face aceste acoperiri. Municipalitatea a lansat o hotarire de consiliu local prin care se vor concesiona unor firme specializate care sa asigure acoperirea statiilor. Si atunci ei se vor ocupa de asta. RATP-ul nu s-a ocupat niciodata de asta. Orice constructie ridicata de noi trebuia sa fie autorizata de municipalitate”, declara purtatorul de cuvint al RATP, ing. Adrian Mihai.
Inca o linie, niciodata bingo
Studentii de la Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi” au cerut inca de anul trecut sa se aloce inca un mijloc de transport pe linia “Tudor Vladimirescu” – Copou. Solutia a venit abia la inceputul lunii februarie a acestui an, cind s-a introdus autobuzul “43 barat” si care a scurtat timpul de asteptare in statii de la jumatate de ora, la doar 15 minute sau chiar mai putin. “Am avut patru intilniri cu directorul RATP si directorul tehnic al Primariei Iasi, Mihai Chirica. In sedinta de Consiliu Local se va discuta daca Primaria poate suporta cheltuielile special din Copou spre gara joi si vineri si de la gara catre Copou, duminica. Cursele vor fi corelate cu orele de sosire a trenurilor din principalele localitati ale Moldovei”, declara la acea vreme Bogdan Budeanu, prim vicepresedinte UNSR.
Se pare ca studentii nu au reusit sa-i convinga pe consilierii locali atunci pentru a introduce un mijloc de transport special pe acest traseu si eforturile au ramas la acelasi nivel, de incercare. Au obtinut totusi un autobuz care face doua curse dimineata, cu plecare din “Tudor”, unul la ora 7,25, iar al doilea la 9,25. “Chiar si asa, seara e tot aglomerat ca nu s-a introdus acea cursa speciala pe care o doream noi. In plus, 43 barat vine tocmai din CUG si este atit de aglomerat ca mai mult de zece studenti nu se pot urca”, mai spune Bogdan Budeanu dupa o luna de negocieri.
Promisiuni gratuite
Gratuitatea pe mijloacele de transport in comun reprezinta o problema pentru toate centrele universitare din tara. Astfel, studentii beneficiaza conform legii de 50% reducere din costul abonamentelor. Daca in Cluj, Constanta si Bucuresti acestia au gratuitate, cealalta jumatate din costul abonamentelor fiind suportata de catre Primarie, la Iasi acest lucru nu se intimpla. Ultima negociere cu aceasta tema a avut loc in anul 2003, cind primarul Iasului era Constantin Simirad. Atunci studentii au primit o subventie de 25% din suma neacoperita de subventia de stat, adica un procent de 12,5 din costul total al abonamentelor. “Toata lumea a spus atunci ca se acopera 25%, adica studentii ar fi avut acoperita 75 de procente din valoarea abonamentelor, dar nu este asa. Este doar doar jumatate din banii neacoperiti de Minister, a fost o pacaleala”, mai adauga Ionut Ginju. Reprezentantii primariei nu au putut da un raspuns, invocind nevoia unui ragaz. “Trebuie sa ne uitam pe corespondenta, nu pot da un raspuns asa…”, a spus Andrei Trofor, purtator de cuvint al Primariei Iasi.
Daca tinerii ieseni inca mai negociaza gratuitatea, birocratia de care trebuie sa treaca pentru decontari ii face pe multi dintre ei sa renunte la reducerea de la stat de 50%. Pe linga cozile interminabile, la unele universitati, studentii au la dispozitie doar cinci zile in care isi pot depune actele pentru decontari, iar banii le vin in cont abia la sfirsitul lunii.
Astfel, solutia propusa de studenti pentru “fluidizarea” cumpararii unui abonament este incheierea unor parteneriate dintre universitati si RATP, prin care subventiile de la Minister sa vina direct la Consiliul Local si sa fie redirectionati catre Regia de Transport. “Astfel, studentii si-ar putea cumpara direct de la chioscuri biletul cu reducere, nu ar mai umbla pe la alte usi pentru alte reduceri”, mai spune Ionut Ginju. Cu toate acestea, acest parteneriat pare sa fie imposibil in masura in care banii de subventii care nu sint folositi se intorc la Minister, dar nu ar mai face cale intoarsa daca ar trece prin Primarie.
Pe de alta parte, purtatorul de cuvint al RATP, ing. Adrian Mihai declara ca aceste discutii au inceput inca de acum aproximativ doi ani. “Am propus aceasta varianta Universitatii “Alexandru Ioan Cuza”, dar raspunsul din partea institutiei nu a fost unul pozitiv. Noi avem un astfel de protocol cu Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi” si Agronomie . “Cuza” nu ne-a transmis nici un motiv pentru care nu ar fi fost de acord cu acest protocol. Noi am fost cei care am avut initiativa, ei urmind sa plateasca 50% din valoarea abonamentului, conform legii invatamintului. Nu le-a convenit varianta. S-au gindit ca sint prea multi bani pentru RATP si au ramas sa deconteze ei la casierie”.
Bogdan Budeanu nu impartaseste ideea gratuitatii, o reducere de 75% fiind deja o solutie buna pentru studenti. “Daca s-ar cumpara direct un abonament cu 7,5 lei, adica 75% reducere, ar fi suficient. Prin protocolul care s-ar fi semnat cu universitatile, banii nu ar fi venit direct la RATP, ci tot la universitate, dar studentii si-ar fi luat abonamentul direct. In plus, daca se da gratuitate, nu se pot contoriza banii prea bine. Or cu 75 procente nu se pune problema”, crede prim vicepresedintele UNSR.
Chiar daca se confrunta cu atitea probleme, transportul in comun pentru studenti poate sa aiba o solutie pe care si liderii studentesti o intrevad. Statiile acoperite, mai multe autobuze si chiar o reducere mai mare ar putea sa fie realizate cu atit mai mult in 2008 pentru ca “in an electoral, totul e posibil”.
Andreea ARCHIP
Oana Elena BALAN
Adaugă un comentariu