Rectorii cer baronilor să-ți desprindă colții din educație
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 24 mai 2015 1 comentariu la Rectorii cer baronilor să-ți desprindă colții din educație 91Rectorii de la cinci dintre cele mai importante universități din țară, membre ale Consorțiului Universitaria, au semnat un document prin care comunitatea academică cere un nou Pact pentru Educație. În acest document se cere revenirea la finanțarea învățămîntului superior în funcție de performanță și evaluarea universităților de către un organism internațional, iar pe baza acestei evaluări să se realizeze o nouă clasificare. Rectorii Universității de Vest din Timișoara, al celei din București, „Alexandru Ioan Cuza”, „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și al Academiei de Studii Economice spun că învățămîntul superior trebuie să devină o prioritate a pentru conducerea țării. O prioritate financiară – în document explicîndu-se nevoia acordării a 6% din PIB pentru învățămînt și 1% pentru cercetare – cît și una morală, aceștia susținînd că multiplele cazuri de plagiat, corupție academică și incompatibilități duc la scăderea credibilității instituțiilor de învățămînt superior.
„Propunerile incluse în rezoluția de față ar trebui acceptate de către orice Guvern pentru a asigura continuitate, stabilitate și predictabilitate în dezvoltarea învățămîntului superior din România”, se precizează în documentul semnat de către cei cinci rectori. Membrii Consorțiului Universtaria au explicat că propunerile lor sînt valide și demne de a fi luate în considerare fiindcă, în argumentația lor, comunitățile academice de la cele cinci universități membre sînt autoarele a o treime din totalul lucrărilor științifice românești și a jumătate din cele cotate ISI.
Cele cinci instituții de învățămînt superior membre ale Consorțiului sînt Universitatea București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) și Academia de Studii Economice din București. În mesajul transmis conducerii statului, reprezentanții celor cinci instituții de învățămînt superior au precizat că este momentul pentru încetarea experimentelor cu privire la educație și stabilirea unui plan de lungă durată.
Cele cinci instituții de învățămînt superior membre ale Consorțiului sînt Universitatea București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) și Academia de Studii Economice din București. În mesajul transmis conducerii statului, reprezentanții celor cinci instituții de învățămînt superior au precizat că este momentul pentru încetarea experimentelor cu privire la educație și stabilirea unui plan de lungă durată. „Fiecare sistem social, implicit sistemul educațional, necesită experimente și inovații în scopul identificării celor mai bune soluții. Însă, la un moment dat, acestea trebuie consolidate astfel încît stabilitatea, coerența și continuitatea să le ofere actorilor implicați posibilitatea deciziilor raționale. Fără continuitate și coerență, fără proiecții pe termen mediu și lung, învățămîntul superior și cercetarea românească nu vor reuși să-și redobîndească prestigiul social, recunoașterea academică internațională și încrederea publică”, se precizează în document.
Problemele sînt vechi
În materialul făcut public de conducerile celor cinci universități se face referire și la o serie de probleme considerate a fi grave și de actualitate ale învățămîntului superior din România. Se reclamă pe de o parte subfinanțarea cronică a învățămîntului, scăderea finanțării diferențiate, pe criterii de performanță, dar și absența stimulentelor pentru excelența academică. Instituțiile de învățămînt superior atrag atenția asupra ratelor mari de abandon care nu se limitează doar la învățămîntul preuniversitar ci și la cel universitar, dar și lipsa de legături cu mediul privat, care crează „dificultăți insurmontabile pentru recrutarea personalului didactic și de cercetare în domeniul matematicii și științelor naturii”.
„Întîlnirea Consorțiului Universitaria a fost cadrul cel mai propice pentru semnarea rezoluției. De ani de zile se constată anumite probleme structurale care trenează nu de azi, nu de ieri, ci de zeci de ani și noi ne-am gîndit că măcar unele dintre aceste probleme comportă soluții, care să nu fie imediate, ci de durată medie și lungă. Noi am gîndit că trebuie să fie încheiat un Pact pentru Educație pe liniile directoare ale vechiului pact din 2008 și ale cărui prevederi să fie urmărite măcar la modul general de către orice guvernare care va urma în perioadele 2016-2020, 2021-2025, indiferent de culoarea politică”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rector al UAIC.
În documentul citat se remarcă, printre probleme, și declinul constant al numărului de studenți, atît din cauze demografice, cît și printre probleme, și declinul constant al numărului de studenți, atît din cauze demografice cît și „din cauza mediului instituțional și economic general; acest fenomen negativ nu este compensat prin creșterea calității educației și cercetării universitare”. Conducerile celor cinci universități mai semnalează nivelul scăzut de internaționalizare a învățămîntului superior în ansamblu și a majorității mari a programelor de studiu, inadecvarea conținuturilor unor programe de studii la cerințele pieței muncii, absența unei politici coerente de sprijin a studenților cu nevoi speciale, scăderea credibilității învățămîntului superior, suprareglementarea acestuia, centralismul birocratic și pseudoautonomia.
„Principalele probleme ale sistemului de învățămînt superior, cît și ale educației în general, țin de slaba finanțare. Este o situație care se perpetuează de la an la an și care pune piedici în competitivitatea învățămîntului românesc la nivel european. În plus, modificările constante ale legislației nu au ajutat nici ele la crearea unei stabilități în cadrul sistemului educațional”, a precizat prof. univ. dr. Marilen Pîrtea, rector al UVT.
Soluțiile au nevoie de sprijinul tuturor partidelor politice
Pentru a remedia aceste probleme, reprezentanții celor cinci universități, reuniți la Timișoara, au venit și cu o serie de soluții, aplicabile pe termen mediu spre lung, soluții care necesită cooperarea mediului politic, indiferent de culoarea partidului aflat la guvernare. „Învățămîntul superior și cercetarea științifică pot avea un rol decisiv în dezvoltarea economico-socială a țării, prin reconstrucția instituțională, diferențierea universităților, promovarea excelenței individuale, stimularea performanțelor academice și întărirea principiilor fundamentale ale autonomiei instituționale și competiției efective a ideilor”, susțin rectorii în documentul citat. Printre soluțiile propuse de ei se numără și o serie de prevederi care au mai fost cerute de ani buni, inclusiv de către studenți, dar și unele care au fost la un moment dat aplicate dar, în anii de criză, au dispărut odată cu modificarea priorităților.
Astfel, rectorii cer alocarea a cel puțin 6% din PIB pentru educație, evaluarea și clasificarea universităților printr-un program internațional, care să fie „neutru din punct de vedere politic și nesusceptibil de influențe și presiuni sociale”, restructurarea finanțării publice a învățămîntului superior. La acest punct, rectorii cer echilibrarea criteriilor sociale, astfel ca toți cei care îndeplinesc condițiile minime de admitere să aibă accesul liber și neîngrădit, dar și impunerea unor criterii de performanță academică. Practic, aceștia ar dori înăsprirea condițiilor de admitere în universități pe bază de performanță, dar care să nu afecteze finanțarea instituțiilor de învățămînt superior, în condițiile în care acestea primesc bani în acest moment în funcție de numărul de studenți înscriși. Conducerile universităților membre ale Consorțiului Universitaria mai cer și adoptarea unui cadru de finanțare pe mai mulți ani a învățămîntului superior din România, măsură care era stipulată de Legea Educației Naționale 1/2011, dar care nu a fost pusă niciodată în aplicare.
Toate aceste prevederi ar trebui demarate, în opinia semnatarilor, prin elaborarea unei noi legi, care să fie „simplă, flexibilă, cuprinzătoare și coerentă“, în care să se înceapă și descentralizarea administrativă și acordarea unei autonomii mai mari universităților și structurilor executive și academice din cadrul acestora.
Se cere și adoptarea principiului de finanțare publică obligatorie a cercetării științifice cu cel puțin 1% din PIB, în condițiile în care legislația europeană cere ca procentul să fie de măcar 3%, iar acum el este sub 0,5%. Toate aceste prevederi ar trebui demarate, în opinia semnatarilor, prin elaborarea unei noi legi, care să fie „simplă, flexibilă, cuprinzătoare și coerentă“, în care să se înceapă și descentralizarea administrativă și acordarea unei autonomii mai mari universităților și structurilor executive și academice din cadrul acestora. Unul dintre cele mai specifice puncte din program privește necesitatea găsirii unui cadru legal cu privire la salarizarea cercetărilor științifici din universități, după un model similar celui din Academia Română. Rectorii vor ca studenții să participe și să fie consultați în procesul de luare a deciziilor la toate nivelurile, dar și să se inițieze un program numit „Inițiativa de Excelență Academică”, care să aibă drept scop dezvoltarea unor universități românești competitive internațional.
***
Nevoile specificate de membrii Consorțiului Universitaria în documentul pe care l-au elaborat sînt cunoscute de ani de zile de întreaga comunitate academică și de legiuitori. Problema aplicării lor nu a stat niciodată în neștiință și lipsă de viziune, ci în interesele politice care au ghidat pixul fiecărui ministru în parte. Fără a fi o coincidență, rectorii au lansat acest document și apel pentru un nou Pact al Educației în momentul în care noul ministru, Sorin Cîmpeanu, a anunțat apropierea unei dezbateri publice în luna iunie pe o nouă lege a educației. Una care poate să pună învățămîntul superior pe făgașul gîndit de cei care trăiesc în comunitatea academică sau care poate să-l întoarcă înapoi în mînă baronilor și la mila universităților private.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!