Iubire prinsă în pereți de sticlă
De pe scena Iașului 15 noiembrie 2015 Niciun comentariu la Iubire prinsă în pereți de sticlă 12Un bărbat îmbătat doar de parfumul unei singure femei și sufocat de permanenta ei prezență este unul ținut între patru pereți ca într-o colivie care și atunci cînd își deschide porțile, tot o închisoare rămîne. Piesa „Colivia”, pusă pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași în regia lui Cristian Hadji-Culea, este exemplul tipic de vodevil specific anilor 1800. Scrisă de francezul Georges Feydeau, comedia este una ușoară, însă înțesată de replici și situații amuzante. Intriga este una pe cît de complexă, pe atît de neverosimilă, iar acțiunea este una la fel de bogată, cu porțiuni satirice cîntate pe alocuri.
În acest joc aparent simplu, însă care se întortochează într-un mod amuzant cu fiecare replică, este prins și Fernand, care de la o simplă vizită în dormitorul iubitei sale pe care plănuiește să o părăsească, ajungînd într-un final pe holul propriei case, dezbrăcat de haine și de toate planurile mestecate în minte. Acesta intenționează să o părăsească pe Lucette, o cîntăreață care i se bagă sub piele mai ceva ca un ac dureros, însă pentru că-i lipsesc curajul și momentul potrivit pentru a-i mărturisi, ajunge să se întîlnească cu ea chiar în casa viitoarei lui logodnice, Viviane, în seara propriei nunți. La fiecare bănuială, Lucette amenință că se sinucide dacă o părăsește și i se aruncă furtunos în brațe de fiecare dată cînd el încearcă să o mintă. Astfel încît el își duce mai departe planul de a se căsători cu Viviane, doar pentru că face parte dintr-o familie înstărită, riscînd ca la petrecerea lui de logodnă și de semnare a contractului prenupțial să dea nas în nas cu Lucette, care este invitată să cînte. Pe de cealaltă parte, Viviane nu îl vrea de soț, deoarece nu îl găsește îndeajuns de atrăgător, întrucît nu s-a omorît nicio femeie de dragul lui.
Jocul personajelor este unul savuros, deoarece comedia reiese și din elemente care aparent par neînsemnate, cum ar fi întîlnirea din cei doi „amanți”. Atunci cînd Lucette vrea să își pună rochiile în dulap și să se pregătească să cînte, îl găsește pe Fernand ascuns în dulap, care motivează că totul a fost o surpriză sub formă de glumă. La care doar el rîde, cu jumătate de gu-ră și cu un aer vizibil încurcat. În același univers mic al burgheziei franceze se găsește și generalul Irrigua, care își exprimă iubirea pentru Lucette în cel mai șchiop mod, îmbinînd spaniola cu fragmente de franceză. Astfel el spune că Lucette este „formosă”, în timp ce amanatul ei îi stîrnește în minte doar sentimente care se termină în fraze cu „muerte lui Bodegă”, care este Fernand. Astfel, comicurile de situație și de replici sînt întărîtate de tînărul Bouzin care vine în casa cîntăreței Lucette pentru a-i propune cîteva versuri pe care ea să le pună pe muzică. Însă nu are succes, așa că îi inserează cartea de vizită în buchetul de flori aparent anonim, trimis de generalul spaniol. Acesta își va regreta gestul, deoarece im-prudența lui îl va face pe general să îl creadă amantul Lucettei și să-și îndrepte către el gîndurile de „muerte lui Bodegă”, care îl vor alerga pe toate părțile scenei.
Adaugă un comentariu