Stop-cadru din culisele animației lumii
Lumea pe jar 23 noiembrie 2015 Niciun comentariu la Stop-cadru din culisele animației lumii 120Prinți, prințese, animale vorbitoare sau zmei fioroși – toți au ieșit din cărți sau din imaginațiile artiștilor plastici și-au început să se plimbe pe ecrane la fel, transformîndu-se, nu chiar peste noapte, în desene animate. Ei au făcut cunoștință cu lumea treptat, marcînd trei perioade importante în dezvoltarea și istoria lor: perioada mută, animația cu sunet sincronizat și animația din perioada televiziunii.
Joaca silențioasă din creion
Primele secvențe animate din istorie au făcut parte dintr-un film american numit „The Enchanted Drawing” (n.r. Desenul Fermecat), realizat în anul 1900. Creat de James Stuart Blacktin, părintele animației americane, acesta era un film mut, în care un bărbat desena pe un șevalet fața unui personaj, care se modifica pe parcursul celor două minute ale animației, cu ajutorul tehnicii numite „stop-motion”. Această tehnică, exploatată mai departe în industria animației, era, practic, o fotografiere succesivă a unui desen sau a unui obiect, pînă la obținerea efectului dorit de mișcare, prin unirea finală a cadrelor. Realizarea unei secunde de animație avea 24 de cadre, adică pentru fiecare secundă de film, creatorul acestuia trebuia să facă 24 de fotografii.
Filmul cu inserții animate a fost urmat de primul film pe peliculă complet animat, apărut în anul 1906, cînd același realizator american a creat, de această dată „The Humorous Phases of Funny Faces” (n.r. Fazele Haioase ale Chipurilor Amuzante). Aici, personajele prindeau viață pe o tablă, din mîna unui desenator și, prin succesiunea rapidă a imaginilor, se crea iluzia mișcării.
În Europa, primul film de animație a fost creația francezului Émile Cohl, care a pus, totodată, bazele celor ce-au urmat să fie numite „metodele de creație tradiționale” ale animației. „Fantasmagorie”, animația sa care prezenta viața unui personaj ce prindea forma lucrurilor ce-l înconjurau, avea o durată de un minut și jumătate și era realizată dintr-un număr de 700 de desene pe hîrtie, legate mai apoi între ele. Fiecare desen al caricaturistului a fost filmat pe un negativ, în urma realizării, pentru a oferi spectatorului impresia conturului unei crete pe o tablă neagră.
Disney, o voce a breslei
De la filmele mute la cele ale căror personaje creionate deveneau brusc fericitele posesoare ale unor voci, industria n-a trebuit să aștepte prea mult. În 1923, cînd Walt Disney a ajuns în Los Angeles cu 40 de dolari în buzunar și un desen neterminat în servietă, nimeni nu s-a gîndit că acela va fi echivalentul începutului unei noi perioade a animației. În primul său studio, aflat în garajul unchiului său, acesta a dat startul proiectelor printr-o serie de 57 de animații, a cîte zece minute fiecare, numită „Alice Comedies” (n.r. Comediile lui Alice), bazată pe ideea cărții „Alice în Țara Minunilor”. Deși importantă, această serie nu a fost cea care l-a consacrat pe Walt Disney.
Personajul care a reușit să intre și să rămînă în istorie atît pe ecrane, cît și în memoriile spectatorilor, a fost șoarecele care a apărut în 1928 și care ar fi trebuit să poarte, inițial, numele de Mortimer. Botezat mai tîrziu, la sugestia soției sale, Mickey, șoarecele a debutat în anul 1928 în animația mută numită „Plane Crazy” și a continuat să-și dezvolte jocurile și într-un film de scurt-metraj care a urmat, numit „The Gallopin Gaucho”. Pentru că Mickey Mouse n-a atras publicul în cele două serii în care a jucat rolul personajului principal, Walt Disney împreună cu Ub Iwerks, un alt caricaturist american, au pus bazele primului film animat de scurt-metraj cu sunet sincronizat. Intitulat „Steamboat Willie” (n.r. Vaporașul Willie), acest film l-a adus din nou pe ecran pe celebrul Mickey Mouse, de această dată însoțit de prietena sa Minnie, de cîinele său Pluto, și de prietenii săi, Donald și Goofy. „Vaporașul Willie” a devenit, datorită sunetului, într-un timp foarte scurt, o animație de succes și personajele create de cei doi desenatori americani au purtat, pînă în anul 1946, chiar vocea lui Walt Disney.
Primul desen animat păstrat pînă astăzi în arhiva națională se numește „Haplea” și a fost creat de Marin Iorda în anul 1927. Purtînd numele personajului care apăruse cu mult înainte în caricaturile artistului din presa vremii, animația nu a mai avut o continuare, din cauza bugetului și discuțiilor purtate de critici.
Odată cu saltul de la scurt-metrajele de animație la lung-metraje, ideile lui Walt Disney au reușit să dobîndească, din partea lumii cinematografice a vremii, titulaturile de „nebuniile lui Disney”, părînd de-a dreptul imposibil de îndeplinit. „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” a fost, așadar, primul film realizat din desene create manual, pentru care studioul lui Disney a lucrat timp de trei ani, pînă cînd a rămas fără bani și a intrat în faliment. Dorind să-și ducă planul la bun sfîrșit, caricaturistul a luat un împrumut și filmul a fost lansat, devenind producția cu cele mai de succes încasări ale anului. Reușind să strîngă peste opt milioane de dolari, „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” l-a ajutat pe Disney să-și deschidă o nouă sucursală a studioului în care să lucreze la proiecte precum „Pinocchio”, „Bambi” sau, mai tîrziu, la povestea elefantului „Dumbo”.
Mutate din teatre pe ecranele televizoarelor, animațiile și-au croit drum încet și sigur către atenția publicului, prima serie care a reușit să cucerească perioada în care se înregistra cea mai mare audiență fiind „The Flinstones” (n.r. Familia Flinstone). Creată special pentru a fi difuzată la televizor, animația s-a impus printre celelalte materiale difuzate și și-a cîștigat o jumătate de oră în program, rămînînd printre titlurile seriilor difuzate pe canalele de specialitate, pînă în zilele noastre.
România pe ecranele altora
Furînd meserie de la caricaturiștii marilor studiouri americane și franceze, animatorii români s-au identificat în breasla celor pasionați de grafică jurnalistică. Unul dintre pionierii acestei industrii care, în final, s-a încăpățînat să existe, a fost un regizor și operator de film, numit Aurel Petrescu. Desenele sale animate, intitulate „Păcală în lună” sau „Păcală amorezat” și realizate la începutul anului 1920, au fost create printr-o tehnică mixtă, o îmbinare a desenului clasic și a cartoanelor decupate. Chiar dacă absolut toate desenele sale s-au pierdut pînă astăzi, artistul a creat un album cu fotograme, care a permis cercetătorilor și publicului să conștientizeze importanța și valoarea impactului său în lumea acestei ramuri a filmului.
Primul desen animat păstrat pînă astăzi în arhiva națională se numește „Haplea” și a fost creat de Marin Iorda în anul 1927. Purtînd numele personajului care apăruse cu mult înainte în caricaturile artistului din presa vremii, animația nu a mai avut o continuare, din cauza bugetului și discuțiilor purtate de critici.
Aceste încercări de familiarizare cu desenul a publicului românesc au fost succedate de două perioade care pot fi numite, fără generozitate, glorioase. Personalitatea lui Ion Popescu-Gopo, ale cărui desene animate precum „Punguța cu doi bani”, „Marinică” sau „Allo! Hallo!” au fost premiate și apreciate de industria internațională, a dominat filmul de animație. Mesajele pe care el le transmitea erau educative și fiecare creație pornea de la ideea unei fabule sau a unei ghicitori.
Influența sa la nivel internațional a determinat și înființarea primului studio specializat în filmul de animație din România, numit Animafilm. Acesta a devenit în timp o marcă de încredere și a început să producă pelicule animate pentru export, aducînd României încasări semnificative. Această perioadă importantă în evoluția animației românești a luat sfîrșit odată cu moartea lui Gopo, cînd studioul a început să decadă, fiind aproape de faliment.
Deși nu cunoaștem creațiile animate românești, acestea încă sînt editate în străinătate și reușesc să transmită mesaje educative prin imagine copilăriilor trăite pretutindeni. Titluri precum „Uimitoarele aventuri ale mușchetarilor” sau „Robinson Crusoe” poartă semnături românești și sînt distribuite, alături de „Tom și Jerry” sau „Mickey Mouse”, pe ecranele devenite de mult prea mult timp, adevărate scene ale lumii.
Adaugă un comentariu