Occidentul şi arta de a instrumentaliza
Cap în cap 18 ianuarie 2016 Niciun comentariu la Occidentul şi arta de a instrumentaliza 39O agresiune sexuală rămîne o agresiune sexuală oricare ar fi persoana care ar fi comis-o: european, african, emigrant, refugiat. Şi în orice moment, nu doar în 2016, 2000, 1970.
Identic, un furt, o crimă, o persoană care te agresează în metrou, este la fel de aptă de incriminat fie că este vorba de un rrom, de un irlandez, un francez sau un rus. Acum, anii trecuţi sau în viitor.
Problema este că atunci cînd incriminatul este un concetăţean, un membru al familiei tale, o personalitate cunoscută chiar, reacţiile nu sînt aceleaşi, şi nici măcar gradul de credibilitate al victimei. Aşa se explică de ce, tot în Germania despre care se vorbeşte zilele acestea atît de mult, au loc anual mai mult de 7600 de violuri, şi tot aici 73% din persoanele agresate nu depun plîngere. Legislaţia încadrează atît de strict violul încît este aproape imposibil pentru victimă să aibă dreptate. La fel, în Franţa, mai mult de jumătate din cauza decesului violent al femeilor se datorează… soţilor lor. Legea, din nou, este atît de încîlcită şi de restrictivă, în patria drepturilor omului, încît unei femei îi este imposibil să dovedească violenţele la care a fost supusă, pînă cînd o ultimă lovitură face diferenţa.
În schimb, Occidentul are darul şi a deprins în timp arta de a instrumentaliza fapte, de a exacerba evenimente, a înfiera gesturile făcute împotriva cetăţenilor cinstiţi din Vest de către imigranţi, de orice fel şi de oriunde ar veni. Altul. Celălalt. Străinul este mereu de vină iar ceea ce unui concetăţean îi este trecut cu vederea, înfăptuit de străin devine monstruos, grotesc, de neimaginat, capabil de lapidare sau demn de oprobiul internaţional.
Sigur, a cunoaşte cu adevărat „adevărul” celor petrecute la Köln, sau aiurea în Europa, căci cu siguranţă Köln nu este un fapt divers izolat, ci probabil doar cel mai mediatizat, poate fi considerat încă de pe acum misiune imposibilă. În primul rînd pentru că această isterie generală de ură împotriva refugiaţilor serveşte de minune interesele liderilor europeni care acum caută argumente pentru a ridica alte ziduri. În faţa emigranţilor, sau chiar în faţa unei părţi a lor. Cînd ar fi atît de simplu să se treacă la cote şi criterii de primire, pe modelul canadian sau american. Alina Mungiu-Pippidi descria foarte bine ce se întîmplă remarcînd, de curînd, într-un blog publicat pe site-ul „Adevărul”, că Europa plăteşte acum nu consecinţele vreunei acţiuni ci consecinţele lipsei cronice de acţiune. A ezitărilor şi al acelui atît de francez „laisser-aller” (treacă-meargă). În al doilea rînd, orice ar încerca să spună acum cineva, contrar trendului (de ură) nu va fi nici băgat în seamă, nici creditat ca fiind adevărat. „Courrier International” a publicat, de exemplu, un articol din „Die Tageszeitung”, în 15 ianuarie. Un grup de feministe, de toate originile, din Germania, explică, pe larg, ceea ce am încercat să scriu eu aici, pe scurt. Şi anume că, aşa cum este clar spus în tot ceea ce este publicat sau afişat sub eticheta #ausnahmslos, „obiectivul nu este să dezbaţi doar atunci cînd autorii sînt obligatoriu ceilalţi”, ci atunci cînd se produc aceste gesturi de hărţuire sexuală.
A înţelege acest mesaj nu înseamnă deci a lua partea făptaşilor sau a neglija victimele. Ci doar de a acorda prezumţia de nevinovăţie, de a nu face din ţînţar armăsar, de a nu pune în aceeaşi oală toţi refugiaţii. Un refuz de a accepta ca fenomenul „rromi/românii toţi criminali” în Franţa să devină „refugiaţi/arabi toţi violatori” în Germania.
Atît.
Acum, a extrapola şi a trage de aici concluzia că acordul de intrare în spaţiul Schengen pentru România şi Bulgaria ar fi strîns legat de ceea ce se întîmplă la Köln, mi se pare reductor. Sînt state europene care fac parte din spaţiul Schengen şi care nu sînt cu nimic mai virtuoase în materie de legislaţie europeană sau valori democratice. Şi altele care îndeplinesc toate criteriile tehnice şi tot nu fac parte din acest spaţiu. Cred că este vital să înţelegem, cît mai repede, că Uniunea Europeană este un teritoriu extrem de injust şi de absurd. Unde meritul nu are nimic de-a face cu acordarea unor drepturi cîştigate. Teoretic.
Neprimirea noastră (căci deja o putem numi aşa) în spaţiul Schengen nu are nimic de-a face cu deja perpetua criză a refugiaţilor. Nici măcar în condiţiile în care criza ar fi de fapt o voluntară avalanşă de atacuri ideologice şi nu numai, cu scopul de a slăbi Europa din interior. Totul este, cum spuneam, o problemă de interese. Şi probabil că am proceda mai înţelept dacă am încerca, la nivel diplomatic, să reflectăm la cine şi la ce ar avea interes ca România să mai aştepte puţin. Sau să ne spunem, fatalist, că nu ne mai interesează. De ce nu, pînă la urmă?
Text scris de Iulia Badea-Guéritée, jurnalist la Courrier International Paris, corespondent al Qmagazine şi Adevărul
Adaugă un comentariu