Drumurile care aduc oamenii la Putna
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 7 martie 2016 Niciun comentariu la Drumurile care aduc oamenii la Putna 70Cei mai mulți dintre noi privim retragerea într-o mănăstire doar ca pe o fugă de lume. O alegere mai ușoară, o îndepărtare de responsabilități ori o manieră în care ai o masă asigurată. O parte dintre cei aflați în mănăstire nu duceau lipsă de nimic material cît s-au aflat printre mireni (nr. credincioși fără rang preoțesc). Au ales însă haina monahală dintr-un dor mai adînc sau din „nerăbdare”. Din dorința de a deveni încă de acum ai lui Dumnezeu, din nevoia de a-L vedea pe Creator în fiecare zi, în tot și în toate. Drumul pînă la Putna a fost diferit pentru fiecare dintre părinții și călugării care viețuiesc la mănăstire, însă la întrebarea „cine i-a adus aici” răspunsul e același: „Dumnezeu”.
„Dumnezeu m-a luat de un guler și m-a aruncat aici, în mănăstire”, spune rîzînd părintele Ieronim atunci cînd e întrebat cum a ajuns la Putna. E tînăr, anii nu i-au ajuns încă să numere pînă la 30. A fost profesor de religie patru ani, dar lumea nu a putut să-i umple golul din suflet și nici „setea” pe care o simțea nu a putut să o potolească. Nu-mi poate spune exact ce a găsit în plus aici, așa că-mi amintește de Mitul Peșterii a lui Platon. E un adevăr doar de ei știut, de cei care au ajuns să vadă lumea prin ochii unui monah.
Oamenii cred despre ei că au ales calea cea mai ușoară, lipsită de responsabilități. Părintele Ieronim îmi spune însă că „nu e deloc comod să fii călugăr. Să te trezești la ora patru să mergi la priveghere, să pleci apoi la ascultare (n.r: sarcinile stabilite fiecărui monah de către starețul mănăstirii), să-ți respecți canonul și să faci toate cîte îi sînt rînduite unui monah”. Din momentul în care au decis să îmbrace hainele lungi și negre, care apasă asupra lor cu greutatea unei lumi întregi, voia nu mai este la ei. Se lasă duși de un glas la care noi am devenit surzi, de un glas care, în taină, le-a șoptit să-și oprească pașii la Putna.
Picătură de cerneală-n suflet
„Nebănuite sînt căile Domnului” spune o vorbă devenită deja clișeu. Atît de folosită încît sensul s-a pervertit, iar acum ne pare mai curînd o glumă. Pentru cei veniți în mănăstire aceasta însă este o realitate, iar „întîmplarea” este doar modul lui Dumnezeu de a rămîne anonim.
Fratele Mihail (n.r: frate de mănăstire – termen folosit pentru cei care doresc să se călugărească) a terminat o facultate de Informatică, iar în acte este încă căsătorit. Soția lui a ales și ea calea mănăstirii cînd și-au dat seama că „nu aici trebuie să ne strîngem comori”. Are părul sur, dar barba nu a apucat încă să-și primească albul. Privește în gol atunci cînd povestește, de parcă viața i s-ar derula pe dinainte. Au lucrat amîndoi peste ocean, iar banii nu izbuteau niciodată să-i cheltuie. Credincioși nu au fost nici o clipă pînă la maturitate, iar modele în familie n-au avut. „Întîmplarea” însă i-a condus, în pași mărunți, dar siguri, spre poarta mănăstirii Putna. Nu au putut avea copii, iar vocea îi depinde grea și mohorîtă, cuvintele par că i se împiedică stîngaci în gît cînd amintește de încercarea lor de a fi părinți.
Are părul sur, dar barba nu a apucat încă să-și primească albul. Privește în gol atunci cînd povestește, de parcă viața i s-ar derula pe dinainte. Au lucrat amîndoi peste ocean, iar banii nu izbuteau niciodată să-i cheltuie.
„Noi sîntem cauza a tot ce ni se întîmplă, iar păcatele sînt sursa tuturor greutăților noastre. Să fim însă fericiți că răspundem pentru ele aici și nu pe lumea cealaltă”, îmi spune cu resemnare fratele Mihail. L-a măcinat să vorbească din nou despre viața „din lume”, deși aici, între zidurile ridicate de Ștefan cel Mare, sufletul a avut timp să i se liniștească, ca o apă ce a scăpat din vîltoarea unui rîu de munte. Poate de aceea, dar și din frica de a nu cădea în păcatul mîndriei, cei mai mulți călugări și frați se feresc să vorbească despre viața de dinainte de mănăstire.
Acestea sînt încercările lor și luptele pe care trebuie să le ducă. Un război ce nu încetează niciodată și în care rar găsesc cîte un moment de pace. „Trebuie să veghezi mereu, să te rogi și să ai grijă de suflet în fiecare clipă, căci altfel vrăjmașul te atacă”. Așa vorbesc duhovnicii de aici despre viața unui călugăr, ca despre o bătălie nevăzută cu propriile patimi și slăbiciuni.
Atlet al lui Dumnezeu
„Dacă vrei să nu mai mănînci cu E-uri, mergi la țară. Dacă vrei să nu mai ai parte de patimi vii la mănăstire”, îmi spune părintele Ieronim. Pentru el alegerea e firească și limpede, deși încercările nu-i dau nici lui pace uneori. E o luptă a inimii lor, o încercare permanentă de a-și depăși condiția.
Rugăciunea este parte a fiecărei zi și fiecărui ceas, iar fără ea un călugăr nu-și găsește sensul. „Să te rogi neîncetat”, îmi pune părintele Vartolomeu privind parcă pînă-n suflet. Nu vrea să-mi spună despre viața sa și nici cine a fost înainte de călugărie. Îmi spune simplu că a fost sportiv, dar de la ceilalți părinți aflu că a făcut și performanțe. „E mai important să duci flacăra asta a lui Hristos și îți dai seama că e mai bine să cîștigi cunună în ceruri, pentru că asta de aici nu face decît să se ofilească”, vorbește părinele Vortolomeu cu entuziasmul unui copil.
Întrebările sale nu au decît un singur răspuns, iar lumea se rezumă doar la Hristos. „El este reperul absolut. Hristos pe Cruce e modelul suprem”, povestește călugărul. Nimic altceva nu mai contează în ochii monahului, iar vocea îi devine din ce în ce mai alertă, glasul șoptit tot mai precipitat și nerăbdător, ca și cum gîndurile ar vrea să-i iasă de-a valma, dintr-o suflare.
„Să dăruiești pînă te doare”
La polul opus este părintele Calistrat. E greu să-ți imaginezi că atunci cînd a ajuns la mănăstirea Putna avea capul chel, iar barba scurtă nu făcea decît să-i înăsprească și mai tare chipul. Acum privirea și vocea-i sînt calme. S-a împăcat cu sine, cu lumea și cu Dumnezeu și a ajuns la concluzia că iubirea de aproape e tot ce contează. Acolo-L găsești pe Hristos, în omul de lîngă tine. „Să dăruiești pînă te doare. Să simți că rupi din tine”, îmi spune părintele Calistrat apăsînd cald pe cuvinte cînd vorbeșe de ajutarea celor în nevoie. A venit la Putna deși pînă atunci abia dacă știa să-și facă semnul Crucii. Lucra de la 19 ani în Olanda, iar banii sau distracțiile erau tot ce conta pentru el.
Încă are cetățenie olandeză, renunțînd la cea română chiar înainte ca pașii săi să ia calea mănăstirii. Dumnezeu i-a arătat însă că locul său nu este departe de țară, așa că i-a sădit în minte gîndul de a fugi de lume. A ales Putna uitîndu-se pe Internet, ca un turist care alege locul de vacanță. Determinarea însă i-a fost testată căci întîmplarea a făcut ca pe drum să-i fie furați banii, iar calea de cîteva ore să dureze trei zile. „M-a smerit Dumnezeu. Eu ăla mare și tare, cu bani, a ajuns să nu aibă măcar bani de autobuz pînă la Putna”, îmi spune monahul zîmbind. Abia după ce a încetat să mai lupte cu Dumnezeu, după ce a „cerut sprijin lui Hristos”, calea sa a devenit dreaptă, iar drumul i s-a oprit în sfârșit la mănăstire.
Acum privirea și vocea-i sînt calme. S-a împăcat cu sine, cu lumea și cu Dumnezeu și a ajuns la concluzia că iubirea de aproape e tot ce contează.
„Cînd am ajuns aici, nu știam nimic. Nu știam ce-i binecuvîntarea sau ascultarea, eram sub zero”. Treptat însă a învățat obiceiurile mănăstirii, iar fuga de lume s-a transformat într-o descoperire a lui Dumnezeu. A realizat că dorul cel simțea în inimă și dorința de a veni la mănăstire nu era o fugă de lume, ci de propriile slăbiciuni, iar calea începea să i se deschidă.
***
Nu e ușor să pleci de la Putna. Pașii nu au fost niciodată mai grei, iar liniștea pe care o lași în spate te sfredelește pînă-n suflet. Viața de mănăstire e dificilă, dar poate de asta fiecare bucurie devine de o mie de ori mai vie, fiecare faptă de un milion de ori mai importantă. Aici dai peste o mare familie de „frați” și „părinți”, care au ales să pășească, într-un final, pe aceeași cale. O cale pe care merge, împreună cu ei, Hristos.
Adaugă un comentariu