Teleleu prin jurnalismul noului val
Povești fără timbru 6 noiembrie 2016 Niciun comentariu la Teleleu prin jurnalismul noului val 167În 2013, prin maldărul platformelor pe care „jurnaliștii noului val” începeau să-și posteze proiectele, a apărut și „Teleleu”. Fără să te lase să cauți vreun sens ascuns în spatele numelui, Elena Stancu și Cosmin Bumbuț și-au găsit felul lor de-a face presă și și-au dat un titlu care să-l descrie întru totul. Și-au dat demisia din presă și-au început să scrie și să facă fotografii într-un fel în care n-o făcuseră pînă atunci. Și-au luat curajul cu ei și și-au mutat lucrurile prin podurile prietenilor și-apoi, pe cele trebuincioase, le-au înghesuit într-o autorulotă pe care-au început să o parcheze oriunde au simțit că-i rost de un subiect căruia România nu-i oferise încă vreo atenție.
Autorulota e mică, albastră și, Dumnezeu știe cum, plină de tot felul de lucruri pe care nu mi le-aș putea imagina îngrămădite nici într-o garsonieră. Cînd intru, Elena îmi spune să mă aplec, să nu dau cu capul de marginea de sus a mașinii și mă înconjoară pînă își găsește locul. Îmi face turul casei chiar de ziua ei. Zîmbește continuu și, fără vreo formalitate, începe să-și despacheteze casa. Fiecare ușă, în aparență normală, are sigur în spatele ei o piesă de mobilier, un aragaz, o masă sau ceva care-ar putea folosi. Casa în miniatură se desface și, asemeni unei locuințe de păpuși, începe să prindă sens după ce treci de șocul în care te-au băgat dimensiunile reduse ale tuturor chestiilor din jur.
„Vino aici și apleacă-te puțin”. Elena mă adăpostește c-un braț și, de undeva de sus, se-ntinde o saltea. De nicăieri, tot spațiul devine ocupat de-un pat în care chiar ai vrea să te arunci și să dormi. N-ai timp, că se strînge la loc și te găsești stînd pe-un scăunel, în fața unui perete plin de fotografii. Toate ale lui Cosmin și toate aliniate într-o ordine sfîntă, asemeni unui tapet improvizat.
Sub măsuța din dreptul geamului mare, pe care poți vedea lumea din mers oricînd, e o pernuță. „E pernuța Tinei”, îmi zice Elena. Îmi dau seama că Tina-i un cîine, dar mă încrunt și nu pot să realizez cum Dumnezeu o fi avînd și el loc aici.
Presa abia începe
Oamenii ar spune că Elena Stancu și Cosmin Bumbuț și-au dat demisia din presă în 2013. Ei spun că abia s-au apucat de ea. Înainte să pornească pe drumuri într-o autorulotă și să-și poarte împreună casa, ca melcii, oriunde-ar merge, fiecare făcea cam același lucru, dar nu atît de bine. Cosmin făcea fotografie de modă și publicitate de vreo 15 ani și deja se plictisise de industria care începea să i se pară tot mai repetitivă. Începuse să refuze locuri de muncă și alegea doar ce-i plăcea să facă, mai pe sprînceană. La revista „Marie Claire”, Elena devenise de cîțiva ani redactor-șef adjunct. Nu avea nicio legătură cu partea de modă sau beauty, dar fusese angajată în special pentru partea de reportaj. Nu-i conveneau deloc, de la o vreme, toate „șuruburile și piulițele”, așa cum numește ea treburile administrative, pe care le tot avea de făcut și care-i tot tăiau și aruncat departe timpul pe care voia să-l folosească pentru scris.
În martie, 2013, Elena a aplicat pentru „Balkan Fellowship for Journalistic Excellence”, cu o investigație despre corupția din sistemul medical românesc. „Voiam să reconstituim tot traseul ăsta al studentului entuziast și să surprindem transformarea lui într-un medic corupt”. Și-a cîștigat. Elena are o voce puternică și cînd îți spune ceva, n-ai cum să n-o crezi. E degajată și, în camera mică de hotel, spiritul pare să i se întindă peste tot. „Mi-am luat multe zile libere atunci și, imediat, am cîștigat împreună și o altă bursă oferită de Centrul „Rosalynn Carter”, c-un proiect în care voiam să documentăm cultura românilor de a-și educa copiii prin violență fizică, verbală sau de altă natură”.
Din istoria presei lor, acela a fost momentul cînd au decis că zilele de concediu nu sînt destule și că n-au cum să facă ce-și doresc atît de mult, dacă rămîn legați de un singur loc. Elena și-a dat demisia, și-a închiriat apartamentul din București și, alături de Cosmin, și-a mutat viața în autorulotă.
Abonamentul la vedere
În camera de hotel unde cei doi s-au cazat la Iași pentru două zile, Tina latră continuu și mușcă cu poftă dintr-o minge albastră. E mică, gri și parcă ar vrea să fie și pufoasă, dar rasa din care face parte n-o lasă. În spatele lătrăturilor Tinei, se-aud cei de la Arctic Monkeys dintr-o boxă veche, de colecție, așezată frumos pe măsuța mică și rotundă. Lîngă ea, dintr-o imprimantă și mai mică, curg vederi plastifiate, pe care Cosmin le culege de pe masă și le numără șoptit. „Sînt aproape 60 și asta înseamnă cam 250 de euro”, îmi zice Cosmin, după ce-mi arată vederea pe care urmează s-o trimită abonaților. Ideea cu abonamentele la vederi a fost al lui. Niciodată, spune el, n-a făcut fotografii atît de bune ca în perioada asta, în care s-a apucat de colindat țara cu Elena într-o mașină. La început, aveau doi abonați și primelor vederi le-a cusut el, cu mîna lui, și margini din fire de iarbă sau din ațe. „Nici măcar nu știu unde-au ajuns, dar acum n-aș mai reuși să fac așa ceva; au rămas modele unice”. Abonamentele la vederi variază, în funcție de peioada pentru care te abonezi. Dacă vrei să le primești într-o lună, una la două săptămîni, dai 45 de lei; dar prețul e mai mic, dacă abonamentul e pe o perioadă mai lungă de timp.
„Mamele noastre aproape au făcut apoplexie cînd au auzit că ne-am dat demisia și că trăim într-o mașină”, spune Elena chicotind. Părinții lor n-au abonamente la vederi, dar tot le mai trimit ei cîteva, din cînd în cînd. Au înțeles ce vor să facă, de fapt, abia după ce-au trecut cîteva luni. Prima întrebare pe care-o aud și după trei ani, atunci cînd îi sună părinții, e de fiecare dată – „Acum unde sînteți?”.
Viața de sub text
Pe 15 noiembrie, Elena și Cosmin împlinesc trei ani de cînd umblă „Teleleu” prin țară. Așa li se numește și platforma pe care-și publică proiectele la care lucrează împreună. „Niciodată n-am scris atît de bine și nici Cosmin n-a fotografiat în felul ăsta, pînă să facem asta. Dacă ne-am opri, eu ar trebui să mă opresc din scris, iar el din fotografiat”, zice Elena, cu o voce din care sinceritatea și degajamentul curg și se prind de cuvinte.
Mai toate subiectele la care-au lucrat și pe care le găsești pe platformă sînt despre comunități din România, alături de care-au parcat și-au trăit, pîn-au ajuns să le cunoască. Personajul de care s-au apropiat cel mai mult în tot trăitul ăsta de la om la om, a fost Geo, un tînăr căldărar din Corcova, Mehedinți. Cînd povestește despre el, Elena parc-ar vorbi de un prieten la care se gîndește din cînd în cînd și pentru care se tot îngrijorează. Îmi spune că Geo s-a căsătorit pe la 14 ani și că, deși face parte dintr-o comunitate de rromi pricepuți, care știu că confecționeze lucruri din cupru, el a urmat modelul celorlalți din comunitate și a început să plece în străinătate și să-și caute de lucru. „Geo e deștept. A învățat de unul singur franceza, deși a fost retras de la școală la 13 ani. Dacă ar fi avut condițiile noastre, ale celorlalți, sigur acum ar fi fost un intelectual” – așa îl descrie Elena pe tînărul de care s-au atașat ei cel mai mult, pînă acum, în documentările lor.
„Ne întoarcem de fiecare dată într-un loc” – spune Cosmin, care-o tot cheamă la el pe Tina și-o lasă să i se cațere pe picioare. Au avut, uneori, și probleme, cînd au încercat să documenteze ceva. Mult prea puține, ai zice, dar le-au înfruntat cu demnitate. Cînd cineva le-a încurcat treburile, s-au ținut de frîiele legate de meserie, s-au ridicat, au plecat și-au continuat să facă, așa cum îl numesc ei, „jurnalismul noului val”, cu demnitate. „Am mers la penitenciarul Rahova odată, încercînd să facem niște interviuri cu deținuții – să vorbim despre abuzurile prin care ei au trecut în copilărie. Pentru că la Rahova s-a umplut de vedete, n-am avut acces să vorbim cu oamenii și purtătorul de cuvînt ni i-a ales el și a insistat să fie de față, la momentul discuției.” S-au ridicat și-au plecat.
Deși orice jurnalist le-ar invidia curajul și pofta cu care se aventurează în orice colț al țării, cei doi spun că viața în autorulotă nu-i tocmai ușoară, dar nu-și închipuie cum ar putea acum s-o trăiască în afara ei. „Ai doar trei zile de autonomie. După care trebuie să cauți apă, să arunci gunoiul, să pui toate lucrurile în ordine.”
Mereu caută locuri de dormit pe străzile cu un singur sens și oriunde-ar ajunge, caută să vadă ce mai ascunde România în spatele zgomotului. „Nu există nicio redacție în țară care ne-ar plăti pentru ce vrem să facem.” Cei doi zîmbesc, se privesc unul pe celălalt și sînt siguri pe ei cînd îmi spun că-n viitor tot pe drumuri o să-și trăiască viața. „Tot ce ne lipsește din peisajul ăsta e presiunea de la duș”, în rest, „Teleleu” le are pe toate.
Adaugă un comentariu