Sinapsele care se transformă-n gratii
De pe scena Iașului 27 februarie 2017 Niciun comentariu la Sinapsele care se transformă-n gratii 17Clădirea luminată din stînga Teatrului Național „Vasile Alecsandri” te lasă s-o înconjori cel puțin o dată înainte să-i zărești intrarea. Doi tineri, un el și-o ea se țin strîns de mînă și încearcă să evite bălțile care pavează drumul pînă mai aproape de ușă. Scările roșiatice din pridvor scîrțîie încălecate de pasul junilor care, timp de două etaje, schimbă deja impresii despre premiera piesei „Invitație la eșafod”, regizată și tradusă de Ion Sapdaru, după cartea anilor ‘30 a lui Vladimir Nabokov, ce a avut loc joi, de la ora 19.30, la Uzina cu Teatru a Iașului. Intrarea în sală are loc direct prin scenă, așa că pentru cîteva secunte devenim cu toții parte a romanului „cu amintiri” al lui Nabokov și colegi de celulă cu eroul Cincinnatus C (Adrian Marele).
Te iubesc mortal,iremediabil
Zarva se dezlănțuie cu mult înainte de începerea piesei, așa că deși a mai rămas aproape un sfert de ceas, timp berechet de schimbat impresii, în lumina slabă a reflectoarelor piesa pare c-a început deja, căci actorii și-au îmbrăcat rolurile conștiincios. În public, gurile au încetat să mai murmure, iar forfotei i-au luat cu repreziciune locul o liniște tainică. Primele momente surprind judecata lui Cincinnatus, bărbatul care-a îndrăznit să numească oamenii „păpuși” sau „fantome” în fața vieții și a timpului. Tot binele pe care l-a făcut cîndva Cincinnatus societății, mai ales în perioada în care a fost dascăl copiilor cu handicap s-a lăsat ascuns în negură și mai apoi uitat în totalitate.
Într-o societate lipsită de moravuri și de conștiință, eroul a făcut greșeala capitală de a le contura celor din jur o altă față a societății. Îndrăzneala și impulsivitatea i-au fost pedepsite prin decapitare, dar nu înainte de a bătători podelele închisorii alături de o mînă de oameni care de care mai ciudați. Eroului îi flutură prin fața ochilor frînturi ale vremurilor trecute, astfel că se trezesc la viață simțiri pe care era sigur că nu le mai trăise demult. Prins între gînduri contradictorii și conștient că ceea ce vede în jur nu este decît o parabolă neinspirată a vieții, militează cu ardoare ca s-o revadă pentru ultima dată pe soția adulerină Marfinka (Irina Răduțu-Codreanu), căreia îi declară în gînd, printre suspine, „și totuși te iubesc, Marfinka. Mortal, iremediabil”.
Piesa este o luptă continuă a eroului cu societatea și cu tot ceea ce înseamnă moralitatea, dar și o bătălie imposibilă cu timpul. Astfel, pus în fața gîndului morții, omul tratează cu obsesie problematica timpului și simplul fapt că nu poate să-l concretizeze îi mistuie gîndurile. Pentru că nimeni nu-i comunică ziua și ora la care va avea loc decapitarea, Cincinnati se afundă în neputință și se agață de întrebarea „Cînd?” în fața oricărei ființe care-l înconjoară, ca mai apoi să ajungă să simtă că mai de folos i-ar fi „frînghia, decît securea” pentru că i-ar da mai multe clipe ca să se înnece în mizeria realități, pe care o privește la final cu teamă și îngăduință. În jurul său, păcatele prind chip de oameni care vin să-i „murdărească” eroului și ultimele clipe de viață.
Fațete de rău
În sală liniștea domnește chiar și în pauza dintre replici, astfel că dacă închizi ochii ai impresia că poți să-i auzi bătăile inimii celui care ocupă scaunul alăturat. Aceiași doi tineri se țin strîns de mînă undeva în ultimele locuri și din cînd în cînd mai schimbă cîte-un zîmbet. Mulțimea își mișcă pleoapele agale, ca nu cumva să rateze vreun moment important și își forțează pupilele să vadă chiar și atunci cînd în sală se lasă beznă. Un rîset scrîșnit sparge liniștea și face o doamnă cochetă să tresară atunci cînd pe scenă soacra lui Cincinnati îi cîntă prohodul convinsă că așa o să-l facă să se căiască pentru cele spuse. Rîsul nu se oprește decît odată cu melodia așa că sala se animă fără voie sub hohotele înăbușite ale amuzatului.
Cît ai clipi, de nicăieri își face apariția călăul care poartă cu sine un topor ascuțit, pe care-l învelește în carcasa unei viori, metaforă pentru felul în care omul ambalează perfid răul și-l scoate-n lume ca să ucidă cu el. Reușește să taie cu el doar cumpătul unei doamne din primul rînd, care se ridică spre spătarul scaunului cînd unealta pare să se apropie amenințător. Piesa schițează tabloul unei societăți care a început să se îmbolnăvească și devine astfel o profeție asupra vremii să se întîmple odată cu evoluția omului, atît de slab îndreptată spre ideea de bine absolut. Povestea însumează o multitudine de trăiri, iar temele aduse în discuție se construiesc în jurul oamenilor cu o subtilitate fină. La final, în drumul spre ieșire, oamenii se întorc din nou în scenă, de această dată cu sentimentul viu că în fiecare există o mică parte din Cincinnati și una culeasă din societate.
Adaugă un comentariu