Hlincea, locul în care istoria a început să crape
Fără categorie, Povești fără timbru 5 martie 2017 Niciun comentariu la Hlincea, locul în care istoria a început să crape 706La poalele dealului Cetățuia, la trei kilometri de comuna Ciurea, zărești, dacă știi ce cauți, cîteva case răsfirate de-a stînga și de-a dreapta unui drum. Fără să zăbovești sau să-ți schimbi direcția, dacă mergi drept înainte, te trezești dintr-o dată la poarta mare și impunătoare a unei mănăstiri, înconjurată de ziduri. Știi atunci c-ai ajuns la Hlincea, mănăstirea care-a supraviețuit războaielor mondiale și-adevăratei istorii, dar care astăzi încă duce o luptă cu timpul care, din ce în ce mai mult, începe să-i surpe pereții sub greutatea sa. Călugării își împart timpul între muncă și rugăciune și, în toată bucata asta de vreme în care ceasul o să ți se pară că stă-n loc, numeri crăpăturile din ziduri și te întrebi – „cum s-o fi îndreptînd lumea asta spre viitor, dacă-și ignoră într-un așa hal trecutul?”
Ca să ajungi la Mănăstirea Hlincea, trebuie să știi, înainte de toate, că drumul de țară care merge în paralel cu linia ferată care dă spre stînga din Ciurea, duce într-acolo. Ai spune că drumul există, pur și simplu, pentru vreun depozit lăsat pe de-o parte sau de alta a drumului, și nicidecum ca să ducă către vreun sat, sau către vreun monument istoric cum Iașului puține i-au fost date să aibă. Niciun indicator și niciun panou pe care să fie menționat numele mănăstirii nu există și numai dacă ții drumul drept înainte, fără să te-abați, ai să te trezești dintr-o dată în fața zidurilor înalte care împrejmuiesc lăcașul de cult și ruinele chiliilor și așezămîntul de-acum al călugărilor cu tot cu gospodăria mică de care îngrijesc.
„Dacă n-aud toaca, nu începe viața”
Poarta mănăstirii sparge zidul vechi, construit acum aproape 400 de ani, și străjuiește drept două steaguri tricolore care te-anunță că, fie că vrei sau nu, ai ajuns într-un spațiu românesc în care istoria e mai importantă decît multe altele. Mănăstirea e-nconjurată de cîteva case care, împreună, construiesc satul Hlincea. Unele par noi, abia terminate de văruit, iar cu cît te-apropii mai mult de mănăstire, casele încep să intre parcă în pămînt, să-și scuture culorile pereților și să-și rărească gardurile. „Satul datează din vechime, de pe vremea cînd însăși Iașul era, și el, un tîrgușor”, îmi spune părintele Miletie. Pentru că-i departe de oraș și izolat, după dealuri, la aproape trei kilometri de comuna Ciurea, satul Hlincea nu e foarte populat. „Oameni, totuși, mai sînt. Am mers la un vecin să-l spovedesc într-o zi și mi-a spus «dimineața cînd mă trezesc, dacă n-aud toaca mănăstirii, parcă nu simt că începe viața și-n ziua aia»”, spune călugărul și zîmbește, uitîndu-se în zare, peste zidul vechi, din piatră, după care se-ntrevăd acoperișurile caselor.
Acum la mănăstire mai sînt doar șapte oameni – cinci călugări, și două măicuțe care, din cînd în cînd, mai sar în ajutor călugărilor la treburi și-i ajută să aibă grijă de grădină, animale și întregul așezămînt. „Cînd am venit aici, după redeschiderea mănăstirii în 1991, eram tot șapte oameni. Aveam 30 de ani și acum m-au prins 57 – tot aici”, îmi spune părintele stareț, Metodie Oprica, care înainte să ajungă aici era călugăr la Horaița, la o mănăstire din zona Neamțului. „Personal e puțin în toate mănăstirile; a fost, după căderea comunismului, o invazie de tineret, cînd s-a instituit Seminarul Teologic la Iași. Tinerii credeau că vin la mănăstire, stăteau puțin și plecau. Și n-aveai cum să-i călugărești cu forța.” Părintele stareț pare ca s-a născut odată cu pereții bisericii. Stă așezat într-un loc din stradă cu altarul vechi de 500 de ani împrejur și pare că întreaga-i fire i se sincronizează cu starea deasă de liniște și seninătate a lăcașului. Cuvintele i se-mpart între cele biblice și cele despre soarta mănăstirii. Vorbește repede, mult și nu lasă nici măcar o frază încheiată fără să-ți îndese în ea un sfat dintr-o pildă sau vreo învățătură dintr-o carte sfîntă.
Peretele, tot un suflet care se strică
„«O mănăstire se zidește ușor, un suflet se mîntuiește greu», așa spunea părintele Cleopa”, zice starețul gînditor, plimbîndu-și mîna pe lemnul cioplit al stranei. Mănăstirea Hlincea datează din perioada anilor 1570 – 1591, clădirea de astăzi a bisericii fiind restaurată cu 100 de ani mai tîrziu, de către domnitorul Vasile Lupu. „Ultima oară s-au făcut lucrări aici după război, după 1945, și, după aceea, nu s-a mai construit nimic; a mai fost finisată puțin pe dinafară, înainte de 82, și-atît.” Pentru că în perioada comunistă mănăstirea a fost închisă, nu s-a mai putut construi nimic atunci, „pentru că ei, comuniștii, chiar dacă-și botezau copiii, n-au prea fost compatibili cu religia”. Astăzi, zidul, deși puternic, pare tocit de la trecerea anilor și, în partea dreaptă a bisericii, pe exterior, o crăpătură desparte peretele și zgîrie peretele albicios și înalt.
„Așa a ajuns mănăstirea să arate cum arată astăzi – e ca și cu o mașină; dacă nu circuli cu ea, se strică. Sau ca un suflet, care se strică dacă nu te rogi.” Fonduri pentru restaurarea mănăstirii care1-a supraviețuit ambelor războaie mondiale nu există, pentru că, înainte de toate, Hlincea e o mănăstire pentru călugări și nu o parohie, care să aparțină de Mitropolia Moldovei și Bucovinei. Aparține de comuna Ciurea și banii pentru restaurare, oricum, cer un drum lung prin birocrație pînă la dobîndire. Deși e monument național clasa A, banii pentru finisări și construcții nu i se acordă atît de ușor, ci pe bază de proiecte; „și la monumente sînt alte criterii de urgență – acum s-au dat, spre exemplu, celor de la Biserica «Trei Ierarhi».” Călugării au încercat, însă, să depună și ei un proiect, „în 2007, pentru reconstruire; dar de-acum a expirat. Ne trebuie din nou acte, aprobări, bani; pe vremea lui Ștefan cel Mare imediat se clădea o mănăstire nouă – nu dura atîta timp. Astăzi și să reabilitezi ceva durează zeci de ani”, îmi spune starețul Metodie și-și trece mîna prin barba albă care i se-ntinde peste veșmîntul negru.
Spitalul militar dintre ziduri
Din picturile vechi ale pereților și altarului de la 1500, încă se înțeleg trupurile sfinților și culorile, deși difuze, se mai pot distinge. Varul s-a mai șters între timp și crăpăturile încep s-apară peste tot. Deși geamurile s-au schimbat și intrarea în biserică te face să crezi că te afli într-un spațiu oarecum refinisat, la vederea pereților și-a istoriei păstrate-n tencuială, ai să-ți înnăbuși o urmă de mirare. „Totul se păstrează și istoria rămîne aceeași. Vin s-o vadă fix oamenii care au de venit. Nu ne-am mediatizat, nu avem nici măcar vreun indicator care să ne facă mai ușor de găsit aici; mănăstirea asta o găsesc oameni care nu vin la noi, ci merg direct la Dumnezeu”, zice părintele plimbîndu-și ochii pe pereții văruiți mai mult de timp, decît de mîna vreunui pictor. „Și în 1700, și în 1800, aici, la Hlincea, a fost spital militar.” Alături de mănăstirea Cetățuia, în timpul războaielor ruso-turcești, Hlincea a fost spital militar, în care bolnavii erau aduși de pe front și vindecați de către călugări.
Și-atunci n-a fost singura dată. Și în 1831, în vremea epidemiei de holeră, a „holerei celei mari”, a fost folosită drept așezămînt pentru cei bolnavi. „Mulți spun că aici au fost îngropați cei care-au murit de holeră din Iași. Au fost dar nu aici, pe locul bisericii, ci peste tot, în împrejurimi.” Starețul se încruntă, își împreunează mîinile în semn de rugă și și le proptește pe genunchi. „Întotdeauna biserica a fost legată de suferința poporului român.”
***
În ciuda distanței față de oraș și-a izolării, călugării reușesc să munceasă, să păstreze gospodăria și lăcașul cu sfințenie și să bată toaca în fiecare dimineață pentru viețuitorii din Hlincea, vestindu-le noua zi care stă să-nceapă. Nu se plîng de muncă; se îmbie unii pe alții și învață toți că rugăciunea fără muncă și munca fără rugăciune ar fi un lucru imposibil. Au, însă, inima strînsă cînd se uită-mprejur și văd zidurile cum nu mai ascultă de mîinile lor și-așteaptă ca, în curînd, să reușească să descopere și autoritățile Mănăstirea Hlincea, chiar dacă-i mai departe. „Cu cît faci un drum mai lung și-un efort mai mare să te-ndrepți către o biserică – ți se mai iartă din păcate.” Dar pare că nu ți se iartă și anii care stau să treacă.
Adaugă un comentariu