Dumnezeu le sfințește pe toate
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 17 octombrie 2017 Niciun comentariu la Dumnezeu le sfințește pe toate 101Catifeaua din sicriu e vișinie și o coroană mare, dintr-un aur parcă brodat, îi e întinsă pe față. O privesc atent. Veșmîntul auriu, încărcat de modele, sclipește și, prin peretele subțire de sticlă așezat deasupra moaștelor se vede totul perfect înăuntru. În peretele transparent, cam unde ar sta mîinile Sfintei Parascheva dacă ar fi împreunate, mai jos de piept, e-o gaură cam cît ambii mei pumni strînși grămadă. Pe sticlă se văd urme întinse de degete, amprente, bucăți mărunte de busuioc și petale de flori.
„Haide, doamnă hăi, nu mai scoate din sacoșă să treci fiecare haină, că stă lumea la coadă! Treci toată sacoșa odată și gata.” Cu o mînecă măruntă cu piele tocită și unghii mărginite de negru care abia-abia se mai văd, bătrîna prinde mîneca bluzei gri de pijama și-o îndeasă înapoi în punga albă de plastic. O ridică dintr-o smuncitură cu ambele mîini, o trece peste gaura din sticla sicriului, după care o proptește lîngă cutia mică din lemn, în care stau moaștele Muceniței Tecla. Pupă sticla, întinde mîna pînă la veșmîntul din sicriu care poate fi atins și-și reazemă capul de raclă pentru cîteva secunde. O aștept să termine, pup sticla și eu, fac o cruce mare și mă-ndrept să cobor, către scări.
Stîlpul 27
Pînă să ajung la coadă anul ăsta, am tot crezut că numărătoarea stîlpilor e-o metaforă sau măcar că stîlpii ăștia or fi niște țăruși bătuți în pămînt, la distanțe egale, să știe oamenii cum să măsoare distanța pe care au parcurs-o. Stîlpii, de fapt, nu-s metaforici deloc. Sînt stîlpii de pe marginea străzii, doar că au lipite cîteva cartoane cu numerele la care-am ajuns. Drumul de la capătul cozii la oamenii care stau pînă acum în rînd mă trece printr-un tunel improvizat. Lat cît trotuarul de pe marginea străzii, tunelul ăsta e împrejmuit de garduri metalice și are nailon, să apere oamenii de ploaie. Însă nu peste tot – ci din porțiune în porțiune; cinci metri sînt acoperiți, cinci nu.
E nouă seara și drumul prin tunelul ăsta pare să-mi testeze credința cu-adevărat. O fetiță stă singură în întuneric pe-o bordură. E îmbrăcată c-un trening căruia i se zăresc dungile albe și-și adună picioarele strînse mai aproape de bărbie. Mișcă dintr-o parte în cealaltă niște buchete și spune continuu, cu o voce tărăgănată – „flori, buchețele de busuoic/ buchețele de busuioooc avem”. Cîțiva metri mai încolo, două țigănci mai în putere cară după ele sacoșe pline cu busuioc. Le tîrîie direct pe stradă și-și întind mîinile peste gard, să-mi dea buchetele. În dreapta, pe partea cealaltă a tunelului, cu cît te-apropii mai mult de mulțime, cu atît apar mai multe tarabe și chioșcuri improvizate. Pe cîteva mese scoase și proptite-n pămînt stau baxuri de hîrtie igienică, covrigi, sticle cu apă, mănuși, căciuli sau hanorace. Mai în spate, de crengile unui copac atîrnă aliniate cîteva bluze cu paiete. Pe una dintre ele, împletită, roșie, stă mare, făcut din paiete, logo-ul celor de la Chanel.
N-apuc să mă dezmeticesc la coadă, să-mi dau seama care-i treaba cu stîlpii, că-n spatele meu deja s-au strîns oameni de nici nu pot vedea unde se sfîrșește mulțimea din tunel. În fața mea coada șerpuiește înainte. Nu-i văd capătul. Am în față un cuplu de bătrîni. Par de la oraș – sînt curați, liniștiți, tăcuți și fără sacoșe sau haine groase după ei. Ea poartă ochelari și-și așază gluga paltonului. El ține mîinile împreunate la spate.
Stîlpul 19
Bărbatul din spate e și el cu nevasta. „Dă-te jos, un’ te bagi, nu vezi c-am floarea asta aici?”, îi zice nervos unei femei bătrîne care s-a cocoțat c-un picior pe gard și și-a întins gîtul înainte să vadă rîndul. Tușește agitat, își așază băscuța neagră pe cap și foșnește punga, izbind-o de picior. Are o orhidee albă într-o pungă, pe care-o tot păzește de oricine trece pe lîngă gard. Niște oameni trec pe stradă cu cești mari aburinde. „Iaca ceaiul – iaca ceaiul de la ora cinci!”, rîde bătrînul și se uită către nevastă. Oamenii trec de noi și se duc către capătul celălalt al străzii. „Ei, ce să-i faci, îs ei vreo 50, dar n-au nica în mînă”, spune ca pentru el și tace. Pe partea cealaltă a străzii, chiar lîngă stîlpul 19, doi tineri – ea cu un copil căruia nu i se vede fața din haine în brațe – mănîncă pe capota unei mașini.
Pe lîngă șirul compact de oameni și-au găsit loc niște fete tinere. Slăbuțe, nu prea încotroșmate, țin la braț torțile sacoșelor din plastic. „Batistuțe, batistuțe brodate – 1 leu batista, haideți! Doamna, vă interesează o batistuță?” O femeie blondă, cu ochelari, din spate, se dă-n marginea rîndului și se uită cu ochi de cunoscător la vraful mic din material din mîinile fetei. „Aveți și pentru bărbați așa brodate?” Fata dă din cap că nu și-și continuă drumul. Nu trece mult timp, că alte două femei o urmează, tîrînd pe trotuarul denivelat sacoșe de rafii albastre pline ochi cu batiste.
Stîlpul 17
„Țigările nu se dau de pomană”, îi zice un băiat tînăr unei fete din față, care l-a văzut sărind în afara gardului să fumeze. E venit cu prietena la Sfîntă. Amîndoi sînt tineri – ea poartă pe cap un fular brodat, roz cu sclipici, iar el o șapcă albă de rapper. La intervale regulate de tip, ferește o bucată de gard, fumează incredibil de repede o țigară și trece înapoi la coadă, luîndu-și prietena în brațe. „Ei, acu’ ia-o așa, nu-mi da nimic pe ea. Da’ să știi pentru tine.” O bătrînă de-atît de în spate, că nici nu ajung s-o văd îl aude și aprobă – „așa-i mamă, cum zice băietu’, nu se dau țigări de pomană, că-i mare păcat”.
„Sămînță? Tanti, vreți sămînță?” Lîngă mine stă proptită de gard o fetiță. Se sprijină cu mîinile de un sac de nailon plin cu semințe negre de floarea soarelui, răsucit de cîteva ori la capătul de sus. La subsuori ține cîteva pungi albastre, tot cu semințe. Din urmă aud crănțănit, pe jos sînt coji și în aer plutește un miros apăsător de semințe coapte și de ulei. „Mir, tămîie, iconițe de portofel/ mir, tămîie, iconițe de portofel”, se-aude vocea groasă a unui preot. Nu-l văd încă, din întuneric, dar după cîțiva pași, m-apropii de lumina difuză a becului, care atîrnă de-o sîrmă, în capătul corti-nei care înconjoară cele două tarabe. De ațele de sus stau prinse tot felul de brelocuri, brățări și iconițe pentru mașină – ca la intrarea într-un cort indian. Pe masă văd vrafuri cu icoane, iconițe, mir, tămîie, iar în mijlocul lor sînt de cumpărat sticle cu bulion și nectar. Vocea preotului de la tarabă se-amestecă cu hohotele de rîs din capătul cozii și cu zgomotul semințelor sparte.
Stîlpul 14
„Am și io acasă o orhidee albă, din asta, mi-a adus-o soră-mea, aia din Italia, cadou, da’ n-a rezistat chiar bine”, zice femeia din spate celorlalte două. E clar că-s străine unele de altele. Bărbatul scoate floarea la înaintare și le-o arată, exemplificînd. „Ei, da’ cum să nu reziste? Ai udat-o! Sigur ai udat-o! Astea nu se udă deloc, de aia a murit.” „Ei, cum s-o ud? Știu și eu că nu se udă; i-am pus numa’ două picături pe săptămînă.”
N-am văzut de cînd am ajuns în Iași atîția oameni cu dizabilități care cerșesc la un loc. Pe trotuarul celălalt, o femeie fără o mînă, înfășurată într-o pătură, stă și privește mulțimea. Lîngă mine, despărțit doar de gardul metalic, un om fără un picior se sprijină de cîrje și merge încetișor spre celălalt capăt al șirului, cerșind. Din partea de sus a străzii, un bărbat fără ambele picioare se chinuie să-și continue drumul.
Stîlpul 10
Am cotit deja de două ori la stînga și-acum urcăm un deal. În spatele meu se-aud hohote de rîs. Nu pot să-nțeleg glumele, nu-s în limba română. Toată lumea se uită aproape cu invidie către grupul gălăgios. Femeile cu copii mici au voie să iasă din rînd și să meargă, în aceeași direcție, odată cu rudele, doar că pe stradă. O tînără își tot zvîntă copilul prin aer. E mic, încotroșmat, și la fiecare mișcare mai bruscă, îi cade geaca într-o parte, gata să atingă asfaltul. Femeia izbucnește în rîs și hohotele acoperă toate celelalte voci. „Mergeți, doamnă, pe stradă în liniște, vă rog eu.” Femeia se uită la jandarm, la grupul ei din mulțime și hohotele de rîs încetinesc ușor. „Faceți copii și-i luați cu voi de mici să treceți mai în față!”, se-aude vocea unui bărbat din rînd. Sfidătoare, o voce din grupul gălăgios o-ntreabă pe femeia din stradă: „Auzi, fă, tu cînd ai făcut copilu’ ăsta?”. Femeia rîde, aruncă băiețelul în sus, îl prinde și printre hohote de rîs și-alte cuvinte indescifrabile spune: „Hăhă, chiar înainte să vin la Sfînta!”.
„Se mai poate să fie zece stîlpi de-acuma?” Bătrînul din spate proptește orhideea de picior, pune mîinile pe gard și-și întinde gîtul către unul dintre jandarmi. „Da, da, n-o luăm de-a dreptul – mergem înainte, facem la dreapta și ocolim pe străduță”. Nu termină de vorbit, că voluntari cu cești pline cu ceai îl acoperă. „Doriți niște ceai?” Frigul începe să se simtă, deși prognoza spune că-s doar nouă grade. Ceaiul e fierbinte și-mi încălzește mîinile. Totul în jur miroase a fructe de pădure și aroma semințelor prăjite din aer parcă nici nu se mai simte. Două fete aleargă în mijlocul străzii s-o prindă din urmă pe-a treia. Poartă toate veste roșii pe care stă scris „Yummy Pizza – Delivery”. Fetele se uită prin mulțime și merg urmînd rîndul, cu gențile cu pizza în mîini.
Stîlpul 7
„Toate sînt sfințite. Dumnezeu le sfințește pe toate! Vrei acuma matale să vezi parafa preotului pe spatele icoanei?”. Vocea tînărului preot de la taraba care se distinge în întuneric, înghesuită lîngă celelalte, pe bucata de pămînt rămasă între ograda cuiva și coadă. Șirul înaintează, așa că mă apropii. „Nu-ți pune niciun preot ștampilă pe icoană! Dumnezeu, doar El le sfințește!”. Vocea tînărului îmbrăcat în haine bisericești sună aproape nervoasă, iar bătrîna, într-o vestă de lînă maro, se uită la el, ca un copil după ce l-ai muștruluit. „Las-o, dă-i pace”, îi spune tînărului, un al doilea preot. Bătrîna scoate dintr-o batistă înnodată 10 lei și-i întinde tînărului care-i ia imediat, dîndu-i la schimb o iconiță mică. „Ce, tanti, pe asta mare n-o mai vrei?” Bătrîna se amestecă în șir și pleacă înainte. Mă uit urît și înaintez și eu.
Icoanele care par să facă furori la tarabele îngrămădite lîngă rînd sînt tare fistichii. Au o icoană normală în mijloc și, roată-mprejur au spice de grîu, date pe alocuri cu spray-uri colorate. Sînt cu Maica Domnului și, printre spicele de grîu au plasat în mijloc un covrigel. Se numesc „Sporul Casei” și costă numai zece lei. Lîngă ele, în colțul tarabei, stă un vraf de batiste albe care-o au imprimată în mijloc cu un roșu puternic, chiar pe Sfînta Parascheva – ca trasă la indigo.
Stîlpul 5
Un bărbat a ieșit în curte. Coada trece fix prin fața casei lui, pe lîngă gard. „Flori, busuioc, lumînărele?” Le are pe toate – lumînările așezate pe stîlpii din piatră ai gardului și teancurile cu busuioc și flori se văd pînă la nivelul gardului. Stă în spatele porții, ca după o tejghea. Oamenii cumpără lumînări mici și albe și și le înghesuie în buzunare. Un jandarm ne spune să trecem mai repede și-i lasă în urmă pe ceilalți, să nu blocăm strada. Pe jos, totul e-mpăienjenit de gunoaie. N-ai loc să pășești de pahare de plastic, pahare goale de cafea sau hîrtii de la sendvișurile pe care voluntarii le-au împărțit oamenilor. Pe pervazul unei case, e-un munte de caserole din care oamenii au mîncat ardei umpluți și sarmale.
O femeie merge în pas alert, odată cu rîndul, din stradă. Are o fetiță mică în brațe și-i cară după ea, cu mîna liberă, un scăunel. Îl proptește de gard și dintr-o dată peste tot zgomotul de semințe sparte și voci se-aude, dintr-un smartphone: „Alunelu’, alunelu’, hai la joc/ Să ne fie, să ne fie cu noroc!” Melodia continuă, în timp ce rîndul a ajuns în capătul străzii, înainte de ultima cotitură la dreapta. Un soi de poieniță mică se așterne în dreapta și, cînd o văd, aproape că mi se taie răsuflarea. În tot peretele din piatră, oamenii au înghesuit lumînări mărunte și, la baza zidului, e un covor întreg de luminițe. Poienița arată ca imaginea unei nebuloase surprinsă într-o fotografie a celor de la NASA. Oamenii aprind lumînări continuu – unii vin, alții pleacă, se așteaptă și își zîmbesc. „Pune-ți o dorință!” Băiețelul își mărește ochii și-apoi îi închide conspirativ. „Gata!” Zîmbesc și eu. De la taraba de după zid, cumpăr un buchet de busuioc la 1 leu.
Stîlpul 3
„De-aici nu-i mai numărăm”, îmi spune secretos bătrînul din fața mea, cu o voce șoptită. Nici că mai văd ce să număr, oricum. Mîna unui jandarm mi se proptește în față și mă oprește. Bătrînul se-ntoarce, se uită înapoi și, cînd îl ajung din urmă cu valul de oameni, îmi spune – „ei, ne-am regăsit!”. În curtea Mitropoliei dau iară de-un șir de tarabe înșirat de-a lungul cozii, la care femeile se-ngrămădesc. „Două brățări, fată – mi-a zis cumătra să-i iau!”
„Ce se întîmplă-n școală, zilele astea, e absolut inadmisibil!” Bătrînul din fața mea și-a rătăcit nevasta pe la una dintre tarabe. „Să faci numai ore din religia asta – păi, domnule, iertat să-mi fie, asta este pură îndoctrinare.” Încă-și ține mîinile împreunate la spate. Sînt prea uimită să pot s-o ascund, așa că dau din cap și-l aștept să continue. „Știți, măcar o istorie a religiilor, măcar atît, să învețe și copilul – dar e complicat de făcut.” Îl aprob și mă feresc de-o călugăriță care, după negocieri cu un călugăr de la o tarabă, a reușit să ia un scaun și-acum îl fixează drept în mulțime. „Mi-a ars chilia – ajutați-mă cum puteți!”
Stîlpul 1
Nici măcar n-am apucat să văd unde e stîlpul ăsta, dar am ajuns la raclă. E-n fața mea, e aproape trei dimineața și aici parcă rîndul merge mai lent decît pînă acum. Drept e că n-am văzut atîtea flori albe, un soi de lăcrămioare uriașe, la un loc, în toată viața mea. Pereții scenei micuțe pe care e pus sicriul sînt împodobiți cu flori, care par să curgă și din tavan, spre pămînt. „Aici puteți lăsa busuioc și flori – vă vor da colegii mei altele la ieșire.” Băiatul primește flori de la toată lumea și le retează pe-o masă cozile cu un cuțit care seamănă a bisturiu. Preotul mă miruiește dintr-o mișcare rapidă pe frunte, în timp ce grăbește mulțimea și supraveghează închinatul la moaște.
În dreapta, încă la rînd, o bătrînă ține strîns cu o mînă sacoșa de rafie plină cu haine și-o agață cu cotul. Cu cealaltă mînă ține un smoc de busuioc și telefonul mobil, cu care filmează, de la cîțiva pași distanță, racla. N-ai timp să te dumirești și să ieși din cadru, că o voce care răsună mai tare decît rugăciunile din boxe și decît zgomotul corpurilor mărunțele care mișună prin curtea mitropoliei, se-aude – „Danieloooo, haide, fă, hai mai repede, nu mai sta, că plecăm la gară!”.
Adaugă un comentariu