Corabia – amurgul unei autodistrugeri
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 23 octombrie 2017 Niciun comentariu la Corabia – amurgul unei autodistrugeri 763De-a lungul Dunării, în județul Olt, orașul Corabia își poartă ultima suflare. Cunoscut ca drept unul din singurele orașe din România care a „îmbrățișat” Dunărea, Corabia trăiește într-o depresie post-socialistă. Fabricile, care odată le ofereau oamenilor de aici un trai decent, au devenit între timp niște coloși din fier și moloz care se uită amenințător în jos. Cît despre relația cu rîul, rar mai vezi cîte-un grup de pescari, bălăceala se dă acum în piscină, iar silozurile care odată exportau în toată Europa, au devenit inutile odată cu scăderea nivelului apei. Iar în timp ce tinerii pleacă care încotro, bătrînii se adună la campionate de rummy și își amintesc de vremurile cînd iarna Dunărea îngheța și puteau să meargă la frații lor din Bulgaria.
În Corabia pare că nu e niciun loc în care să te ascunzi de umbră. Și nu e vorba doar de cea moale a unui mijloc de iulile, ci și despre umbra interioară, care-ți cade greu la stomac, redată de respirația unui oraș ce trăiește în depresia post-socialistă. De la primăria din centru, încă acoperită în decorații de Crăciun, pînă la blocurile din Cartierul Mahala, unde printre grătare și singurii tineri rămași în oraș se ascultă manele la portbagajelor daciilor ruginite.
Îmbătrînit înainte de vreme și plin de biciclete improvizate, orașul are o frumusețe aparte care poate fi descoperită doar plimbîndu-te prin centrul aproape perfect geometric și plin de vegetație, ori pe faleza sub care stau adormite zeci de bărci gata să fie biciuite. Tot pe lîngă faleză, poți să dai și peste cîțiva pescari ocazionali, care nu prea au chef de vorbă, însă cărora dacă le cîștigi încrederea, nu scapi fără să iei o masă alături de ei. De asemenea, la cinci minute distanță ajungi și la o plajă micuță, recent amenajată, păzită la vreo cîțiva zeci de metri de un cort uriaș în care noaptea se ascultă muzică de club. De partea cealaltă însă, puțin mai departe de bursa de grîu, cîteva silozuri așteaptă un moment de respiro în fața zecilor de camioane care așteaptă în șir indian să fie încărcate. Zi și noapte.
Nostalgia salopetelor
Ovidiu nu știe exact de ce s-a întors în Corabia. Știe doar că aici nu se poate trăi din cauza lipsei locurilor de muncă și face întruna referire la blocurile goale, fantomatice, din oraș. Ne mai spune că majoritatea celor ca el aleg să plece în străinătate că acolo e mai bine. Și ar fi plecat și el, imediat după ce a terminat Științe Politice la București, însă deoarece i-a murit mama, a fost nevoit să se întoarcă acasă și să aibă grijă dă ai lui.
Deodată, Ovidiu se oprește din vorbit și se uită către o pereche de încălțăminte de pe o tarabă plină ochi cu șlapi, din piața mare. Amenajată într-o fostă hală, piața e cufundată în lumina ce coboară amenințător din tavanul colorat în galben și albastru. Îl întreb dacă merge la plajă, însă tînărul îmi răspunde fără ezitare că nici nu se gîndește. Nu mai are încredere în apa din Dunăre și preferă să meargă la piscină atunci cînd vrea să se bălăcească.
Undeva la marginea orașului, în fața unei case gri, două femei așteaptă pe o bancă să treacă ziua, indiferente la cei cîțiva pui de căței care le trag de șlapi. Acestea spun și ele că nu se mai apropie de Dunăre și le-au interzis copiilor și nepoților să meargă prin apropiere. Povestea e aceeași, „nu mai e ce-a fost. Nu poți ști ce boli iei de-acolo”.
Femeile trăiesc din ajutorul de șomaj și spun că doar atunci cînd vin banii se încumetă să se plimbe. La fel ca cele două, zeci de oameni trăiesc doar din ajutorul de șomaj. Mai ales cei din cartierul Corabia Veche, majoritatea dintre ei fiind foști muncitori la fabricile din zonă, care în perioada industrială aveau adunat peste 11.000 de angajați. Acum, toți orășenii își amintesc cu nostalgie vremurile în care toată lumea era la salopetă, avea unde să lucreze și cu ce să se susțină și nu își sfătuiau copiii să plece unde văd cu ochii.
Cuibul de rîme
De fiecare dacă cînd vine vorba despre fostele fabrici, oamenii adaugă și un „cea mai” lîngă ele. Astfel, în Corabia a existat cea mai mare fabrică de zahăr din estul Europei, a treia cea mai mare fabrică de fibre sintetice din Europa – CORAPET, cea mai mare fabrică de tăbăcărie minerală din țară și altele. Majoritatea au dispărut pe la începutul anilor 2000. Boris, pe care l-am găsit pe drum îndreptîndu-se spre bar, și le amintește pe toate. Recunoaște, aproape cu mîndrie, că a muncit în fabrica de tăbăcărie și că pielile pe care a pus el mîna au ajuns pe căptușeala mașinilor de lux din toată lumea. Aproape cu scîrbă, bărbatul ne mărturisește că acum, fabrica e deținută de nepotul lui Omar Hayssan. După ce acolo n-a mai mers treaba, s-a angajat la o altă fabrică din apropiere care producea accesorii de vagoane.
Boris dă vina pe autorități pentru ce s-a întîmplat și crede că s-a ales praful de oraș. Oprindu-se din mers, îți suflecă mîneca de la cămasă, cît să se vadă un tatuaj de pe brațul gros și plin de riduri și spune tovărășește că „orașul Corabia este ca un cuib de rîme. Rîma merge pe jos, dacă găsește zece bani înghite, dacă nu…”.
Puțin mai în spate, pe cealaltă parte a drumului, domnul Țucă își așteaptă primii clienți în barul pe care îl are încă din 1991. Spune că pe vremuri, încăperea generoasă era plină de angajați de la fabricile din apropiere, care după muncă ieșeau să se cinstească cu un pahar.
De profesie, domnul Țucă subliniază fără ezitare că a fost maestru tehnolog la fabrica de zahăr, însă la un moment dat, a decis să pornească pe cont propriu și și-a deschis un bar chiar vizavi de CORAPET, unde lucra soția sa. Privind furiș către fereastră, ne spune că îi părea puțin rău cînd ea era la muncă iar el stătea și servea la bar. Totuși, pentru că lucra la un etaj superior, femeia putea să urmărească pe geam tot ce face bărbatul, să-l vadă de fiecare dată cînd pleca de-acasă și „urla” la acesta de la geam oricînd era ceva de făcut prin odaie.
Împreunîndu-și mîinile ca și cum ar vrea să se ascundă în spatele acestora, domnul Țucă recunoaște și el este extrem de greu pentru tineri să-și găsească un rost aici și este fericit că copii lui au reusit. Fata a terminat Biologia, iar acum este inginer la port, în timp ce fiul este proiectat de mașini în Anglia, la Jaguar.
În ce privește Dunărea, bărbatul spune că aceasta scade în fiecare an, însă acum aproximativ 15 ani, oamenii din jur erau nevoiți să construiască baraje ca să nu inunde. Acum, la fel ca în oraș, a rămas doar secetă și din cînd în cînd se formează și dispar insulițe. Una dintre ele, Băloiu, a rămas de cînd era el copil.
Un bătrîn din cealaltă parte a orașului își amintește și modul în care insulița și-a căpătat numele. „De mult, cînd a apărut, erau mai mulți băieți care erau acolo la siloz și și-au vorbit între ei: «Cum să îi spunem noi la insula asta?» Da unul zice: «care ajunge înot primul îi dă numele». Iar primul a ajuns unul Băloi”.
Va fi liniște, va fi seară
În centru, bătrînii cărați de spatele care trosneștede colo-colo ca un lemn vechi, s-au adunat în parc la un campionat de rummy. N-au prea avut competiție la bănci, întrucît tinerii au inundat cele șase-șapte agenții de pariuri de pe strada Cuza Vodă. Pînă și barurile de lîngă acestea sînt pustii și prăfuite, propietarii urmărind atent, dinăuntru, ultimele știri de la televizor.
Vizavi de agenții, într-o clădire pătrățoasă și înghesuită, doamna Elena sortează niște permise de bibliotecă. Văzîndu-ne interesați de istoria orașului, femeia pregătește monografia orașului și ne face loc la o măsuță din lemn, pătată pe ici-colo de cafea, și vegheată îndeaproape de un mini-altar al poetului corăbean Virgil Mazilescu. Îmbrăcată elegant, cu o rochie gri ce se asortează cu ceasul și părul atent aranjat, ca pentru o vizită într-un loc de pierdut șoapte, doamna Elena ne mărturisește că pe lîngă copiii care vin să-l descopere pe Virgil Mazilescu, la bibliotecă mai vin și paznici din apropiere, în căutare de romane de dragoste. O parte dintre ei sînt de la Casa de Cultură, care, potrivit femeii, se află în renovare de cîțiva ani. Iar împreună cu aceasta, s-au închis și Clubul Pensionarilor și Muzeul de Arheologie și Etnografie, care aveau sediile în clădirea respectivă.
Amintindu-și cum era în urmă cu mulți ani, bibliotecara spune că la un moment dat, relația oamenilor din oraș cu Dunărea era una mult mai intimă. Exista chiar și un vaporaș – „Pasagerul”, pe care oamenii îl foloseau să meargă pînă în Bulgaria și înapoi.
Nici la pescuit oamenii nu se mai îngrămădesc, iar acum, nimeni nu o face profesional, în ciuda faptului că orașul a apărut inițial mulțumită relației oamenilor cu rîul și al comercianților străini. Ce este și mai absurd, este că deși în urmă cu cîțiva ani s-a deschis în spatele pieții o bursă de pește, aceasta este aproape pustie, iar oamenii preferă să vîndă în continuare în piață. Totodată, peștele vîndut nu este cel pescuit de pe malurile din Corabia ci este adus din Olt.
În privința orașului, doamne Elena povestește cu suspină că înafară de zilele cînd începe școala, este aproape pustiu. Doar în septembrie se mai animează, cînd are loc festivalul „Corabia de Aur” și parada în costume populare din diferite orașe. În rest, majoritatea celor de aici se știu între ei, se văd în fiecare zi la alimentară și se salută respectuos duminica la biserică.
La un moment dat, pe ușa bibliotecii întră soțul femeii, venit să-i aducă niște mîncare. Îmbujorat, acesta se pune lîngă noi la povestit și declară clar că deși nu este perfect, îi place foarte mult orașul și nu ar da orele petrecute la plajă ori înotul pînă pe Băloi și înapoi pentru un alt loc. Bărbatul este de acord că economia orașului nu mai este ajutată de mult timp de către Dunăre și explică că pentru că rîul a scăzut, portul nu mai este aproape deloc activ, iar silozurile din apropiere, construite de către germani în timpul Primului Război Mondial, au devenit inutilizabile. Între timp au apărut cîteva silozuri noi de cereale, însă deoarece acestea sînt automatizate, „acolo nu lucrează decît vreo cinci oameni”.
Potrivit acestuia, înainte de 1968, nu exista niciun bloc în Corabia, acestea fiind construite inițial pentru cei care lucrau la fabrici. În plus, exista și un flux de oameni din țară care venea să se mute în Corabia. De-a lungul vremii, orașul a fost nevoit să „adopte” sute de refugiați în timpul Primului Război Mondial, dar și în timpul foametei din 1946 – 1947. Înainte de asta, în perioada interbelică, chiar și fără fabrici, Corabia era un oraș activ, „fiind cunoscut și ca «Orașul Cîrciumilor». Existau, mai exact, 47 de cîrciumi și multe magazine luxoase, dintre care astăzi n-au mai rămas decît două” completează soțul bibliotecarei. Acesta, aruncă o privire ageră la doamna Elena și ne mărturisește cu o ușoară urmă de regret că dacă n-ar fi avut treabă mai tîrziu, ne-ar fi plimbat prin fiecare.
„În Corabia, nivelul de trai este la pămînt. Nu există investiții străine, iar înafară de agricultură nu se mai produce nimic. Fabricile au dispărut, iar tăbăcăria, de exemplu, este folosită acum pe post de magazie” adaugă bărbatul. Chiar și așa, cei doi nu vor să renunțe la oraș și nici nu le-au impus copiilor, care au ajuns să trăiască în alte orașe, să se mute aici. Și acum, aceștia spun amuzați că iarna încă se mai dau cu sania pe malul Dunării, amintindu-și iernile cele mai nemiloase, ca cea din 1947, cînd rîul a înghețat bocnă. Atunci, spune bărbatul, se putea trece Dunărea cu carul, și mulți făceau asta pentru a-și vizita rudele care pe timpul războiului au fugit din Corabia și s-au stabilit pe malul bulgar, în cel mai apropiat sat.
Hora de pe Dunăre
Mergînd pe calea Dunării, ajungem la prima comună dinspre Corabia, la cîțiva kilometri distanță. Aici, distanța dintre malul românesc și cel bulgar este și mai subțire, granița reprezentînd în mintea oamenilor doar o simplă convenție. „Bulgaria e același mal, nu sînt diferențe. Am fost și eu acolo, e ca și aici, un sat aproape de Dunăre. Unii de aici au prieteni acolo și se mai duc. Însă, foarte mulți care trăiesc lîngă Dunăre pe malul bulgăresc vorbesc românește” explică un localnic din comună.
Adîncindu-ne în Gîrcov, dăm de tot mai mulți oameni care spun că au respirat „aerul de Bulgaria”, pentru care nu există diferențe culturale și care spun că sînt înfrățiți cu cei de dincolo. Unul dintre ei este domnul Iancu Florea, despre care vecinii spun că este un domn „al dracului”. Asta pentru că, după cum ne explică bătrînul, el a muncit toată viața pentru traiul său, iar unii au devenit invidioți. Învitîndu-ne în curtea frumos aranjată cu viță de vie, acesta se mîndrește că a fost primul din comună care și-a pus solar și că i-a ajutat pe toți cei care au vrut să-și pună și ei, dîndu-le sfaturi ori o mînă de ajutor.
În ce privește Dunărea, domnul Iancu confirmă și el că atunci cînd îngheța, bulgarii veneau îmbrăcați frumos, în opinci din cauciuc sau din piele de șorici de porc și fie își vizitau rudele, fie încercau să curteze fetele din Gârcov. „Treceau dincolo de gheață și veneau aici și jucau, cîte-o zi, două, trei și la urmă plecau cînd vedeau că începe să se dezghețe” își amintește bărbatul, care spune despre trecere că era ca un acord comun între cele două părți și că nu se foloseau de vămi. Chiar și acum, undeva în podul bătrînului, printr-un colț, se găsesc opincile tatălui său, „aproape intancte”.
De aceea, explică domnul Iancu, atunci cînd îngheța Dunărea, pentru români și bulgari era ca o sărbătoare, se organizau ore și se făceau schimburi de obiceiuri. Iar atunci cînd era dezghețat, pentru a comunica, oamenii urlau dintr-o parte în cealaltă, ecoul și lățimea mică reușind să ducă mesajul mai departe. „Sînt foarte mulți români și acolo și ca să vorbim cu ei, noi strigam de aici, de pe malul ista «bă, nea’ Vasile mai trăiește?»..și se auzea perfect.Asta pentru că malul e îngust și are vreun kilometru jumate, poate” relatează bătrînul, fugărind niște rațe prin ogradă.
O poveste asemănătoare are și Doina, care a copilărit pe malul cel mai apropiat de Dunăre din Corabia. Își amintește că atunci cînd era mică, tatăl ei a trecut la bulgari și pentru că s-a dezghețat Dunărea, acesta a fost nevoit să rămână puțin timp în Bulgaria.
Tînăra spune că a rămas îndrăgostită de Dunăre încă de cînd abia învăța să meargă și deși acum locuiește în munții Pădurea Neagră, la granița cu Elveția și are Izvorul Dunării aproape, nu se compară cu partea asta a rîului, unde și-a julit prima oară genunchii și a învățat înoate. Astfel, și-a convins soțul de origine germană să cumpere un teren în apropiere de casa părintească și retrăiește poveștile auzite de la mamaia.
La un moment dat, apare și tatăl fetei cu un braț de poze și începe să ne povestească, entuziasmat, istoria fiecăreia. La un moment dat, se oprește și ne spune că aici întotdeauna a fost pașnic și s-a simțit în siguranță, mai puțin în timpul Primului Război Mondial. Atunci, unui soldat român i s-a descărcat arma, iar mai apoi, noaptea respectivă a urmat o rafală continuă din partea românilor și a germanilor. Dimineața, spune acesta, își amintește cum aduna gloanțele de pe fațada casei și le arunca într-o căldare.
Privind acum către silozurile noi construite, cele care nu se opresc nici noaptea și le crapă ușor casele celor din apropiere, tatăl Doinei oftează, gîndindu-se la o epocă apusă – „păi n-am învățat noi degeaba la școală că România e grînarul Europei?”.
Adaugă un comentariu