Secretele se respiră la Berlin
Fă un stop cadru 30 octombrie 2017 Niciun comentariu la Secretele se respiră la Berlin 8Încă de la primele scene, filmul teleportează telespectatorul, printr-o serie de flashback-uri, în Berlin, anul 1989, chiar înainte cu cîteva zile de căderea Zidului. Inițial, decorul cu elemente istorice, clădiri prăbușite și atmosfera agitată te lasă să crezi că acțiunea mizează strict pe fapte istorice, dar nu e decît fundalul pe care se construiește misiunea sub acoperire a unei eroine britanice, Lorraine Broughton. Personajul principal, agenta sub acoperire, nu se încadrează aproape deloc în tiparele feminine, adică genul de femeie delicată. Fiind atît de echilibrată, în contrast cu îmbrăcămintea doar în alb și negru, privirea rece, plus scenele care-i scot în evidență pielea palidă, te face să crezi că e un personaj insensibil, care știe doar să ucidă pentru a-și duce la capăt misiunea. Aspectul care menține tensiunea acțiunii este o listă cu numele agențior secreți din Uniunea Sovietică, iar pentru a ajunge în posesia ei, Lorraine trebuie, mai întîi, să treacă de jocurile ascunse ale Berlinului.
Linia acțiunii este destul de distorsionată din cauza numeroaselor flashback-uri, astfel că trebuie să rămâi atent la fiecare scenă, ca să nu te trezești că lipsesc cîteva detalii ca să înțelegi deznodămîntul, sugerate în mod subtil pe parcurs. Unele momente din film se derulează prea rapid, altele sînt prea explicative, trecîndu-se, aproape fără să observi, de la scenele în care Lorraine raporteză superiorilor săi din Londra, la cele în care viața pe străzile Berlinului a devenit o luptă. Pe lîngă decorul sumbru, care pare să prevestească întîmplarea ce va avea loc peste cîteva zile, Berlinul este înfățisat ca un loc în care poți ascunde secrete și în care planurile răufăcătorilor pot fi gîndite noaptea, la petreceri extravagante. Toate personajele au un caracter dur, iar relațiile dintre ele sînt cu dublu sens – așa îți dai seama că nu poți avea încredere în niciunul, pentru că fiecare lucrează pentru scopul propriu, chiar dacă încearcă să ascundă asta.
Un alt aspect care face filmul greu de urmărit este contrastul neon care se schimbă între cîteva scene, ba roșu, ba albastru, iar scrisul îngroșat este aproape imposibil de înțeles, fiind în același fond neon. Scenele de luptă sînt bine realizate, fără coloană sonoră, lăsînd confruntările să se desfășoare natural. Și chiar dacă o secvență sîngeroasă se întinde destul de mult, aceasta nu pare dusă la extrem, tocmai pentru că nu conține foarte multe efecte speciale. Numeroasele reîntoarceri în timp te derutează și ajungi să nu fii prea lămurit la final, însă rămâi în minte cu momentele de suspans și cu soundtrack-ul cu muzica anilor `80, care te va face să dai replay la unele scene.
Text de Antonela TĂNĂSELEA
Adaugă un comentariu