Cristian Tudor Popescu: „Filmul «The Shape of Water» atinge granitele penibilului”
Cap în cap 16 martie 2018 Niciun comentariu la Cristian Tudor Popescu: „Filmul «The Shape of Water» atinge granitele penibilului” 44„The Shape of water” este într-adevăr filmul anului 2018?
În niciun caz. Avem exact ca anul trecut, o nedreptate flagrantă la Oscar. Anul trecut spuneam că „Lu Lu”, a bătut-o pe „La La”. Adică „Moonlight” a fost filmul considerat cel mai bun, în dauna excepționalului „La La Land” a lui Damien Chazelle, pe bază de corectitudine politică. Ba chiar mai mult de atît, pe bază de sfidare în materie de astfel de subiecte. Singurul merit al acelui film era că personajul negru și, pe deasupra, mai era și homosexual. Anul acesta asistăm la același tip de nedreptate, căci singurele „calități” ale filmului „The Shape of Water” sînt femeia de culoare, care pe deasupra mai are și un bărbat bețiv și laș, tot negru. Ea este prietenă cu o femeie albă cu dizabilități, mută, care intră în relație cu un marginal, cu un asuprit, adică omul-amfibie. Regizorul Guillermo del Toro a ajuns să pronunțe și enormitatea că omul-amfibie îl reprezintă pe el în suferințele îndurate atunci cînd a părăsit Mexicul și a ajuns în Statele Unite. Atinge granițele penibilului pînă spre grotesc acest film, din păcate pentru Guillermo del Toro, care a realizat o capodoperă a cinematografiei din toate timpurile, „Labirintul lui Pan”, care a luat premiul pentru cel mai bun film străin.„The Shape of Water”, sau dacă vreți „The Shame of Water”, este o colecție de clișee absolut jenantă, fără vreun pic de originalitate. Dacă ne uităm, de pildă, la „Creature from the Black Lagoon” îl vom găsi pe omul pește din fluviul Amazon. Cu trăsături, machiaj și cauciuc este foarte asemănător cu personajul nostru, numai că aici este ceva mai umanizat pentru că trebuie să întrețină relații sexuale cu femeia mută. Asta este idea dărîmătoare, genială a regizorului. Greu de suportat nivelul estetic la care coboară Guillermo del Toro și pentru că este vorba de omul-amfibie aș spune că nivelul ăsta este, după cum spune o expresie a pușcașilor marini americani, mai jos decît rahatul de balenă. De asemenea, dacă ne uităm la un montaj făcut cu secvențe din „Splash”, un film din 1984, cu Tom Hanks și cu Daryl Hannah, pus în paralel cu secvențe din „The Shape of Water”, ne cocoșăm de rîs. Secvența finală, îmbrățișarea aceea, e aceeași, copiată din „Splash”.
Credețï că producţiile premiate în ultimii ani au început să se încadreze într-un anumit tipar?
Da, așa este trendul acolo. Sînt niște oameni care impun asta și în America funcționează o propagandă foarte eficientă în direcția asta. Asta n-ar fi o problemă, în ultimă instanță, dacă nu s-ar confunda esteticul cu eticul. Asta este problema. N-ai decît să susții drepturile persoanelor LGBT, ale personelor defavorizate, ale negrilor, ale femeilor abuzate. E foarte bine, dar de ce trebuie un film să primească un premiu pe bază de subiect și nu pe bază de valoare artistică? În momentul în care considerăm că un film e bun pentru că are ingredientele acestea sociale, de corectitudine politică, și astfel trebuie să o ia înaintea unor filme cu o valoare superioară din punct de vedere artistic, la toate capitolele cum sînt „Dunkirk” și, mai ales, „Three Billboards outside Ebbing, Missouri”, atunci chiar nu e în regulă. „Three Billboards outside Ebbing, Missouri” are cel mai bun scenariu pe care l-am văzut eu în ultimii ani. Excelent, închegat, cu tranziții dificile! De pildă Sam Rockwell, în rol secundar, polițistul care la început este detestabil, rasist, agresiv, și care e foarte convingător în acest rol, reușește să fie la fel de convingător cînd se transformă într-un polițist iscusit, conștient și umanist chiar, la sfîrșitul filmului. Asta este un lucru foarte dificil. De asemenea, premiul pentru cel mai bun scenariu trebuia să îl ia „Three Billboards outside Ebbing, Missouri”, căci nu avea concurență reală, dar l-a luat „Get Out”, un horror modest, făcut tot după principiul unui negru care iubește o albă. Problema este această nedreptate care se face unor filme valoroase, pentru c-au existat în această selecție filme valoroase, precum „Dunkirk”, „Three Billboards outside Ebbing, Missouri”, „Loveless”, „The Square”, „On Body and Soul”.
Cum ar trebui să fie regîndite criteriile de acordare a premiilor?
Regulile sînt bune, dar sînt aplicate prost. Nu se ține seama de componenta artistică în primul rînd și ar trebuie să se țină seama numai de asta. Acest Oscar nu este un festival al filmelor cu temă, tiparul de premiere este ca la un festival tematic. Dacă avem un festival cu filme pe teme feministe sau filme pe probleme rasiale, da, acolo sînt posibile astfel de alegeri și sînt chiar necesare, căci trebuie să se ia în considerare pe lîngă sistemul estetic și cel etic. Dacă se cere ca filmul să se ocupe de problemele acestea, asta ne interesează, asta considerăm noi că e important și premiem pe cine reflectă mai bine astfel de probleme, dar Oscarul nu are astfel de precizări. El este un festival general, pentru filme valoroase artistic și nu poți să dai premiul pe bază de temă, fabulă. Acum se folosește Oscarul în scop socio-politic.
Cum vi s-au părut alegerile pentru cea mai bună actriță în rol principal și pentru cel mai bun actor în rol principal?
Premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal chiar i se cuvenea lui Frances McDormand, pentru că a fost extraordinară, însă pentru cel mai bun actor a fost ca și cum ai fi lăsat un chior să conducă în țara orbilor. A fost o ediție cu roluri principale masculine slăbuțe, cu nume puse de umplutură. De exemplu, Denzel Washington, actor foarte bun, dar care acum a ajuns la un grad de stagnare, avînd și o vîrstă înaintată și care a fost introdus cu „Roman J Israel, Esq”, firește un avocat negru care se luptă cu nedreptățile. Cel care a luat premiul este Gary Oldman pentru „Darkest Hour”. Trebuia să-i dai lui măcar pentru cît s-a canonit cu machiajul și cu rasul în cap în fiecare dimineață. A fost o direcție greșită, după părerea mea, modul în care a abordat rolul, un actor de altfel bun, dar care aici a făcut un fel de imitație, de maimuțărire al lui Churchill . I-a imitat ticurile, mișcările, machiajul, a încercat să fie cît mai asemănător fizic cu Churchill. Greșit, după părerea mea. Mult mai bine a făcut-o anul trecut, într-un film intitulat sec „Churchill”, un actor britanic, Brian Cox, care s-a concentrat, împreună cu scenaristul și cu regizorul, pe comportamentul și pe greșelile mari făcute de Churchill. Dincoace e un film de propagandă, un film de înălțare patriotică, cu o secvență emblematică ficțională, în care Churchil, ca să capete curaj în decizia lui de a se bate cu Hitler, se întîlnește cu cetățenii britanici într-un vagon de metrou, adică tot cu un negru, un bătrîn. Însă „Churchill” este un film istoric cu adevărat, o reconstituire istorică realistă și destul de dură cu personajul Churchil.
Interviu cu Cristian Tudor Popescu, jurnalist.
de Andreea Anton
Adaugă un comentariu