Peliculele și-au suflat praful de pe role
De pe scena Iașului 1 noiembrie 2009 Niciun comentariu la Peliculele și-au suflat praful de pe role 0Cinematografia autohtonă actuală nu a apărut din senin: Mungiu, Porumboiu sau Radu Muntean au avut avut de la cine învăța. „Retrospectiva filmului românesc”, eveniment organizat de Centrul Național al Cinematografiei, a venit să amintească de unde am pornit, aducînd pe ecran două producții pe care praful nu îndrăznește să se așeze: „Pădureanca” și „Un bulgăre de humă” de Nicolae Mărgineanu. Din păcate, promovarea prea slabă sau lipsa de interes a spectatorilor au lăsat prea multe locuri libere în Sala Studio de la TVR.
În lumina reflectoarelor, actrița Manuela Hărăbor simulează existența unui discurs cu o prezenta-toare care probabil încă nu se născuse cînd se filma „Pădureanca”. Fața actriței se luminează într-un zîmbet de înțelegere cînd vede sala aproape goală. Spectatorii știu că Iașul n-a văzut urmă de afiș zilele acestea și își apleacă capul de frică să nu întîlnească ochii actriței care ar putea cere o explicație.
Dar aceasta se așază lejer pe unul dintre rînduri, aproape de public, astfel în-cît să poată observa că între chipul de pe ecran și cel de astăzi nu e mare diferență, doar ceva mai mult fard.
O altă Ciuleandră
Discuția cu regizorul Ovidiu Lazăr încearcă să inducă atmosfera „filmului de stare” care urmează să fie văzut. Totuși, spectatorii sînt prea tineri și, cu excepția unui profesor nostalgic după vremurile cînd nu se filma pe digital, toți așteaptă să se cufunde în „ecranizarea izbutită a lui Slavici”. Luminile se sting și, după un moment de dezamăgire creat de una dintre primele scene, mult prea asemănătoare cu cea inițială din „Ciuleandra”, cu dansul țăranilor, filmul te duce în lumea chinuitoare a unei iubiri dărî-mate de amenințarea holerei. Frica lui Iorgovan, interpretat nervos de Adrian Pintea este conflictul care crează firul roșu al poveștii.
Victor Rebengiuc conturează perfect unul dintre personajele cheie ale filmului: Busuioc, un țăran bogat dintr-un sat românesc care cre-de că poate merge împotriva providenței, pedepsit în final prea aspru pentru ignoranța sa. Filmul are o relație foarte specială cu timpul, în primul rînd pentru că trecerea lui este aproape imperceptibilă, iar apoi, pentru că însăși acțiunea este destul de greu de plasat pe o axă a României de secol al XX-lea. Pelicula devine din ce în ce mai dureroasă spre final, iar prestația aproape „mută” a personajului feminin, Simina, intrepretat de o Manuela Hărăbor de doar 18 ani, devine perfectă pentru a transmite mesajul dramatic al filmului.
Poveste din humă
În seara a doua, un număr de spectatori ceva mai mare se adună pentru a vedea „Un bulgăre de humă”. Reflectoarele se închid unul după celălalt, lăsînd cei peste 40 de spectatori într-o beznă prelungită de ecranul întunecat pe care apar periodic nume albe. Clopotele de început fac ca atmosfera să fie una funestă, ca un moment de reculegere pentru scriitorii cărora le este închinat filmul.
Pornind cu neîncredere pe un teren necunoscut, spectatorul e îmbrățișat de detalii lingvistice și regionale care inevitabil amintesc de vorbele bătrînilor și de cum arătau Humuleștii la prima excursie cu colegii de clasă. Adrian Pintea, cu ochi pierduți și visători, este cel care și-a luat angajamentul de a-l coborî pe Eminescu de pe soclu și de a-l aduce în sala de cinema. Prietenia dintre cei doi scriitori este încropită într-o poveste de viață, în imagini vii ale satului patriarhal moldovenesc, alternate de cele ale tînărului centru cultural Iași. Veronica Micle, interpretată de Maria Ploae este pusă în umbră de personalitatea debordantă a Tincăi (Mioara Ifrim), ce reușește să con-tureze și să dea culoare unui personaj aparent neînsemnat.
Pe măsură ce minutele se scurg, Eminescu și Creangă nu-ți mai sînt străini, ci îi privești ca pe niște prieteni vechi, pe care ai vrea să-i ții lîngă tine și să nu-i lași să mai plece. Să-i pui să-ți scrie poezii, să-ți zică povești, și să-ți picteze imagini a unei lumi pierdute de mai bine de-un secol. Clopotul simetric din final îi găsește pe spectatori lipiți în continuare de scaune, vrînd poate o continuare sau cel puțin un bis.
Anastasia CONDRUC
Gianina PETRUCĂ
Adaugă un comentariu