Nu fac filme pentru toată lumea, fac filme pentru oamenii care mi se aseamănă
Eveniment 8 noiembrie 2009 Niciun comentariu la Nu fac filme pentru toată lumea, fac filme pentru oamenii care mi se aseamănă 8Interviu cu regizorul Radu Muntean
Radu Muntean s-a oprit din a mai număra cîte reclame a făcut. Le-a pierdut șirul după ce a trecut de 400. Din asta-și cîștigă existența, pentru că, zice el, filmul în România e mai mult pasiune decît o sursă de profit. Jumătate de an lucreză la spoturi publicitare, în cealaltă jumătate se apucă de film. Premiile și festivalurile cîștigate sînt coincidențe fericite și contează cît să-i finanțeze o viitoare producție, în rest nu le acordă mare importanță. Nu se vede făcînd altceva decît film și reclame. Oricît de puțini bani ar avea vreodată, poate oricînd să ia o cameră, cîțiva prieteni actori care vin gratis și să se apuce de filmat.
OPINIA VECHE: Se tot fac filme despre comunism. Crezi că poate reuși vreunul să surprindă autenticul momentului fără să-l arunce în ridicol sau amuzament?
RADU MUNTEAN: E o întrebare retorică. Cred că fiecare încearcă să arate… Nu se fac filme despre comunism în general, se fac filme despre oameni care au trăit în contextul ăsta și cumva contextul reiese așa, indirect, prin filtrul personajelor, dacă vrei. Eu cred că da, cred că pot fi făcute filme autentice pe fundalul comunismului, dacă asta mă întrebi. Eu am încercat să fac un film nu neapărat despre Revoluție, că nu mi-am propus o perspectivă documentaristică și obiectivă, ci una subiectivă, cumva filtrată de trăirile și emoțiile personajelor care au trăit evenimentele. Eu așa m-am raportat la ele și sînt sigur că așa s-au raportat și ceilalți colegi de-ai mei care au făcut filme legate într-un fel sau altul de perioada aia, fie de Revoluție, fie de perioada de dinainte.
O.V.: Și cît de bine ți se pare că ai reușit cu „Hîrtia va fi albatră”?
R.M.: Am reușit pe cît de bine mi-am dorit, din punctul meu de vedere. De aici încolo, dacă ce mi-am dorit eu era din punctul tău de vedere sau din punctul altora de vedere bine, cum e binele ăsta, extrem de relativ, am făcut ce mi-am dorit. Dacă n-am reușit să ating pe toată lumea e fie vina mea, fie vina lor.
O.V.: Ai spus la un moment dat că lansarea a fost aleasă prost, că mai bine ar fi fost lansat în Germania.
R.M.: Astea-s chestii de strategie, nu știu cît sînt ele de interesante și importante, deja nu mă mai preocupă așa de tare lucrul ăsta. Sigur că filmele pe care le fac eu și pe care le fac și alți colegi de-ai mei nu au nici un viitor dacă nu au premiera mondială într-un festival important. Filmul nu reușește să se vîndă nicăieri, e o piață mică, dar chiar și aia dacă nu e exploatată e ca și cum ai făcut filmul pentru tine și încă 100 de oameni și asta e cumva dureros. Chiar dacă ești mulțumit cu ce-ai făcut, nu sînt exerciții, sînt filme care costă destul de mulți bani și care sînt făcute pentru public, un anumit tip de public, nu tot publicul, repet, nu fac filme pentru toată lumea, dar există un public „inter”, cumva, ca-n publicitate, și ăsta ar trebui să beneficieze de produsul pe care-l faci tu, dacă nu, produsul e mort din fașă. De-aia există cumva o strategie de promovare și de lansare a filmului, care cred că în cazul filmului „Hîrtia va fi albastră”a fost greșită, dacă vrei. Dar nici nu știu să-ți spun asta, e relativ. Pe de o parte am avut premierea la un festival destul de greșit din punct de vedere comercial, care nu are un market, nu are o piață de vînzare, unde nu vin oameni care distribuie filmele. Pe de alta, vin foarte mulți oameni și foarte, foarte mulți reprezentanți ai festivalurilor, de aceea „Hîrtia va fi albastră” a avut o carieră foarte bună și lungă în festivaluri de peste tot. A luat o grămadă de premii, a fost în festivaluri importante, a circulat și continuă să circule după atîția ani, așa că nu știu dacă am făcut bine sau nu. Cred că cel mai important este, cînd faci un film, să nu te gîndești la lucrurile astea decît secundar. Nici într-un caz nu fac filme pentru festivaluri sau pentru premii. Dacă ele se întîmplă sînt coincidențe fericite care nu fac decît să ajute promovarea filmului, să te ajute pe tine să obții mai ușor banii pentru următorul film, este un tip de credit, de carte blanche, dacă vrei, din partea co-producătorilor europeni.
O.V.: Atunci de ce faci filme?
R.M.: Sînt obligat să spun că altceva nu știu să fac, ar fi un răspuns. Și îmi doresc foarte tare să fac film, cred că am niște lucruri de spus și cred că am învățat și cum să spun lucrurile astea într-un fel. Eu așa cred și pînă nu voi fi contrazis vehement de unul din filmele mele voi continua să cred lucrul ăsta. Îmi place să fac film. Din păcate e mai mult pasiune decît un mod de existență, dar asta e situația, n-ai ce să faci. Eu deocamdată nu pot trăi din asta, de-asta zic că e mai mult pasiune și hobby și ce vrei.
Există o criză a bărbatului de 30 de ani
O.V.: Spuneai la un moment dat că filmul este expresia unui sentiment personal al regizorului. Care a fost sentimentul tău în „Boogie”?
R.M.: Nu cred că m-am exprimat chiar așa de pretențios, „expresia unui sentiment personal”. Povești personale, inspirate cumva fie din lucruri pe care le-ai trăit, fie din lucruri pe care ți-e teamă că o să le trăiești sau dorești să le trăiești și așa mai departe. Filmul de autor trebuie să se raporteze cumva la autor, e firesc. În cazul lui „Boogie”, am trăit și eu cu vreo doi, trei ani înainte să fac filmul tipul ăsta de regret că nu mă pot întoarce în tinerețea cea fără de griji, în vremurile în care puteam să fac absolut orice, nu mă cocoșau responsabilitățile, prietenia era mult mai simplă, lucrurile erau în general mai simple. Cam asta e, eu cred că există acolo o criză a bărbatului de 30 de ani, probabil și a femeii, dar filmul este despre cea a bărbatului și am trecut prin ea și am simțit nevoia să fac un film despre asta.
O.V.: De ce crezi că este genul de film care ori îți place foarte mult, ori îți displace în totalitate?
R.M.: Fie empatizezi cu personajele, fie nu, habar n-am. Reacții de tipul ăsta la spectatorii obișnuiți sînt absolut firești și normale la un tip de film care este într-un fel personal și față de care trebuie să ai răbdare, trebuie să ai răbdare să se dezvolte acțiunea, să crească într-un fel tensiunea personajelor în tine pe măsură ce vezi filmul. Din partea criticii de specialitate însă mi-e destul de greu să accept judecăți de tipul: „Întotdeauna am urît 1 mai la mare și de-aia nu-mi place nici filmul și nu empatizez cu personajele”. Cumva ar trebui să existe un tip de profesionalism al celui care scrie cronica să fie deasupra judecăților atît de obiective, legate de propria lor experiență. Deci, cred că e normal, cred că e firesc să fie așa, eu nu mă aștept, am trecut de faza în care mă așteptam ca toată lumea să-mi iubească filmele, nu fac filme pentru toată lumea, fac filme pentru oameni care mi se aseamănă cumva și sînt absolut împăcat cu situația asta.
În cazul „4, 3, 2,” planetele s-au aliniat într-un mod favorabil
O.V.: De ce nu prea merg românii la filme românești?
R.M.: Cred că-s multe motive. Odată că nu prea au săli de cinema, doi că educația asta se crează în timp, e posibil peste cinci, zece ani, dacă vom continua să facem filme valabile, filme bune, oamenii pînă la urmă o să-și facă un obicei din a vedea filme românești, eu sper. Dar oamenii nu mai vin în general la film în România. Pentru că sînt tot mai puține săli de cinema. Există, sigur, cîteva multiplexuri, dar e destul de nedrept să amesteci blockbustere americane cu filme românești sau filme europene de autor. Ele și-ar avea locul în cinematografe de artă, în România nu există decît unul sau două și destul de puțin promovate. Cred că e o problemă și de infrastructură, și de educație, se amestecă multe lucruri aici. Sînt și multe posturi de televiziune, Internetul este la îndemînă. Nu ai ce face, pînă la urmă scapi filmul pe Internet. Trimiți copii la festivaluri, la distribuitori, la agenți de vînzări și pînă la urmă iese filmul pe Internet. Am fost cu „Boogie” nominalizați într-o listă mai lungă de filme pentru Premiile Europene și au cerut să trimitem 1000 de DVD-uri la membrii Academiei Europene de Film. Peste o săptămînă era pe net. Și poți să alegi să nu trimiți, atunci se pierd niște eventuale beneficii. Dacă trimiți, ai riscat. Peste o săptămînă deja am început să primesc telefoane de la oameni că l-au luat de pe Internet, la calitate foarte bună, exact calitatea „rip” după DVD-ul pe care îl trimisesem eu. Și mai e încă un motiv, filmele pe care le fac eu au ca public țintă principal oamenii de peste 25 de ani. Ăsta e un adevăr, oricît aș vrea eu să cred că aduce și puști de 15 ani, în principiu 20, 25 plus, oameni care deja au serviciu, au familie, mai au și copii, își găsesc cu greu timpul să iasă la cinema, și-au pierdut obiceiul ăsta social.
O.V.: Deci ți se pare că sîntem într-un fel și apatici față de filmele românești?
R.M.: Noi nu am avut cinematograf ani de zile. Filmul românesc era echivalent cu film prost, plicticos, care nu te interesează. Eu așa am crescut, cu tipul ăsta de film: venea profesoara în clasă cu 30 de bilete gata cumpărate la filme românești la care erai obligat cumva să mergi sau să plătești biletul măcar și întotdeauna mi s-a părut că nu e de mers la filmele astea, preferam să fac alte lucruri decît să merg la filme românești. Și undeva a rămas ideea asta că filmul românesc egal film prost. Va trebui să schimbăm, mai durează un pic, românul are un pic de inerție.
O.V.: Dar cum se face că, odată ce apare un film mai șocant, cum e „4, 3, 2”, are un mare succes?
R.M.: „4, 3, 2” a fost după un Palm D’Or. E un caz extraordinar, s-au aliniat planetele într-un fel favorabil, aș vrea să nu luăm ca reper „4, 3, 2”. În nici un fel. Are cu totul alt destin. El automat se vinde în 60, 70 de țări, automat iese în sute de copii, cînd vine aici toată lumea știe că filmul ăla a luat Palm D’Or și este curiozitatea pentru film. Nu zic că nu merita spectatorii, Doamne ferește, dar spun că beneficiază de un alt start.
O.V.: Deci nu crezi că românii sînt și ușor impresionați de tragism?
R.M.: Nu neapărat.
O.V.: Cum vezi filmul românesc față de acum 20 de ani?
R.M.: Nu exista. Este neplăcut să spun asta, dar nu am avut cinema, repet. Vorbești de noul val ca și cum ar mai fi fost vreunul pînă acum. Nu am existat ca cinematograf, au fost cîteva excepții, cîteva accidente, patru, cinci filme, le numeri pe degetele de la o mînă. În rest am început foarte tîrziu față de ce se întîmpla în jurul nostru, față de ce făceau ungurii, față de ce făceau sîrbii, rușii nu mai vorbesc și așa mai departe, cehii, polonezii, noi nu am existat în contextul ăsta. Ce se întîmplă acum nu mai este surprinzător deja de cîțiva ani. S-a întîmplat „boom-ul” în 2004, 2005, 2006 și 2007, a fost foarte surprinzător pentru toată comunitatea cinematografică internațională. Tocmai pentru că nu avem o istorie, nu avem în spate o tradiție a cinematografiei. Nu o spun eu, o spun pînă și statisticile.
Dacă pierdem și autoironia, am încurcat-o
O.V.: Ți se pare o ipocrizie să interzici spoturi care arată realitatea românească?
R.M.: Nu cred că de-aia l-au interzis dar, mă rog, da. Aveau oamenii o problemă cu brandul ăsta, cumva îi deranja. N-au înțeles atitudinea, convenția. Nu zic că-i un eveniment cultural campania de la Unirea, dar cred că nu deranja pe nimeni cu adevărat. Și sînt multe altele care ar putea fi interzise.
O.V.: În materie de reclame, ce le place românilor să vadă la televizor?
R.M.: Cred că în general le place să nu-și piardă timpul, să nu-i plictisești în pauzele publicitare. O reclamă reușită e aia pe care îți dorești s-o vezi de mai multe ori. E reușită și pentru client, pentru că e OK să asociezi produsul cu o poveste pe care vrei s-o vezi și s-o revezi, e bine și pentru spectator, că are cu ce să-și umple pauza respectivă, nu trebuie neapărat să schimbe postul sau să-și facă altceva de lucru dacă urmărește un program care-l interesează, e bine pentru toată lumea.
O.V.: Ți se pare că ne amuză glumele despre noi?
R.M.: Da, cred că asta e una din calitățile românilor, autoironia. Dacă o pierdem și pe-asta, am încurcat-o.
O.V.: De-asta, deci, crezi că au prins atît de bine și reclamele Unirea?
R.M.: Da, cred că da.
Meseria asta nu poate fi făcută ca la strung
O.V.: Reclamele pe care le faci pentru a-ți finanța apoi lungmetrajele sînt un compromis?
R.M.: E un mod de a-mi cîștiga existența în primul rînd, nu numai pentru a-mi cîștiga existența în perioada în care fac film, în general. E un mod de a-mi face meseria, alt mod decît cel legat de film. Dar e un mod de a-mi face meseria foarte onorabil, consider eu. Mai ales dacă povestioarele alea de 30 de secunde sau cît au ele pe care le spun sînt suficient de convingătoare.
O.V.: Ai spus „nu mai văd”. A fost o perioadă în care ți se părea asta un compromis?
R.M.: Da, ține într-un fel de educația pe care o primești în școala de film. Acolo toți sînt artiști, acolo tot ce-i legat de comercial e văzut ca un compromis major. Și așa am ieșit toți din școală, în ideea că n-o să facem niciodată altceva decît film. E sub demnitatea noastră profesională și umană să facem altceva decît film. Și au fost cîțiva ani în care am spus că eu n-am să fac niciodată publicitate, nici televiziune, sau tot felul de lucruri pe care le-am făcut. Și acum sînt foarte puține lucruri despre care spun că n-o să le fac niciodată. Măcar asta am învățat.
O.V.: E și publicitatea reușită tot o formă de artă?
R.M.: Nu este poziția mea să dau verdicte de tipul ăsta. Doar că pentru mine e important să găsesc o oarecare plăcere cînd fac meseria asta. Eu nu pot să fac meseria asta ca la strung. E foarte greu, găsesc foarte greu motivația interioară să fac un lucru care nu-mi place de nici un fel sau în care nu găsesc nici un fel de plăcere. Asta e problema cu meseria asta. Pe de o parte e foarte frumos să fac ce-mi place, pe de altă parte nu pot să fac decît ce-mi place așa, măcar un pic. Nu pot să spun că toate reclamele pe care le fac îmi produc plăcere profesională. Dar trebuie să găsesc ceva în ele care să mă atragă. Nu pot să determin actorii să spună tîmpenii, trebuie să fiu eu convins de ele ca să fiu convingător cînd le dau indicații. Mi-e greu să fac asta, mi-e greu să găsesc resursele care să mă ajute să spun serios o tîmpenie.
O să regizez și telenovele dacă altceva n-am de făcut
O.V.: Ai semna vreodată, dacă situația ar cere-o, un contract pentru o reclamă pe care o consideri proastă?
R.M.: Aș face lucrul ăsta doar dacă aș fi pus în situația limită să fac așa ceva, dacă n-aș mai avea de lucru și dacă ar trebui cumva să-mi întrețin familia, repet, eu nu știu să fac altceva. Nu pot să mă apuc să fiu instalator de mîine sau să fiu bancher sau să fac marketing sau habar n-am. Nu știu să fac altceva. Așa că nu spun niciodată că n-aș face asta. Evit să fac lucruri care nu îmi plac, dar nu spun că n-aș face. Dacă la anul n-o să am de lucru și se prăbușește toată piața de publicitate o să regizez și telenovele dacă altceva n-am de făcut. Sînt în situația lui Boogie, nu mai sînt fără responsabilități, ca acum 15, 20 de ani. Am familie, am copii, am casă de ținut. Așa că aș putea să fac și compromisuri de tipul ăsta dacă nu aș avea încotro.
O.V.: Dar în „Boogie”, cine a greșit: Bogdan sau Smaranda?
R.M.: Lucrurile nu sînt atît de simple, probabil că amîndoi, fiecare are într-un fel dreptatea lui, asta a fost într-un fel unul din pariurile filmului. În secvența aia de la mijlocul filmului în care ei se ceartă seara la hotel, cumva fiecare are dreptate, e undeva la mijloc. Nu cred că e cineva vinovat pentru lucrurile astea. Așa e viața și trebuie să te adaptezi. Cu vîrsta trebuie să-ți regîndești relațiile și așteptările. E, dacă vrei, subtema și a următorului meu film. O.V.: Te vezi vreodată făcînd doar reclamă și deloc film?
O.V.: Te vezi vreodată făcînd doar reclamă și deloc film?
R.M.: Între „Furia” și „Hîrtia va fi albastră” au fost patru ani jumate în care am făcut asta. Mă văd, cum să nu. Filmele sînt importante pentru mine, dar nu pot să spun că nu pot trăi fără ele, ar însemna să mint. Dar, pe de altă parte, facerea de film s-a democratizat foarte tare datorită revoluției digitale. Așa că e foarte posibil, atunci cînd nu o să mai am bani să fac film, să iau o cameră video și cîțiva actori care îmi sînt prieteni. Ei vin pe gratis. Putem face film pentru noi dacă altfel nu se poate. Cred că pînă la urmă poți să găsești resurse chiar minimale pentru a face film. Eu nu fac filme de acțiune, nici scumpe și complicate logistic vorbind. Așa că sînt convins că aș putea pînă la urmă să fac film, chiar dacă n-aș avea bani. Atîta timp cît mai am dorința și credința că mai am ceva film, o să fac film, cu bani sau fără bani.
Ioan STOLERU
***
Dorel vrea la televizor
Radu Muntean s-a născut în 1971 în București. În 1994 a absolvit Academia de Teatru și Film, secția Regie Film. A regizat peste 400 de spoturi publicitare pentru agenții ca BV McCann Ericsson, Saatchi & Saatchi, DArcy, Leo Burnett, Grey, Tempo, Scala J. Walter Thompson, Graffiti BBDO, Headvertising, Next Cap. Cu acestea a cîștigat peste 40 de premii naționale și internaționale la festivaluri de publicitate. Printre cele mai cunoscute sînt reclamele la coniacul Unirea.
La 20 august 2004, Consiliul Național al Audiovizualului a cerut posturilor românești de televiziune să înceteze difuzarea spoturilor publicitare pentru Unirea întrucît, conform membrilor Consiliului, acestea încălcau art. 29, lit. e din Legea Audiovizualului: „publicitatea, inclusiv publicitatea promoțională și teleshoppingul, nu trebuie să stimuleze comportamente dăunătoare sănătății sau siguranței populației”. Mai mult, Mariana Busuc, inspectorul general de stat de la Inspecția Muncii din vremea aceea, a acuzat respectivele spoturi că ar „promova neglijența în muncă” și „consumul de alcool în timpul serviciului”. Cu toate acestea, televiziunile au continuat să difuzeze reclamele lui Muntean.
În 1999 a fost lector universitar la Facultatea de Regie Film de la Universitatea Media din București. Își cîștigă traiul cu ajutorul publicității, finanțînd astfel și filmele pe care le face. Spune că este singurul lucru la care se pricepe. În film a debutat cu „Furia” în 2002, iar în 2006 a scos pe piață „Hîrtia va fi albastră”, o producție despre noaptea dintre 22 – 23 decembrie 1989, văzută prin prisma confuză a unui grup de milițieni ce patrulează pe străzile Bucureștiului.
Ultimul film al lui Radu Muntean, „Boogie”, apărut în 2008, spune povestea lui Bogdan Ciocăzanu, un tînăr puțin trecut peste 30 de ani prins între obligațiile familiale și tentația de a reveni la viața lipsită de griji din adolescență. Plecat de 1 Mai la mare, bărbatul se ceartă cu nevasta, Smaranda, și petrece o noapte cu Penescu și Iordache, doi prieteni vechi cu care se întîlnește întîmplător în Neptun. Producția a fost premiată în octombrie 2008 cu premiul Zicherman Family Foundation pentru Scenariu la Festivalul Internațional de Film de la Hamptons.
Luni, 9 noiembrie, începe filmările la „Marți, după Crăciun”, al patrulea lungmetraj al lui Radu Muntean.
Adaugă un comentariu