România e ca nevasta mitocanului, care vrea să fie bătută din dragoste
Eveniment 7 decembrie 2009 Niciun comentariu la România e ca nevasta mitocanului, care vrea să fie bătută din dragoste 39Interviu cu academicianul Răzvan Theodorescu
Cît a fost ministrul Culturii, săruta deopotrivă și mîinile diplomaților, și pe-ale doamnelor. „Neatenția mea e proverbială. Odată eram la poștă. Mi-am dres vocea și m-am repezit: «Haideți, doamnă, mai repede, că mă grăbesc». Și-am auzit din partea cealaltă a tejghelei: «Nătărăule, așa vorbești tu cu maică-ta»”, îmi spune privind tot înainte, preocupat. Ai crede că vorbele i se înlănțuie mecanic, în timp ce gîndul lui e deja încolăcit peste alte-ntîmplări despre care nu pomenește nimic, cu orgoliul celui care poate fi în două locuri deodată. Te gîndești că istoricul Răzvan Theodorescu suferă de sindromul unui „soare negru”, ca omul care a ars tiranic voința celorlalți, dogorindu-i. Atunci se întoarce spre tine brusc și-ți spune de-aproape, pentru prima oară șoptit și repezit:„Am crezut c-am să mor. N-am murit. Am intrat iarăși în viață. Atunci a început morala. Ce se înrtîmplă cu cei de lîngă mine. Eu aș vrea să mai trăiesc încă…” și se oprește înainte să pronunțe „veșnic” sau „100 de ani”.
OPINIA VECHE: Vi s-a părut vreodată că idealismul e o formă de scleroză?
RĂZVAN THEODORESCU: Niciodată. Idealismul e o formă fundamentală de-a fi a europenilor din Răsărit. Am scris demult un volum chiar despre asta în care vorbeam despre spiritul realist și pragmatic al Occidentului și spiritul platonic, idealist al Răsăritului. Idealismul e o stare de spirit – în sensul antropologic, nu filosofic, care e proprietatea „privată” a răsăritenilor și care e moștenită de la Platon.
O.V.: Atunci, despre români, ați spune c-au fost „dezmoșteniți”?
R. Th.: Românii sînt o specie aparte a Europei de Răsărit. Cînd judecăm românii, trebuie să pornim de la caracterul lor dual: latin și răsăritean. Sînt idealiști ca răsăritenii și pragmatici ca occidentalii. Iar combinația asta ar trebui să fie foarte bună. Ei bine, e catastrofală! Românul e pragmatic în sensul că urmărește scopuri imediate, clandestine. Și e idealist, vînînd cai verzi pe pereți. E foarte frumos să spui: sîntem atașații idealului, dar lucrurile astea sînt, vorba lui Shakespeare: „Words, words, words…”.
O.V.: A fost un timp cînd erați îndrăgostit de neam, apoi ați trecut, dacă nu la dispreț, la reticență. Ați suferit o „mutație” afectivă?
R. Th.: Într-adevăr, dar n-am fost tras la răspundere pînă acum pentru asta fiindcă n-a sesizat mai nimeni. Da. Am trecut. De la un studiu foarte atent al mentalului românesc, în care eu iubesc România și poporul meu așa cum îmi iubesc familia și pe mine însumi, am trecut cu timpul, de partea cealaltă. Adică, poate și după ’89, cînd am constatat ce proastă digestie a libertății au românii, cînd mi-am dat seama că nu iubesc democrația, ci o mimează, că sînt atașați – și aici seamănă cu toți răsăritenii – de cezarism, de paternalism, căutînd întotdeauna biciul care-i mîngîie puțin ca să-i facă mai activi, am căpătat un mare scepticism în ceea ce privește poporul acesta.
O.V.: Vă regăsiți în trăsăturile naționale pe care le identificați?
R. Th.: Am căpătat, în cele din urmă, același scepticism și față de mine însumi, fiindcă aparțin acestui popor. Am creat acel concept de „mentalitate tranzacțională” al românului. Am arătat de ce sîntem noi lipsiți de curaj, de ce sîntem noi remarcabil de inteligenți. De fapt, mulți români sînt numai deștepți. Tot mai puțini sînt și inteligenți. Chiar intrarea în Uniunea Europeană, cu sistemul Bologna și curicula redusă face să scadă nivelul de inteligență. Vă voi spune cum. Studenții mei sînt impecabili. Se duc și caută pe internet, ajung la informații, însă „sinapsa” nu se face. Iar această absență a unei gîndiri integrative, care să dea coerență unor fenomene, face ca nivelul cultural și intelectual să scadă. El scade la nivel mondial și este la nivelul Statelor Unite de astăzi.
O.V.: Ați spus că românului îi plac dictatorii. Ați folosit asta la nivel de strategie cît ați fost ministru?
R. Th.: Am să spun: Da. Eu am fost un ministru autoritar. Am fost un președinte al Televiziunii autoritar. Sînt convins că această formulă este cea necesară. Ideea „așa vreau”, dacă nu sînt imbecil, sau un descreierat, este cea care trebuie să se aplice. Dacă eu am fost ales să fac acest lucru, înseamnă că s-a avut încredere în capacitățile mele intelectuale. În România, în momentele în care au existat cîrmuiri autoritariste, oamenilor le-a plăcut. Poporului român, am sentimentul că-i place așa cum îi place nevestii mitocanului ca bărbatul s-o mai și bată. S-o bată, că asta înseamnă c-o iubește. România e ca nevasta mitocanului, care vrea să fie bătută din dragoste.
O.V.: V-ați reproșat vreodată lipsa de îngăduință?
R. Th.: De multe ori, da. În viața personală, nu în cea publică. Lipsa de îngăduință față de oamenii apropiați e o constantă a temperamentului meu. Personalitatea mea e destul de incomodă. Sînt o fire autoritară. Mi se spune că par arogant, ceea ce eu nu sînt. Sînt, într-adevăr, foarte sigur pe mine, în orice împrejurare. Iar cei apropiați s-au pliat prea tare, mult prea tare în fața siguranței mele. E ca și cum ai spune celui de lîngă tine, pe timp de iarnă, vifor sau viscol: „mă duc să-mi iau slipul, mă duc să fac o baie în lac”. Iar el spune: „bine, dacă vrei, du-te. Merg și eu cu tine”.
Mai bine rană deschisă, decît carne moartă
O.V.: Cît ați lucrat ca fierar-betonist, vă trezeați la 4. Vă începeați vreodată ziua cu-o carte?
R. Th.: În perioada aceea legam fiare în blocurile care se ridicau în București și-n Constanța. În tot timpul acela, trei ani, n-am deschis nici o carte. Scriam și mai ales ascultam muzică. Plecam în pufoaică, la șapte seara, de pe șantierul de la Sala Palatului și mă duceam la Biblioteca Centrală, la Departamentul de Muzică, care era deschis pînă la zece. Și ascultam cele trei muzici ale sufletului meu: Mozart, Wagner și jazz. Nu voiam să mai citesc fiindcă mi se spusese că viitorul meu s-a terminat, că nu voi mai putea să mă întorc la universitate niciodată. Fusesem exmatriculat în anul patru de la Facultatea de Istorie. Mama mea m-a rugat să nu fac Istorie. Bunicul meu a fost medic ieșean, a condus timp de 50 de ani spitalul de la Bîrnova și idealul ei era să mă vadă medic. Iar eu, ca să vezi, nu pot să văd o picătură de sînge, că leșin. Cînd am fost dat afară, a fost un șoc pentru mama mea. Iar mie, la 19, 20 de ani, cînd vedeam totul în calea mea barat, singura evaziune sentimentală îmi era în muzică, în sfera trăirii intense și patetice.
O.V.: V-ați anesteziat vreodată emoțiile ca să vă mențineți sănătatea mentală?
R. Th.: Niciodată. Anestezia înseamnă mediocritate. Iar mediocritatea în emoții, în sentimente sau în intelect e ca apa călduță, călîie. Sînt momente cînd o anestezie a sentimentului pare că te poate ajuta să treci prin suferință. Dar „aura mediocritas” n-a funcționat niciodată cu mine. E vorba de inimă. Se cicatrizează doar partea care-i moartă. Mai bine rană deschisă, decît carne moartă. Dacă mi-aș fi mediocrizat trăirile, aș fi fost disperat. Or eu n-am fost niciodată disperat, ci sceptic. Profund sceptic față de prezent, și față de oameni, și față de mine. Așa că nimic nu mi se arată ca fiind bătut în cuie. Trăiesc foarte intens și trezesc celor din jurul meu sentimente puternice. Fie dezvoltă un atașament profund, fie o ură acerbă.
O.V: Aveați prieteni în perioada aceea?
R.Th.: Prietenii mă cam abandonaseră. Am avut atunci niște prietenii feminine extraordinare. Le port și acum recunoștință pentru felul în care au știut să fie lîngă mine. Au fost trei femei. Acum sînt departe. Uneia îi spuneam – era moldoveancă: „vezi tu, eu am undeva steaua mea, acolo sus” și se uita la mine cu milă și mă întreba „tu nu vezi în ce hal ești?”. Ea îmi spunea că ar fi mai bine să trec granița și după 30 și ceva de ani, cînd eram directorul Radioteleviziunii și se ajungea greu la mine, am primit o scrisoare de la ea. Îmi scria: „Răzvan, da, cred c-ai avut steaua ta”.
Iubesc îngrozitor de mult viața
O.V.: Cîte persoane din familia dumneavoastră au intrat în închisoare?
R. Th.: La un moment dat, toți bărbații, cu excepția bunicului meu, care avea domiciliu forțat la Roman, erau în închisoare.
O.V.: I-ați vizitat?
R.Th.: Niciodată.
O.V.: Închisoarea de-atunci își căpătase o faimă de cerc intelectual. Nu v-a atras?
R. Th.: Nu. Generatia mea a fost prima de după „momentul închisorii”, ca să-l numesc așa, iar oamenii care-au ieșit, păreau să fi scris istorie. Dar eu iubesc prea mult libertatea. Închisoarea a fost soarta casei și-a neamului meu. Nu dramatizez prea mult acest lucru. Pur și simplu face parte din istoria țării.
O.V.: V-ar fi plăcut să fiți martir?
R. Th.: Niciodată. Așa cum nu am stofă de laș, nu am cîtuși de puțin stofă de martir. Eu iubesc prea mult viața. Uneori m-am expus unor situații periculoase. În timpul lui Ceaușescu am militat pentru oprirea distrugerii monumentelor naționale, apoi pe 22 decembrie, cînd am intrat primul în casa lui Ceaușescu, era cît pe ce să fiu împușcat. Dar n-am stat să mă gîndesc, să-mi asum pericole. S-a spus în vreo două rînduri despre mine c-aș fi dizident. Dar nu e adevărat. Dizident e numai cel care se rupe din sistem, or eu n-am făcut-o. Eu iubesc îngrozitor de mult viața.
Sînt prea liber și prea autoritar, ca să fiu bun de soț
O.V.: Cum priviți ispita?
R.Th.: Frontal. Îmi plac la nebunie ispitele. Le-ador. De la o carte, pînă la o femeie sau la o plăcintă cu mere. Și eu n-am voie să mănînc plăcinte din cauza glicemiei. Ajung pînă acolo că îmi întrerup lucrul brusc și plec să-mi iau una. Simt o bucurie efervescentă să mă dedau lor. Ispitele au pătruns mereu în mine și m-au liniștit.
O.V.: Încălcați legea în tinerețe?
R.Th.: Eu aveam o pasiune pentru încălcarea nu a legii, ci a codului consfințit. Știam că anumite lucruri sînt interzise. De exemplu, în facultate, se vorbea despre Basarabia sovietică și nu era nici o lege care să ne oprească să spunem că-i românească. Doar că nu se spunea. Eu strigam asta. Nici o lege nu interzicea în vremea lui Ceaușescu să protestezi printr-o petiție împotriva vreunei situații. Dar nu prea se făceau petiții. Eu am făcut una împotriva dărîmării bisericilor. A fost citită și, mă rog, am fost dat afară. Dar nu puteam să stau în fotoliu și să-mi văd de studiile mele în timp ce buldozerele distrugeau monumentele. Eu am fost mereu un lider intelectual. Și pînă astăzi, eu nu sînt un om bogat, deși s-a speculat mult în privința averii mele. Dar ea este făcută din pămînturile pe care le-am moștenit. Ale mamei. Iar acum se ocupă de administrarea lor, băieții mei. Eu sînt un om care pînă azi, la 70 de ani, n-are conștiința exactă a banului. Prietenii mei au grijă să-mi gestioneze afacerile.
O.V.: Vi se mai dau încă „bani de buzunar”?
R. Th.: O să rîzi. Nu pot să spun că sînt „controlat”, eu care după două căsătorii sînt un celibatar convins, dar prietenele apropiate mă sfătuiesc întotdeauna să nu plec de-acasă cu mai mult de 50 de lei, fiindcă, îmi spun ele „tu dacă ai un miliard la tine, pînă seara găsești cum să-l faci praf”.
O.V.: Cum ați căpătat „convingerea” celibatului?
R. Th.: Eu am fost căsătorit cu două femei admirabile. Cu una, un deceniu, cu alta, două decenii. Dar convingerea că nu sînt bun de soț am căpătat-o timpuriu. Mama, care-și iubea foarte mult nurorile, îmi spunea mereu: „Răzvan, tu nu ești făcut să fii însurat”. Simplu. Eu sînt un om prea liber și mult prea autoritar. Eu sînt stabil în gusturile mele intelectuale, artistice, în prieteniile masculine. În prieteniile feminine, nu sînt instabil, dar așa a fost, ca întotdeauna să-mi apară ceva în viață care m-a atras în altă parte. Acum prietenele mele de-o viață mai glumesc: „Răzvan”, îmi spun, „măcar femeile din preajma ta au avut toate priviri inteligente”.
Orgoliul mi-a dictat întreaga viață
O.V.: Ați cultivat vreodată deliberat situații anormale sau vagi ca să le puteți apoi modela după plac?
R. Th.: O să rîzi. De multe ori am creat situații artificial dificile ca să controlez reacția mea. Și m-amuză s-o fac și-acum, la bătrînețe. De pildă, eram plecat din țară, în ’90, în perioada aceea agitată, cînd au fost grevele din Televiziune, cu disensiunile dintre Colegiul TVR și Sindicatul Liber condus de Dumitru Iuga, care intrase în greva foamei. Televiziunea a declarat că vrea să negocieze cu președintele ei, care e plecat din țară. Eu eram în Beijing. Am luat primul zbor înapoi iar după 12 ore am ajuns în București. La aeroport mă așteptau toți, cu profeții apocaliptice, cu amenințări, cu greve. Mi se spunea că-i răscoală mare. Atunci, m-am întîlnit cu prim-ministrul și cu președintele și-am cerut să fiu lăsat să fac ceea ce cred că trebuie. Am creat un scenariu al meu. Era pe 20 decembrie. Eu ajunsesem la aeroport la 10 seara. La miezul nopții am convocat ședință cu toți consilierii Televiziunii, dar înainte de asta i-am vizitat pe greviștii care pretindeau că sînt pe moarte. Bineînțeles că era o punere în scenă. Erau vizitați de lideri politici, de preoți… I-am întrebat ce vor. „Să dispară comunștii din consiliul de conducere”. Mai rămăseseră cîțiva pe care-i consideram specialiști buni și de aia îi păstrasem. „Să conduceți numai dumneavoastră”. M-am întors la miezul nopții la ședință și i-am anunțat pe toți că pînă pe 5 ianuarie, eu sînt în concediu. Am dizolvat cele două părți și am plecat. Oamenii s-au liniștit, au ieșit din grevă, țara s-a liniștit iar conflictul s-a resorbit. Pe 5 ianuarie, cu mici modificări, am refăcut Consiliul și toată lumea a petrecut bine Anul Nou. Am fost cinic?
O.V.: Vi s-a întîmplat ca legea proprie să nu se suprapună peste ceea ce îndeobște este considerat corect?
R. Th.: Am să-ți dau acuza clasică adusă la adresa mea, aceea a întreruperii transmisiei din Piața Universității. Am procedat însă corect. Pentru că din momentul în care s-a intrat la mine în birou și am fost luat și dus în Studioul 4 ca să asist la citirea unor proclamații către țară, a trebuit într-o secundă să-mi dau seama cum activez prin mine autoritatea unor personaje violente care aveau un mesaj inflamant, gîndit de alții. În momentul acela aveam două posibilități: să-i las s-apară – eu să fiu un bleg și în cel puțin o oră, Piteștiul, Ploieștiul – arse de incendii – să fie București, sau să întrerup transmisia. Am crezut și eu, multă vreme, că asta a avut drept consecință venirea minerilor. Dar de curînd, Alex Mihai Stoenescu, în cartea lui dedicată guvernării Roman, a demonstrat pe baza unor documente ale Serviciilor Secrete și ce-a mai aflat el, că venirea minerilor pe 14 nu a avut nici o legătură cu întreruperea transmisiei, ci a fost orchestrată de niște formațiuni rusești.
O.V.: Vă temeți că orgoliul ar putea să vă piardă?
R. Th.: Au fost situații hotărîtoare cînd orgoliul mi-a dictat ce trebuie să fac. Orgoliul ăsta e-o foarte mare calitate. Un om care știe că are niște posibilități trebuie să fie nu vanitos, dar orgolios, da. Chiar în viața mea cea mai sentimentală, cea mai intimă și mai afectivă, am un orgoliu teribil. Să mă piardă? Dar orgoliul mi-a dictat întreaga viață.
O.V.: Ce fel de comenzi vă dă mîndria?
R. Th.: E foarte personal. Niciodată n-am spus unei femei că-mi place sau dacă-mi plăcea, am lăsat-o mereu pe ea să facă primul pas. Nu-l făcea, atunci n-avea decît să se ducă.
O.V.: Vă permiteți să fiți naiv?
R. Th.: Cred că sînt un om foarte naiv. Nu ascund asta. Sînt naiv și mă minunez singur de lucrurile pe care pot să le cred, lucruri care mi se spun special ca să mă înduioșeze. Și după aceea stîrnesc hohote de rîs. Mă duc la prietenii mei afectat și încep să le povestesc. Ei se uită la mine pe sub sprîncene și-ncep: „cum poți, mă, să crezi așa ceva? Tu nu-ți dai seama că te-a prostit?”.
O.V.: Care a fost cea mai ridicolă situație în care v-a adus încrederea?
R. Th.: Eram în vremea crizei naționale din ’91. Cădea guvernul Roman. Iar Doina Cornea a venit și m-a rugat s-o las s-apară la televizor, să se adreseze țării și să ceară încetarea manifestațiilor. Am lăsat-o. Ea s-a dus și-a cerut grevă generală. Și-atunci au venit la mine oamenii să-mi spună c-am fost extraordinar. „Ați lăsat-o să facă asta și s-a compromis definitiv”, mi-au spus. „Cum, domnule, nu-nțelegeți c-a abuzat de încrederea mea?”. Eu eram lăudat pentru machiavelismul meu și cînd colo, fusese o biată naivitate.
Aș fi fost un bun pașoptist
O.V.: Vă simțiți motivat dacă nu aveți nimic de apărat?
R.Th.: Niciodată. Trebuie să am întotdeauna ceva pentru care să lupt. De exemplu, dacă se profilează pe orizont silueta unui om pe care nu-l aprob politic, să zicem, starea normala ar fi de „sper să nu fie el”. Ei bine, eu spun: „sper să fie el”, ca să mai stau niște ani în ofensivă. Sînt un apărător pasional. Unde e liniște, unde nu sînt stări tensionate, nu prea e locul meu.
O.V.: Deci sînteți un „adaptat pentru revoltă”?
R.Th.: Da! Aș fi fost un foarte bun pașoptist!
O.V.: Ați fost vreodată judecat de maestrul dumneavoastră?
R.Th.: Eu nu am avut decît doi maeștri. Unul în știință, Emil Condurachi, care a crezut în mine și cînd am fost dat afară din facultate, și unul în politică. În știință am fost judecat mult prea pozitiv. În politică, judecata s-a întîmplat de curînd. Cel care mi-a fost două decenii, modelul meu politic (n.r. Ion Iliescu) s-a despărțit de mine, într-un fel. Dar nu m-a mai durut. Chiar n-a durut. Cred în alte alegeri și-n alt viitor decît maestrul meu. Ne-am despărțit.
O.V.:Moralitatea se poate învăța?
R. Th.: Niciodată. Nu poți învăța să fii moral. Moralitatea o ai sau nu. Eventual, moralitatea se poate cizela. Poți fi, însă, amoral.
O.V.: Ați fost deseori acuzat de lipsa moralității.
R.Th.: Da. Fiindcă pentru mine, de pildă, nu contează biografia unei persoane publice, ci opera sa. Pe mine nu mă interesează că Sadoveanu a fost și cu masonii, și cu Partidul Comunist, și cu regele. Nu mă interesează că Arghezi a trecut pe la toți. Intuiția că ceea ce rămîne după un om nu sînt micile lui fapte, ci opera sa, mă ghidează întotdeauna. Această moralitate rectilinie, care presupune a merge „drept” este apanajul dobitocului. Drumul drept, tot înainte este al animalului. Drumul sinuos, șerpuit poate fi de multe ori mai bun. Eu am simțit asta pe propria piele, de cînd m-am despărțit de maestrul meu.
O. V.: V-ați sacrifica morala de dragul operei?
R. Th.: Da! Dacă aș fi pus într-o situație în care să trebuiască să aleg, da, cu siguranță aș trece peste morală, pentru opera mea. Nietzsche a avut o viață îngrozitoare. Michelangelo sau Goethe au fost niște caractere infecte. Ce contează? Spune-mi ce contează! Rămîne ce făptuiești, nu ce viețuiești.
***
Omul tranzacțiilor cu miere și fiere
Celui mai bun necaz din viața sa i-a venit sorocul în ’54, cînd a fost dat afară din universitate. Scrisese petiții pentru salvarea monumentelor din gheara buldozerelor și se trăgea dintr-o familie moșierească. Trei ani a închis toate cărțile. Răzvan Theodorescu a terminat apoi Facultatea de Istorie cînd i-a priit s-o facă, în vreme de liberalizare. A devenit membru al Academiei Române, după revoluție a condus TVR-ul, iar de anul trecut este ambasadorul României în Alianța Civilizațiilor, înființată sub egida ONU în ’53, pentru consolidarea punților dintre culturile și religiile lumii. În 2000 a devenit ministrul Culturii și Cultelor, criticat pentru mîna-i de fier.
S-a declarat întotdeauna „de stînga”, mereu lîngă maestrul său din politică, Ion Iliescu. Ca istoric, a cercetat pentru prima dată începuturile artei românești. S-a avîntat spre Evul Mediu lipsit de izvoare cu fervoarea celui care descoperă totemele ascuse din junglă. „Formula mea de înțelegere e să ating monumentele, să închid ochii și să mă închipui în pielea creatorului lor. De asta n-am plecat din țara asta. Am stat ca să le ating”, se avîntă să dea măsura cercetărilor sale, ca să se oprească-apoi: „Dar ele nu reprezintă toată viața mea. Doar o foarte mare parte din ea”. Răzvan Theodorescu nu are o listă a lucrurilor bune și rele care i s-au întîmplat „Ele sînt superb amestecate” fiindcă „eu am dezamăgit, dar cei de lîngă mine nu m-au dezamăgit vreodată”.
***
Sînt un boier al spiritului
O.V.: Aveați șapte ani cînd ați văzut primele săpături arheologice…
R. Th.: Da. Profesorul Zaharia și soția lui veniseră la Bîrnova, în ospeție la bunicul meu. Ei m-au luat și m-au dus într-o pădure unde se făceau primele descoperiri ale Cucutenilor. Așa cred, că atunci, foarte difuz, s-a născut în mine patima istoriei. La 10 ani eu eram deja convins să o studiez.
O.V.: Așa a început și cultul arborelui genealogic?
R. Th.: Asta a fost mai tîrziu. M-a interesat în momentul în care am realizat că sînt o mixtură. Eu mă trag dintr-un neam de răzeși de pe Valea Siretului. Am și un sînge albastru sărăcit, de la niște baroni austrieci. Îmi vedeam familia dispărînd treptat. și aveam sentimentul că am să ajung fără să mai știu de unde vin. De asta am desfăcut legăturile sîngelui meu și moldovean, și muntean. Unii-mi spun că sînt un boier al spiritului. Boieria îmi este partea moldovenească. Iar partea insurgentă vine din Muntenia. E moștenirea pe care o las copiilor mei, să știe că și ei sînt amestecați.
O.V.: Ați avut parte de o educație pozitivistă?
R. Th.: Copilăria mea a fost zbuciumată. Eu a trebuit să mă mut, fiindcă aveam educație germanofonă, străbunica mea fiind vieneză, și am urmat din clasa a doua o școală germană în Craiova, departe de casă. Au fost momente teribile de sărăcie. Am fost mereu foarte conștient că trebuie să mă pregătesc pentru o viață intelectuală. Nu am avut momente mistice. Dar cele două mari, foarte mari recunoașteri ale mele vin din două citări ilustre. Prima, sînt singurul român în viață citat de Mircea Eliade în Istoria Religiilor. A doua este citarea de către părintele Stăniloae, cel mai mare teolog al ortodoxiei, într-o carte care aduce toată mistica ortodoxă, în Filocalia, și mă pomenește pentru un studiu despre isihasm. Atunci, Constantin Noica mi-a spus: „Ca să înțelegi aceste lucruri, trebuie să fi stat într-o mînăstire. Să te fi călugărit”. Și i-am spus: „Nu-i adevărat. Eu sînt convins că poți de pe-o poziție de înțelegere culturală să examinezi o anumită stare mistică”. Eu sînt mult prea cerebral pentru a intra în stări mistice, dar m-am aflat de multe ori în pragul de-a le înțelege.
O.V.: Credeți totuși în ceasul rău?
R. Th.: Ai să rîzi, da. Fondul meu e primitiv. Sînt superstițios. Uneori fac ca țăranul. Nu-mi fac niciodată un control, ca să nu aflu cine știe ce. Am crezut la un moment dat că sînt foarte bolnav. Am trecut apoi printr-o operație. TVR-ul își pregătise deja programul „Răzvan Theodorescu in memoriam”. Cînd m-au văzut iar pe stradă au făcut ochii mari: „Cum? Trăiești?”. „Da. încă n-ați scăpat”, le-am spus.
O.V.: Înlocuiți vreodată scepticismul cu paranoia?
R. Th.: Eu m-am ferit de paranoia fiindcă am devenit, cu timpul, și un foarte mare credincios. Eu cred că Dumnezeu mă apără. Această credință nu o aveam în tinerețe. Numai după ce am fost tată a apărut acest sentiment nou pentru mine, fiindcă ei au devenit totul pentru mine. Pentru ei, am devenit, nu paranoic, dar exacerbat de sensibil.
O.V.: Vă preocupați, totuși, să fiți tot timpul „în gardă”?
R. Th.: Da. În special mă simt pregătit pentru viața de dincolo. Deși am o mare problemă pe care nu pot să o discut cu ai mei. Mi-e groază de înhumare și mi-aș dori să fiu incinerat. Mă trezesc uneori cu gîndul: „aoleu, și dacă după ce mor se întîmplă ceva și moartea a fost aparentă?”. Dar ei refuză să vorbească cu mine despre moartea mea. Și nu știu cum să clarific fiindcă n-aș vrea să pun pe hîrtie. Mi-e frică – iarăși, în primitivismul meu- că aș atrage ceasul rău dacă le-aș scrie. Adevărul este că aș vrea să trăiesc încă 100 de ani. Sînt îndrăgostit de viață.
Oana OLARIU
Adaugă un comentariu