Visul imaginației
Cap în cap 6 octombrie 2010 Niciun comentariu la Visul imaginației 5De cîte ori merg cu mașina spre Focșani, văd la un moment dat un magazin second hand care arată trist, jalnic, dar care te înveselește definitiv cu măreața firmă care îi atîrnă deasupra ușii: „Visul imaginației”. Este sintagma care-mi vine în minte cînd mai vine pe fluxul de știri cîte o propunere de reformare a presei semnată de Prigoană, Ghișe sau Olguța Vasilescu.
Știți care e problema, pe lîngă gramatica precară în care își redactează astfel de propuneri, și pe lîngă reveriile cu un control polițienesc al comentatorilor „internauți”sau pe lîngă dorința de a controla psihiatric toți ziariștii? Ei bine, iată secretul acestor parlamentari precari în toate cele: NU cred în ce propun. O fac la mișto. I-aș fi respectat dacă aș fi detectat măcar faptul că ei chiar cred în prostiile pe care le spun. Dar scriu proiecte de lege despre presă ca să apară în presă – Ioan Ghișe e un saltimbanc al studiourilor de televiziune, nimic din ce a spus vreodată nu poate fi luat în serios. Dar presa îl citează în continuare dintr-un masochism determinat de audiențe – cu cît ai mai mulți „deplasați” în platou, cu atît faci audiențe mai mari.
O neliniște legată de presă există totuși. Dar ea nu va putea fi vreodată exprimată coerent de parlamentarii citați mai sus. Circul lor nu lasă adevăratele dezbateri să iasă la suprafață. în mod firesc oarecum, nu doar din cauza crizei, presa alunecă de pe print în mediul online. Nu mai poți vinde un ziar imprimat pe hîrtie decît dacă îi atașezi DVD-uri sau cărți. Iar în mediul electronic publicitatea se vinde încă prost pentru că advertiserii români au rămas cu mintea în alte epoci ale publicității. Internetul nu este aproape deloc reglementat. Așa a apărut fenomenul „wikileaks” – publicarea unor documente care pun o nouă lumină asupra războiului din Afganistan și un scandal imens rezultat din asta. La noi, totul s-a manifestat timid prin scurgerea stenogramelor binecunoscute. Chiar și așa, discuții despre noua etică a jurnalistului trebuie făcută. Tot așa cum trebuie să ne întrebăm cum de apar în calitate de jurnaliști tot felul de oameni de afaceri care fac lobby deschis pe unde apucă.
Am dat doar două exemple de zone bune de dezbatere pentru viitorul presei de aici și de aiurea. Credeți că vor înțelege vreodată Ghișe și ai lui astfel de finețuri? Nu, evident, dar nici nu se vor potoli, vor continua să intoxice mediul de transmitere către dumneavoastră, consumatorii de presă, cu pseudo-discuții despre nimic. Vă propun să-i ignorăm pe clovni și să ne gîndim la adevăratele probleme ale presei de azi: libertate haotică, posibilități nesfîrșite de manipulare, dublate de o stare de grație, în care orice consumator poate particpa activ la confecționarea unei știri sau a unei opinii. E păcat de acest moment romantic al presei în transformare ca să ne mai pierdem timpul cu prostiile unora.
Costi ROGOZANU
Adaugă un comentariu