Dalta de sub catedră
1001 de chipuri 26 octombrie 2010 Niciun comentariu la Dalta de sub catedră 10Cînd l-am cunoscut pentru prima dată pe Gavril Siriteanu, avea în atelier un buștean. Un trunchi de copac, mare cît un stat și jumătate de om, proptit pe un dulap răsturnat și pe colțul unei mese de lucru. Își legăna barba domol, lovind absent cu vîrful cizmelor negre în dulapul de sub trunchi și vorbea despre cel mai apăsător secret al său: faptul că este stră-stră nepotul lui Brîncuși.
Pe Sir, cum îl alintă studenții și prietenii, l-am văzut săptămîna trecută după aproape un an, în fața Universității de Arte „George Enescu”. Îmbrăcat cu aceeași pantaloni de piele, cu faldurile fluturînd în urma pașilor săi repezi, venea spre universitate părînd cu zece ani mai bătrîn. În brațe o avea pe fata sa de cinci ani, Leo, iar în fața împingea o trotinetă pentru care „mi-am dat brevetul săptămîna asta la cît am avut grijă de ea”.
Străbunicul s-a îmbolnăvit de deces
„Cînd a venit Brîncuși în România treaba încă era ok, el trăgea de nepot să vină cu el înapoi în Franța, la Paris. Voia să își ia toată familia și să se mute acolo cu el. Dar din comoditate și din lene nu a mai plecat”, povestește Sir despre evenimentul pe care îl consideră „un mare eșec” pentru familia sa. La scurt timp după ce a decis să rămînă în țară, nepotul lui Brîncuși și străbunicul lui Gavril Siriteanu a fost „bătut prin beciurile poliției, i-au spart timpanul și nu a mai putut profesa ca medic.” Privirea i se ridică dinspre fata pe care o ținea în brațe și care se juca cu părul său așezat într-o coadă și se oprește pe Universitatea care a rămas în urma noastră
„Încet, încet, s-a îmbolnăvit de deces”. Străbunicul a fost ultima persoană care a purtat numele de Brîncuși pe partea sa de familie, iar acesta aproape că s-a stins în țară. El însă crede că asta l-a ajutat: „este un verișor care îi purta numele și a avut o expoziție la București. Toată presa vuia de urmașul maestrului, ca pînă la urmă să se stingă încet”.
Nu vorbește despre talent, ci despre pasiune: „a sărit peste cîteva generații, dar pe mine m-a stîrnit, deși de el nu mă leagă de două generații nimic”, spune rîzînd în timp ce Leo i se zbate încet, prinsă de gîtul său și aproape adormită. Tot pasiunea l-a și adus către profesorat. A făcut Școala de Arte, la Cluj și apoi cursuri de sculptură, arte murale, modelaj, teatru, desen arhitectonic în facultate. „Un pic din toate, dar m-a ajutat enorm de mult. Pentru că, pînă să fac cursurile de grafică spre exemplu, rîdeam de Brîncuși și de schițele acestuia. Abia apoi am văzut însă..”, și zîmbetul i se transformă într-o grimasă. „Iar paralela era greu de tîrît: la vîrsta asta el făcea de toate, eu încă nu am apucat.”
Familia sa însă a fost alături de el și l-a susținut, deși „subiectul e privit cu scepticism de mulți. Inclusiv bunica mă bătea la cap să învăț mereu «dacă vrei să ajungi și tu la Paris»”. Ai lui însă au fost mai deschiși, chiar „tatăl meu mi-a spus odată, dacă îmi aduc aminte bine, că mai degrabă fac ceva deosebit decît să rămîn mediocru. «Poate iese ceva și cu tine.»”
Pe vremea anului patru de facultate, își ajuta o prietenă cu niște păpuși pentru o serie de piese de teatru „la început mai în glumă, apoi mai în serios, am ajuns să și joc în piese de teatru, deși mi-a plăcut foarte mult să fac păpuși”. Acele păpuși le mai face și acum, ele fiind „muza” dar și lansarea lui în lume artei. „M-a văzut un specialist, a venit la mine, s-a uitat la păpuși și i-au plăcut foarte mult. Am aflat mai tîrziu că era de fapt directorul Centrului Cultural German și prin el am făcut rost de contracte și reprezentații în Germania”. Tot directorul a fost cel care l-a îndemnat spre funcția de profesor, propunîndu-l la Universitatea de Arte unde a predat și el pe perioada cît a stat în România.
Viața printre pisici și păpuși
Munca efectivă din spatele catedrei a început în 98, „cînd eram un mic preparator”, la doi ani de cînd a terminat facultatea. Probleme financiare nu a avut, pînă cînd nu a mai făcut spectacole în afara țării „o piesă în Germania era cotată la cîteva mii de mărci, asta înseamnă multe salarii de profesor. Cînd am vrut doar să predau m-am uitat în contul unde îmi vărsa universitatea banii și am văzut că nu puteam decît să plătesc chiria pe o lună la Teatrul de Vară cu ei. Ai văzut cum a ajuns…”. La scurt timp după ce nu și-a mai permis să închirieze teatrul unde lucra cu studenții săi, acesta s-a închis. Acum trăiește din salariul de profesor și din cele cîteva lucrări pe care ajunge să le mai vîndă.
După un an, în atelierul său și-au făcut casă două pisici. „Leo, sigur nu vrei să le duci la bunica?” strigă acesta după fetița care deja a înșfăcat la braț un pisic și celălalt îi atîrna de umărul drept. „Bine că le pun tăvița cu rumeguș dar ele tot sub rafturi îmi împrospătează aerul” încearcă Sir să țipe, uitîndu-se cald către fata sa. Atelierul nu s-a schimbat. Aceeași dezordine ordonată, dar din care artistul găsește mereu să îmi arate măștile și păpușile făcute de el.
Din trunchiul de copac de acum un an se ridică semeț o coloană care se încolăcește către cer iar pe peretele din spatele ei stă fotografie cu un parc din Tîrgul Jiu.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu