„Stenograma”, un nou gen publicistic

Șah-mat Niciun comentariu la „Stenograma”, un nou gen publicistic 1

Abundența de stenograme publicate în presă – transcrieri de dialo­guri dintre persoane publice folosite ca pro­be în diverse procese din tribunalele pa­triei – arată nu doar că instituțiile sta­tului, cele însărcinate cu înregi­stră­rile discuțiilor telefonice, lucrează. Ci și că presa nu mai lucrează. Pro­cu­ro­rii au început să facă presă în timp ce re­por­terii au devenit dactilografii pri­mi­lor. Simțurile jurnalistice s-au to­cit direct proporțional cu numărul dis­cu­țiilor transcrise din dosare penale și ti­părite în ziare naționale.

Simțul critic, definitoriu pentru o echipă editorială, își dă duhul cînd jurnalistul ajunge la primul paragraf cu înjurături între doi sau mai mulți oameni cu o identitate pu­blică bine conturată. Interesul public este confundat, din ce în ce mai des, cu persoana publică. Prea puțini jurnaliști mai acționează cu luciditate și în­că mai puțini își pun întrebarea e­sen­țială în momentul în care primesc un „dosar” sau acces la transcrieri de con­vorbiri telefonice private: „Al cui este interesul ca documentele pe care le-am primit să fie făcute publice?”

„Stenograma”, din cîte îmi a­min­tesc eu, nu exista printre genurile pu­bli­cistice învățate în școală. De o ști­re care să conțină atîta dialog n-am au­zit, într-o anchetă curge nu doar su­doa­rea sereistului cu căștile pe urechi ci și a jur­nalistului, reportajele conțin doar u­neori înjurături însă și foarte multe comparații, metafore și amprenta re­por­terului, iar interviuri mi-e greu să le numesc pentru că nimeni nu în­trea­bă nici măcar atunci cînd se deschide aparatul de înregistrare. Stenograma pu­blicată în presă poate fi însă ușor comparată cu mîncarea semi-pre­pa­ra­tă. Cineva amestecă niște ingredien­te, le pune cam cîte condimente do­reș­te, le ambalează frumos și le livrează ra­pid pentru a fi consumate doar du­pă o încălzire sumară la o petrecere uriașă. Rolul bucătarului, cel care ar tre­bui să-și aleagă cu grijă ingredientele și să le amestece în așa fel încît in­vitații să nu facă indigestie a dis­pă­rut odată cu apariția acestei proceduri pă­guboase.

Reporterul nici măcar nu mai e o­­bligat să se miște de pe scaunul din re­dacție pentru a-și selecta „ingredientele” și „înghite” cam tot ce-i li­vrea­ză procurorii fără să-și pună întrebări. Verificarea din trei surse a devenit un non-sens în ultima vreme iar istoria pre­sei va consemna stenogramele drept cel mai perfid „gen publicistic” apă­rut din lenea reporterului și perpetuat cu bunăvoința autorităților.

Este adevărat că numărul jurna­liș­tilor s-a redus în ultima perioadă și o gră­madă de ziare s-au închis din ca­u­za crizei economice dar asta nu scuză lehamitea și lipsa de spirit critic cu care acționează cei care au rămas. Ce s-ar întîmpla dacă medicii care au a­les să nu plece din sistem, așa cum sînt ma­joritatea în România, și-ar face me­seria fără tragere de inimă, fără să-și res­pecte pacienții și pe lîngă procedurile chirurgicale standard?

Dezastru e un cuvînt prea blînd, iar jurnaliștii sînt datori să-și respecte me­­­seria pentru că victimele lehamitei lor sînt, în cele din urmă, cetățenii.

Liviu IOLU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top