Tastatură pe post de arcuș
1001 de chipuri 10 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Tastatură pe post de arcuș 1Zgomot. Ritm. Fum, oameni, aburi de euforie într-un pub de cîțiva metri pătrați și un puști în spatele unui pupitru cu playere și zeci de CD-uri neascultătoare, pentru prima dată. Se cheamă „warm-up” în limbajul de petrecere și se întîmplă în urmă cu doi-trei ani într-un orășel din sudul țării, înainte ca DJ Vania să-și pună setul de muzică.
Același puști, după o vreme, cu o nouă poveste: ,,PC-ul este singurul instrument la care eu «cînt»”, îmi spune Victor Mihăilescu. La 22 de ani a ajuns să lucreze cu Horațiu Mălăele la un film, să-i mixeze și să-i masterizeze o piesă lui Marius Moga sau lui Brad Vee Johnson, fost component în trupa Boney M.
Cu butoanele a început să se joace mai serios în primul an de facultate, după ce n-a fost admis la Artă regizorală în București și de atunci nu l-a mai oprit nimeni. Firav și cu urechile ciulite, analizează orice sunet și îl întoarce pe toate părțile: ,,îmi deschid clapele, sintetizatorul și controllerul midi, după care daw-ul (digital audio workstation) meu preferat, Ableton Live, și apoi depinde ce am pe ordinea de zi”, îmi spune scurt Victor, de parcă i-aș înțelege limba electronică. La un click distanță stau ascunse sute de instrumente, note muzicale, voci și efecte de tot felul. Butoanele și liniile tremurînde sînt controlate de Victor, ca într-un experiment nebun într-un laborator. De data aceasta e chiar studioul lui, construit lîngă casă. O vioară de aici, un bass din stînga, voci de pe stradă din alt document, puțin ritm, toba mai tare, sunete de club, un play final, „save” și piesa e gata. ,,Cîteodată nu știu cînd să mă opresc. În sensul acesta mă ajută alți prieteni producători în gusturile cărora am încredere. Există întotdeauna riscul de „supraproducere”, poate nu mi se pare ceva în regulă, schimb un instrument sau o parte întreagă”. Cu haine cuminți, ușor timid și gînditor îl găsești mai tot timpul. Cînd căștile îi chinuie timpanul devine un fel de păpușar care învîrte pe degetele lungi și fine mințile iubitorilor de beat. ,,A citi bine publicul e unul dintre talentele unui DJ care se învață foarte greu. Dacă el nu se distrează atunci e clar că am luat-o într-o direcție greșită și trebuie să «schimb banda»”, îmi zice Victor rotindu-se cu scaunul și atingînd din cînd în cînd tastatura.
DJ de România
A fost să învețe inginerie de sunet în Marea Britanie, a uitat de facultate pentru o perioadă și a început să-și facă loc printre DJ-ii cunoscuți. ,,Londra nu s-a lipit de mine prea bine, cine își imaginează că acolo e mai ușor se înșeala amarnic. Pentru a fi inginer de sunet în România nu trebuie să ai niciun act, se poate învăța din mers, trebuie doar să cunoști pe cine trebuie și să ai și puțin noroc.” De curînd Victor a ales să se transforme în Platonic Scale, ,,ca să-l poată reține lumea mai bine pe zona techno”. Are puține piese ,,umane”, crede el și ar vrea să compună coloana sonoră a unui lungmetraj.
Schimbă rolurile așa cum schimbă ritmul, azi în Iași, mîine în agitația cluburilor din vest, în Vamă sau oriunde există un player și o boxă gata să elibereze energia electronică. Iar acest lucru este posibil pentru că în treaba unui DJ ,,totul este permis și cîteodată atîta libertate este copleșitoare”.
Diana IABRAȘU
Adaugă un comentariu