Două invitații la cinema
Șah-mat 15 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Două invitații la cinema 0Să aduci oameni la cinema, în locurile în care obișnuința de a vedea filme pe ecran mare a dispărut, echivalează cu a cuceri Everestul. Efortul e mare și deznodămîntul e incert. Într-un oraș ca Iașul, cu circa 70.000 de studenți, cinematografele ar trebui să duduie la fiecare proiecție, însă filmele rulează cel mai adesea ca la vizionările private, cu cinci spectatori rătăciți prin sală. De ceva mai mulți plătitori de bilete au parte multiplexurile, însă, dacă luăm în calcul numărul potențial de spectatori, avem viziunea hollywood-iană a unui mic dezastru.
Prin urmare, să lansezi două invitații la cinema în aceeași săptămînă înseamnă să dai dovadă de naivitate ori de optimism exagerat. Sau de ambele. Așadar, dragi studenți, în așteptarea celor două filme pe torrente, vă invităm să le savurați în toată frumusețea lor la cinema. De vineri, „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu”, în regia lui Andrei Ujică, și „Portretul luptătorului la tinerețe” al lui Constantin Popescu vor rula la Cinema Victoria.
Andrei Ujică își va prezenta personal filmul, vineri seara, și va sta la discuții cu spectatorii la finalul proiecției (sesiunile anterioare de Q&A s-au prelungit la București pînă aproape de miezul nopții).
„Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” are un destin fantastic și aici, și în afara țării, și va rămîne în istoria cinematografiei ca unul dintre filmele care a schimbat percepția asupra felului în care imaginile de arhivă pot vorbi despre trecut. Regizorul construiește portretul dictatorului folosind imaginile de propagandă pe care el însuși le-a cerut și aprobat și dovedind că, în starea lor pură, conțin propria contradicție.
Conducătorul mingii de volei
Pelicula se întinde ca un film mut, traversat din cînd în cînd de discursuri sau de melodii, fără comentarii sau voice-over. Nici nu e necesar să știi, în schema mare a filmului, cine sunt personajele din jurul lui Ceaușescu; obsedantă e senzația că ficțiunea în care a trăit el 25 de ani a fost întreținută de aplauzele a milioane de oameni. Că fiecare dintre contextele în care îl vedem salutînd, vorbind, primind flori și strîngeri de mînă seamănă cu o punere în scenă, o butaforie în spatele căreia se află cablurile, mașinăriile și oamenii care asudă trăgînd sforile. Uluitoare este și magnitudinea cultului personalității în țările comuniste: Kim Jong-Il este un adevărat maestru al grandorii. Într-una dintre vizitele oficiale în Coreea de Nord, milioane de coreeni au format cu trupurile lor un imens show de propagandă care l-au lăsat mut pe Ceaușescu (la întoarcere în țară, a încercat să-și imite maestrul).
Momentele în care Ceaușescu iese din rolul de conducător (pe care-l joacă foarte profesionist, dat fiind bagajul limitat) sînt rare: cînd își îmbrățișează afectuos fiica, cînd joacă (prost) volei, cînd înoată cu Elena, cînd mîngîie un cîine sau stă de vorbă cu țăranii. Lui Ceaușescu i s-a împlinit, se pare, dorința: posteritatea va trebui să se mulțumească cu imaginea sa de tablou.
Tot despre o parte importantă a istoriei vorbește și „Portretul luptătorului la tinerețe”, debutul în lungmetraj al lui Constantin Popescu. O producție dificilă, cu 130 de actori și 400 de figuranți, „Portretul” încearcă să redea cu destulă fidelitate lupta partizanilor anticomuniști din gruparea lui Ion Gavrilă Ogoranu, în anii ’50. În numele unei idei și a speranței că salvatorii (americanii) vor înlătura noul regim comunist, cei 12 tineri (aproape toți studenți) și-au făcut rost de arme și au urcat în Munții Făgăraș, unde au rezistat vreo 7 ani în condiții extrem de grele. Singurul care a supraviețuit, Ogoranu, a trăit ascuns timp de 27 de ani în pivnița unei case, și a murit la trei săptămîni după ce a aflat că se va face acest film. Următoarele două episoade din această trilogie vor vorbi despre Elizabeta Rizea și frații Arnăuțoiu. Subiectul este delicat și primele proteste împotriva lui au venit la Festivalul de la Berlin (unde filmul a avut premiera), cînd s-a cerut încetarea proiecțiilor pentru că filmul ar glorifica un fost legionar. Cei care protestau își ruinau propriile argumente recunoscînd că, de fapt, nu văzuseră filmul.
Florentina CIUVERCĂ
Adaugă un comentariu