Aurora Liiceanu: Dacă nu ar mai fi clientela feminină, bisericile noastre ar fi muzee
Microfonul de serviciu 30 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Aurora Liiceanu: Dacă nu ar mai fi clientela feminină, bisericile noastre ar fi muzee 78România s-a îngrămădit pe canapeaua de piele a psihologului Aurora Liiceanu și a stat cuminte pînă i s-a făcut portretul. Slavă Domnului, nu-i nici un om nebun sau dezaxat. Dar, în cuvinte spuse cu mîhnire, altele pe un ton autoritar sau cu o voce surprinsă și pe alocuri ironică, a creionat un popor care-și lasă grijile în seama Bisericii, guvernarea în mîna străinilor și trecutul în brațele celor care deja au murit. „Întotdeauna înotăm sub apă, nu sărim ca delfinul. Noi sîntem întotdeauna pe dedesubt, ca moluștele”, cam așa ne-am tot dus existența, însă tot am rămas suprarealiști, încăpățînați și, de ce nu, narcisiști. Ba mai mult, nici măcar n-avem curajul să zicem adevărul: „Nimeni nu are onestitatea să spună că nu știe”, continuă Aurora Liiceanu. Cît despre viața ei, totul rămîne la fel ca titlul uneia din cărțile sale – „Prin perdea” – iar pentru ce a scris pe acele pagini, chiar îi este teamă c-ar fi spus prea multe: „nu consider că sînt necesare să le pun în vitrină”.
OPINIA VECHE: Prin scandalul „meditației transcedentale” ați ajuns de la cercetător la Institut, la muncitor necalificat la Suveica. Erați împăcată cu imaginea unui viitor sumbru?
AURORA LIICEANU: Pe vremea aceea nu se purta acest cuvînt care este la modă acum în psihologie, reziliență. Este într-un fel axată pe ideea că viața îți rezervă surprize – nu totdeauna sînt plăcute – dar trebuie să faci ceva ca să rămîi în picioare. Atunci nu cunoșteam acest concept, dar, în orice caz, aveam impresia că respectam daturile istorice.
Nu puteam să schimb lumea la nivel global, aici sînt evenimentele care-ți mișcă viața de la dreapta la stînga, din acelea naturale – cutremure, războaie – și sociale – revoluții, schimbări de regim. Deci, într-un fel ești supus vremurilor și în această ogradă a vremii trebuie să încerci să faci cum poți, să te descurci și să rămîii în viață. Asta a fost problema, de aia nu am luat-o atît de grav și de aia mă gîndeam să îmi iau și o calificare, să devin un muncitor.
Deznădejdea la români este paralelă cu „a-ți curge viața”
O.V.: O posibilă planofare nu vă speria?
A.L.: Nu era vorba de vreo promovare ca să urc undeva și să încep de la zero. Era vorba de o flexibilitate mai degrabă, să fac un curs ceva atunci, să mă fac croitoreasă, altfel nu se punea problema. Mă gîndesc, pe de altă parte, că poate și maternitatea este un element care motivează să te descurci în viață. Atunci ești responsabil de cineva și nu te poți pune pe tine în centrul universului și să spui că tot ce ți se întîmplă depinde de tine și este pentru tine.
Ne plîngem, ne văicărim, însă cînd apare un străin ne apucă nebunia
O.V.: Cum erau ceilalți? Deznădăjduiți?
A.L.: Sigur, dar eu cred că deznădejdea la români este paralelă cu „a-ți curge viața” pentru că și astăzi există o droaie de oameni care trăiesc în deznădejde și lipsă de speranță. Atîta lume spune că sîntem un popor neguvernabil, unul care nu se maturizează și care rămîne centrat pe interesul personal și nu pe cel comun. Adică nu poți să mănînci friptură, cînd toți mor de foame, ori și astăzi se poate spune că există așa ceva. Am citit Raportul de Cercetare asupra Calității Vieții și a scăzut extraordinar, nu optimismul, dar ideea că ai de ce trăi, că viața este acceptabilă. A fost în 2006 o înflorire, dar acum este la pămînt, dacă te iei după sondaje, vezi că oamenii stau și așteaptă. Ce anume, nu știm.
O. V.: Și ei ce așteptau? Unde-i împingea această deznădejdie?
A.L.: Deznădejda, în situația mea, era să-mi expediez copilul cît mai repede din țară și apoi să văd eu ce să fac. Foarte multă lume în perioada aia spunea că au plecat din țară pentru copii. Te poate duce și la situații de genul acesta, dar pe de altă parte deznădejdea nu poate fi rezolvată la noi, atît timp cît nu avem oameni care să se mobilizeze; eul interpersonal este mai puternic decît cel social. Omul se simte mult mai puternic ca tată, iubit, fiu, decît ca cetățean și din această distanță uriașă simți că nu se mișcă lucrurile.
Cînd se punea problema intrării în Europa se vorbea de valuri, iar primul era Cehia, Ungaria și Polonia; îmi amintesc că era ceva de felul următor: ăștia trebuie să intre primii pentru că, la nivel de masă, au reflexe de schimbare mai mari, mai bune. Românii poate sînt mai conservatori, mai lenți, fibra națională este leneșă.
Se spune că revoluția nu ar mai fi avut loc, dacă ar fi fost viscol
O.V..: Cei mai mari dușmani ai românilor sînt chiar românii?
A.L.: Da, sînt absolut convinsă de acest lucru. E interesant, Gregor von Rezzori, care avea o origine multiculturală, a spus că românii sînt un popor suprarealist. Vă dau două exemple; sîntem narcisiști și xenofobi în același timp. Ne luăm după străini, dar sîntem și foarte înțepați. Pe mine mă deranja, cînd eram la începutul intrării în U.E., cînd citeam titluri ca „Europa ne dă lecții”. Sigur putea să fie corect, dar felul în care te exprimi lucrează în subconștientul omului și atunci parcă spuneau că eram infantili, că trebuia să creștem, că altcineva trebui să te conducă. Or asta nu este bine. Pe de altă parte, ne plîngem, ne văicărim, însă cînd apare un străin ne apucă nebunia, că ne dă lecții, că cine sînt ei și așa mai departe.
Și încă un subiect, cum e posibil ca poporul, care scria pe toate gardurile „Jos cizmarul!”, „Jos Ceaușescu!” – nu comunismul, căci el era ținta revoltei – să se ducă după și să-l plîngă și să îl ridice în slăvi pe un poet care i-a spus lui Ceaușescu „Să trăiți, Măria ta”? E inadmisibil din punct de vedere psihologic. E ca și cum mama ta ar face prostituție, tu îi pupi mîna și îi spui că e Sfînta Maria. Această bulversare a spațiului românesc nu te duce către optimism.
O.V.: Sîntem la fundul sacului din care nu mai putem ieși din cauza pietrelor care sînt peste noi?
A.L.: Din moment ce am spus noi că am exprimat sau „emanat” expresia că ne trebuie un neamț, asta ar corela cu ideea că nu sîntem guvernabili prin noi înșine și trebuie să vină cineva străin ca să ne rezolve problemele. Nu vreau să spun că deprimă, dar, în orice caz, nu mobilizează, iar noi nu sîntem un popor proactiv, în sensul să întreprindem ceva, să profităm sau să folosim o ocazie pentru a ne crea avantaje din ea.
Românul nu poate să spună pe stradă „nu știu” cînd îl întreabă cineva. Or zice „lasă-mă în pace”, cum era la început cu sondajele, ori spune niște prostii. Nimeni nu are onestitatea să spună că nu știe.
O.V.: Noi sîntem și guralivi, și zgomotoși, dar uite că în folclor avem și proverbul „capul plecat, sabia nu-l taie”.
A.L.: Așa este. Atunci cînd Napoleon s-a dus la ruși, a spus că l-a învins Regele Iarnă, nu armata. Urmarea e că atunci cînd un mare conducător pierde, trebuie să știe să se retragă. Vedeți, noi nu avem această „logistică” a percepției avantajelor și dezavantajelor, probabil din cauza asta ni se trage și starea în care sînt oamenii.
Sînt situații în care riști și cîștigi, sînt situații în care aștepți și în care acționezi. Această stare de pasivitate, de văicăreală este tipică la noi. Știți, se spune că revoluția nu ar mai fi avut loc, dacă ar fi fost viscol. Pe de altă parte, am un prieten care a circulat destul și mi-a spus să nu mă mai încrîncen atît pentru că, la o adică, Universitatea din Iași are 150 de ani. Nu te pune atunci cu nemții, cu polonezi și cu francezii, noi avem o istorie scurtă și de asta mă gîndesc să-i scuz pe politicienii noștri. Să-i scuz pentru că sînt inculți în termeni de cultură politică, imaturi și infantili în termeni de dialog politic.
Această egalizare a șanselor între femei și bărbați este mult sabotată de religie
O.V.: Să fie și un fel de înclinare aidoma celei față de Imperiul Otoman? Că doar tot ne uităm cu ciudă în curtea străinului.
A.L.: Este adevărat, dar pe de altă parte de ce mi se pare mie că lucrurile sînt aiurea este pentru că românul are mai mare încredere în străini, decît în el. Spuneau să ne facă dreptate cei de la Bruxelles, că noi nu ne putem baza pe ai noștri. Asta nu înseamnă atunci același lucru cu a te supune străinului sau Imperiului Otoman, atunci era cu totul alta situația, mai degrabă ar vrea să spună că, de cum vii pe solul românesc, cum se schimbă lucrurile total.
Am colegi care-s europenizați ca indivizi, si profesional și comportamental, dar totuși practică un nepotism incredibil. Nu vreau să spun că nu există un nepotism sau relaționism și în străinătate, dar el este controlat, parcă mai discret. Poți să îți împingi copilul și la altă facultate, nu trebuie să îl ai sub fusta ta. Trebuie să vadă și ce este mai departe, să plece. Acest lucru vine de la Ceaușescu, el nu ne-a lăsat să plecăm și să vedem și altceva. E sindromul faianței albe, omul de pe stradă nu realiza că există și faianță colorată. O vedeau arhitecții prin reviste, dar el nu. Era faianță albă la spital, la școală ,la closet, acasă, altceva nu știam.
Or astăzi, am văzut că există și altă faianță, dar nu practicăm același lucru ca pe vremuri. Sigur, eu nu dau cu pietre în intelectuali, știți cum este, favoritismul de clasă funcționează, trebuie să țin cu ei, dar îi văd cu un ochi foarte critic, nu că ar trebui să fie mai implicați cum au fost polonezii, chiar și ungurii sau nemții. Ai noștri practică o psihologie levantină, au un spirit fanariot, vor să predea și la stat, și la privat, dar hai să îmi pun copilul asistentul meu. Nu neg, omul este om, dar mecanismele de control funcționează, la noi este pe față. Ați văzut un caz în Europa în care apare socrul cu ginerele, cu fiica, toți grămadă, într-un singur partid?
O.V.: Dar de cine ar trebui să-i fie frică? Românul găsește mereu cîte o fantă, chiar și la autorități.
A.L.: Cred că românul are o frică interpersonală mai degrabă, decît una a socialului. Ne lipsește acel conducător, acel om cu viziune. Haideți să iau Ministerul Educației, vezi că fiecare dă cu pietre în anteriorul lui, iar aceasta este o practică generală. Păi, dacă te duci la dentist și-ți faci dinții, îți spune „dar cine v-a lucrat înainte?” Nimeni nu e în stare să spună că celălalt a făcut o treabă bună. Fiecare se critică pe celălalt, fiecare face pe grozavul și vrea să schimbe ceva. De 20 de ani nu există o continuitate și ea putea fi bazată pe faptul că orgoliile și interesul personal trebuiau să fie sub interesul public, comun sau al tuturor. Din acest punct de vedere, noi funcționăm doar prin schimbări continue care crează o discontinuitate aberantă care nu duce la nimic. Nu avem o gîndire în consecințe, cum era pe vremuri, puneai toată populația feminină să facă copii, dar tu n-ai grădinițe.
Psihologul se încarcă, dacă este bun, dar preotul se spală pe mîini și dă problema divinității ca s-o ducă mai departe.
O.V.: Atunci ce atitudine au față de biserică?
A.L.: Biserica există, numai că educația religioasă este zero. Dacă întrebăm pe cineva de pe stradă de ceva din Noul Testament, nu știe. Sîntem practicieni pentru că am luat obiceiul ritualului, iar acesta este o ceremonie concretă, este cu mîncărică, cu băutură, cu orgolii. Este viață, dar nu este teorie, nu este idee, nu este nimic altceva.
Românii nu cred că sînt credincioși, ei sînt superstițioși. Dacă stai să te gîndești la nivel lingvistic, există aceste expresii care merg pînă în profunzimea noastră: „ce dracu m-a apucat?”, deci dracul e prezent, dar avem și „dacă mă ajută Dumnezeu”. Astea sînt frecvente în limbajul nostru, ele produc niște sedimente mentale.
Pe de altă parte cred că ortodoxia a ținut și ține în continuare pe loc societatea noastră. Cred că această egalizare a șanselor între femei și bărbați este mult sabotată de religie. Dacă nu ar mai fi clientela feminină, bisericile noastre ar fi muzee, ori la noi nu sînt muzee, sînt pline de oameni. Interesul românului în soartă și acest externalism important ne face să nu progresăm. Tot ce mi se întîmplă vine din afară, nu vine din mine. E ca într-un divorț, în care spunem cine e de vină. Nu e niciodată numai unul de vină, amîndoi sînt de vină, o relație se face ca mărțișorul, cu două fire, noi vrem numai un fir alb. Nu vorbim cum trebuie.
O.V.: Și asta nu duce la ipocrizie în privința relației cu Dumnezeu?
A.L.: Noi tragem la marionete, este un sistem. Ține de o duplicitate care este în ADN-ul nostru gri, una cognitivă, care dă semne de expresie comportamentală.
O.V.: Păi, sîntem sortiți eșecului?
A.L.: Da, poate să nu îi spunem eșec, dar întotdeauna înnotăm sub apă, nu sărim ca delfinul. Noi sîntem întotdeauna pe dedesupt, ca moluștele.
O.V.: Preotul a jucat rolul de terapeut în acea perioadă?
A.L.: Preotul, față de psiholog, are alt statut. Psihologul se încarcă, dacă este bun, dar preotul se spală pe mîini și dă problema divinității ca s-o ducă mai departe. Îi este mult mai ușor, el este intermediar, pe cînd psihologul nu.
Înainte, frica ne făcea să fim cuminți
O.V.: De unde vine această nostalgie crescîndă față de regimul comunist?
A.L.: Păi eu să vă arăt că am un teanc de dosare birocratice. Ba e cu un contract la lumină, cu service-ul la centrală, apoi încă un certificat. Înaintea nu aveam decît o hîrtiuță, mă înnebunește complexitatea asta, trăim foarte birocratic, iar totul trece din oral în scris.
Noi sîntem o societatea orală, noi vorbim, pe asta s-a bazat și regimul, atunci cineva îți dădea telefon și-ți spunea să vii la defilare. Dar cine ți-a spus? Nu conta, tu te duceai. Nu uitați că avem acte semnate cu iscălitură indescifrabilă, nu ai la cine să te duci, nu știi cine a fost atunci și trebuie să răspundă.
O.V.: Dar această nostalgie care se propagă la nivel de societate nu ține numai de latura personală a unuia singur.
A.L.: La asta participă și șomajul, iar atunci două lucruri erau clare: dacă lucrez la buget, ies la pensie și pensia-i asigurată. Astea sînt acum cu semnul întrebării. Criminalitatea, libertatea înțeleasă prost, alergia românului la reguli arată că sîntem un popor indisciplinat și nedresat social. Eu cred că înainte frica ne făcea să fim cuminți, acum libertatea este prost înțeleasă, toată lumea spune asta.
O.V.: Și ar trebui să readucem rebeliunea anilor ’60?
A.L.: Poate că este nevoie, din păcate românul nu-i animat. Nu zic să fie ca pe vremea Școlii Ardelene, dar arătăm acum ca-n filmele în care pui pe un om acele plăci de fier (n.r.: defibrilator cardiac). Ăla se mișcă, se mișcă și pînă la urmă omul dă în primire sau revine la viață. Ne trebuie ceva care să ne trezească.
Mă gîndesc cum ar fi fost dacă pe toate gardurile din București aș fi văzut „Jos taică-miu!”
O.V.: Să ne ajute nemții sau o vom face singuri?
A.L.: Ar trebui o combinație. Asta e păcat, că e o contagiune socială, nimeni nu poate să ne zică cum să ne punem de acord. Eu înțeleg interesul personal, pentru că dorința de putere este mare și e umană la urmă, dar încearcă să te gîndești că, dacă vrei putere, trebuie să plătești pentru puterea aceea.
O.V.: Dar în timpul regimului, de ce v-a fost frică?
A.L.: Cînd ne-a chemat Securitatea, la Institut, și ne-a spus să telefonăm acasă că „nu se știe cînd veți ajunge”. Și cred că a fost un fel de spaimă, ideea că nu știi cînd te întorci acasă nu este plăcută. Isaiah Berlin spunea așa, că supraviețuirea te obligă să faci pact cu lumea, altfel te duci în codri. Nu vorbesc aici de lașitate, dar una e să te supui vremurilor, dar ca să profiți, să ai privilegii, este cu totul altceva. După revoluție au fost patru milioane și nu știu cîți membri de partid, bun, a fost o masă mare de proști care își plăteau cotizația și stăteau cu capul jos – e survival – dar ăia care au fost activi și care conduceau învățămîntul politic, care aveau privilegii, s-au ascuns în masa asta. Iar unul din mecanismele psihologice foarte bune este, cînd ești un regim mare, că te bagi printre peștii mici ca să nu te vezi.
Așa s-a întîmplat, una este să fii secretar de partid și să îți dea voie să te duci în Franța și ție, tot ca membru de partid, să nu îți dea voie nici în Bulgaria. Ar trebui pusă ideea de diferențiere, de gradație în vinovăție sau în acceptarea realității. Nu toată lumea are același grad de supunere. Dacă îți smulge unghiile și te înnebunește și te torturează fizic, cedezi, nu sîntem martiri cu toții, dar cînd tu te propui ca să ai avantaje, nu e același lucru.
Cei mai mari mincinoși sîntem noi cu noi. Asta are ca scuză adaptarea, ideea că trebuie să supraviețuiești ca să nu te sinucizi.
O.V.: Vedem cum torționatul a devenit torționar. Dezumanizarea unde l-a împins atunci pe om?
A.L.: Aici este o psihologie întreagă. Se spune că un chirurg este un criminal deturnat către bine, pentru că într-adevăr trebuie să ai un potențial de rezistență ca să îi tai piciorul unui om. Unii torționari au fost aleși, foarte interesant, pentru că aveau potențial de violență, au avut frustrări care se rezolvau prin violență fizică sau psihică.
Dacă vă uitați la filme, că tot se poartă, vedeți că toți gardienii au ceva, că este de partea bună, e una, dar el putea să fie torționar. Din punct de vedere psihologic, undeva se aseamănă, există trăsături comune de toleranță la violență, de lipsă de empatie, de incapacitatea de a te pune în pielea ăluia pe care l-ai bătut.
O.V.: Acești deținuți au căzut deodată într-un abis, nemaiputînd să se agațe de ceva. Cum supraviețuiești unei asemenea căzături?
A.L.: Acea dislocare te ia ca un vîrtej, dar, în același timp, trebuie să privim și faptul că omul are capacitatea extraordinară de a se schimba contextual ca să facă față. Se numește înșelare de sine. Serge Moscovici spunea că toată lumea minte, mințim constant, mai mult sau mai puțin, însă mai puțin ne gîndim cît de mult ne mințim noi pe noi. Cei mai mari mincinoși sîntem noi cu noi. Asta are ca scuză adaptarea, ideea că trebuie să supraviețuiești ca să nu te sinucizi, să nu vezi fața ta întunecată sau potențialul tău de rău pe care-l ai.
O.V.: De el nu putem scăpa niciodată?
A.L.: Mă deranjează foarte mult cuvîntul acesta eradicarea violenței. Nu se eradichează nimic, niciodată. Avem în noi și componenta animalică. Ce înseamnă 2000 de ani? Nimic față de biologia adîncă.
Mă mir și mă supără foarte tare cînd vedem cum concubinul îl bate de-l omoară pe copilul concubinei făcut cu un alt bărbat, e clasică. Maternitatea și mitul mamei s-a erodat puțin, dar dacă te uiți la Discovery, vezi cum un leu se uită la o leoaică și cum îi omoară pe copii. Ea se duce și începe o altă viață, cu un doliu, este adevărat, dar o ia de la capăt. Leul acela de ce nu a lăsat-o cu puii? Pentru că e legea sîngelui, nu o poți judeca. „Nu sînt copiii mei, dar îi țin, pentru că o iubesc pe mama copiilor”, umanitatea este frumoasă, o încercăm, dar rădăcinile biologice sînt foarte puternice.
O.V.: Cît de greu e să îți asumi trecutul?
A.L.: Este foarte greu și să știți că e imposibil să se înțeleagă, eu cred că cea mai mare dramă pentru unii copii este ca tatăl sau mama să fi fost urît de popor și totuși să fie părinții lor. Însă, una peste alta, ei nu pot să-și nege părinții, nu pot să admită, încontinuu le găsesc lucruri pozitive. Nimeni nu este pur 100% negativ sau pozitiv, tot timpul te poți balada în această prisma. Mă gîndesc cum ar fi fost dacă pe toate gardurile din București aș fi văzut „Jos taică-miu!” Încercați să vă puneți în situația asta. Este o psihologie complicată între loialitatea de sînge și respingerea de idei.
Tatăl meu nu a călcat niciodată la Suveica să vadă în ce hal sînt
O.V.: Acum credeți că era necesară o autocenzură în cartea „Prin perdea”?
A.L.: Da, dar nu e politică sau socială, e de viață privată. Exhibiționismul ăsta – poate că eu sînt conservatoare – nu-mi place. Dar se poartă, e tendință extraordinară ca omul să povestească lucrurile cele mai intime și zona secretelor personale.
O.V.: O frică față de public?
A.L.: Nu, e frica de celălalt, că o să mă judece, ci pentru că eu cred că un om normal are amintiri, probleme, confuzii, îndoieli, care nu consider că sînt necesare să le pun în vitrină.
O.V.: Poate fi considerat defect profesional?
A.L.: Da, e o formă, dar probabil și de egoism. Sînt obsesiile mele. În fond ce este memoria? Un repertoriu de obsesii, sînt un repertoriu de lucruri pe care eu le-am selectat. Dacă aș fi avut un frate geamăn, care să fi trecut prin aceleași experiențe ca și mine, poate că selecționa alte amintiri.
O.V.: Ce vi s-a părut cel mai spectaculos la om, de pe acea canapea din biroul psihologului?
A.L.: Faptul că ei se atașează. Ideea de atașament mi se pare fascinantă, el pune și problema daturilor biologice, dar și ideea de solitutidine și complicații ale vieții. Pentru că prinde și maternitatea, copii, iubirea și țara, prietenii. Totul se leagă prin aceste firișoare și pe care uneori le tăiem – cînd avem o relație care se strică – alteori încercăm să mai adaugăm cîteva. Este ca un nucleu, cum e neuronul cu dendritele.
O.V.: Se rup greu acele firișoare?
A.L.: Este absolut îngrozitor. Totuși, avem nevoie de atașamente, nu este nici un om care să nu le aibă. Se spunea că pe Al Capone l-a prins poliția pentru că ducea flori de ziua mamei lui și altfel nu ar fi avut cum să îl prindă.
O.V.: De ce v-a fost frică la oameni?
A.L.: Dacă e să mulțumesc pentru ceva naturii, este pentru faptul că nu sînt invidioasă. Asta-i cea mai nenorocită zestre genetică care ar putea să fie. Gîndiți-vă că mie îmi place puloverul dumneavoastră, mi-am stricat toată ziua, sînt prost dispusă, iar la noapte, cînd îmi aduc aminte că eu nu am puloverul dumneavoastră, îmi nenorocește viața degeaba. Oricînd va fi cineva cu un pulover mai frumos ca al meu, oricînd va fi cineva mai frumos decît mine, oricînd va fi cineva mai bogat ca mine. Vă dați seama, mă autonenorocesc pentru nimic și nici nu pot schimba ceva.
O.V.: Și nervii dumneavoastră pe cine-i aruncați?
A.L.: Poate că sînt o sangvină clasică, nu am stări de furie, în general, eu evit conflictele, ies din scenă. Nu am darul certei. Românii nu știu să-și prezinte divergențele rămînînd prieteni, toată ziua își iau personal problema.
Pe de altă parte, cred că m-am gîndit foarte bine că nu trebuie ca nefericirea mea să devină publică și să-i încarc și pe alții cu aceste probleme. Cînd eram la Suveica, niciodată nu mi-am adus copilul acolo, deși măcar taică-miu putea să mă aștepte cu el afară. El niciodată nu a călcat la Suveica să vadă în ce hal sînt, nu i-am spus niciodată de acele grozăvenii. Nu are sens, unele lucruri le spunem gratuit și am considerat că din asta îți vine un oarecare calm.
O.V.: Nu intervine și presiunea?
A.L.: Este adevărat. Dar încet-încet se învață un fel de igienă a minții și trebuie să ai un management al dorințelor, al reacțiilor. Nu o să mă enervez că am luat pantofi proști la fel ca atunci cînd un coleg face o prostie.
George GURESCU
Adaugă un comentariu