Lumea Erasmus, amînată timp de șapte ani
Honoris fără Causa 7 decembrie 2010 Niciun comentariu la Lumea Erasmus, amînată timp de șapte ani 4În contextul diminuării continue a sprijinului financiar din partea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, atît în domeniul didactic, cît și al cercetării, misiunea bugetară a universităților din România s-a schimbat. Însă, în încercarea acestora de a atrage fonduri europene, le-au neglijat pe cele care presupuneau relaționarea inter-universitară. La șapte ani după implementare, programul Erasmus Mundus nu atrage decît studenții din România care se informează singuri, iar numărul proiectelor de cooperare la care au participat instituțiile de învățămînt superior din țară se pot număra pe degetele de la o mînă. La propriu.
Programul Erasmus Mundus – Scholarships and Academic Cooperation (Burse și Cooperare Academică) a fost lansat în 2004, avînd finanțare asigurată pînă în anul 2008. În urma succesului avut în prima sesiune, s-a hotărît continuarea acestuia pentru perioada 2009 – 2013 și astfel implementarea celei de-a doua faze a programului a fost hotărîtă în luna decembrie a anului 2008 de către Parlamentul European. Aceasta a fost atribuită Agenției Executive a Educației, Culturii și Audiovizualului, care este responsabilă și de implementarea a altor 15 programe în domeniul educației finanțate din fondurile comunității europene.
Conform Ghidului de Implementare, unul dintre cele mai importante obiective ale proiectului este legat de perspectiva globalizării educației. Se dorește ca instituțiile de învățămînt din întreaga lume, în speță cele din interiorul spațiului Uniunii Europene, să colaboreze cît mai strîns în vederea realizării unui proces educațional uniform, astfel încît cele trei stagii de învățămînt (licență, masterat și doctorat) să fie recunoscute și echivalate la același nivel între cît mai multe universități.
În mod concret, programul este structurat în trei părți, numite generic „Acțiuni”. Prima dintre acestea are ca scop implementarea programelor de master și doctorat comune dar și oferirea de burse studenților sau cadrelor didactice care doresc să le urmeze. Aceștia pot fi atît din țările Uniunii Europene cît și din spațiul extra-comunitar. În urma unor parteneriate realizate între instituții, cei care accesează aceste programe într-o anumită țară pot avea acces la continuarea studiilor în toate universitățile partenere din Europa, în funcție de structura acordului de cooperare.
Proiecte de milioane
Obiectivele acestei etape au fost trasate încă de la elaborarea proiectului din 2008 și nu au fost lăsate la voia întîmplării. Beneficiind de un buget total de 454 milioane de euro, se estimează realizarea a 150 de cursuri de master Erasmus Mundus și 35 de programe de doctorate comune, la care să participe aproape 9000 de studenți și 800 de candidați la titulatura de doctor. Din același buget fac parte și cele 50 de milioane necesare pentru finanțarea burselor a 2000 de cadre didactice europene și tot atîtea din țările aflate în afara spațiului comunitar. „Partenerii cu care am colaborat în prima fază a proiectului ne-au ajutat să tragem concluziile și să creionăm bugetul celei de-a doua ediții a programului, lansate în 2009. Am extins programul și către al treilea ciclu de învățămînt superior, doctoratul și continuăm să oferim cît mai multe granturi pentru studenții din interiorul Uniunii Europene, pentru a asigura credibilitatea programului”, a declarat Dennis Abbott, purtătorul de cuvînt pentru Educație, Cultură, Multilingvism și Tineret de la Comisia Europeană.
Celelalte două acțiuni se concentrează pe realizarea de parteneriate cu țări din afara spațiului comunitar. „Acțiunea 2” este singura ramură a proiectului care, la nivel bugetar, nu își ia banii din fondul alocat educației de către comunitatea europeană, ci se bazează pe instrumente speciale, cum ar fi Instrumentul European de Vecinătate și Parteneriat și se estimează realizarea a 100 de proiecte de cooperare internațională, finanțate cu un buget de 460 milioane de euro. Această ramură a fost dezvoltată mai mult în cea de-a doua parte a proiectului, începută în 2009. „Ne-am dorit continuarea masterelor de calitate și a burselor complete de studiu pentru studenți din țările care nu fac parte din Uniunea Europeană, menținînd astfel programul concentrat pe promovarea învățămîntului superior de calitate în zonele respective. Totodată, dorim să continuăm elaborarea parteneriatelor de colaborare cu alte instituții de învățămînt superior din țări care nu fac parte din Uniunea Europeană. Pînă acum am reușit să menținem bugetul, dar e prea devreme să facem estimări, fiind abia la jumătatea perioadei de desfășurare”, a mai precizat Dennis Abbott.
Proiectele realizate în ultima acțiune au o finanțare mult mai redusă și sînt legate în special de promovarea întregului program la nivel global prin intermediul conferințelor, seminariilor, workshopurilor, oferirea unor premii sau realizarea de rețele internaționale de comunicare, cît și prin utilizarea studiilor sau analizelor.
Pentru master, prima la dreapta
Problema promovării și mai precis, cea a informării, pare să fie una din cele mai mari în România, în ceea ce privește accesul la facilitățile proiectului Erasmus Mundus. La nivelul Departamentului de Relații Internaționale de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), proiectele Erasmus Mundus sînt tratate ca orice altă propunere de colaborare, însă în acest moment nu există nici un astfel de proiect în curs, conform Liviei Dimitriu, șeful departamentului. Din centralizarea realizată de către Comisia Europeană, în perioada 2004 – 2010, rezultă faptul că au existat doar cinci proiecte de cooperare în care instituții de învățămînt superior din România s-au implicat în parteneriate Erasmus Mundus, din Iași nefiind nici una. Iar din comunitatea de 6000 de studenți care accesează acest program la nivel internațional, în cei șapte ani de cînd a fost instituit programul Erasmus Mundus, doar 47 de studenți și cadre didactice au ales aceast tip de mobilitate.
„Faptul că universitatea noastră nu are încă programe Erasmus Mundus active nu este însă un impediment pentru studenții care vor să urmeze un masterat sau un doctorat Erasmus Mundus. Statisticile europene arată că numărul de universități din statele ce au aderat în 2004 sau 2007 și care fac parte din astfel de consorții este modest. Iar universitatea noastră are deja masterate duble și numeroase doctorate în cotutelă, dar încă la nivel bilateral. Implicarea noastră instituțională în programe multiple de tip Erasmus Mundus va fi catalizată pe de o parte de creșterea vizibilității noastre academice prin parteneriatele multiple la care am devenit membri în ultimii ani (palierul bilateral nefiind de ajuns) și, pe de altă parte, de creșterea numărului de cursuri predate în limbi de circulație internațională”, a declarat prof. univ. dr. Henri Luchian, prorector de relații internaționale la UAIC.
Acest lucru se datorează și faptului că, neexistînd propuneri de cooperare în care să fie implicate universitățile din țară, studenții sînt nevoiți să acceseze masterele prin intermediul universităților din alte țări. De exemplu, un student care vrea să urmeze cursurile unui master în jurnalism, prin intermediul unui grant Erasmus Mundus, va trebui să se înscrie la una dintre instituțiile de învățămînt superior care au lansat sau au răspuns unei cereri de cooperare. În acest domeniu, Universitatea Aarhus din Danemarca este unul dintre întemeietorii unui consorțiu care sprijină un masterand să urmeze cursurile specializate pe jurnalism atît în cadrul universităților din Europa, cît și în cele din spațiul internațional.
Interes scăzut, rezultate zero
Avantajul masterelor de tip Mundus constă în faptul că un student își poate alege atît materiile studiate pe parcursul celor doi ani, cît și universitățile și țările în care va face aceste studii, în funcție de relațiile de cooperare dintre acestea. În cazul masterului în jurnalism, primul an de studiu va fi petrecut la Universitatea Aarhus din Danemarca și la Școala Daneză de Media și Jurnalism, unde vor fi studiate șase module pe parcursul a două semestre, cu teme variate, de la formele globalizării în mass-media, pînă la jurnalismul de investigație sau cel analitic.
Cel de-al doilea an de studiu este dedicat specializării, care se poate face la universitățile partenere. Masteranzii care doresc să urmeze cursuri de media și politică pot merge la Universității din Amsterdam, Olanda, cei care sînt interesați mai mult de aspectul economic vor putea merge în Anglia, la City Universitity din Londra. Aspectele culturale ale jurnalismului pot fi studiate în Germania, la Universitatea din Hamburg, iar problemele puse de către război și regiunile de conflict sînt dezbătute în Irlanda, la Universitatea din Swansea, Wales. Pe lîngă acestea, din consorțiu mai fac parte și instituții de învățămînt superior care nu aparțin spațiului Uniunii Europene, cum ar fi Universitatea Tehnică din Sydney, Universitatea Catolică din Chile sau Universitatea din California.
La nivel financiar însă, înscrierea la aceste tipuri de mastere este scumpă pentru doritorii care nu sînt deja studenți ai uneia dintre instituțiile de învațămînt superior partenere. În acest caz, pentru taxele de școlarizare pe perioada celor doi ani de studii, 2011 – 2013, un student din Europa trebuie să scoată din buzunar 5.000 de euro, iar cei din zona extra-comunitară plătesc de trei ori mai mult, 16.500 de euro.
Însă banii nu sînt singurul criteriu de selecție. Înscrierea la oricare dintre aceste mastere se realizează pe baza unui concurs. Aplicanții trebuie să aibă o cunoaștere foarte bună a limbii, referințe de la profesorii universității unde și-a încheiat studiile de licență, și cel mai important aspect: experiență în domeniu. Fără dovada unui minimum de trei luni de zile în care aplicantul a lucrat, ca jurnalist în cazul de față, acesta nu va putea trece de prima triere. În ciuda tuturor acestor criterii însă, la nivel mondial, programul Erasmus Mundus a avut parte de un succes continuu: „După șapte ani de la implementarea programului, putem spune că feedback-ul pe care îl primim din partea instituțiilor de învățămînt superior și a studenților este unul de natură pozitivă. Sîntem bucuroși să vedem faptul că atît studenții cît și cadrele didactice profită foarte mult de participarea în programul Erasmus Mundus, nu doar prin învățarea și acumularea competențelor academice, ci și prin dezvoltarea relațiilor interculturale și a limbajului”, a conchis purtătorul de cuvînt al Comisiei Europene.
Dacă însă în România interesul pentru astfel de burse este unul scăzut, țări precum SUA, China, Autralia sau Canada au fost printre cele mai receptive la capitolul parteneriate inter-universitare, în timp ce China, India, Brazilia, Rusia și Etiopia au dat cei mai mulți studenți pentru burse individuale de studiu la nivelul masterelor.
***
În contextul în care timp de șapte ani de zile universitățile din România nu s-au implicat în informarea studenților, singura șansa a celor care își permit, din punct de vedere financiar, să urmeze un master din programul Mundus la universitățile din Uniunea Europeană, stă în orele petrecute cu ochii lipiți pe Google. Cît despre programele de cooperare universitară, pentru instituțiile de învățămînt superior din țară tot fondurile de la Minister sînt mai la îndemînă, chiar dacă în curînd nu vor putea să-și plătească cu ele nici măcar factura electrică.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu