Cătălin Chirilă: Școala de presă de la „Opinia” este una din cele mai bune din lume
Opinia 400 6 aprilie 2011 Niciun comentariu la Cătălin Chirilă: Școala de presă de la „Opinia” este una din cele mai bune din lume 118Opinia VECHE: Spuneați că vă place să construiți branduri. Cum ați reușit cu „Opinia studențească”?
C.C.: „Opinia Studențească” era deja un brand arhicunoscut în lumea presei și chiar în lumea rezistenței anticomuniste. Revista asta consta, pentru toți cei care în perioada aceea erau acolo, într-o supapă de libertate, deoarece conținea idei extraordinare ale generației respective, unele chiar interzise în presa mare. Practic, ce am reușit noi, în ’97-’98, a fost, cu o experiență pe care o căpătasem în zona presei culturale, să îl convingem pe Daniel Condurache, care nu era deloc ușor de convins pe vremea aia, să redeschidă „Opinia studențească”. Decizia era dificilă nu numai din punct de vedere financiar, ci și simbolic: să redeschizi un nume, după întreruperea de cinci ani, e destul de delicat. Am reușit însă să ținem steagul sus și să păstrăm din calitatea iluștrilor noștri înaintați. Brandul a fost clar redeschis de noi, o mînă de oameni entuziaști. Doream să facem o revistă cum nu exista în nici un alt centru de cercetare din țară.
O.V.: Cine făcea parte din echipă?
C.C.: În afară de nucleul dur al echipei de proiect – care era compus din mine, Bogdan Lupescu, Daniel Șandru, Romeo Sturzu, care astăzi este preot, un om care a investit extraordinar de mult – mai era și un alt băiat, Bogdan Oprea, căruia i se spunea „Filosofu’” și care corecta. Apoi, Dana Nica și frații Cobuz, care au cărat mobila în redacție cu mașina. Nu știu dacă s-au mai schimbat scaunele alea care se puneau în formă de pat și pe care se dormea.
O.V.: Cîtă vreme a trecut de la idee pînă la apariția primului număr din seria nouă?
C.C.: În general, eram extrem de nerăbdători. Daniel Condurache ne sugera să mai așteptăm, dar s-a molipsit de entuziasm și a cedat. Bineînțeles că el a avut dreptate, pentru că primele trei numere care au ieșit nu și-au găsit identitatea editorială. Abia după ediția estivală am început să ne cristalizăm echipa și din punct de vedere editorial. Drept pentru care au venit și premiile. Am încercat să ajungem cît mai aproape de nevoile studenților, să plecăm de la revista elitistă pe care o citeau cîțiva oameni, la o revistă popular-studențească, să creăm un fenomen. Marea dificultate a unei reviste de acest gen este că se schimbă generațiile și nu poți să cristalizezi o redacție. E ca într-o echipă de fotbal în care în fiecare an cineva pleacă către echipele mari.
O.V.: Pomeneați mai devreme de entuziasm. Dumneavoastră i-ați molipsit pe toți ceilalți de entuziasm?
C.C.: Entuziasmul nu a fost disimulat. Ne-am molipsit cu toții, a fost o nebunie căreia i-am rezistat și cu care ne vom mîndri de fiecare dată. Țin să precizez că școala de presă de la „Opinia studențească” este una din cele mai bune din lume, fără nici o exagerare.
O.V.: Apoi, ați reușit să creați un brand și din emisiunea „Nașul”. Bănuiesc că a fost o experiență total diferită.
C.C.: Da, dar iarăși, eu am fost într-o trupă, că nu poți face aproape nimic de unul singur. Am avut norocul să fiu chemat la București de către Radu Moraru pentru un titlu care i-a plăcut mult din „Opinia”. Era vorba de un reportaj mic cu o femeie de serviciu care se numea „Parfum de femeie de serviciu”. Pe vremea aia, făcea revista presei la Pro TV și pe lînga marele ziare pe care le citea din țară, mai pomenea și de „Opinia studențească”. Ne crea un avantaj uriaș de imagine. Am ajuns în anul 2000 la București acolo unde, datorită lui și a primatului pe care mi l-a acordat în echipa pe care o cristalizaze, am reușit să facem acest brand, „Nașul”. Cu aceleași coordonate ale jurnalismului onest, spectaculos, dar fără a sfida, fără a minți, a nu fura.
Lina VDOVÎI
Adaugă un comentariu