Lăsați un gînd pentru viitor
Șah-mat 5 aprilie 2011 Niciun comentariu la Lăsați un gînd pentru viitor 1Cine spune că a murit „Gândul” să-și muște limba. În ziua de joi, 31 martie, s-a încheiat un capitol din viața cotidianului quality și toată lumea a început să-i scrie necrologul și să-i cînte prohodul. Ultima ediție de print a publicației va deveni număr de colecție și va aduna praf în arhivele celor ce nu se vor obișnui niciodată să citească un ziar fără a se murdări de tuș pe buricul arătătorului. Dar, oricîte întrebări ar lega acest moment de viitorul presei în format tipărit, trebuie să observăm ce ferestre se deschid pentru industria media, în general.
Din cauza faptului că nu mai scot ziarul în format tipărit, în cele puțin peste zece mii de exemplare pe zi, patronatul va avea în mînă o sumă de bani, pe care, dacă nu o va jongla în alte direcții, ar putea să o folosească pentru a ciopli puțin din masca presei pe care o vedem astăzi. Să ia banii aceia, să îi reinvestească în jurnaliști tineri și în profesioniști care știu cum să gestioneze conținutul din mediul virtual, fără a tabloidiza și fără a face un ghiveci din genuri.
Pentru că vedem cu toții ce buruieni cresc pe online. În afară de cîteva pagini ale unor jurnaliști și de unele site-uri de știri, cu un format oarecum ambiguu, ar trebui desenate buline roșii peste toate site-urile web ale marilor ziare centrale. Să nu mai vorbim despre tabloide. Articolele de presă online au ajuns să se definească din genuri de opinie și de informare, în mixaje ale acestora din urmă plasate pe categorii: eveniment, politică, economie, cultural sau sport. Iar la secțiunea de cultură au ajuns, mai nou, divorțurile unor pseudo-celebrități umflate de presă și de silicoane.
Ideea de conținut exclusiv online a ajuns să fie luată în derizoriu. Majoritatea publicațiilor își varsă, cu lopata, articolele din ziua următoare pe pagina web și cel mult au o rubrică în care postează știri de actualitate, updatate la minut. Cele care îndrăznesc să producă un conținut complet diferit pentru print, se pierd în subiecte ușoare și tratate cu indiferența unor oameni care nu sînt interesați de cei care dau click-uri.
Astăzi, cînd „Opinia veche” a ajuns la cel de-al 400-lea număr din 1997 încoace, trebuie să ne uităm atît înainte, cît și înapoi. Pe urmele căruței vedem o presă care, cîndva, schimba opinia publică cu un titlu care sărea din pagină. În față însă, tunelul s-a afundat atît de tare, încît luminița pe care o vedea Ciorbea, cam pe cînd se relansa „Opinia”, s-a stins precum Farul din Alexandria. Și în urma ei rămînem noi, cititorii buimaci ai unei realități confuze.
strong>Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu