Voalul și democrația
Cap în cap 22 aprilie 2011 Niciun comentariu la Voalul și democrația 0Nu putea fi o ocazie mai bună să scriu despre disputele legate de interzicerea voalului islamic în Franța și Belgia decît în timpul unei vizite în Tunisia. Căci în Tunisia, țara care a dat semnalul revoluției în lumea arabă, disputele dintre seculariști și religioși sînt la ordinea zilei. Iar faptul că noul proiect al legii electorale tunisiene prevede deja paritatea între bărbați și femei – datorită rolului important jucat de organizațiile feministe seculariste în timpul manifestațiilor din ianuarie, care au dus la căderea lui Ben Ali – demonstrează importanța particulară a secularismului în contextul schimbărilor politice din lumea arabă.
Dezbaterea privind interzicerea voalului integral trebuie pusă, deci, în cadrul mai larg al secularimului. Deși Franța este privită ca inițiatoare, Belgia a fost prima țară care a produs o lege care interzice portul voalului integral – și asta în plină criză politică, în vara anului 2010. Nu întîmplător Belgia, țară în care clivajul stat-biserică structurează de aproape două secole spațiul public, a fost pionieră în această direcție. Legea belgiană a fost votată în Camera Deputaților în unanimitate, doar doi deputați abținîndu-se. Deși nu se referă în mod explicit nici la niqab, nici la burqa, legea belgiană prevede că persoanele care „se prezintă în public mascate sau ascunse de un articol de îmbrăcăminte, în totalitate sau în parte, în așa fel încît acestea să nu mai fie identificabile” sînt pedepsite fie cu amendă, fie cu o pedeapsă cu închisoarea de la una la șapte zile. Sînt acceptate și excepții, dar doar în cazul unor evenimente festive, cum ar fi carnavalul, și doar dacă portul voalului a fost autorizat de autoritățile locale. Amnesty International a condamnat cu vehemență votul – poate și în speranța că Senatul belgian nu va aproba legea – evocînd „un precedent periculos”. Mai mult, interzicerea acoperirii totale a feței ar încălca, după coordonatorul organizației în Europa, „libertatea de exprimare și libertatea religioase a femeilor care poartă burqa sau niqab-ul”.
Cam aceeași poziție a fost adoptată și de purtătorul de cuvînt al Ministerului iranian al Afacerilor Externe care, după ce luni, 11 aprilie a intrat în vigoare legea franceză privind interzicerea vălului integral, a reacționat la aceasta. Căci, dacă Belgia a fost prima țară care a votat o lege privind interzicea voalului integral, Franța este prima țară europeană care să pună în aplicare o astfel de interdicție. Pentru oficialul iranian „portul voalului de către femeile musulmane face parte din drepturile lor și tot ceea ce le-ar putea împiedica să facă asta reprezintă un semn de lipsei de libertate”.
Legea franceză, adoptată în octombrie 2010, după o dezbatere furtunoasă, interzice, sub pedeapsa amenzii, ascunderea feței în public, pe străzi, în parcurile publice, stații de cale ferată sau întreprinderi. Amenda este de maximum 150 euro și poate fi însoțită de urmarea unui curs de cetățenie. În plus, bărbații care forțează o femeie să-și ascundă fața cu un voal pot fi sancționați cu un an de închisoare și 30.000 de euro amendă, iar pedeapsa este dublată (doi ani de închisoare și o amendă de 60.000 de euro) în cazul în care persoana constrînsă este minoră. Deși mulți musulmani au acuzat legea franceză că stigmatizează o întreagă comunitate, Consiliul Musulman francez, organismul reprezentativ al islamului în Franța, a arătat că portul voalului integral este rezultatul unei „lecturi extremiste, literale, a Coranului, și nu o obligație religioasă”.
Adaptarea islamului la modernitate trece și prin disputa privind interzicerea vălului integral. Purtarea acestuia nu este rezultatul libertății de alegere, nici a libertății religioase, ci a impunerii autoritare a unei tradiții revolute care pune femeia într-o poziție de inferioritate.
Este, oare, această situație compatibilă cu democrația?
Cristian PÎRVULESCU
Adaugă un comentariu