Voalul și democrația

Cap în cap Niciun comentariu la Voalul și democrația 0

Nu putea fi o ocazie mai bună să scriu despre disputele legate de in­ter­zicerea voalului islamic în Fran­ța și Belgia decît în timpul unei vi­zi­te în Tunisia. Căci în Tunisia, țara care a dat semnalul revoluției în lumea arabă, disputele dintre se­cu­­lariști și religioși sînt la ordinea zi­lei. Iar faptul că noul proiect al le­gii electorale tunisiene prevede de­ja paritatea între bărbați și femei – da­torită rolului important jucat de or­ganizațiile feminis­te seculariste în timpul manifesta­țiilor din ianuarie, ca­re au dus la că­de­rea lui Ben Ali – de­monstrează im­por­tanța particula­ră a secularismului în contextul schim­­bărilor politice din lumea arabă.

Dezbaterea privind interzicerea voa­lului integral trebuie pusă, deci, în cadrul mai larg al secularimului. Deși Franța este privită ca i­ni­ți­a­toa­re, Belgia a fost prima țară care a produs o lege care interzice portul voa­lului integral – și asta în plină cri­ză politică, în vara anului 2010. Nu întîmplător Belgia, țară în care cli­vajul stat-biserică structurează de aproape două secole spațiul public, a fost pionieră în această direcție. Legea belgiană a fost votată în Ca­me­ra Deputaților în unanimita­te, doar doi deputați abținîndu-se. Deși nu se referă în mod explicit nici la ni­qab, nici la burqa, legea bel­­giană pre­vede că persoanele care „se pre­zin­tă în public mascate sau ascunse de un articol de îm­bră­că­min­te, în to­ta­litate sau în parte, în așa fel încît acestea să nu mai fie i­den­tificabile” sînt pedepsite fie cu a­­mendă, fie cu o pe­deapsă cu în­chi­soa­rea de la una la șap­te zile. Sînt acceptate și excepții, dar doar în ca­zul unor evenimente festive, cum ar fi carnavalul, și doar dacă portul voalului a fost autorizat de au­to­ri­tă­ți­le locale. Amnesty In­ter­national a condamnat cu vehemență votul – poate și în speranța că Senatul belgian nu va aproba legea – evocînd „un precedent periculos”. Mai mult, interzicerea acoperirii to­tale a feței ar încălca, după coordonatorul organi­zației în Europa, „libertatea de ex­primare și libertatea religi­oa­se a fe­meilor care poartă burqa sau ni­qab-ul”.

Cam aceeași poziție a fost adoptată și de purtătorul de cuvînt al Mi­nis­terului iranian al Afacerilor Ex­ter­ne care, după ce luni, 11 aprilie a in­trat în vigoare legea franceză pri­vind interzicerea vălului integral, a reacționat la aceasta. Căci, dacă Bel­gia a fost prima țară care a votat o lege privind interzicea voalului integral, Franța este prima țară europea­nă care să pună în aplicare o astfel de in­terdicție. Pentru oficialul iranian „portul voalului de către femeile mu­sul­mane face parte din drepturile lor și tot ceea ce le-ar putea împiedica să facă asta reprezintă un semn de lipsei de libertate”.

Legea franceză, adoptată în oc­tom­brie 2010, după o dezbatere furtunoasă, interzice, sub pe­deap­­sa amenzii, as­cunderea fe­­ței în public, pe străzi, în par­­­curile publice, stații de cale fe­rată sau întreprinderi. A­menda este de ma­xi­mum 150 euro și poa­te fi în­so­ți­tă de urmarea unui curs de ce­­tățenie. În plus, băr­bații ca­­re forțează o femeie să-și as­­cundă fața cu un voal pot fi sancționați cu un an de în­chi­soa­re și 30.000 de euro a­men­­dă, iar pedeapsa este du­bla­tă (doi ani de închisoare și o amendă de 60.000 de euro) în cazul în care persoana constrînsă este minoră. Deși mulți musulmani au acuzat le­­­gea fran­ceză că stigmati­zea­ză o în­treagă comunitate, Consiliul Mu­­sulman fran­cez, organismul re­pre­zen­tativ al islamului în Franța, a a­ră­tat că portul voalului integral este rezultatul unei „lecturi ex­­tremiste, lite­ra­le, a Co­ra­nu­­lui, și nu o o­bli­ga­ție religi­oasă”.

Adaptarea islamului la mo­dernitate trece și prin disputa pri­­vind interzicerea vălului in­te­gral. Purtarea acestuia nu este re­zultatul libertății de a­le­gere, nici a libertății religi­oa­se, ci a im­punerii au­to­ri­ta­re a unei tra­di­ții revolute care pu­ne femeia într-o poziție de in­ferioritate.

Este, oare, a­ceas­tă si­tua­ție compatibilă cu de­mo­cra­ția?

Cristian PÎRVULESCU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top