Seara reclamelor interzise, fără subtitrare

Șoc-șoc-groază! Niciun comentariu la Seara reclamelor interzise, fără subtitrare 7

Luni, 16 mai, AdBusters și Asociația Română Anti-Sida au adus ieșenilor un pachet de reclame care ­n-au apucat să apară la ProTV, între un Dansez pentru tine și Românii au talent, nici măcar la Dan Diaconescu TV. Spoturile de la Seara Reclamelor Interzise nu au fost pentru ochi pudici, lucru care a făcut și ca Dublinul să se umple încă dinainte să înceapă evenimentul. Asta, sau poate prezența lui Costel, comedian­tul ex-Deko, și glumele lui spontane. Însă important a fost că banii strînși în urma vînzării biletelor au fost donați copiiilor seropozitivi de la centrul „Gulliver” din Iași.

Re­cla­ma și-a atins și rolul educativ, învățînd publicul să nu mai prizeze de pe colacele toaletelor publice.

Adam și Eva nu prea se înțeleg. Cel puțin asta înțelegem din prima reclamă la Centraal Beheer, compania de asigurări din Elveția. Ea se îndrăgostește de el la prima vedere, dar, nu cum spune Biblia, bărbatul se dovedește a fi nu chiar așa masculin, ba chiar apreciază fluturașii și floricelele. Nici nu apucăm bine să vedem următoarea reclamă la Axe, că deja ajungem într-un club aproa­pe futurist, unde veceurile de la CWS se spală singure. Și ele, conform spot-ului, spun nu prafului („Say no to dirt”), lăsînd-o pe blonda care doar ce se pregătea de încă o li­niuță, fără doza de seară. Astfel, re­cla­ma și-a atins și rolul educativ, învățînd publicul să nu mai prizeze de pe colacele toaletelor publice. Nici să încerci să-ți satisfaci prie­tenul fără ochelari sau lentile de contact, mai ales în mașină, nu e de recomandat, spun cei de la Optiker. Pentru că nu ai de unde să știi cît praf și microbi sînt pe schimbătorul de viteze. Nu am înțeles de ce ur­mă­toarea reclamă, cea la Xbox, a fost interzisă, pentru că nu arată decît niște oameni cu arme fictive care se „împușcă” într-un supermarket. Să fie oare ofensator faptul că pînă la urmă nu cumpără nimeni nimic?

Patru pentru cinci

Dacă la noi totul se dă „trei la zece mii”, americanii sînt pe siste­mul „patru pe cinci dolari”. Și în­cearcă să pună pe talgere berea și fe­meia, la sfîrșitul reclamei de la Cool Beer bărbații alegînd-o, bineînțeles, pe prima. Doar că ar fi trebuit să se gîndească să aleagă doi tipi care chiar arată a băutori de bere, și nu a studenți la Informatică. Exact cînd credeam că reclamele interzise nu-s deloc indecente, începe spotul de la Wonderful Pistachios. N-am știut că fisticul poate duce la gînduri atît de necurate. „Fetele bune înghit”, anunță următorul spot, și toți bărbații din sală rîd instant.

IKEA, cum se gîndește mereu la binele nostru, ne anunță că trebuie să cumpărăm un pat nou, de la ei, bine­înțeles, și eventual un dulap sau nop­tieră. În sfîrșit, și o reclamă ro­mâ­nească, pentru cei mulți din pu­blic care nu înțeleg engleza și deja se plic­tisesc, recurgînd la glume și bîrfe. „Duduie, ți-a căzut umbrela!”, strigă femeia în vîrstă, ridicînd de jos obiectul care vibrează pe asfalt.

Apare pe scenă comediantul Costel, care imediat recurge la psiho­logia inversă: „N-are rost să ap­la­u­dați!”. Nici nu ne lasă să ghicim singuri, că în cîteva minute se și dă de gol, cînd încurcă Silhouette, fir­ma care dă unul dintre premii, cu „Stiletto”: „E de la iarbă.” „Cît entuziasm pentru băutură!”, se amu­ză el cînd vede cîți din public știau răspunsul la primul concurs, cu un spot la Carlsberg. Dar cînd anunță că urmează al doilea calup de re­cla­me, cineva din stînga exclamă a de­z­a­măgire.

Arestat în joacă

Dacă iei prea în serios jocurile pe calculator, ai putea foarte ușor să fii arestat, înlocuind oamenii din joc cu vecinii enervanți de la bloc. Cei de la Xbox ne sfătuiesc totuși să cum­părăm unul, ca să mai scăpăm de stres. Dar tot reclamele la Durex a­mu­ză cel mai mult, numai prin su­biect uneori, chiar dacă nu-s geniale. Se întoarce Costel și ne mărturisește că el nu prea e cu advertising-ul, fiind un adept al lui Bill Hicks, co­me­diant care spunea că cei din marke­ting sînt oamenii Diavolului. Și, ca să fie și mai ghi­duș, mai face și vreo două glume în care ia în de­rî­de­re reclamele. „A­plau­ze pentru aceste lucruri de care chiar ne pasă”, rîde el cînd unul din concurenți începe să-și descrie viața.

Încă un calup de spot-uri și Costel vine să încheie Seara Re­cla­melor Interzise. Ne spune că nu-i plac coșmarurile, cel mai probabil provenind din imaginația nebună a unui student la regie și, cînd rîdeam mai mult, ironizează puțin și evenimentul: „Acum să aplaude cei care au venit exclusiv pentru reclame.”

Autor:

Ioan STOLERU

Secretar general de redacție la Opinia studențească, editor AltIași, colaborator la Suplimentul de Cultură.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top