Seara reclamelor interzise, fără subtitrare
Șoc-șoc-groază! 26 mai 2011 Niciun comentariu la Seara reclamelor interzise, fără subtitrare 7Luni, 16 mai, AdBusters și Asociația Română Anti-Sida au adus ieșenilor un pachet de reclame care n-au apucat să apară la ProTV, între un Dansez pentru tine și Românii au talent, nici măcar la Dan Diaconescu TV. Spoturile de la Seara Reclamelor Interzise nu au fost pentru ochi pudici, lucru care a făcut și ca Dublinul să se umple încă dinainte să înceapă evenimentul. Asta, sau poate prezența lui Costel, comediantul ex-Deko, și glumele lui spontane. Însă important a fost că banii strînși în urma vînzării biletelor au fost donați copiiilor seropozitivi de la centrul „Gulliver” din Iași.
Reclama și-a atins și rolul educativ, învățînd publicul să nu mai prizeze de pe colacele toaletelor publice.
Adam și Eva nu prea se înțeleg. Cel puțin asta înțelegem din prima reclamă la Centraal Beheer, compania de asigurări din Elveția. Ea se îndrăgostește de el la prima vedere, dar, nu cum spune Biblia, bărbatul se dovedește a fi nu chiar așa masculin, ba chiar apreciază fluturașii și floricelele. Nici nu apucăm bine să vedem următoarea reclamă la Axe, că deja ajungem într-un club aproape futurist, unde veceurile de la CWS se spală singure. Și ele, conform spot-ului, spun nu prafului („Say no to dirt”), lăsînd-o pe blonda care doar ce se pregătea de încă o liniuță, fără doza de seară. Astfel, reclama și-a atins și rolul educativ, învățînd publicul să nu mai prizeze de pe colacele toaletelor publice. Nici să încerci să-ți satisfaci prietenul fără ochelari sau lentile de contact, mai ales în mașină, nu e de recomandat, spun cei de la Optiker. Pentru că nu ai de unde să știi cît praf și microbi sînt pe schimbătorul de viteze. Nu am înțeles de ce următoarea reclamă, cea la Xbox, a fost interzisă, pentru că nu arată decît niște oameni cu arme fictive care se „împușcă” într-un supermarket. Să fie oare ofensator faptul că pînă la urmă nu cumpără nimeni nimic?
Patru pentru cinci
Dacă la noi totul se dă „trei la zece mii”, americanii sînt pe sistemul „patru pe cinci dolari”. Și încearcă să pună pe talgere berea și femeia, la sfîrșitul reclamei de la Cool Beer bărbații alegînd-o, bineînțeles, pe prima. Doar că ar fi trebuit să se gîndească să aleagă doi tipi care chiar arată a băutori de bere, și nu a studenți la Informatică. Exact cînd credeam că reclamele interzise nu-s deloc indecente, începe spotul de la Wonderful Pistachios. N-am știut că fisticul poate duce la gînduri atît de necurate. „Fetele bune înghit”, anunță următorul spot, și toți bărbații din sală rîd instant.
IKEA, cum se gîndește mereu la binele nostru, ne anunță că trebuie să cumpărăm un pat nou, de la ei, bineînțeles, și eventual un dulap sau noptieră. În sfîrșit, și o reclamă românească, pentru cei mulți din public care nu înțeleg engleza și deja se plictisesc, recurgînd la glume și bîrfe. „Duduie, ți-a căzut umbrela!”, strigă femeia în vîrstă, ridicînd de jos obiectul care vibrează pe asfalt.
Apare pe scenă comediantul Costel, care imediat recurge la psihologia inversă: „N-are rost să aplaudați!”. Nici nu ne lasă să ghicim singuri, că în cîteva minute se și dă de gol, cînd încurcă Silhouette, firma care dă unul dintre premii, cu „Stiletto”: „E de la iarbă.” „Cît entuziasm pentru băutură!”, se amuză el cînd vede cîți din public știau răspunsul la primul concurs, cu un spot la Carlsberg. Dar cînd anunță că urmează al doilea calup de reclame, cineva din stînga exclamă a dezamăgire.
Arestat în joacă
Dacă iei prea în serios jocurile pe calculator, ai putea foarte ușor să fii arestat, înlocuind oamenii din joc cu vecinii enervanți de la bloc. Cei de la Xbox ne sfătuiesc totuși să cumpărăm unul, ca să mai scăpăm de stres. Dar tot reclamele la Durex amuză cel mai mult, numai prin subiect uneori, chiar dacă nu-s geniale. Se întoarce Costel și ne mărturisește că el nu prea e cu advertising-ul, fiind un adept al lui Bill Hicks, comediant care spunea că cei din marketing sînt oamenii Diavolului. Și, ca să fie și mai ghiduș, mai face și vreo două glume în care ia în derîdere reclamele. „Aplauze pentru aceste lucruri de care chiar ne pasă”, rîde el cînd unul din concurenți începe să-și descrie viața.
Încă un calup de spot-uri și Costel vine să încheie Seara Reclamelor Interzise. Ne spune că nu-i plac coșmarurile, cel mai probabil provenind din imaginația nebună a unui student la regie și, cînd rîdeam mai mult, ironizează puțin și evenimentul: „Acum să aplaude cei care au venit exclusiv pentru reclame.”
Adaugă un comentariu