Cele opt măști ale euroartei
De pe scena Iașului 2 iunie 2011 Niciun comentariu la Cele opt măști ale euroartei 5Și n-a fost pentru că viața e o scenă și oamenii sînt actori. Nici măcar pentru că au umplut sălile aproape în fiecare seară din cele opt. Ci pentru că, între 22 și 29 mai, în Sala Gaudeamus a Casei de Cultură a Studenților, Festivalul de Teatru „Euroart” a oscilat ca linia unei electro-cardiograme. În jos, cu arcuiri bruște între lacrimile Marianei Mihuț. Înapoi, prin hohotele de rîs stîrnite de Ofelia care se îneacă bînd dintr-un pahar cu apă și pînă în punctul în care un Horațiu Mălăele plictisit și de-a pururi sătul de oameni își răstoarnă anecdotele mizantrope de-a lungul unui microfon solitar.
„Sînt evreu, viața m-a făcut evreu”, proclamă descumpănit pe un pat de morgă Iuri Zvonariov. Personajul interpretat de Ion Caramitru e un rus expatriat de propriile căutări deșarte al unui sine care nu s-a aflat niciodată în Rusia. În urmă cu douăzeci de ani, patria mamă și iubirea Innei Rasadina îi erau de ajuns. Acum nici nisipurile stîncoase ale Ierusalimului nu-i mai satisfac dorul de ducă. Îi citește cu o voce domoală Rasadinei din jurnalul său de călătorie și o îmbie să vină cu el, acolo unde și-a găsit el liniștea, departe de Rusia și de morga întunecoasă care o îngroapă pe Rasadina mai adînc decît pe pacienții ei. Îi pune „Michelle”, dar ea oprește radioul vechi și se întoarce cu spatele la el, la cuvintele lui și la toate amintirile care-i fac sufletul greoi.
Din sală se aud scîncete înfundate și femeia își apleacă chipul în pumni stînd cu fața la țevile ruginite pe scaunul cu rotile. „Iura, tu ai uitat cuvinte ca Intelighenția și Mama Rusia. Te-ai schimbat Iura!”, îl acuză Rasadina sentențios, cu ochi plînși pe bărbatul care a lăsat-o să aștepte douăzeci de ani într-o țară care nu-și iartă pruncii. Ei nu-i trebuie șampania lui franțuzească sau conservele lui de icre și caracatiță, nici rochia albă, de cununie, nici poveștile de pe meleaguri în care o Dora îi ține de cald bărbatului ei.
Vodca a avut mereu un gust mai bun și doar acela care n-a murit mai fuge de bici, pentru că ea s-a dus demult, în beciurile acestei morgi în care tăcuții ei pacienți o așteaptă de ani buni. Piesa „Sorry” în regia lui Yuriy Kordonskiy spune povestea a doi oameni prea despărțiți de timpuri și de ei înșiși ca să mai poată vreodată fi împreună. Iar Mariana Mihuț întruchipează o Inna Rasadina răpusă și nostalgică pentru care a primit premiul UNITER în 2004.
Shakespeare, man!
Vine un punct, să spunem în medie o dată la două minute, în care ultimele urme ale osemintelor lui William Shakespeare suferă convulsii în straturile inferioare ale litosferei în care se află. Nu știm dacă s-a întîmplat și în cazul piesei „Operele complete ale lui William Shakespeare pe scurt” în regia lui Lucian Țion și pusă în scenă de actorii Teatrului „Andrei Mureșan” din Sfîntu Gheorghe, dar spectatorii au rîs în hohote.
Adică, să fim serioși, unde în istoria reprezentațiilor shakespeariene s-a mai văzut un Romeo metrosexual care țopăie zglobiu pe scenă, terorizat de gîndul că trebuie să sărute o Julietă travestit cu serioase probleme gastrice. Părintele Lorenzo apare ca un fel de Obi wan Kenobi în loc de figură clerică și Tybalt constatînd consternat după ce și-a înfipt o sabie sub braț că „Bă, m-a omorît ăsta!”. Pe de altă parte, pentru Othello au întîmpinat dificultăți în a fi pus în scenă. „Othello, vedeți dumneavoastră, era negru. Și noi, după cum este mai mult decît evident, nu sîntem”, motivează descumpănit specialistul în operele dramaturgului elisabetan. Nici o problemă. Othello a fost interpretat așa cum șade bine oricărei apariții scenice cu negri. În ritm de hip-hop. Iar după cîteva offside-uri ale regelui Lear, driblinguri ale lui Henric al VI-lea și o reprezentație a piesei Macbeth într-o romgleză spartă cu accent scoțian, a mai rămas doar Hamlet. Jucat într-o parodie deja previzibilă, apoi, cînd spectatorii credeau că a venit timpul să părăsească sala, pentru că a fost un public „extraordinar”, piesa a mai fost pusă în scenă o dată, și mai repede. Iar pentru că publicul nu a contenit în excelență, neobosiți, cei trei actori ai teatrului din Sfîntu Gheorghe au dat curs unei ultime și definitive versiuni ale lui Hamlet. Pe invers.
„Un biet trecător cu o țigară-n mînă”
După o incursiune în spatele decorului unei piese de teatru „de undeva din nordul Angliei”, în piesa „Scandal în culise” în regia lui Radu Nichifor și interpretată de actorii Teatrului Național „Maria Filotti” din Brăila, morala care trebuie extrasă este că, niciodată, sub nici o formă, un actor nu trebuie să-și facă iluzii că viața personală nu va ieși la iveală pe scenă. Fie pe o fereastră sau nervoasă, cu un topor în mînă.
***
Festivalul de Teatru „Euroart” a pendulat dozat între un tragic apăsător și comic parodiant cu mici incursiuni în momentele de cinism macabru și umor sec ale lui Horațiu Mălăele. Pentru că nu a uitat niciodată că e un orb și, pînă acum, a spus-o aproape tuturor.
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu