Un ceai cu gust de carte
1001 de măști 29 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Un ceai cu gust de carte 7Strada Lăpușneanu suspină a istorie cînd îi pășești asfaltul sau cînd te așezi, vremelnic, pe o bancă orfană de scînduri. Și dacă ai impresia că, ajungînd în capătul dinspre fundație, s-au sfîrșit poveștile clădirilor vechi și noi, afli curînd că unele abia încep. Aici te fură vitrina pestriță a unui soi de salon literar în care par să se fi oprit ceasurile toate.
Grumăzescu se plimbă înăuntru cu un firesc în mișcări; nu-ți amintește că numele lui stă scris deasupra ușii, al cărei clopoțel chicotește inocent cînd apăs ușor clanța și intru. În aer se amestecă arome de ceai și șoapte ce frămîntă cîte un titlu de carte sau povestea din spatele lui și, în timp ce mă pierd printre volumele cu litere încrustate caligrafic pe coperți, anticarul îmi citește privirea căutătoare, coborîtă pe un set de volume „Atlas universel quillet”, toate legate în piele stacojie. Ca și cum m-ar cunoaște de-o viață, mă învită pe canapeaua deasupra căreia se revarsă luminile portretului lui Mihai Eminescu, însoțindu-și poveștile cu o ceașcă aburindă de ceai.
Cărțile își răspîndesc parfumul vechi, vanilat printre icoanele pictate și vitrinele de sticlă din care strălucesc decorații și cîte o carte de-o șchioapă, despre care Dumitru Grumăzescu nu se plictisește niciodată să vorbească. „Cea mai veche e un El Zevir din 1530”, murmură el zîmbind, căci o vizitatoare pare surprinsă de ce aude. „Iar cea mai mică are 3×3 milimetri și conține toată poezia «Luceafărul», e parte din colecția aceea faimoasă Eminescu pe care o păstrez aici”, îmi șoptește el complice, trezind în mine gîndul că sigur n-am intrat într-un anticariat oarecare.
Volumele colorate de vreme par la fel de multe ca întotdeauna, însă ele „mai pleacă și, deși se apasă mult pe umerii tinerilor care «nu citesc», ei sînt singurii care-mi mai cer titluri valoroase”, mărturisește colecționarul de povești, căutînd, în gînd, colecția Pușkin de care îl întrebasem. E singurul loc din țară în care știu că se găsesc manuscrise originale ale poetului rus, însă curiozitatea mea se dizolvă într-o babilonie de vizitatori intrați de frig sau de dorul mirosului prăfuit de pagini îngălbenite și persoane ce poartă pe brațe albume de artă și tablourile abia uscate ale unor studenți. În toată încăperea licărește emoția noului vechi și e un sentiment care mă face să mă bucur copilăros. Zîmbesc și mă despart de urma de ceai rece rămas în ceașca pe care am uitat să o ridic prea des. Afară e frig și întuneric, iar eu las aici lumină topită în culori și căldura paginilor bătrâne în care bate inima unei culturi pe cît de veche, pe atît de vie.
La „Galeriile Grumăzescu” cărțile ascultă muzică și se adună nestingherite pe rafturi, parcă n-ar vrea să se vîndă. Poate că nici nu are cine să le cumpere însă asta nu face locul cu nimic mai trist, ci picură în el un strop de exclusivism și prețiozitate.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu