Alexandru Sălceanu: Cei patru ani din mandat ar trebui să fie ani de sacrificiu
Eveniment 17 ianuarie 2012 Niciun comentariu la Alexandru Sălceanu: Cei patru ani din mandat ar trebui să fie ani de sacrificiu 16Dacă rectorul preia și atribuțiile unui manager, universitatea devine o afacere?
În nici un caz. Universitatea nu trebuie să fie Politehnica S.R.L. Imobiliar, poate să fie un S.A. care să implice toate cele 11 facultăți și care să întrețină relații cu mediul economic, care să fie centrate pe sprijinirea procesului de cercetare și a celui didactic. Cînd mă refer la sprijinire spun programe de practică în comun, de finalizare a studiilor, de licență sau disertație făcute împreună cu firmele. Să se meargă în continuare pe teze doctorale care să rezolve parțial sau într-o anumită măsură niște cerințe venite din mediul economic. Dar pentru aceasta trebuie să existe burse suplimentare, pentru că studenții au acum la doctorat o bursă insignifiantă și neatractivă, în jur de 735 de lei. Sigur că relațiile cu un mediu economic foarte puternic s-ar putea finaliza în investiții într-un parc tehnologic al Iașului, un centru de conferințe și multe alte domenii în care interesul este comun: să avem studenți pregătiți care să ajungă la nivelul de ingineri a căror inserție pe piața muncii să se facă firesc.
Și atunci cum priviți dumneavoastră atribuțiile unui rector-manager?
Răspunderile rectorilor în contextul nenumăratelor provocări și impredictibilități ale momentului este foarte mare. În conceptul meu, cei patru ani de mandat ar trebui să fie patru ani de sacrificiu, rectorul în această perioadă nu trebuie să fie nici unul dintre cei mai mari profesori ai școlii, dar nici unul dintre cei mai mari cercetători. Acesta va trebui să fie implicat profund în toate proiectele de dezvoltare de atragere a fondurilor, proiecte la nivel local, național și internațional.
Universitățile tehnice nu s-ar putea menține cu finanțare exclusiv bugetară
Într-un clasament realizat anul trecut s-a arătat că majoritatea rectorilor ieșeni au publicate un număr relativ mic de lucrări în reviste de specialitate. Cît de important este acest criteriu de „cercetător productiv”?
În mod cert, performanța științifică trebuie să existe, pentru că nu poți fi credibil. Este important să fii credibil, nu poți fi dacă nu ai un număr improtant de articole, dacă nu ai o carieră profesională înainte, nu ești membru marcant al organismelor naționale și internaționale. Dar, în mod firesc, cred că aceasta este succesiunea. Pînă în momentul accederii la funcția de rector trebuie să ai un CV extrem de convingător și în următorii patru ani speranțele de creștere a consistenței acestui CV trebuie să fie ponderate.
Conform Legii Educației, universitatea poate înființa, începînd cu anul universitar în curs, societăți comerciale. În ce măsură este aceasta o oportunitate realizabilă în mandatul dumnevoastră?
În primul rînd, legea stimulează acest gen de activiăți. O universitate va trebui să atragă fondurile suplimentare, susținerea bugetară nemaifiind suficientă. Este de așteptat ca în următorii ani, în contextul crizei, suportul financiar să fie diminuat. Și atunci este esențială atragerea de venituri suplimentare. Noi am putea înființa sub sigla UTI Iași o rețea de laboratoare acreditate RENAR care să ofere servicii de certificare a conformității, de testare, de încercare unor numeroși agenți economici, această ofertă trebuie să fie extrem de largă, dar ar însemna surse de venituri suplimentare. Cu acestea s-ar putea rezolva cîteva chestiuni sensibile, cum ar fi angajarea de oameni care să fie implicați în activitatea auxiliară. Știm că acum reglementările guvernamentale sînt draconice în această privință: la șapte ieșiri din sistem se permite o intrare în contrapartidă. Și atunci o serie de oameni care erau implicați în suportul acordat activităților de cercetare științifică, fără să fie profesori cercetători, nu mai pot fi angajați. Aceste societăți ar putea rezolva aceste probleme. Este vorba de o complementaritate. Ministerul a trimis semnale destul de clare, nu are la dispoziție acel 6% de care se vorbește din PIB pentru învățămînt și cercetare. Probabil că susținerea procesului din unversitățile tehnice va implica și atragerea de fonduri colaterale, dar în toată Uniunea Europeană universitățile tehnice sînt finanțate din bugetul național într-o proporție consistentă. UTI-urile nu s-ar putea menține în România cu finanțare exclusiv bugetară.
În mandatul viitorului rector, în 2013, se vor împlini 200 de ani de cînd Gheorghe Asachi a înființat prima școală de învățămînt tehnic din țară. Ținînd cont de preferințele noilor studenți cît și de reacțiile absolvenților veniți în contact cu piața muncii, cum arată astăzi învățămîntul tehnic?
Se află într-un moment relativ de creștere a gradului de atractivitate. Dacă cineva dorește să studieze cu responsabilitate oferta reală de angajare la nivel european va constata că există în UE un deficit de peste 950.000 de ingineri. Sigur, am spus ingineri, cu I mare. E nevoie de specialiști, nu simpli deținători a unei diplome obținute cu 100 de restanțe. Ei nu sînt ingineri. În acest moment, inginerii sînt căutați și în Europa și în lume. Cariera e dificlă, implică un volum de muncă sporit și nu e accesibilă într-o manieră facilă. Și atunci scăderea apenteței către învățămîntul tehnic superior se înregistrează oriunde în lume, și nu este o trăsătură românească, anumite profesii speculative par în prima fază mai accesibile. În faza a doua însă, speranța găsirii unui loc de muncă în profilul terminat, absolvit, este foarte mare doar pentru un inginer bun și începe să fie mai redusă în cazul unor profesii care au fost supralicitate în ultimii 15 ani. Noi ar trebui să fim foarte credibili cînd ne adresăm tinerilor candidați sperînd din suflet ca aceștia să realizeze nivelul înalt al șanselor de angajare în condițiile în care își vor dovedi competența.
Tot în 2013 se împlinesc și 20 de ani de la stabilirea domeniilor de studiu ale universității. Daca veți ajunge rector, credeți că este necesară o revizuire a ofertei educaționale sau poate chiar a facultăților în sine?
În momentul acesta, o restructurare importantă ar aduce mai multe probleme și tensiuni decît avantaje. La ora actuală, legea nu impune niște condiții stricte vizavi de dimensiunea unei facultăți, a unui departament și diferențieri în finanțare sînt acordate în principal pe baza celor 16 criterii de calitate care pot să asigure 30% din finațarea de bază complementar cu cei 70% acordați pentru student echivalent.
Nici o țară nu își permite să facă performanță pe toate ramurile de cercetare
Înainte de revoluție, inginerii erau printre primele poziții în ierarhia socială. Considerați că astăzi s-a devalorizat meseria de inginer?
Sigur, percepția generală s-a schimbat. Înainte de revoluție, inginerii erau mai bine plătiți decît absolvenții universităților umaniste, erau acele gradații, trepte. Inginerii aveau locuri de muncă în oraș, aveau șanse mai mari de a primi o locuință pentru că marele fabrici erau mereu în topurile ierarhiilor fixate în Consiliul Județean. Lucrurile s-au schimbat radical după 1990, dar am convingerea că România putea să salveze cîteva domenii de dezvoltare, de cercetare și de industrie. Nici o țară, poate doar SUA, nu își permite să susțină cercetare în toate ramurile și să aibă și performanță. Aveam cîteva sectoare în care eram bine situați și, fără doar și poate, le puteam menține fără a pierde o competiție concurențială. Piața însă nu e supra-aglomerată. Dar, din păcate, cei care vin la Politehnică vin pentru că s-au complexat la „Cuza” și nu mai au loc acolo vin la noi din dorința de a găsi cazare în campus și de a primi o diplomă, eventual și o bursă. Sigur, numărul acestora nu este lipst de pondere, dar nu reprezintă majoritatea. Pentru cei care doresc cu adevărat să urmeze o carieră inginerească, lucru care implică muncă și seriozitate, șansele de a găsi un loc de muncă sînt mari atît în Iași cît și la nivel național.
Cît de mult contează cei 25% ai studenților, în materie de reprezentare în structurile de conducere?
Eu cred că este corect, acest 25% are tradiție în România și mi se pare un procent bine dimensionat, cu atît mai mult cu cît am introdus niște criterii de performanță. Este foarte bine că reprezentanții studenților în consilii sau Senat să fie studenții cei mai performanți, să fie cu adevărat tineri care să fie interesați de actul de formare profesională.
Dacă ați avea posibilitatea, cum i-ați încadra, concret, pentru eficiență maximă, în procesul decizional al universității?
Eu am un dialog permanent cu studenții, l-am avut și cînd eram decan și îl voi avea și dacă voi ajunge în funcția de rector. Principala lor implicare are două componente. Pe de o parte este cea a actului didactic, unde un feedback permanent din partea studenților ne ajută să îmbunătățim calitatea procesului didactic. Pe de altă parte, implicarea lor în viața campusului trebuie să fie și o școală complementară față de școala politehnică, una a vieții, a implicării în proiecte sociale, în activități obșești și în cele antreprenoriale care contribuie la formarea lor.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu